Gerdien B. schreef:in het begin vond ik het nog wel fijn discuseren hier, maar op moment gaat het hier er niet echt respectvol aan toe.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En ook kraaien zijn mooie vogels als je er oog voor hebt.

Moderator: Moderafo's
Smurffie schreef:Othello schreef:Als je opgegroeid bent in de bevindelijk-gereformeerde traditie, en daar zeker ook de goede kanten van kent, dan is het niet eenvoudig om je zomaar uit die traditie los te scheuren.
Iemand zei ooit eens tegen me;
Zie het als een pc. Soms moet je nieuwe mappen aanmaken, maar gooi oude mappen nooit zomaar weg. Vond ik wel een mooi voorbeeld eigenlijk:)
Othello schreef:De vraag die mij op dit moment dan ook bezighoud, is in hoeverre deze tradities mijn 'komen tot het geloof' belemmeren.
Othello schreef:En dat terwijl de heenwijzing naar de grote genade die bij God te verkrijgen is, ontbreekt.
De vraag die mij op dit moment dan ook bezighoud, is in hoeverre deze tradities mijn 'komen tot het geloof' belemmeren.
Optimatus schreef:Othello schreef:De vraag die mij op dit moment dan ook bezighoud, is in hoeverre deze tradities mijn 'komen tot het geloof' belemmeren.
Als de GG of de GGiN de overheersende kerk waren geweest in Nederland, vraag ik mij oprecht af of ik ooit de stap van onkerkelijkheid naar kerkelijkheid genomen had.
salty schreef:Nou kun je dat es uitleggen heej ! Ben ik wel reuze benieuwd naar !![]()
http://www.christiananswers.net/dutch/c ... le-nl.html
Collateral schreef:Othello schreef:En dat terwijl de heenwijzing naar de grote genade die bij God te verkrijgen is, ontbreekt.
De vraag die mij op dit moment dan ook bezighoud, is in hoeverre deze tradities mijn 'komen tot het geloof' belemmeren.
Je bent je i.i.g. bewust van de gebreken van de prediking; vult dat bewustzijn de gaten in de prediking niet een beetje op?Ik bedoel: je bent je ondanks alles tòch bewust van Gods grote genade.
Optimatus schreef:Als de GG of de GGiN de overheersende kerk waren geweest in Nederland, vraag ik mij oprecht af of ik ooit de stap van onkerkelijkheid naar kerkelijkheid genomen had.
Optimatus schreef:Othello schreef:De vraag die mij op dit moment dan ook bezighoud, is in hoeverre deze tradities mijn 'komen tot het geloof' belemmeren.
Als de GG of de GGiN de overheersende kerk waren geweest in Nederland, vraag ik mij oprecht af of ik ooit de stap van onkerkelijkheid naar kerkelijkheid genomen had.
Othello schreef:Optimatus schreef:Als de GG of de GGiN de overheersende kerk waren geweest in Nederland, vraag ik mij oprecht af of ik ooit de stap van onkerkelijkheid naar kerkelijkheid genomen had.
Dat moet je niet zeggen. Ik zie om me heen ook voorbeelden van mensen die in mijn kerkverband weldegelijk de rust in God vinden. En juist dat weerhoudt me er van om zomaar weg te lopen, op zoek naar iets anders.
Othello schreef:Geenszins, de 'gaten in de prediking' geven me juist meer en meer het beklemmende gevoel op een doodlopende weg te zitten. Waarbij uiteraard de vraag opborrelt of dat nu aan de prediking ligt, of ook aan de manier waarop ik in het leven sta. Ik weet dat ook dat laatste een grote rol speelt.
Othello schreef:Collateral schreef:Othello schreef:En dat terwijl de heenwijzing naar de grote genade die bij God te verkrijgen is, ontbreekt.
Je bent je i.i.g. bewust van de gebreken van de prediking; vult dat bewustzijn de gaten in de prediking niet een beetje op?Ik bedoel: je bent je ondanks alles tòch bewust van Gods grote genade.
Geenszins, de 'gaten in de prediking' geven me juist meer en meer het beklemmende gevoel op een doodlopende weg te zitten. Waarbij uiteraard de vraag opborrelt of dat nu aan de prediking ligt, of ook aan de manier waarop ik in het leven sta. Ik weet dat ook dat laatste een grote rol speelt.
Het zijn nog niet eens zozeer de tradities waar ik me aan erger, of wát er gepreekt wordt, maar vooral de manier waarop. Eigenlijk mag ik niet op deze manier luisteren natuurlijk, maar gisteren werd er zóveel herhaald, want die anderhalf uur moet wel vol natuurlijk..Hij had hetzelfde in een kwartier tijd kunnen zeggen. Dan nog het langzame zingen, huilend bidden e.d. En juist omdat ik me daaraan erger, bouw je een weerstand tegen alles op. Je kunt je aandacht überhaubt niet meer bij de preek houden, laat staan dat je er later nog over nadenkt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten