Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jun 2005 13:02

Ik onderschrijf JostiTosti volledig. ik weet niet in welke reacties ik meer zie: in de zogenaamd 'arminiaanse' reacties van Hijwel of Naomi of de uiteraard volmaakt reformatorische reacties van Jas en handlangers ( :wink: ).

* knip *

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 24 jun 2005 13:31

kurtyo schreef:Ik onderschrijf JostiTosti volledig. ik weet niet in welke reacties ik meer zie: in de zogenaamd 'arminiaanse' reacties van Hijwel of Naomi of de uiteraard volmaakt reformatorische reacties van Jas en handlangers ( :wink: ). *knip*

:mrgreen:
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jun 2005 13:44

Waar ging dit topic ook alweer over?

savemysoul schreef:Wat als ...

Wat als, God geen tijd kon vinden om ons te zegenen omdat wij gisteren geen tijd konden vinden om Hem te danken?

Wat als, God besloot om ons morgen niet meer te leiden omdat wij Hem vandaag niet volgen?

Wat als, we nooit meer een bloem zouden zien bloeien omdat we mopperden toen God het liet regenen?

Wat als, God niet meer met ons wandelde vandaag omdat we de dag niet erkend hebben als dag van God?

Wat als, God morgen de bijbel weg zou nemen omdat we er vandaag niet in wilden lezen?

Wat als, God ons Zijn boodschap afnam omdat we niet luisterden naar de boodschapper?

Wat als, God niet Zijn eniggeboren Zoon had gegeven omdat Hij wilde dat we bereid waren om de prijs voor onze zonden te betalen?

Wat als, de kerkdeuren gesloten waren omdat wij de deuren van ons hart niet wilden openen?

Wat als, God ophield met ons lief te hebben en voor ons te zorgen omdat wij niet bereid waren anderen lief te hebben en voor anderen te zorgen?

Wat als, God ons vandaag niet kon horen omdat we gisteren niet naar Hem wilden luisteren?

Wat als, God onze gebeden zou verhoren op dezelfde manier waarop wij Zijn roep beantwoorden?

Wat als, God Zijn hulp aan ons zou afmeten aan de mate waarin wij onze levens aan Hem geven??

En nu graag wat meer respekt voor elkaar zonder persoonlijke aanvallen en steken onder water graag, anders gaat dit topic dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jun 2005 13:48

kurtyo schreef:Ik onderschrijf JostiTosti volledig. ik weet niet in welke reacties ik meer zie: in de zogenaamd 'arminiaanse' reacties van Hijwel of Naomi of de uiteraard volmaakt reformatorische reacties van Jas en handlangers ( :wink: ).

* knip *

Wel heel jammer dat dit geknipt is door dhr. moderator (of mevrouw). Ik meende namelijk volledig wat ik zei en ik zie niet in wat er mis mee was? Ik zei alleen dat het te ziek voor woorden is dat christenen hier bezig zijn om zichzelf ongeloofwaardig te maken en ze vliegen elkaar in de haren. Ik zit dan inderdaad met een (weemoedige?) grijns op mijn gezicht te kijken naar het gemor van de mensen hier ja... Is dat zo erg?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jun 2005 13:57

kurtyo schreef:
kurtyo schreef:Ik onderschrijf JostiTosti volledig. ik weet niet in welke reacties ik meer zie: in de zogenaamd 'arminiaanse' reacties van Hijwel of Naomi of de uiteraard volmaakt reformatorische reacties van Jas en handlangers ( :wink: ).

* knip *

Wel heel jammer dat dit geknipt is door dhr. moderator (of mevrouw). Ik meende namelijk volledig wat ik zei en ik zie niet in wat er mis mee was? Ik zei alleen dat het te ziek voor woorden is dat christenen hier bezig zijn om zichzelf ongeloofwaardig te maken en ze vliegen elkaar in de haren. Ik zit dan inderdaad met een (weemoedige?) grijns op mijn gezicht te kijken naar het gemor van de mensen hier ja... Is dat zo erg?

Dat was niet wat je schreef en zeker niet zoals ik dat opvatte (en veel anderen ook niet denk ik).
Het is altijd erg als er onenigheid is tussen christenen en de duivel lacht dan in z'n vuistje. En als mensen dan meelachen..., tja. :roll:

Maar over het algemeen genomen vind ik de discussie van meerdere kanten niet uitblinken in tact, inlevingsvermogen, helderheid en medemenselijkheid. Er wordt te snel naar de verbale vuurwapens gegrepen, zonder dat er (blijkbaar) nagedacht wordt over hoe dit bij de ander overkomt. En bovendien zijn we behoorlijk off-topic geraakt. Dus nogmaals een oproep om de genoemde punten die mijns inziens ontbreken eens in praktijk te brengen en on-topic te blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jun 2005 17:37

hijwel schreef:eigengereichtigheid, dolhof..

Door te geloven in Jezus ben ik gerechtvaardigt in Hem, en is het leven zinvol geworden..

(maar ja, je gelooft het toch niet he. waarschijnlijk moet ik eerst op de brandstapel staan voor mijn God voordat je tot erkening komt)

Het is helemaal niet belangrijk of jij wel of niet oprecht gelooft. Daar wil ik geen oordeel over vellen. Het gaat me erom dat je anderen de verkeerde weg wijst. Het komen tot Christus is geheel onvoorwaardelijk. Dus ook niet op voorwaarde van dat je eerst je hart openzet. Dat doet Hij allemaal voor je. Genade betekent dat je zelf niets, maar dan ook niets moet doen tot je zaligheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jun 2005 17:39

elbert schreef:Waar ging dit topic ook alweer over?

savemysoul schreef:Wat als ...

Wat als, God geen tijd kon vinden om ons te zegenen omdat wij gisteren geen tijd konden vinden om Hem te danken?

Wat als, God besloot om ons morgen niet meer te leiden omdat wij Hem vandaag niet volgen?

Wat als, we nooit meer een bloem zouden zien bloeien omdat we mopperden toen God het liet regenen?

Wat als, God niet meer met ons wandelde vandaag omdat we de dag niet erkend hebben als dag van God?

Wat als, God morgen de bijbel weg zou nemen omdat we er vandaag niet in wilden lezen?

Wat als, God ons Zijn boodschap afnam omdat we niet luisterden naar de boodschapper?

Wat als, God niet Zijn eniggeboren Zoon had gegeven omdat Hij wilde dat we bereid waren om de prijs voor onze zonden te betalen?

Wat als, de kerkdeuren gesloten waren omdat wij de deuren van ons hart niet wilden openen?

Wat als, God ophield met ons lief te hebben en voor ons te zorgen omdat wij niet bereid waren anderen lief te hebben en voor anderen te zorgen?

Wat als, God ons vandaag niet kon horen omdat we gisteren niet naar Hem wilden luisteren?

Wat als, God onze gebeden zou verhoren op dezelfde manier waarop wij Zijn roep beantwoorden?

Wat als, God Zijn hulp aan ons zou afmeten aan de mate waarin wij onze levens aan Hem geven??

En nu graag wat meer respekt voor elkaar zonder persoonlijke aanvallen en steken onder water graag, anders gaat dit topic dicht.

Wat als... ja wat als.

Als de hemel valt, liggen we allemaal onder een blauwe deken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 11:28

Als de Hel oprijst, moeten we thermische kleding aan.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 25 jun 2005 12:03

Misschien een goed idee om dit forum nog meer leven in te blazen.
Als we allemaal omstebeurt zelf een wat als bedenken.
Bijv:

Wat als, God besloot om ons morgen niet meer te vinden omdat wij Hem vandaag niet zoeken?

En de volgende bedenkt er weer een, dan blijf je er misschien wat meer over nadenken?
Het is maar een ideetje, dus laat maat horen wat jullie er van vinden.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 12:05

Dat komt akelig dicht in de buurt van slowchat, imho.

Wat als God zich bedacht dat in zijn almacht een hele schepping totaal nutteloos en onnodig is?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Pauline

Berichtdoor Pauline » 25 jun 2005 12:17

Ja, goeie vragen
confronteerd wel met hoe weinig we eigelijk naar hem omkijken

ik denk er wel eens over na.
zo van dat hij eigelijk zo ontzettend verwaarloosd word door iedereen.
zelf als je al je tijd er in zou steken is het nog niet genoeg.
maar wel je best doen natuurlijk.
maar het lijkt mij dat het Hem best wel verdriet doet, om te zien hoe egoistisch de samenleving is...
Plien

Green

Berichtdoor Green » 25 jun 2005 14:50

Wat als..... we jostirosti nog een 'tip'geven?

Als je de bijbel niet meer leest, lees dan de Christenreis van Bunyan eens goed door.
Lees de geschiedenis van Hopende eens. Hij wist niet meer hoe het moest, maar hij kreeg het advies van Getrouw om te beproeven of God gewillig was om hem zalig te maken.

CHRISTEN. "En wat deed u toen?"
HOPENDE. "Ik maakte mijzelf tegenwerpingen tegen mijn geloof, in de mening, dat Hij niet gewillig was, mij zalig te maken."
CHRISTEN. "Wat zei GETROUW daarvan?"
HOPENDE. "Hij beval mij, naar Hem te gaan om het eens te proberen; maar ik zei, dat dit vermetelheid was. Hij antwoordde: 'Neen, want u bent genodigd om te komen (Matth. 11:28).' En hij gaf mij een boek van Jezus' nodiging, om mij daardoor aan te moedigen te vrijmoediger tot Hem te komen; van welk boek hij mij ook verzekerde, dat iedere tittel en jota vaster was dan de hemel en aarde (Matth.24:35). Toen vroeg ik hem, wat ik doen moest als ik kwam; en hij zei mij, dat ik met geheel mijn hart en ziel (Jer. 29:12, 13) de Vader op mijn knieën moest bidden (Ps. 95:6; Dan. 6:11), dat Hij Zijn Zoon aan mij wilde openbaren. Ik vroeg verder, hoe ik Hem mijn verzoek moest voordragen; en hij zei: 'Ga heen, en u zult Hem op Zijn Genadetroon (Exod. 25:22; Hebr. 4:16) vinden zitten, waar Hij het hele jaar door wacht, om vergeving en kwijtschelding te geven aan allen, die tot Hem komen.' Ik zei bovendien nog, dat ik niet wist, wat ik moest zeggen, wanneer ik al kwam. Maar hij beval mij te spreken als volgt: "O God, wees mij zondaar genadig en doe mij kennen en geloven in Jezus Christus; want ik zie, dat ik buiten Zijn gerechtigheid ten enenmale verloren ben. Heere, ik heb gehoord, dat U een barmhartig God bent, en dat U Uw Zoon Jezus Christus verordineerd hebt tot een Zaligmaker van de wereld en daarenboven gewillig bent, Hem te geven aan zulke arme zondaren, als ik ben (en ik ben waarlijk een groot zondaar). Heere, neem deze gelegenheid waar en verheerlijk Uw genade in het zalig maken van mijn ziel, door Jezus Christus Uw Zoon, Amen."

CHRISTEN. "Deed u wel, zoals u geboden was?"
HOPENDE. "Ja toch, vele malen, ja gedurig."
CHRISTEN. "Maar openbaarde de Vader ook Zijn Zoon aan u?"
HOPENDE. "Niet terstond, ook niet ten tweede, noch ten derde, vierde, vijfde, ja ook niet ten zesde male."
CHRISTEN. "Wel, wat deed u toen?"
HOPENDE. "Ik wist zelf niet te zeggen, wat mij te doen stond."
CHRISTEN. "Koesterde u geen gedachten om het bidden na te laten?"
HOPENDE. "Ja wel honderdmaal en nog wel eens zoveel."
CHRISTEN. "Hoe kwam het, dat u het niet deed?"
HOPENDE. "Ik geloofde, dat hetgeen mij gezegd was, waarachtig was, te weten, dat zonder de gerechtigheid van deze Christus, de hele wereld mij niet zou kunnen behouden; en daarom dacht ik bij mij zelf: laat ik het bidden na, zo sterf ik toch. Ik kan immers niet erger dan sterven voor de troon der genade. Boven dit alles kwam mij te binnen: Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven (Hab. 2:3). Zo volhardde ik in mijn gebeden, tot de Vader mij Zijn Zoon openbaarde."

Je kunt het boekje downloaden http://www.theologienet.nl/inhoud.htm
blz 86 kun je het begin van de geschiedenis van Hopende lezen.

Geef het niet op!

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 15:16

Wat als we dat eens helemaal NIET zouden doen?

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jun 2005 15:34

Elladan schreef:Wat als we dat eens helemaal NIET zouden doen?

Als je helemaal NIET op geeft? Dan zal blijken dat Hij getrouw Zijn Woord houdt.
Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet
houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.

Hij laat geen bidder staan. Lijkt het tegendeel waar te zijn? Mogelijk doet God dat om je te beproeven of het je wel écht om Hem te doen is. Smeek dan maar voortdurend daar aan de genadetroon. Hij zál omzien naar dezulken, niet om onzentwil, maar om Jezus wille alleen.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 17:50

caprice schreef:
Elladan schreef:Wat als we dat eens helemaal NIET zouden doen?

Als je helemaal NIET op geeft? Dan zal blijken dat Hij getrouw Zijn Woord houdt.
Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet
houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.

Hij laat geen bidder staan. Lijkt het tegendeel waar te zijn? Mogelijk doet God dat om je te beproeven of het je wel écht om Hem te doen is. Smeek dan maar voortdurend daar aan de genadetroon. Hij zál omzien naar dezulken, niet om onzentwil, maar om Jezus wille alleen.

:? Huh? :?:
Ik zei dus: "Wat als we dat eens helemaal NIET zouden doen?" in reactie op: "Wat als..... we jostirosti nog een 'tip'geven?"

Maar je hebt no doubt gelijk.

Wat als NIEMAND God OOIT nog zou aanbidden of in hem geloven? Zou God dan nog bestaan / ingrijpen / noem maar op???

Terug naar “Archief”