JJM schreef:dat volmaakt is best moeilijk hoor. als we alles zouden weten dan zouden we evenhoog als GOD zijn. dus dat is het ook niet. ik denk dat we gewoon door leren in de hemel niet engels of zo maar bijbelse dingen.
Precies. Wat is de definitie van volmaakt zijn? Dat je alles weet? Dan wordt het wel verrekte saai in de hemel.

Ik denk dat veel mensen een totaal verkeerd daarvan hebben. Goed, aan de hand van mijn opmerkingen over Froske's reactie zal ik proberen mijn punt wat te verduidelijken.
Froske schreef:We hoeven ons in de hemel niet meer bezig te houden met werk, ontdekken en leren omdat we daar volmaakt zijn. En als je volmaakt bent, dan hoef je toch niets meer te leren?
Is dat zo? Waarom is dat jou definitie van volmaaktheid? Vraagje, waren Adam en Eva volmaakt? Toch wisten ze niet alles. Sterker nog, ze werden juist onvolmaakt op het moment dat ze probeerden alles te weten, dwz, wat kennis betreft op Gods niveau te komen.
Laatst was er in mijn kerk een hele mooie preek daarover.... De lijn: Volmaakt is: Zonder zonde... zonder gebreken. Maar er is ook de mogelijkheid om dingen te ontdekken, om je te ontwikkelen, dingen te leren etc.
Weet je, vroeger dacht ik altijd dat als je een potje tafeltennis zou spelen in de hemel, je daar eeuwige rallies kon spelen want iedereen is volmaakt en niemand slaat dus een bal fout. Ook dat zou best saai worden

Ik ben steeds meer gaan ontdekken dat volmaaktheid toch wat anders werkt... Een van de grootste inspiratiebronnen is hoe het begon, in het paradijs. Adam en Eva konden daar wandelen, Adam kon de grond bewerken en dingen verbouwen, hij ontdekte allerlei dieren en gaf ze een naam. Hoeveel geluk zou Adam gemist hebben als hij alles wist. Gelukkig is dat niet Gods visie op menselijke volmaaktheid.

Er word daar zeker muziek gemaakt, maar de muziek van de Beatles is niet tot eer van God (althans ik heb daar nog niet over gehoord in hun teksten) Er zal zeker muziek zijn in de hemel, maar dat wel alles tot eer van God. Met aardse dingen bedoel ik eigenlijk vooral werk, school en alles waar een mens aan vast zit en niet tot eer van God is.
Ik denk dat daar best wel iets als werk zal zijn, hoewel ik het niet net zekerheid kan zeggen

Maar is werk niet tot eer van God? Of school? En zo ja, ligt dat aan het werk of aan school? Of aan hoe we er mee omgaan? Zouden we in dit leven naar school kunnen gaan of werken, en dat tot eer van God doen? Geven we God niet juist de eer als we onze talenten inzetten, ons ontwikkelen, dingen leren en vooral, in het dagelijks leven Zijn liefde uitstralen naar en doorgeven aan anderen?
Verder geloof ik niet dat er in de hemel herkenning zal zijn omdat je dat aan aardse dingen doet denken. Je zult dan weer van je eigen familie gaan houden en in de hemel gaat het toch alleen om God's eer? Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zal gaan in de hemel maar volgens mij staat ook ergens in de bijbel dat er geen herkenning is in de hemel, maar waar precies..dat weet ik niet. Als ik het vind, zal ik het z.s.m. hier plaatsen.
Kijk en hier ga je de fout in. Je gaat heel menselijk dit benaderen. Je zegt: Ik geloof niet dat er herkenning is want dat doet je aan aardse dingen denken. Maar dat is absoluut geen argument. Want zou God zo groot kunnen zijn, zou die vergeving zo echt kunnen zijn, dat we daar elkaar herkennen maar die negatieve herinneringen totaal verdwenen zijn?
Daarnaast valt het me op wat een ontzettend vertekend beeld je hebt van Gods eer. Mag je in de hemel niet van anderen houden omdat het dan niet om Gods eer zou gaan? Sorry dat ik wat scherp ben, maar dat is een totaal onbijbels standpunt. Hoe kan God dan namelijk in zijn Wet ons gebieden om Hem lief te hebben met al onze mogelijkheden "
en onze naaste als onszelf. Hoe kon Adam en in paradijs dan van Eva houden als het daar volledig om de eer van God ging?
Ik begin steeds meer nieuwsgierig te worden naar hoe jij de nieuwe hemel en aarde je voorstelt. Als een eeuwigdurende kerkdienst?
Je kan werken tot Gods eer, van je naaste houden tot Gods eer, muziek maken tot Gods eer, genieten van het ontdekken van nieuwe dingen tot Gods eer etcetera.
Dan nog een paar dingen uit de bijbel. De rijke man herkent Lazarus als Lazarus in de hemel is en de rijke man in de hel. En als sadduceen Jezus vragen hoe het gaat als iemand die 7 mannen heeft gehad die alleen vroegtijdig overleden, in de hemel komt, met welke man ze dan zal leven. Jezus antwoordt niet met: Daar herken je elkaar niet maar zegt: In de hemel wordt niet gehuwd en niet ten huwelijk genomen. Blijkbaar is er dus wel herkenning maar leidt dat niet tot problemen.
Er is daar geen ellende, jaloezie, haat, nijd, afgunst... dus herkenning leidt daar ook niet toe. Wel zullen we daar volledig inzien wat ons vergeven is en allen die ons op aarde wat verkeerd deden en daar ook zijn, van harte vergeven hebben.