Daarbij heb ik er ook niet de behoefte aan om het hier allemaal neer te zetten.

Moderator: Moderafo's
willempie schreef:Maar stel dat er nu door iedereen zo over wordt gedacht, dan zal er dus nooit iemand aangaan.
Als het het eerste schaap over de dam is volgen er misschien wel meer.
essieee schreef:willempie schreef:Maar stel dat er nu door iedereen zo over wordt gedacht, dan zal er dus nooit iemand aangaan.
jaja..als jij gaat ga ik ook...![]()
![]()
Lijkt me niet echt de basisJe gaat aan als je het kan met God's Hulp en het weten dat je tot God bekeerd bent!
Yael schreef:Waarom worden er zo weinig mensen wederomgeboren in de refomatorische kerken? hoe strenger de kerk, hoe minder mensen aan het avondmaal gaan.
Het is toch eigelijk vreselijk dat zeg maar op 500 leden er maar 50 aangaan. Bestaan er ook nog kerken waar ze helemaal geen HA vieren omdat er toch niemand wederomgeboren wordt...?
Zodra er een keer jongeren aan het avondmaal gaan, hoor je in de kerk: dat zijn jongeren die denken dat ze het zomaar krijgen en die denken er veelste makkelijk over.
Weet je hoe pijnlijk dat is?
Voor mij o.a. een reden dat mij tegen houdt om bij ons aan het avondmaal te gaan in de gemeente.
Ga je niet aan het HA uit angst voor zulk soort reacties?
leclerc schreef:Ik ben persoonlijk er diept van overtuigd dat wat de mensen in de gemeente over je denken en zeggen wel een van de laatste reden kan zijn om niet aan te gaan aan de tafel des Heren (of moet het Heeren zijn)
Gerdien B. schreef:ik ga niet aan het H.A. in onze gemeente om verschillende redenen. Maar we dwalen af als we het hier over gaan hebben speciefiek.
Daarbij heb ik er ook niet de behoefte aan om het hier allemaal neer te zetten.
essieee schreef:willempie schreef:Maar stel dat er nu door iedereen zo over wordt gedacht, dan zal er dus nooit iemand aangaan.
jaja..als jij gaat ga ik ook...![]()
![]()
Lijkt me niet echt de basisJe gaat aan als je het kan met God's Hulp en het weten dat je tot God bekeerd bent!
Gerdien B. schreef:binnen de meest behoudende reformatorische kerken hoor je vaak het volgende:
Als je wederomgeboren wordt, dan worden je zonden bedekt. Zodra je overlijdt en je voor God moet verschijnen, dan worden alle zonden weer te voorschijn gehaald.
De ds. van onze gemeente zegt dat gelukkig niet, maar ik weet dat in andere ger.gem. kerken het wel gezegt wordt.
Ik vraag me af waar ze dit op baseren.
Marnix schreef:essieee schreef:willempie schreef:Maar stel dat er nu door iedereen zo over wordt gedacht, dan zal er dus nooit iemand aangaan.
jaja..als jij gaat ga ik ook... :roll: :roll:
Lijkt me niet echt de basis :wink: Je gaat aan als je het kan met God's Hulp en het weten dat je tot God bekeerd bent!
Ja, maar weten mensen nog wel of ze bekeerd zijn als hun bekering aan verkeerde dingen getoetst wordt? Als ik van mensen te horen krijg dat ze verteld wordt dat als ze bekeerd zijn ze toch echt wel andere kleren gaan dragen, dan lijkt me dát juist de verkeerde basis. En als mensen dan wegblijven, moet je dan zeggen: Tja mensen, als je bekeerd bent ga je wel aan, dan negeer je die kritiek, die verwijtende of vragende blokken etc., dan verschuif je het probleem van de kerk naar die mensen...
Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.
(Bron)
"Ja, maar dat moet God in ons doen," zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen. Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil. En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: "En dit heeft God gedaan."
(Ds. G. Wisse, De droefheid naar God, blz. 98)
Cathy schreef:Gerdien B. schreef:binnen de meest behoudende reformatorische kerken hoor je vaak het volgende:
Als je wederomgeboren wordt, dan worden je zonden bedekt. Zodra je overlijdt en je voor God moet verschijnen, dan worden alle zonden weer te voorschijn gehaald.
De ds. van onze gemeente zegt dat gelukkig niet, maar ik weet dat in andere ger.gem. kerken het wel gezegt wordt.
Ik vraag me af waar ze dit op baseren.
Ik denk op Openb. 20.
Maar ik heb ook de indruk, mede door de teksten die jij aanhaalt, dat de geestelijk doden zullen worden geoordeeld naar hun werken.
openbaring 20:11-15
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten