wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 20:40

brammetje schreef:
jas schreef:
brammetje schreef:
Mijn mening is dat iedere gelovige beschikt over alle gave , maar deze alleen kan gebruiken naar Gods wil op Zijn tijd en plaatst .

Dat is onbijbels, daar de Bijbel spreekt van verscheidene gaven m.b.t. verscheidene personen. Ik begrijp dus niet hoe je kunt stellen dat één gelovige ook alle genoemde gaven moet hebben, want dat is niet zo.

Ik zeg niet moet !!! alleen dat je er over kan beschikken als God dat wil . dat is heel wat anders .

Maar het klopt niet. Het is gewoon niet waar dat elke gelovige over alle gaven beschikt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 jun 2005 20:43

jas schreef:
brammetje schreef:
jas schreef:
brammetje schreef:
Mijn mening is dat iedere gelovige beschikt over alle gave , maar deze alleen kan gebruiken naar Gods wil op Zijn tijd en plaatst .

Dat is onbijbels, daar de Bijbel spreekt van verscheidene gaven m.b.t. verscheidene personen. Ik begrijp dus niet hoe je kunt stellen dat één gelovige ook alle genoemde gaven moet hebben, want dat is niet zo.

Ik zeg niet moet !!! alleen dat je er over kan beschikken als God dat wil . dat is heel wat anders .

Maar het klopt niet. Het is gewoon niet waar dat elke gelovige over alle gaven beschikt.

Hier lopen onze meningen uit een , ik geloof dat God ons dat geeft wat we nodig hebben op elk plaats en situatie .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 22:59

Jas schreef:En dat is ongetwijfeld gedaan door mensen die daar op last van de apostelen voor aangesteld waren.

Ja, daar waren we het al over eens. Maar waar lees ik nu in de bijbel dat dat 'op last van de apostelen aanstellen' slaat op een ambt? En dan wellicht ook nog een specifiek ambt nl. dat van de herder en leraar.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2005 00:16

brammetje schreef:
jas schreef:
brammetje schreef:
jas schreef:
brammetje schreef:

Hier lopen onze meningen uit een , ik geloof dat God ons dat geeft wat we nodig hebben op elk plaats en situatie .

Alle gaven hebben en van God krijgen wat nodig is zijn twee verschillende dingen. Lees het slot van 1 corinthiers 12 nog maar even, dan zie je dat niet iedereen alle gaven heeft... maar dat een van de functies in de gemeente is om elkaar aan te vullen... de een heeft de ene gave, de ander weer een andere gave.... op die manier kan je elkaar aanvullen in de kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 jun 2005 11:45

Marnix schreef:Alle gaven hebben en van God krijgen wat nodig is zijn twee verschillende dingen. Lees het slot van 1 corinthiers 12 nog maar even, dan zie je dat niet iedereen alle gaven heeft... maar dat een van de functies in de gemeente is om elkaar aan te vullen... de een heeft de ene gave, de ander weer een andere gave.... op die manier kan je elkaar aanvullen in de kerk.

Mee eens. Er zit verschil tussen een gave van de Geest en de vruchten van de Geest, die elke christen allemaal worden beloofd.
Galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 09 jun 2005 17:01

Heb eens een studie gedaan naar gaven van de Geest. Heb, ook vanuit de grondtekst e.d. het volgende ontdekt.

Ik zal jullie alle theoretische, uit griekse context vertaalde punten nog even onthouden, maar gewoon kort weergeven wat ik heb ontdekt.

Geestelijke gaven, zoals beschreven in 1 korinthe 12, zijn niet permanente gaven die een mens ontvangt. Het is dus niet zo dat je de gave van genezing ontvangt en dus altijd mensen kunt genezen. Geestelijke gaven zijn gaven die je op een bepaald moment van God ontvangt, om die weer aan andere mensen door te geven.
Het is dus (in het geval van genezing) niet zo dat iemand permantent de gave van genezing ontvangt en altijd, iedereen kan genezen. Het is dus niet een soort van geestelijk talent.
Het is wel zo dat iemand sommige gelovigen bepaalde gaven vaker ontvangen als andere gelovigen. Bijv. met gave van genezing. Genezingsbedienaars zijn geen mensen met een bijzonder vermogen tot genezen, maar mensen met een bediening, door wie de Heilige Geest vaak genezingen bewerkt en die geroepen zijn zich daar op toe te leggen. In die genezingsbediening kan het dus ook zijn dat niet iedere zieke voor wie zij bidden, daadwerkelijk genezen zal worden.

Dat zou dus ook betekenen dat iedere gelovigen, alle gaven kan ontvangen, op de momenten dat hij of zij dat nodig heeft om door te geven aan anderen.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 09 jun 2005 18:38

Naomi schreef:Geestelijke gaven, zoals beschreven in 1 korinthe 12, zijn niet permanente gaven die een mens ontvangt.
Dat is precies een verschil van mening onder diverse christenen. Wat ik zie in de praktijk dat mensen 'vaste' gaven hebben, die kunnen varieren. Soms doet men iets waar men normaal/meestal niet de gave voor heeft.
Jas schreef:Verkondiging, d.w.z. Schriftuitleg en dopen hoort bij elkaar. Een duidelijker voorbeeld als in dit al vaak aangehaalde Schriftgedeelte kunnen we niet hebben. Eerst legde Filippus hem de Schrift uit, en daarna doopte hij hem.
Dat ben ik met Jas eens, maar niet met de conclusie die hij daaruit trekt. Natuurlijk moet iemand het evangelie (enigzins) kennen om gedoopt te worden. Maar dat uitleggen (zoals Klaas al zei), kan door een ieder gebeuren. Matth 28zegt:
Gaat dan heen, discipelt al de volken, hen dopende in de naam van deVader, de Zoon en de Heilige Geest, hen leerende alles wat ik u geboden hebt
Na de doop begint het onderwijs pas goed. En dat bij voorkeur niet in de zondagse dienst, omdat je dan niet heel specifiek op de pas-gelovigen kunt richten en kunt geven wat ze nodig hebben. Melk versus vast spijs.

Het verschil tussen Jas en Klaas en anderen komt voort uit een andere opvatting over de ambten, de gemeente, de dienst, de doop en de traditie. Sommige termen hebben in ons kerkelijk leven een ruimere of strakkere (in de kerkorde omschreven) betekenis, waarddoor wij de bijbel anders gaan lezen. Maar dat is wel onze fout!

Maja noemt een goed voorbeeld, maar het gaat toch over een ander probleem. Over wat Maja schreef over Datan en Abiram: Ja, deze mensen wilden het beter weten dan God die Mozes en Aaron had aangesteld. Dus opstand. Maar de mening dat anderen dan de voorganger mag dopen is geen opstand, behalve er tegen de voorganger (opstandig) ingegaan wordt. Bijv. David en Samuel offereden ook, terwijl ze geen priester waren, maar dat mocht wel. Ze waren niet opstandig. In tegendeel, ze hadden God lief en onderwierpen zich aan Hem.

Jas schreef:
André schreef:Zo leer ik iedere dag weer iets hier op Refoweb, ik wist namelijk niet dat er ook al sacramenten zoals wij die kennen in het OT werden gebezigd.....
Het Pascha en de besnijdenis.
Er staat nergens in het OT dat het Pascha of de Besnijdenis alleen door bijv. een priester mocht worden bediend. Er wordt alleen gezegd dat het gebeuren moest. Vaak was dat de vader, maar niet altijd.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 jun 2005 19:01

naomi schreef:Heb eens een studie gedaan naar gaven van de Geest. Heb, ook vanuit de grondtekst e.d. het volgende ontdekt.

Ik zal jullie alle theoretische, uit griekse context vertaalde punten nog even onthouden, maar gewoon kort weergeven wat ik heb ontdekt.

Geestelijke gaven, zoals beschreven in 1 korinthe 12, zijn niet permanente gaven die een mens ontvangt. Het is dus niet zo dat je de gave van genezing ontvangt en dus altijd mensen kunt genezen. Geestelijke gaven zijn gaven die je op een bepaald moment van God ontvangt, om die weer aan andere mensen door te geven.
Het is dus (in het geval van genezing) niet zo dat iemand permantent de gave van genezing ontvangt en altijd, iedereen kan genezen. Het is dus niet een soort van geestelijk talent.
Het is wel zo dat iemand sommige gelovigen bepaalde gaven vaker ontvangen als andere gelovigen. Bijv. met gave van genezing. Genezingsbedienaars zijn geen mensen met een bijzonder vermogen tot genezen, maar mensen met een bediening, door wie de Heilige Geest vaak genezingen bewerkt en die geroepen zijn zich daar op toe te leggen. In die genezingsbediening kan het dus ook zijn dat niet iedere zieke voor wie zij bidden, daadwerkelijk genezen zal worden.

Dat zou dus ook betekenen dat iedere gelovigen, alle gaven kan ontvangen, op de momenten dat hij of zij dat nodig heeft om door te geven aan anderen.

Waarschijnlijk dezelfde studie gedaan . of hetzelfde inzicht gekregen . ben het dan ook met je eens . :D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 jun 2005 20:58

naomi schreef:Genezingsbedienaars zijn geen mensen met een bijzonder vermogen tot genezen, maar mensen met een bediening, door wie de Heilige Geest vaak genezingen bewerkt en die geroepen zijn zich daar op toe te leggen. In die genezingsbediening kan het dus ook zijn dat niet iedere zieke voor wie zij bidden, daadwerkelijk genezen zal worden.

Dit gaat toch ook voor een gewone dokter op?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 16 jun 2005 16:40

Ik bedoel met Geestelijke gaven, bovennatuurlijke gaven. Ik heb het in dit geval dus over 'gebedsgenezers'.

Terug naar “Archief”