(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

Berichtdoor topkok » 15 jul 2006 09:31

caprice schreef:
MissF schreef:Ten eerste gaat het om mij,

Volgens mij gaat het om een Ander. En de Naam van Hem wordt pijnlijk gemist in je bericht.

gelukkig ken ik haar en weet ik wel beter!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jul 2006 17:06

caprice schreef:
MissF schreef:Ten eerste gaat het om mij,

Volgens mij gaat het om een Ander. En de Naam van Hem wordt pijnlijk gemist in je bericht.

Ow hellepie, goedzo, oordeel klaar ;)

Inderdaad gaat het om mij, niet om de mensen om mij heen. Dat was wat ik zei, dat was wat ik bedoelde. IK doelde op het menselijke, dat het NIET gaat om wat anderen vinden!

Dus idd, hier heeft God heel even niks mee te maken.
Kommop, we leven ook als mens, en mogen zelfs in dit topic toch wel IETS menselijks neerzetten??

thnx topkok ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jul 2006 20:25

MissF schreef:Dus idd, hier heeft God heel even niks mee te maken.
Kommop, we leven ook als mens, en mogen zelfs in dit topic toch wel IETS menselijks neerzetten??

Ik weet het niet. Het gaat om een Ander. Dan is er toch geen plaats meer voor onszelf?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jul 2006 21:08

caprice schreef:

Ik weet het niet. Het gaat om een Ander. Dan is er toch geen plaats meer voor onszelf?
Als er geen 'ons' was, wat zou God dan moeten vergeven? Voor wie stierf Hij dan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jul 2006 21:34

Raido schreef:
caprice schreef:

Als er geen 'ons' was, wat zou God dan moeten vergeven? Voor wie stierf Hij dan?

Hij stierf voor een volk gans ontbloot, in zichzelven dood, die afgebroken moeten worden in zichzelf en opgebouwd in Hem. En dan gaat het alleen nog maar om Hem, en niet om dat volk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jul 2006 21:40

Hij stierf voor een volk gans ontbloot, in zichzelven dood, die afgebroken moeten worden in zichzelf en opgebouwd in Hem.
Als dat volk dood is, hoeft het niet afgebroken te worden maar moet het opgewekt worden door de kracht van de Geest op gewekt en over de Weg gebracht tot God.

En dan gaat het alleen nog maar om Hem, en niet om dat volk.
Dat klopt, maar het in Galaten 2 staat dit:

k ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Er is geen onderscheid meer tussen 'ik' en Christus, want 'ik' leef niet meer, maar Christus in mij. Daarom vond ik het ook bevreemdend dat je sprak over 'ons' aangezien het 'ons' door onze Heere Jezus Christus is weggenomen.. Ookal voelt dat lang niet altijd zo.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jul 2006 21:44

Ik vind het soms echt lastig, om te praten over 'wij zijn niks, nul, God is alles. Niks draait meer om ons, alles om Hem.'

Ik ben het er mee eens, echt, ik put er zelf steeds weer kracht uit.
Maar toch, ik ben de afgelopen tijd gigantisch veel bezig met voorbereidingen voor mijn dabarperiode van aankomende weken (evangelisatiewerk op de camping). Het is toch steeds mijn tijd die ik erin steek. Er zijn dagen dat ik niet werk, dus geen geld vang, omdat ik bezig ben met voorbereidingen, er zijn momenten dat ik liever in het zwembad lig, maar ook dan ben ik hiermee bezig.

En ik doe het met het allergrootste plezier, absoluut! Maar toch vind ik het op die momenten erg vaag om te zeggen: het komt allemaal niet van mij. Want ik steek er toch mijn tijd in? Dit bedoel ik niet om mijzelf op te hemelen, maar om een beetje te laten zien wat ik bedoel met dat het ook om mensen draait zo af en toe.

Mijn oom zegt ook elke dag:' de mens is niks, God alles.'
Hierdoor zit hij al jaaaaren in de ergste depressie die je je voor kunt stellen, en er is ernstig weinig hoop dat hij hier nog uit komt.

Zulke dingen maken me bang, om al te hard te zeggen:' wij opzij, God vooraan...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jul 2006 21:53

Het ligt er maar net aan hoe je schrijft, de een vind het noodzakelijk om telkens te vermelden dat het 100% Gods werk was.. terwijl ik wel zeg 'ik geloof in God', is dat van jezelf... nee, duh de Bijbel is zo duidelijk dat alle geloof van Hem komt.. Moet je het dan elke dag vermelden.. ik weet niet, ik ervaar dat niet z.

Maar toch, ik ben de afgelopen tijd gigantisch veel bezig met voorbereidingen voor mijn dabarperiode van aankomende weken (evangelisatiewerk op de camping).
Gods periode, je doet het voor God zelf wordt je er niet beter van, je naaste en God wel. Natuurlijk vind je het ook wel leuk het is je geest/karakter die het wil, gewerkt en gekneed door God. (zo kun je dat zien)

Het is toch steeds mijn tijd die ik erin steek. Er zijn dagen dat ik niet werk, dus geen geld vang, omdat ik bezig ben met voorbereidingen, er zijn momenten dat ik liever in het zwembad lig, maar ook dan ben ik hiermee bezig.
In de eerste plaats is het nooit jou tijd, maar Gods tijd die Hij je nog geeft (uiteraard weet jij dat ook..) daarnaast... ik zie juist daardoor weer de hand van God, je zou als je het zelf deed allang in het zwembad liggen..

En ik doe het met het allergrootste plezier, absoluut! Maar toch vind ik het op die momenten erg vaag om te zeggen: het komt allemaal niet van mij. Want ik steek er toch mijn tijd in? Dit bedoel ik niet om mijzelf op te hemelen, maar om een beetje te laten zien wat ik bedoel met dat het ook om mensen draait zo af en toe.
God noemt zijn kerk niet voor niets 'lidmaten' of 'ledematen', een ledemaat beweegt ook niet als de Geest het niet aanstuurd en toch vind jij het volkomen logisch dat je hand dit verhaal gewoon typte.. God heeft zijn handen en voeten door het lichaam van mensen werkt Hij in de wereld..

Hierdoor zit hij al jaaaaren in de ergste depressie die je je voor kunt stellen, en er is ernstig weinig hoop dat hij hier nog uit komt.
Dan begrijpt hij sommige teksten niet goed.. Ik huilde net, sinds lange tijd bij het lezen van dit gebed van de Zoon tot Zijn Vader..

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Het ligt maar hoe je het ziet en het vorm geeft. In jou leven wordt het vormgegeven dat God duidelijk werkt en dat jij dat niet zelf doet.. God trekt mensen, jou ook. En ja Hij gebruikt jou.. Als onderdeel van zijn Eeuwige Lichaam.. In Hem, tot Hem!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jul 2006 16:22

Raido schreef:Het ligt er maar net aan hoe je schrijft, de een vind het noodzakelijk om telkens te vermelden dat het 100% Gods werk was.. terwijl ik wel zeg 'ik geloof in God', is dat van jezelf... nee, duh de Bijbel is zo duidelijk dat alle geloof van Hem komt.. Moet je het dan elke dag vermelden.. ik weet niet, ik ervaar dat niet z.

Maar toch, ik ben de afgelopen tijd gigantisch veel bezig met voorbereidingen voor mijn dabarperiode van aankomende weken (evangelisatiewerk op de camping).
Gods periode, je doet het voor God zelf wordt je er niet beter van, je naaste en God wel. Natuurlijk vind je het ook wel leuk het is je geest/karakter die het wil, gewerkt en gekneed door God. (zo kun je dat zien)

Het is toch steeds mijn tijd die ik erin steek. Er zijn dagen dat ik niet werk, dus geen geld vang, omdat ik bezig ben met voorbereidingen, er zijn momenten dat ik liever in het zwembad lig, maar ook dan ben ik hiermee bezig.
In de eerste plaats is het nooit jou tijd, maar Gods tijd die Hij je nog geeft (uiteraard weet jij dat ook..) daarnaast... ik zie juist daardoor weer de hand van God, je zou als je het zelf deed allang in het zwembad liggen..

God noemt zijn kerk niet voor niets 'lidmaten' of 'ledematen', een ledemaat beweegt ook niet als de Geest het niet aanstuurd en toch vind jij het volkomen logisch dat je hand dit verhaal gewoon typte.. God heeft zijn handen en voeten door het lichaam van mensen werkt Hij in de wereld..

Dan begrijpt hij sommige teksten niet goed.. Ik huilde net, sinds lange tijd bij het lezen van dit gebed van de Zoon tot Zijn Vader..

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Het ligt maar hoe je het ziet en het vorm geeft. In jou leven wordt het vormgegeven dat God duidelijk werkt en dat jij dat niet zelf doet.. God trekt mensen, jou ook. En ja Hij gebruikt jou.. Als onderdeel van zijn Eeuwige Lichaam.. In Hem, tot Hem!

Tof, dat bijbelgedeelte was het zendingsgedeelte dat we als dabarleden meekregen om ons uit te zenden naar de campings. Geweldig mooi gedeelte, al is het soms ook moeilijk.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jul 2006 09:35

caprice schreef:En dan gaat het alleen nog maar om Hem, en niet om dat volk.

Maar wie heeft er nu baat bij de viering van het Avondmaal, Christus of de gelovige?
Het gaat bij de viering om de versterking van ons geloof : zo zeker als je dit brood eet en deze drank drinkt, zo zeker mag je zijn van Mijn hartelijke liefde voor je, vrij naar het formulier.
Kortom bij het Avondmaal gaat het om de mens, maar het draait om Christus.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2006 10:19

Je kan idd Christus en Zijn kinderen niet van elkaar scheiden.
De tafel is tot gemeenschap van Christus en Zijn kinderen.

Gisteren werd bij ons in de kerk het Heilig Avondmaal gehouden.
Zelf ben ik voor de tweede keer aan de tafel gegaan.
Persoonlijk heb ik het als heel bijzonder ervaren. Zo mooi om voorin de kerk er vooruit te mogen komen hoe dierbaar God voor je is en dat Hij ook mij vergeving heeft willen geven.
De hele ochtend regende het gisteren. Alleen tijdens het bediening van het Heilig Avondmaal was het droog en scheen de zon steeds precies op de tafel.
Daarbij zongen we na de tafel waar ik aan zat psalm 118:;7. Juist de eerste 4 regels spraken mij zo aan en zo is het precies zzoals het is:

'De Heer is mij tot hulp en sterkte;
Hij is mijn lied, mijn psalmgezang;
Hij was het,die mijn heil bewerkte,
Dies loof ik Hem mijn leven lang.
Men hoort der vromen tent weergalmen
van hulp en heil, ons aangeracht;
Daar zingt men blij, met dankb're psalmen:
Gods rechterhand doet grote kracht.'
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 aug 2006 10:24

Mooi Gerdien! :) Vind ik fijn voor je!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2006 16:26

Dankje... maar het is niet alleen voor mij ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 aug 2006 17:41

Gerdien B. schreef:Dankje... maar het is niet alleen voor mij ;)

Nee zeker niet! :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2006 20:52

Wij hadden gistermorgen Avondmaal. En er waren een heel aantal jongeren die voor het eerst gingen, na hun belijdenis, echt mooi!
De voorbereiding dit keer is niet van gekomen, al was de dabarperiode een soort van voorbereiding denk ik.
Maar het was weer mooi. Al was het voor mij (ons) deze keer wat gewoner, dan de eerste paar keer.
Maar het blijft gewoon gaaf, met de hele gemeente ongeveer, aan de tafel, samen met God, geweldig!

Terug naar “Archief”