Naomi schreef:Geestelijke gaven, zoals beschreven in 1 korinthe 12, zijn niet permanente gaven die een mens ontvangt.
Dat is precies een verschil van mening onder diverse christenen. Wat ik zie in de praktijk dat mensen 'vaste' gaven hebben, die kunnen varieren. Soms doet men iets waar men normaal/meestal niet de gave voor heeft.
Jas schreef:Verkondiging, d.w.z. Schriftuitleg en dopen hoort bij elkaar. Een duidelijker voorbeeld als in dit al vaak aangehaalde Schriftgedeelte kunnen we niet hebben. Eerst legde Filippus hem de Schrift uit, en daarna doopte hij hem.
Dat ben ik met Jas eens, maar niet met de conclusie die hij daaruit trekt. Natuurlijk moet iemand het evangelie (enigzins) kennen om gedoopt te worden. Maar dat uitleggen (zoals Klaas al zei), kan door een ieder gebeuren. Matth 28zegt:
Gaat dan heen, discipelt al de volken, hen dopende in de naam van deVader, de Zoon en de Heilige Geest, hen leerende alles wat ik u geboden hebt
Na de doop begint het onderwijs pas goed. En dat bij voorkeur niet in de zondagse dienst, omdat je dan niet heel specifiek op de pas-gelovigen kunt richten en kunt geven wat ze nodig hebben. Melk versus vast spijs.
Het verschil tussen Jas en Klaas en anderen komt voort uit een andere opvatting over de ambten, de gemeente, de dienst, de doop en de traditie. Sommige termen hebben in ons kerkelijk leven een ruimere of strakkere (in de kerkorde omschreven) betekenis, waarddoor wij de bijbel anders gaan lezen. Maar dat is wel onze fout!
Maja noemt een goed voorbeeld, maar het gaat toch over een ander probleem. Over wat Maja schreef over Datan en Abiram: Ja, deze mensen wilden het beter weten dan God die Mozes en Aaron had aangesteld. Dus opstand. Maar de mening dat anderen dan de voorganger mag dopen is geen opstand, behalve er tegen de voorganger (opstandig) ingegaan wordt. Bijv. David en Samuel offereden ook, terwijl ze geen priester waren, maar dat mocht wel. Ze waren niet opstandig. In tegendeel, ze hadden God lief en onderwierpen zich aan Hem.
Jas schreef:André schreef:Zo leer ik iedere dag weer iets hier op Refoweb, ik wist namelijk niet dat er ook al sacramenten zoals wij die kennen in het OT werden gebezigd.....
Het Pascha en de besnijdenis.
Er staat nergens in het OT dat het Pascha of de Besnijdenis alleen door bijv. een priester mocht worden bediend. Er wordt alleen gezegd dat het gebeuren moest. Vaak was dat de vader, maar niet altijd.