Natuurlijk en geestelijk Israel en de uitleg van profetieen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 okt 2006 11:16

Divrei Shmuel schreef:Het zingen aan de glazen zee na de overwinning heeft duidelijk een analogie met het zingen van Israel toen zij door de schelfzee getrokken waren en farao en zijn ruiters door de golven de pas waren afgesneden, volkomen verslagen


Sam ... de Schelfzee was een watervlakte, doch hier gaat 't om het! voorwerp uit > Ezechiel_1:22 "... een uitspansel als ontzagwekkend ijskristal ..." — praktisch bekeken : de vliegende troon van het beest / de antichrist ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Impliceren

Berichtdoor madel » 19 okt 2006 17:58

Hero,

Je lees dus wel degelijk zaken in in teksten. wees daar voorzichtig mee want je hangt er wel zaken aan op. het staat er gewoon niet dus ook niet suggeren of vermoeden.

kun je dan aangeven waar ik iets impliceer of suggereer dat er niet staat? dan kan ik daar eventueel op inhaken.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Impliceren

Berichtdoor Hero » 19 okt 2006 19:04

madel schreef:Hero, Je lees dus wel degelijk zaken in in teksten. wees daar voorzichtig mee want je hangt er wel zaken aan op. het staat er gewoon niet dus ook niet suggeren of vermoeden. kun je dan aangeven waar ik iets impliceer of suggereer dat er niet staat? dan kan ik daar eventueel op inhaken


Vanaf nu, wil ik daar wel op letten — maar wat betreft dat "suggeren of vermoeden", van hetgeen 'r volgens jou niet zou staan, mag je weten dat ik niet_zomaar wat zeg ...!!!

NB > pak maar eens de concordantie, en zoek op het woordje *zee* — dan zie je dat het inderdaad handelt om een VOORWERP (in de tempel van Salomo) : een voorwerp dat in de apokalyptiek 'n totaal nieuwe gedaante krijgt ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 23 okt 2006 03:59

Joden van geboorte, zijn - in Gods ogen- nog geen waarlijke Joden in Geestelijke zin;

Romeinen 2

25 De besnijdenis is wel nut, indien gij de wet houdt, maar is het, dat gij de wet niet houdt, zo is uwe besnijdenis onbesnedenheid geworden.

26 Indien nu de onbesnedene de rechten der wet onderhoudt, meent gij niet, dat zijne onbesnedenheid voor besnijdenis gerekend zal worden?
27 En zal niet de onbesnedene van nature, die de wet volbrengt, u oordelen, die, met letter en besnijdenis, een overtreder der wet zijt?

28 Want hij is geen Jood, die het uitwendig is, ook is deze geen besnijdenis, die uitwendig in het vlees geschiedt;
29 maar die is een Jood, die het inwendig is; en de besnijdenis des harten is ene besnijdenis, die in den Geest, en niet naar de letter geschiedt; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.

Romeinen 3

9 Wat dan? Hebben wij een voorrecht? Geenszins; want wij hebben te voren bewezen, dat beiden, Joden en Grieken, allen onder de zonde zijn,

10 gelijk geschreven staat: "Er is niemand, die rechtvaardig is, ook niet één;
11 er is niemand, die verstandig is; er is niemand, die naar God vraagt.

12 Allen zijn zij afgeweken, en te zamen bedorven, er is niemand, die goed doet, ook niet één.

13 Hunne keel is een open graf; met hunne tongen handelen zij bedrieglijk; addervenijn is onder hunne lippen;
14 hun mond is vol van vervloeking en bitterheid;
15 hunne voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 in hunne wegen is enkel verderf en jammer,
17 en den weg des vredes kennen zij niet;
18 er is geen vreze Gods voor hunne ogen."
19 Wij nu weten, dat hetgeen de wet zegt, zij dat zegt tot degenen, die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt worde en de gehele wereld voor God schuldig verschijne.
20 Daarom zal geen vlees door de werken der wet rechtvaardig worden voor hem; want door de wet komt kennis der zonde

Hierbij is het duidelijk dat Gods Israël een Geestelijk Israël is, voortkomende uit alle volk, taal, stam en natie.

Voor de goede orde, het is God die dat zegt en Gods autoriteit staat boven elke verdenking noch elk menselijke geveins.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 okt 2006 05:41

De context van Romeinen twee begrijp je pas als je je verdiept in de regelementen uit T'NaCh. De gehele tekst uit Romeinen luidt aldus en wordt gericht aan de Joodse gelovigen: "Die op de wet roemt, onteert u G-d door de overtreding van de wet? Want de Naam van G-d wordt om uwentwil gelasterd onder de [niet-Joodse] volkeren, gelijk geschreven is. Want de besnijdenis is wel nut, indien u de wet doet; maar indien u een overtreder van de wet bent, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten van de wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in de geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit G-d." (Rom.2:23-29)
Om dit goed te kunnen begrijpen: In T'NaCh worden een aantal voorschriften genoemd, die wanneer niet gehouden KARETH - UITSNIJDING van uit het volk Jiesrael tot gevolg voor je kunnen hebben. Dan kun je jezelf nog zo Joods vinden met je besnijdenis en alles wat je volgens Torah hebt gehouden, maar als je dus tegen die bepaalde zware ge- en verboden hebt overtreden, ben je afgesneden van je volk! Zou Paulos niet soms dat dan bedoelen? En zou hij niet bedoelen dat een Jood pas echt tot zijn doel komt als hij niet alleen maar besneden van vlees maar ook nog van hart is, zodat hij door de Geest G-ds van harte gehoorzaam is?:
"want al de [niet-Joodse] volkeren hebben de voorhuid, maar het hele huis Jiesraels heeft de voorhuid van het hart." (Jer.9:26) ; "En HASJEM, uw G-d, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om HASJEM, uw G-d, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet." (Deut.32:6) en: "En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen." (Ezechiel 36:26,27)
Niet iedereen die geboren is als Jiesraeliet blijft automatisch bij hen. Hij kan bij bepaalde ernstige overtreding afgesneden raken van het volk. Roemen in netjes de voorschriften houden en besneden zijn is niet goed. Beter is het verzekerd te zijn van het Jood zijn door een besneden hart.
Paulus haalt dus de identiteit van de Jood of Israeliet niet overhoop, maar geeft aan dat er limits aan zijn om dat te kunnen blijven maar ook een genadige weg om het te bevestigen.
Sjaoel (Paulos) was zeer ontstemd over hen die roemden tegen de afgebroken natuurlijke takken. Gemeenten en mensen met zulk triomfantalisme t.a.v. Israel, bewerend zelf Israel te zijn, zijn dan dus een goede kandidaat om als onnatuurlijke takken weer te worden afgebroken (Rom.11:18-22). Men wordt ook wel Zijn volk, maar dit is niet hetzelfde aan Jiesrael. Jiesrael blijft Jiesrael!
Paulus zegt dan ook: "Want de besnijdenis is wel nuttig, indien gij de wet doet" (Rom.2:25), WEL NUTTIG staat hier (let wel, Paulos richt zich hier tot de Joden in de gemeente te Rome; en even verderop: "Welk is dan het voordeel van de Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden G-ds zijn toebetrouwd" (Rom.3:1,2). Paulos wist zijn volk dus niet niet volkomen uit in zijn identiteit zoals sommigen menen te moeten doen.
Reeds eerder heb ik het natuurlijk ook al gehad over de identiteit die ons door de wedergeboorte wordt gegeven, zodat we ingang tot G-d hebben: het priesterschap, en dus niet het Israelschap, want zij (de Israelieten) mochten niet verder ingaan dan in de voorhof en zeker niet in de tent van de samenkomst, noch in de Tempel; welke een beeld zijn van de hemelsen, en alleen door de priesters betreden mochten worden.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 23 okt 2006 09:52

Hallo Divrei Shmuel,

Je maakt er weer een mooi punt van beste vriend! Het is wel Gods autoriteit die hier wordt weergeven. Er staat duidelijk wie en wat een Geestelijke Jood is; Jood én Griek beste vriend. In Christus, want Hij is ons voorbeeld in Geestelijke zin.

Maar weer probeer je de voorrechten alleen aan het natioaal Joodse volk toe te dichten.

Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Dat lijkt mij, in Geestelijk opzicht het beste!

Telke malen heb je mij gevraagd, WAAR staat in de Bijbel iets over een Geestelijk Israël, wel beste hier staan debewijzn. En nklets nu niet over de Romeinen dit of dat, want moet ik nu met nog meer bewijzen komen.
Weer praat je weer over het feit dat de Christenen die tot het GeestelijkIsraël behoren in Christus, niet tot het Jodendom behoren. Nee niet tot het natuurlijke Israël, maar het Geestelijke.

Je snapt of wil nog steeds niet snappen dat, als God over Zijn Israël spreekt, Hij het - niet meer- heeft over het nationale Israël maar het Geestelijke Israël van het OT (Het Overblijfsel) en zij die in Christud gedoopt en Hem in de wet van het Hemels Koninkrijk, besneden van hart. Als dat niet zo was, dan bestond er ook geen Hemels Jeruzalem maar dan zou alles zich op aarde hebben afgespeeld en zou de wederkomst van Christus nite nodig zijn geweest in relatie tot de opname van de verlosten die Hem tegemoet gaan in de Hemelse stad Jeruzalem en niet het aardse!

Maar ja, terwijl Mozes notabene vam Gods aanwezigheid van de berg Horeb kwam met de stenen tafelen en zei; God is Geest, stond het volk de boel te verraden en zich te buigen over het Gouden kalf dat zojuist -notabene- door Aaron in opdracht van Datan werd gesmeed en het volk zich aan alles wet tegen de wet inging, aan bezondigde.

nogmaals:

28 Want hij is geen Jood, die het uitwendig is, ook is deze geen besnijdenis, die uitwendig in het vlees geschiedt;
29 maar die is een Jood, die het inwendig is; en de besnijdenis des harten is ene besnijdenis, die in den Geest, en niet naar de letter geschiedt; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.

Iets over het boek Romeinen, want ook hier ontbreekt het je aan de juist interepetatie, naar mijn idee. Paulus sprekt helemaal niet alleen tot de Romeinen. Weet dat waar Christus preekte er pook niet Joden deel hadden aan de diensten, in sommige gevallen. Hier wil ik nog wel op terug komen. Ik kan je dat zelfs bewijwen, waar de Joden zelfs getuigen van waren.

Romienen

Paulaus schreef de brief aan de gemeente te Rome als voorbereiding op een bezoek aan Rome. Destijds vertoefde hij nog in Spanje. Aan de gemeente te Rome legde hij het geloof en vertrouwen in Christus uit. Zo legde hij uit dat het leven voor de mens dan moest veranderen dat voortvloeide uit het leven in Christus.
En nu komt het beste vriend. Hij bedoelde die brief helemaal niet alleen voor de Joden. Paulus vatte het inzicht van zijn boek samen in één hoofdgedachte;

Het Evangelie brengt aa het licht, dat de mens in de ogen van God rechtvaardig is enkel en alleen door te geloven (1:17)
Paulus werkt in zijn brieven dat aspect verder uit.

Dus DIvrei, het gaat hier helemaal niet alleen om de Joden, want Paulus schrijft verder dus;

Geen mens, Jood of Griek of wie dan ook, is uitzichzelf rechtvaardig bij God, omdat iedereen gevangen is in de macht van de zonde.

Dus Joden hebben geen enkel voorrecht of vooringenomen positie, boven andere mensen hoe dan ook. Dat zij menen en velen Christenne met hen, dat dat wel zo is, is een bewijs van het feit dat zij weinig inzicht hebben in de profetie die Jezus alle mensen voorhoudt. En Paulus zegt dat ook, namelijk door te wijwen op Christus;

Door te geloven in Christus, komen de mensen met God in het reine. Paulus bevestigt het inzicht aangaande het feit dat geen enkel mens boven Zijn meester staat en geen enkel voorrecht heeft boven de ander, zoalng de verlossing niet geheel voltootid is. De verheerlijking blijft toegankelijk voor alle mensen, uit alle taal, natie stam en volk totdat de Genade (-tijd) is afgesloten. (Als de Beesten van Openbaring 13 zich vinden in een gezamelijke wereldkerk met haar -menselijke- wetten en geboden). Als de wereldse kerken van Gods genade zijn gevallen dan is het de tijd dat Christus terug kan komen. Vandaar ook het feit dat niemand kan weten (ook Christus niet) wanneer Hij de verlostte gelovigen op komt halen.

En voor zover Paulus spreekt over het voorrecht dat de Joden het Schriftwoord hebben, dan is dat een vooredcht dat zij hebben misbruikt maar in dezelfde orde een hulp- én maatstaf van lering kan zijn voor alle mensen. Want immers ook de Bijbel komt voort uit dat Joodse volk het Theocratische vollk van het OT, als basis voor een voorbeeld in de wereld.

Maar daar houdt het -er- verder wel mee op. Ook de natinale Jood dient -eerst- Christus aa te nemen voordat hij of zij Geestelijk kan groeien en een Geestelijke Jood kan zijn tot de verheerlijking. Mozes gaf het juiste voorbeeld en -ten overvloede- in de nabijheid van God op de berg Horeb en het feit dat Mozes van de berg kwam om een Geestelijk leider (lees= begrip van een Geestelijke Jood) te worden, werd hij door dat o zo bijzondere volk verraden inclusief hun Hemelse Vader.
Geen wonder dat Mozes -als mens en Geestelijke Jood- tot een woedde uitbarsting kwam.

Okay, Paulus heeft weliswaar wat problemen met de plaats van de Joden binnen dit kader, maar geleid door de heilige Geest legt Paulus uit dat;

Het nieuwe leven in Christus, zoals ook Christus dat heeft in de verhouding met zijn Vader én God. Aleen de Heilige Geest kan ons uit de greep van de zonde halen, want niemand ook de Joden niet, kunnen dat van zichzelf. Dus alleen al dardoor is het bewijs geleverd dat God geen enkele bijzondere voorwaarden stelt aan de Joden als aards volk.

Wél aan hen die Geestelijke Joden zijn geworden. Zij die Christus' geleid door de Heilige Geest en daardoor de Gave der profetie ontvangen. Zij dié Geestelijke Joden valt een bijzondere verantwoordig ten deel, namelijk tegenover de mensheid.

Paulus is mens en worstelt dus -ook- met maatschappelijke en wereldse verhoudingen. Daar gaat het om in de brief vanb Paulus aan de gemeente van Rome. Vandar dat het van groot belang is dat wij zelf, als individu een goede en betrouwbare relatie met Christus moeten opbouwen in Zijn voorbeeld en geleid door de Heilige Geest. Geen mens is vrij van twijfel of onbezoedeld door de zonde. We dienen allemaal immers te groeien tot de verheerlijking en allemaal worden we als niet rechtvaardig gezien, door God.

Wat Paulus dus vanuit dat zichtspunt verlangend hoopt is dat de Joden niet langer Christus blijven verwerpen.

Wie naar het huidige Israël kijkt het nationale dus, kan al direct weten dat in zo'n verorven en aards land geen plaats meer is voor een hemels heiligdom en een ceremonie die in Gods nabijheid kan gebeuren. Vandaar de besnijdenis van het hart en de oproep een ander kleed an te trekken en "uit te gaan"van het grote Babylon. Geestelijke relatie met het aardse omvormen in een Profetisch inzicht van datgene dat tot de vorming van een Geestelijke Jood kan leiden. Geen nationale die zich aan de wetten van mensen houdtm en daardoor de Beesten navolgt, zoals -notabene- Openbaring 13 leert. Alle mensen volgen in principe de Beesten (het eerste Beest als Geestelijke wanordelijke macht zeker) groot en klein doen dat. Dus ook de Joden!

Hiermee wordt nogmaals aangeduidt dat het veranderde hart (denken en handelen een ander mens aantrekken een ander kleed aantrekken) de essentie van het Geloof inhoudt. Het Geestelijke in de zonde moet veranderd -bekeerd- worden in een Geestelijke in Christus. Christus als Hoofd van Zijn kerk, als Jood is naast een geboren Jood ook een Geestelijke Jood. En als Hij het hoofd is, dan zijn zij die in Geestelijk opzicht de wet navolgen naar de gewoonte van het Hemels Koninkrijk dus ook Geestelijke Joden, net als Christus.

Welnu Divrei, Paulus eeft uitgelegd dat het er om gaat dat de gelovige een Geestelijke Jood wordt. Immers Pauslus legt uit wie het Hoofd is en waarom de wettische Joden, zij die de wet zelf proberen na te leven, moeten veranderen in Christus discipelen.

Niemand is rechtvaardig ook niet één (Rom. 1:10)

De rechtvaardiging zal blijken Divrei als de laatste verloste de Poort van het Hemels Jeruzalem binnen is gegaan en maaltijd heeft met Christus.

Groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 23 okt 2006 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 23 okt 2006 10:46

ik sluit me geheel aan bij de woorden van Divrei Shmuel.
Amen.

Lees ook romeinen 9 en 10.
Hunner zijn de verbonden......Paulus beweert helemaal niet dat het nu ook voor heidenen geldt.

Maar zoals Divrei stelt. als jood kun je afgesneden worden. het jood zijn alleen is niet voldoende. de besnijdenis rechtvaardigt niet.
Je moet ook naar het hart besneden worden. en in overeenstemming wandelen in de inzettingen des Heeren. (uiteraard voor een jood, zij hebbebn de inzettingen uit des Heeren hand ontvangen)

Het draait om geloof. werken zijn een bvevestiging van het geloof. Jacobus zag dat ook als bewijs van het geloof bij zijn broeders in de verstrooiing. en dat was wel degelijk een vaststaand feit.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 23 okt 2006 14:13

madel schreef:Maar zoals Divrei stelt. als jood kun je afgesneden worden. het jood zijn alleen is niet voldoende. de besnijdenis rechtvaardigt niet.
Je moet ook naar het hart besneden worden. en in overeenstemming wandelen in de inzettingen des Heeren. (uiteraard voor een jood, zij hebbebn de inzettingen uit des Heeren hand ontvangen)

Het draait om geloof. werken zijn een bvevestiging van het geloof. Jacobus zag dat ook als bewijs van het geloof bij zijn broeders in de verstrooiing. en dat was wel degelijk een vaststaand feit.

En zoals je als Jood afgesneden kunt worden, kun je als niet-Jood geënt worden. Het werkt twee kanten op, met maar één mogelijke conclusie (en die trekt Paulus dan ook herhaaldelijk): Er is geen onderscheid. Waarom proberen jullie dan voortdurend toch onderscheid te maken?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 23 okt 2006 14:43

Het is niet zo erg moeilijk eigenlijk om aan te tonen dat de wet, in Geestelijk opzicht, voor alle mensen geldt en reeds voor het bestaan van enige nationale Jood, what so ever, gold.

De 10 geboden, de wet van Gods Hemels Rijk en de wet waar Christus voortdurend naar verwijst en daarbij de nadruk legt op een wet die Hemels is, en hier geleerd dient te woren als voorbereiding op het eeuwige leven met Zijn Vader én God, ook onze Hemelse Vader en God.

Wel als er dus geen Jood bestond voordat er ooit een nationale Staat Israël was, waar het uitverkozen volk steeds maar niet deed wat van hen gevraagd werd, alhoewel zij beloofd hadden te doen wat er gevraagd werd, dan is het niet moeilijk om te weten dat iedereen die God voor die tijd heeft begrepen en Geestelijk heeft aangenomen, zelfs toen er nog geen Christus was (Noach bijv.) zijn dus in JHWH gestorven en dus deel aan de eerste opstanding.

Joden van het nationale Israël zijn dus een volk, een rest die Gods geboden wettisch navolgen en dus door menselijke inzettingen willen uitleven en daardoor menen gerechtvaardigd te kunnen worden.

De gehele christelijke gemeente holt er achteraan niet beseffende dat ze zelf eerst in het reine met Gpod moeten komen. De geboden onderhouden zoals Exodus 31:17 ons leert. De Sabbat onderhouden als een teken tussen hen en God de Vader.

Zie ook Ezechiel 20:12. De Sabbat is dus niet Joods in de zin als behorende tot een speciaal aards volk, maar deel van de wet de geboden. Want wie één gebod overtreed, overtreedt ze allen. Bovendien is er zowel in de harten van het Geestelijk Israël alsook in het toekomstige hemels Koninkrijk maar één rustdag en dat is die van het 4e gebod, de Sabbat een apart gezette dag, los van de overige 6 (werk-) dagen.

Dus hemel de Joden van het OT niet al te hoog op en maak mensen niet tot afgoden. Wie fosforbommen tegen de medemensen gebruikt, is geen voorbeeld van Christus nog van een Geestelijke Jood! Slechts een voorbeeld van deel hebbende aan de Beesten, het grote Babylon en hopende om gezien te worden, door aardse en dus zondige daden.

Want Christu' Rijk zal niet ontstaan door geweld nog oorlog, maar door de Liefde van Zijn Vader en God. Dat hoort oo het voorbeeld te zijn van Geestelijke Joden, de Christenen die in en van Christus zijn.

Misschien even een kleine omweg in dit topic, maar als één van jullie mij, op Bijbelse gronden kan aantonen dat de Sabbat, als gezegende en geheiligde dag, het 4e gebod alleen, voor de Joden van het OT of voor hen die vandaag deel zijn van het nationale Israël geldt, dan vind ik dat erg knap.

Echter aangezien de wet in Geest van God komt en dus Gods autoriteit draagt, is die voor alle mensen. En niet voor een nationaal volk in Israël alleen geldig. (zie ook Handelingen 13:42-48 en Handelingen 18:4 Paulus bracht op de Sabbat God voor de Joden én de Grieken)

Voor Joden én Heidenen géén onderscheid. Hij of zij is Jood die er voor gekozen heeft Christus na te volgen, op de oproep van de Heilige Geest. In dat gegeven wordt men inwoner vqn dqt Rijk dqt niet vqn deze qqrde is. Allen zijn we geroepen maar niet iedereen die roept Here Here zal een Geestelijke Jood blijken te zijn en -voorbereid- in het Hemels Jeruzalem te vertoeven of op de Nieuwe aarde

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

enten

Berichtdoor madel » 23 okt 2006 17:58

en op welke boom word er geent? ze worden op de olijfboom Israel geent. en met welk doel was dat enten van vreemde (heidense) loten? om diezelfde boom (Israel) tot leven te wekken. de hope Israels is dit.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: enten

Berichtdoor Hero » 23 okt 2006 18:43

madel schreef:en op welke boom word er geent? ze worden op de olijfboom Israel geent


Een dergelijke boom bestaat niet !!! — de onderstam of entwortel, is de belofte aan Abraham — wij zijn nu op deze onderstam ge'ent — de joodse takken liggen ernaast, en dienen opnieuw ge'ent te worden ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

druk

Berichtdoor madel » 23 okt 2006 20:59

helaas heb ik het erg druk om hier uitgebreid op te antwoorden. tzt hoop ik er nog op terug te komen.
als ik tijd heb maak ik die vrij om hierop te reageren.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: enten

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 okt 2006 00:59

Hero schreef:
madel schreef:en op welke boom word er geent? ze worden op de olijfboom Israel geent


Een dergelijke boom bestaat niet !!! — de onderstam of entwortel, is de belofte aan Abraham — wij zijn nu op deze onderstam ge'ent — de joodse takken liggen ernaast, en dienen opnieuw ge'ent te worden ....
Een aantal takken, niet allemaal!!!!!!! En dat kan ik maar steeds niet teruglezen. Ook snappen sommigen nog steeds niet dat het niet gaat om geestelijk Israel worden o.i.d., maar dat het gaat om een nieuw leven, in de functie van priester - d.w.z. iemand die ingang bij G-d heeft, en die aande mensen de Boodschap van G-d kan uitdragen door de zalving. DAT is het werk van de Gezalfde Jesjoea, en niet het nationaal tot Israel worden noch geestelijk tot Israel worden.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: enten

Berichtdoor Hero » 24 okt 2006 19:38

Divrei Shmuel schreef:
Hero schreef:Een dergelijke boom bestaat niet !!! — de onderstam of entwortel, is de belofte aan Abraham — wij zijn nu op deze onderstam ge'ent — de joodse takken liggen ernaast, en dienen opnieuw ge'ent te worden ....
Een aantal takken, niet allemaal!!!!!!! En dat kan ik maar steeds niet teruglezen. Ook snappen sommigen nog steeds niet dat het niet gaat om geestelijk Israel worden o.i.d., maar dat het gaat om een nieuw leven, in de functie van priester - d.w.z. iemand die ingang bij G-d heeft, en die aande mensen de Boodschap van G-d kan uitdragen door de zalving. DAT is het werk van de Gezalfde Jesjoea, en niet het nationaal tot Israel worden noch geestelijk tot Israel worden


Je hebt #100% gelijk -- maar ik wilde je niet kwetsen -- nee ... het is die smakeloze pro_israel_soep welke zo af & toe mijn neus uitkomt -- ook voor mij, gaat het om de geestelijke kwaliteit van het persoonlijk priesterschap der gelovigen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 26 nov 2006 13:38

Divrei schreef:

de Boodschap van G-d kan uitdragen door de zalving. DAT is het werk van de Gezalfde Jesjoea.

Zalving is een handeling, maar moet een bron hebben. Elke handeling die wij ons leven doen heeft een bron, onze -onvolmaakte- geest.
Daarom stelt God ons Zijn Heilige Geest ter beschikking. De zalving van Christus was feitelijk de symbolische aanduiding van de werking van de Heilige Geest in Zijn dienstwerk en persoonlijk leven. In dat opzicht zijn dus ook wij Geestelijke mensen, priesters en koningen. Ons geestelijk handelinen moet dus de bron vinden in Gods Geest waaraan een Hemelse wet is verbonden die de moraal en de groei in osn leven moet openbaren. (of niet)

Door wiens Geest doet Christus dat dan? En in welke.........dienen wij dat in navolging dan ook te ervaren, leren en doen? Zijn wij dan niet dan ook een Tempel van de ..........!

Want wat leert de Bijbel mij over de ...........

Evenals Jezus niet zonder de ...........Zijn dienstwerk kon doen op aarde, als ook in de Hemel, munnen ook wij dat niet. Want wat leert Christus ons over de ............!

Hij brengt de wedergeboorte tot stand Joh. 3:3-8
Hij overtuigt mensen van hin zonden en de behoefte aan Gods vergeving. Joh. 16: 7-13.

Wij kunnen Gods boodschappen uitdragen door

1.het voorbeeld van Christus
2.trouw de wet onderhouden in Christus
3.erkennen dat wij de Heilige Geest nodig hebben.

Wij kunnen dus geen aards natinaal Israël zijn, maar een Geestelijk in Jezus en de wet in een levende relatie met het Schriftwoord in Christyus en de Heilige Geest.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten