Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2006 20:30

Poesje schreef:
Aragorn schreef:Dat is natuurlijk niet helemaal waar. God laat al die aids-wezen ook niet leven zonder dat ze medicijnen gebruiken, dus daar zijn ze wel degelijk afhankelijk van. Evenals dat jij als je kanker hebt niet zult genezen als je geen bestralingen of chemokuren gebruikt.

Nu noem je iets anders..dat is niet te vergelijken met elkaar! Wat jij noemt zijn medicijnen! Dat komt niet uit het lichaam van een ander mens!

De overeenkomst is dat het allebei dingen zijn zonder welke je weleens dood zou kunnen gaan en waar je dus afhankelijk van bent. Nu zal God dat allemaal best besturen enzo, maar dat gebeurt in de regel wel in de 'middelijke weg', om het zo maar eens uit te drukken.

Zo kan je inderdaad denken.. Maar zo zie ik dat niet!
Daarvoor hebben we ons lichaam niet van God gekregen..

Wellicht niet, maar dat betekent dus nog niet dat je niet op Gods tijd zou sterven als je donororganen gebruikt. Overigens, wat weet jij nu eigenlijk van Gods bedoelingen met ons lichaam?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 mar 2006 20:40

mw schreef:God kan toch ook donororganen gebruiken om jou nog langer genadetijd te geven.... hoe je het ook wend of keert... sterven doe je toch op Zijn tijd

Ja inderdaad, je sterft op Zijn tijd! Daarom komt deze zin
liefie schreef:moest een nieuwe nier heeft hij gelukkig ook op tijd gekregen..
beetje vreemd op me over! Hoe kan je weten dat je op tijd was? Het was zijn tijd nog niet, anders was hij met zijn nieuwe nier ook gestorven! Maar dat zijn dingen waar we verder niet in moeten/mogen wroeten! De verborgen dingen zijn van de Heere, de geopenbaarde (meestal) niet..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 mar 2006 20:42

ja dan zou hij ook kunnen overlijden maar dat is toch niet gebeurd m
maar wees eerlijk b v je zus als je die hebt is heel ziek en heeft een nier nodig en JIJ bent diegene die een nier heeft voor haar dan geef je die toch ook dan zeg je niet nee sorry doe ik niet aan of wel soms??

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 mar 2006 20:48

Aragorn schreef:Overigens, wat weet jij nu eigenlijk van Gods bedoelingen met ons lichaam?

Gods bedoelingen weet ik allemaal niet! Dat weet geen mens! Zo bedoelde ik het ook niet! Maar we lezen in de Bijbel dat ons lichaam een tempel Gods is, en we mogen daarmee niet doen wat wij mensen willen.. Het moet tot Gods eer zijn!

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2006 20:50

Poesje schreef:
Aragorn schreef:Overigens, wat weet jij nu eigenlijk van Gods bedoelingen met ons lichaam?

Gods bedoelingen weet ik allemaal niet! Dat weet geen mens! Zo bedoelde ik het ook niet! Maar we lezen in de Bijbel dat ons lichaam een tempel Gods is, en we mogen daarmee niet doen wat wij mensen willen.. Het moet tot Gods eer zijn!

En andere mensen ermee helpen in plaats van het te laten verrotten is dus niet tot Gods eer? Het klinkt natuurlijk allemaal leuk dat het lichaam de tempel van de Heilige Geest is, maar het is mij volstrekt onduidelijk welke consequenties wij daaruit zouden moeten trekken..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mar 2006 20:50

Maar dat zijn dingen waar we verder niet in moeten/mogen wroeten! De verborgen dingen zijn van de Heere, de geopenbaarde (meestal) niet..

Jij kan dus al helemaal niet bepalen wat Gods bedoeling is met ons lichaam. Daar mag je niet in wroeten, ((In Gods bedoelingen, bedoel ik) wél in ons lichaam)

Ik zie het zo; Zelfmoord is ook zoiets. God roept je, je mag niet de hand aan jezelf slaan. En tóch, was dat moment dat jij van die brug afsprong, voor de trein sprong, Gods tijd. Het is al van eeuwigheid bepaald dat jij zelfmoord zou plegen. God heeft dat niet zo bestuurd, hij heeft het toegelaten

Zo is het ook met orgaandonatie. Als die nieuwe nier niet werkt, je overlijdt alsnog, dan is het idd Gods tijd. Een mens is nóóit in staat een mens in leven te houden, ook niet met een nieuwe nier, die toevallig overgezet wordt. Blijft diegene leven door een orgaandonatie, dank God.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 mar 2006 20:54

daar heb je gelijk in maar kijk dit middel is er om mensen te helpen waarom niet dat is ook zo met medicatie als God het wil helpt het anders niet
dat is met alles zo hoor

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mar 2006 20:59

liefie schreef:daar heb je gelijk in maar kijk dit middel is er om mensen te helpen waarom niet dat is ook zo met medicatie als God het wil helpt het anders niet
dat is met alles zo hoor

Zou je punten en comma's willen gebruiken? Dit leest echt heel lastig. :wink:

Dus wat is er dan tegen orgaandonatie?

De ziel kunnen ze niet nemen. Het lichaam is stof. Stof zij gij en tot stof zult gij wederkeren. Waarom ontheiliging van de tempel van de HG? Op het moment dat jij overleden bent, is je lichaam niets meer waard.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 mar 2006 21:05

Ik denk dat het beter is voor mezelf hier over te stoppen! Dat we hier onze eigen gedachten over kunnen houden.. Hoe verschillend die zijn..
Ik heb het idee dat enkele van jullie denken, dat ik zeg hoe het moet! En dat het lijkt alsof ik alles beter weet! En dat is wel het laatste wat ik wil! Ik spreek alleen uit hoe ver het voor mij duidelijk is.. Ik heb ook mijn vraagtekens bij bepaalde dingen.. Hoe verder we over iets nadenken hoe 'vaster' we komen te zitten! En daarom laat ik me er nu even niet verder over uit. (Als me dat lukt!)
Ik wil (en mag) er verder niet in wroeten..

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2006 21:24

Nou, ik vind het helemaal prima om er niet voor te zijn, maar je argumenten moeten dan wel kloppen. En als dat niet het geval is ageer ik daar natuurlijk tegen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mar 2006 21:28

Poesje, vat het niet zo negatief op, het is maar een discussie :)

Troost je, ik ben ook nooit zo goed in argumenten onderbouwen hoor :wink:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 mar 2006 21:38

Ik vat het niet negatief op! Maar ik merk dat ik me er nu verder in moet verdiepen wil ik er iets over zeggen! Vandaar....
En Aragorn, als jij vind dat mijn argumenten niet kloppen..is dat jammer!
Bij mijn weten kloppen ze wel!:)

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2006 22:13

Het 'probleem' met de dingen die je zegt is dat ze opzich wel waar zijn, maar dat ze daarom nog niet als argument tegen orgaandonatie kunnen gelden. Een beetje hetzelfde als wanneer je zegt: Koeien zijn herbavoren, want ze zijn zwart met wit. Het is allebei waar, maar een geldig argument is het niet.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 mar 2006 22:19

Aragorn schreef:
Poesje schreef:

En andere mensen ermee helpen in plaats van het te laten verrotten is dus niet tot Gods eer? Het klinkt natuurlijk allemaal leuk dat het lichaam de tempel van de Heilige Geest is, maar het is mij volstrekt onduidelijk welke consequenties wij daaruit zouden moeten trekken..

dat zouden we niet meer zeggen :roll: denk even aan andere mensen, die dat ook al aangegeven hebben. Dank.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2006 22:22

Ah, dat was me nog niet opgevallen. Overigens doet dat natuurlijk niets af aan de realiteit ervan.

Terug naar “Archief”