Berichtdoor biblebook » 23 okt 2006 09:52
Hallo Divrei Shmuel,
Je maakt er weer een mooi punt van beste vriend! Het is wel Gods autoriteit die hier wordt weergeven. Er staat duidelijk wie en wat een Geestelijke Jood is; Jood én Griek beste vriend. In Christus, want Hij is ons voorbeeld in Geestelijke zin.
Maar weer probeer je de voorrechten alleen aan het natioaal Joodse volk toe te dichten.
Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Dat lijkt mij, in Geestelijk opzicht het beste!
Telke malen heb je mij gevraagd, WAAR staat in de Bijbel iets over een Geestelijk Israël, wel beste hier staan debewijzn. En nklets nu niet over de Romeinen dit of dat, want moet ik nu met nog meer bewijzen komen.
Weer praat je weer over het feit dat de Christenen die tot het GeestelijkIsraël behoren in Christus, niet tot het Jodendom behoren. Nee niet tot het natuurlijke Israël, maar het Geestelijke.
Je snapt of wil nog steeds niet snappen dat, als God over Zijn Israël spreekt, Hij het - niet meer- heeft over het nationale Israël maar het Geestelijke Israël van het OT (Het Overblijfsel) en zij die in Christud gedoopt en Hem in de wet van het Hemels Koninkrijk, besneden van hart. Als dat niet zo was, dan bestond er ook geen Hemels Jeruzalem maar dan zou alles zich op aarde hebben afgespeeld en zou de wederkomst van Christus nite nodig zijn geweest in relatie tot de opname van de verlosten die Hem tegemoet gaan in de Hemelse stad Jeruzalem en niet het aardse!
Maar ja, terwijl Mozes notabene vam Gods aanwezigheid van de berg Horeb kwam met de stenen tafelen en zei; God is Geest, stond het volk de boel te verraden en zich te buigen over het Gouden kalf dat zojuist -notabene- door Aaron in opdracht van Datan werd gesmeed en het volk zich aan alles wet tegen de wet inging, aan bezondigde.
nogmaals:
28 Want hij is geen Jood, die het uitwendig is, ook is deze geen besnijdenis, die uitwendig in het vlees geschiedt;
29 maar die is een Jood, die het inwendig is; en de besnijdenis des harten is ene besnijdenis, die in den Geest, en niet naar de letter geschiedt; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
Iets over het boek Romeinen, want ook hier ontbreekt het je aan de juist interepetatie, naar mijn idee. Paulus sprekt helemaal niet alleen tot de Romeinen. Weet dat waar Christus preekte er pook niet Joden deel hadden aan de diensten, in sommige gevallen. Hier wil ik nog wel op terug komen. Ik kan je dat zelfs bewijwen, waar de Joden zelfs getuigen van waren.
Romienen
Paulaus schreef de brief aan de gemeente te Rome als voorbereiding op een bezoek aan Rome. Destijds vertoefde hij nog in Spanje. Aan de gemeente te Rome legde hij het geloof en vertrouwen in Christus uit. Zo legde hij uit dat het leven voor de mens dan moest veranderen dat voortvloeide uit het leven in Christus.
En nu komt het beste vriend. Hij bedoelde die brief helemaal niet alleen voor de Joden. Paulus vatte het inzicht van zijn boek samen in één hoofdgedachte;
Het Evangelie brengt aa het licht, dat de mens in de ogen van God rechtvaardig is enkel en alleen door te geloven (1:17)
Paulus werkt in zijn brieven dat aspect verder uit.
Dus DIvrei, het gaat hier helemaal niet alleen om de Joden, want Paulus schrijft verder dus;
Geen mens, Jood of Griek of wie dan ook, is uitzichzelf rechtvaardig bij God, omdat iedereen gevangen is in de macht van de zonde.
Dus Joden hebben geen enkel voorrecht of vooringenomen positie, boven andere mensen hoe dan ook. Dat zij menen en velen Christenne met hen, dat dat wel zo is, is een bewijs van het feit dat zij weinig inzicht hebben in de profetie die Jezus alle mensen voorhoudt. En Paulus zegt dat ook, namelijk door te wijwen op Christus;
Door te geloven in Christus, komen de mensen met God in het reine. Paulus bevestigt het inzicht aangaande het feit dat geen enkel mens boven Zijn meester staat en geen enkel voorrecht heeft boven de ander, zoalng de verlossing niet geheel voltootid is. De verheerlijking blijft toegankelijk voor alle mensen, uit alle taal, natie stam en volk totdat de Genade (-tijd) is afgesloten. (Als de Beesten van Openbaring 13 zich vinden in een gezamelijke wereldkerk met haar -menselijke- wetten en geboden). Als de wereldse kerken van Gods genade zijn gevallen dan is het de tijd dat Christus terug kan komen. Vandaar ook het feit dat niemand kan weten (ook Christus niet) wanneer Hij de verlostte gelovigen op komt halen.
En voor zover Paulus spreekt over het voorrecht dat de Joden het Schriftwoord hebben, dan is dat een vooredcht dat zij hebben misbruikt maar in dezelfde orde een hulp- én maatstaf van lering kan zijn voor alle mensen. Want immers ook de Bijbel komt voort uit dat Joodse volk het Theocratische vollk van het OT, als basis voor een voorbeeld in de wereld.
Maar daar houdt het -er- verder wel mee op. Ook de natinale Jood dient -eerst- Christus aa te nemen voordat hij of zij Geestelijk kan groeien en een Geestelijke Jood kan zijn tot de verheerlijking. Mozes gaf het juiste voorbeeld en -ten overvloede- in de nabijheid van God op de berg Horeb en het feit dat Mozes van de berg kwam om een Geestelijk leider (lees= begrip van een Geestelijke Jood) te worden, werd hij door dat o zo bijzondere volk verraden inclusief hun Hemelse Vader.
Geen wonder dat Mozes -als mens en Geestelijke Jood- tot een woedde uitbarsting kwam.
Okay, Paulus heeft weliswaar wat problemen met de plaats van de Joden binnen dit kader, maar geleid door de heilige Geest legt Paulus uit dat;
Het nieuwe leven in Christus, zoals ook Christus dat heeft in de verhouding met zijn Vader én God. Aleen de Heilige Geest kan ons uit de greep van de zonde halen, want niemand ook de Joden niet, kunnen dat van zichzelf. Dus alleen al dardoor is het bewijs geleverd dat God geen enkele bijzondere voorwaarden stelt aan de Joden als aards volk.
Wél aan hen die Geestelijke Joden zijn geworden. Zij die Christus' geleid door de Heilige Geest en daardoor de Gave der profetie ontvangen. Zij dié Geestelijke Joden valt een bijzondere verantwoordig ten deel, namelijk tegenover de mensheid.
Paulus is mens en worstelt dus -ook- met maatschappelijke en wereldse verhoudingen. Daar gaat het om in de brief vanb Paulus aan de gemeente van Rome. Vandar dat het van groot belang is dat wij zelf, als individu een goede en betrouwbare relatie met Christus moeten opbouwen in Zijn voorbeeld en geleid door de Heilige Geest. Geen mens is vrij van twijfel of onbezoedeld door de zonde. We dienen allemaal immers te groeien tot de verheerlijking en allemaal worden we als niet rechtvaardig gezien, door God.
Wat Paulus dus vanuit dat zichtspunt verlangend hoopt is dat de Joden niet langer Christus blijven verwerpen.
Wie naar het huidige Israël kijkt het nationale dus, kan al direct weten dat in zo'n verorven en aards land geen plaats meer is voor een hemels heiligdom en een ceremonie die in Gods nabijheid kan gebeuren. Vandaar de besnijdenis van het hart en de oproep een ander kleed an te trekken en "uit te gaan"van het grote Babylon. Geestelijke relatie met het aardse omvormen in een Profetisch inzicht van datgene dat tot de vorming van een Geestelijke Jood kan leiden. Geen nationale die zich aan de wetten van mensen houdtm en daardoor de Beesten navolgt, zoals -notabene- Openbaring 13 leert. Alle mensen volgen in principe de Beesten (het eerste Beest als Geestelijke wanordelijke macht zeker) groot en klein doen dat. Dus ook de Joden!
Hiermee wordt nogmaals aangeduidt dat het veranderde hart (denken en handelen een ander mens aantrekken een ander kleed aantrekken) de essentie van het Geloof inhoudt. Het Geestelijke in de zonde moet veranderd -bekeerd- worden in een Geestelijke in Christus. Christus als Hoofd van Zijn kerk, als Jood is naast een geboren Jood ook een Geestelijke Jood. En als Hij het hoofd is, dan zijn zij die in Geestelijk opzicht de wet navolgen naar de gewoonte van het Hemels Koninkrijk dus ook Geestelijke Joden, net als Christus.
Welnu Divrei, Paulus eeft uitgelegd dat het er om gaat dat de gelovige een Geestelijke Jood wordt. Immers Pauslus legt uit wie het Hoofd is en waarom de wettische Joden, zij die de wet zelf proberen na te leven, moeten veranderen in Christus discipelen.
Niemand is rechtvaardig ook niet één (Rom. 1:10)
De rechtvaardiging zal blijken Divrei als de laatste verloste de Poort van het Hemels Jeruzalem binnen is gegaan en maaltijd heeft met Christus.
Groet
Laatst gewijzigd door
biblebook op 23 okt 2006 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.