In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 24 jan 2006 18:30

JJM schreef:Wij zijn gemaakt naar GODS beeld. innerlijk. hij vind dezelfde dingen leuk als wij. misschien zijn daar nog wel leukere dingen. maar veel aardse dingen vind GOD ook leuk omdat HIJ er voor gezord heeft dat ze er waren

Ik denk niet dat HIJ de Beatles mooi zou vinden denk je wel?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 24 jan 2006 20:12

ik ben niet zo bekend met de teksten van de beatles. maar als die goed zijn vind hij het best mooi denk ik. GOD heeft die mensen dat talent gegeven. misschien hebben ze daar verkeerde dingen mee gedaan maar misschien ook niet.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2006 21:46

amigo schreef:
JJM schreef:Wij zijn gemaakt naar GODS beeld. innerlijk. hij vind dezelfde dingen leuk als wij. misschien zijn daar nog wel leukere dingen. maar veel aardse dingen vind GOD ook leuk omdat HIJ er voor gezord heeft dat ze er waren

Ik denk niet dat HIJ de Beatles mooi zou vinden denk je wel?
Ik denk van wel, ik denk dat Hij ziet hoe mooi zij de instrumenten gebruikten, ze de gaven van God gebruiken om muziek te maken, die voor sommige mensen veel betekende. En ik denk dat Hij verdriet heeft van de mensen die die muziek aangrepen om van alles en nog wat te gaan doen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jan 2006 23:53

Riska schreef:Ik denk dus dat we heel menselijk bezig zijn. Ik denk ook, dat we anders zijn, dat alle kwaad(aardigheid) uit ons karakter is weggezuiverd.
In die zin zal er geen herkenning zijn. De mens is 'anders' geworden, letterlijk 'beter'... want er heeft iets plaatsgevonden in de ontmoeting met God...

Ik heb de hele discussie niet gevolgd (sorry) maar wil je hiermee nou zeggen dat het verlangen naar herkenning veel te menselijk is of dat de mogelijkheid van herkenning voor ons allemaal problemen oplevert maar dat het die problemen zijn die we te menselijk zien(maw: er is wel degelijk herkenning mogelijk)?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 01:15

froske schreef:

Nou ik vrees dat we ons daar niet bezig gaan houden met aardse dingen. Het gaat daar totaal om Gods eer en niet om je pc met de meest gave spellen o.i.d. :wink:

Hoe zie jij het daar dan?

In het paradijs was ook tijd voor werk, ontdekken, leren etcetera. Als we daar muziek maken of luisteren, is dat dan niet tot Gods eer? Als we daar reizen, nieuwe dingen ontdekken, is dat dan niet tot Gods eer?

Wat is "je niet bezig houden met aardse dingen?". Wat zijn dan die aardse dingen? Niet het muziek maken, niet het reizen, niet het genieten van dingen, niet het samenkomen met vrienden en een fijne avond hebben. Dat zijn geen verkeerde dingen. Aardse dingen die je daar niet meer hebt zijn materialisme, egoisme, jeloezie, ruzie, haat, nijd etc. Omdat die dingen daar niet meer zijn kan je elkaar daar ook gewoon herkennen... zonder dat het problemen geeft.

Ik ben overigens wel benieuwd naar je onderbouwing waarom daar geen herkenning zou zijn. Waar baseer je dat op?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jan 2006 07:55

Klaas schreef:
Riska schreef:Ik denk dus dat we heel menselijk bezig zijn. Ik denk ook, dat we anders zijn, dat alle kwaad(aardigheid) uit ons karakter is weggezuiverd.
In die zin zal er geen herkenning zijn. De mens is 'anders' geworden, letterlijk 'beter'... want er heeft iets plaatsgevonden in de ontmoeting met God...

Ik heb de hele discussie niet gevolgd (sorry) maar wil je hiermee nou zeggen dat het verlangen naar herkenning veel te menselijk is of dat de mogelijkheid van herkenning voor ons allemaal problemen oplevert maar dat het die problemen zijn die we te menselijk zien(maw: er is wel degelijk herkenning mogelijk)?

Gisteren had ik er een gesprek over met een vriendin, die inmiddels een jaar of 20 geleden een kind heeft verloren. Voor haar zou het heerlijk zijn als ze dat kind terug zou zien.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat ik vermoed dat het anders is dan hier. Dat mensen gelouterd zijn, dat het kwaad eruit is en dan zijn mensen gewoon anders. In die zin zou er misschien herkenning kunnen zijn.
Ik weet het niet.
Ik heb ook in dit topic gezegd dat ik me er in wezen niet echt mee bezig houd, want alles wat wij bedenken is menselijk. En als mens zien wij nog in een 'spiegel in raadselen, maar straks zullen wij volkomen kennen'...
Voor mij - en dat heb ik ook eerder gezegd - is er maar één ding belangrijk: In de Openbaring staat, dat God alle tranen der ogen zal afwissen en dat er geen verdriet en pijn meer zal zijn.
Dat is dus het enige dat ik zeker weet - dat er in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde geen verdriet meer is, geen tranen, geen leed, geen bitterheid...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 10:35

Marnix schreef:
froske schreef:

Nou ik vrees dat we ons daar niet bezig gaan houden met aardse dingen. Het gaat daar totaal om Gods eer en niet om je pc met de meest gave spellen o.i.d. :wink:

Hoe zie jij het daar dan?

In het paradijs was ook tijd voor werk, ontdekken, leren etcetera. Als we daar muziek maken of luisteren, is dat dan niet tot Gods eer? Als we daar reizen, nieuwe dingen ontdekken, is dat dan niet tot Gods eer?

Wat is "je niet bezig houden met aardse dingen?". Wat zijn dan die aardse dingen? Niet het muziek maken, niet het reizen, niet het genieten van dingen, niet het samenkomen met vrienden en een fijne avond hebben. Dat zijn geen verkeerde dingen. Aardse dingen die je daar niet meer hebt zijn materialisme, egoisme, jeloezie, ruzie, haat, nijd etc. Omdat die dingen daar niet meer zijn kan je elkaar daar ook gewoon herkennen... zonder dat het problemen geeft.

Ik ben overigens wel benieuwd naar je onderbouwing waarom daar geen herkenning zou zijn. Waar baseer je dat op?

We hoeven ons in de hemel niet meer bezig te houden met werk, ontdekken en leren omdat we daar volmaakt zijn. En als je volmaakt bent, dan hoef je toch niets meer te leren?

Er word daar zeker muziek gemaakt, maar de muziek van de Beatles is niet tot eer van God (althans ik heb daar nog niet over gehoord in hun teksten) Er zal zeker muziek zijn in de hemel, maar dat wel alles tot eer van God. Met aardse dingen bedoel ik eigenlijk vooral werk, school en alles waar een mens aan vast zit en niet tot eer van God is.

Verder geloof ik niet dat er in de hemel herkenning zal zijn omdat je dat aan aardse dingen doet denken. Je zult dan weer van je eigen familie gaan houden en in de hemel gaat het toch alleen om God's eer? Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zal gaan in de hemel maar volgens mij staat ook ergens in de bijbel dat er geen herkenning is in de hemel, maar waar precies..dat weet ik niet. Als ik het vind, zal ik het z.s.m. hier plaatsen :wink:
- Home is in my head -

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 25 jan 2006 11:42

dat volmaakt is best moeilijk hoor. als we alles zouden weten dan zouden we evenhoog als GOD zijn. dus dat is het ook niet. ik denk dat we gewoon door leren in de hemel niet engels of zo maar bijbelse dingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 14:46

JJM schreef:dat volmaakt is best moeilijk hoor. als we alles zouden weten dan zouden we evenhoog als GOD zijn. dus dat is het ook niet. ik denk dat we gewoon door leren in de hemel niet engels of zo maar bijbelse dingen.

Precies. Wat is de definitie van volmaakt zijn? Dat je alles weet? Dan wordt het wel verrekte saai in de hemel. :) Ik denk dat veel mensen een totaal verkeerd daarvan hebben. Goed, aan de hand van mijn opmerkingen over Froske's reactie zal ik proberen mijn punt wat te verduidelijken.

Froske schreef:We hoeven ons in de hemel niet meer bezig te houden met werk, ontdekken en leren omdat we daar volmaakt zijn. En als je volmaakt bent, dan hoef je toch niets meer te leren?

Is dat zo? Waarom is dat jou definitie van volmaaktheid? Vraagje, waren Adam en Eva volmaakt? Toch wisten ze niet alles. Sterker nog, ze werden juist onvolmaakt op het moment dat ze probeerden alles te weten, dwz, wat kennis betreft op Gods niveau te komen.

Laatst was er in mijn kerk een hele mooie preek daarover.... De lijn: Volmaakt is: Zonder zonde... zonder gebreken. Maar er is ook de mogelijkheid om dingen te ontdekken, om je te ontwikkelen, dingen te leren etc.

Weet je, vroeger dacht ik altijd dat als je een potje tafeltennis zou spelen in de hemel, je daar eeuwige rallies kon spelen want iedereen is volmaakt en niemand slaat dus een bal fout. Ook dat zou best saai worden :) Ik ben steeds meer gaan ontdekken dat volmaaktheid toch wat anders werkt... Een van de grootste inspiratiebronnen is hoe het begon, in het paradijs. Adam en Eva konden daar wandelen, Adam kon de grond bewerken en dingen verbouwen, hij ontdekte allerlei dieren en gaf ze een naam. Hoeveel geluk zou Adam gemist hebben als hij alles wist. Gelukkig is dat niet Gods visie op menselijke volmaaktheid. :)

Er word daar zeker muziek gemaakt, maar de muziek van de Beatles is niet tot eer van God (althans ik heb daar nog niet over gehoord in hun teksten) Er zal zeker muziek zijn in de hemel, maar dat wel alles tot eer van God. Met aardse dingen bedoel ik eigenlijk vooral werk, school en alles waar een mens aan vast zit en niet tot eer van God is.

Ik denk dat daar best wel iets als werk zal zijn, hoewel ik het niet net zekerheid kan zeggen :) Maar is werk niet tot eer van God? Of school? En zo ja, ligt dat aan het werk of aan school? Of aan hoe we er mee omgaan? Zouden we in dit leven naar school kunnen gaan of werken, en dat tot eer van God doen? Geven we God niet juist de eer als we onze talenten inzetten, ons ontwikkelen, dingen leren en vooral, in het dagelijks leven Zijn liefde uitstralen naar en doorgeven aan anderen?

Verder geloof ik niet dat er in de hemel herkenning zal zijn omdat je dat aan aardse dingen doet denken. Je zult dan weer van je eigen familie gaan houden en in de hemel gaat het toch alleen om God's eer? Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zal gaan in de hemel maar volgens mij staat ook ergens in de bijbel dat er geen herkenning is in de hemel, maar waar precies..dat weet ik niet. Als ik het vind, zal ik het z.s.m. hier plaatsen.

Kijk en hier ga je de fout in. Je gaat heel menselijk dit benaderen. Je zegt: Ik geloof niet dat er herkenning is want dat doet je aan aardse dingen denken. Maar dat is absoluut geen argument. Want zou God zo groot kunnen zijn, zou die vergeving zo echt kunnen zijn, dat we daar elkaar herkennen maar die negatieve herinneringen totaal verdwenen zijn?

Daarnaast valt het me op wat een ontzettend vertekend beeld je hebt van Gods eer. Mag je in de hemel niet van anderen houden omdat het dan niet om Gods eer zou gaan? Sorry dat ik wat scherp ben, maar dat is een totaal onbijbels standpunt. Hoe kan God dan namelijk in zijn Wet ons gebieden om Hem lief te hebben met al onze mogelijkheden "en onze naaste als onszelf. Hoe kon Adam en in paradijs dan van Eva houden als het daar volledig om de eer van God ging?

Ik begin steeds meer nieuwsgierig te worden naar hoe jij de nieuwe hemel en aarde je voorstelt. Als een eeuwigdurende kerkdienst?

Je kan werken tot Gods eer, van je naaste houden tot Gods eer, muziek maken tot Gods eer, genieten van het ontdekken van nieuwe dingen tot Gods eer etcetera.

Dan nog een paar dingen uit de bijbel. De rijke man herkent Lazarus als Lazarus in de hemel is en de rijke man in de hel. En als sadduceen Jezus vragen hoe het gaat als iemand die 7 mannen heeft gehad die alleen vroegtijdig overleden, in de hemel komt, met welke man ze dan zal leven. Jezus antwoordt niet met: Daar herken je elkaar niet maar zegt: In de hemel wordt niet gehuwd en niet ten huwelijk genomen. Blijkbaar is er dus wel herkenning maar leidt dat niet tot problemen.

Er is daar geen ellende, jaloezie, haat, nijd, afgunst... dus herkenning leidt daar ook niet toe. Wel zullen we daar volledig inzien wat ons vergeven is en allen die ons op aarde wat verkeerd deden en daar ook zijn, van harte vergeven hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Technico

Berichtdoor Technico » 25 jan 2006 15:00

Marnix schreef:Dat je alles weet? Dan wordt het wel verrekte saai in de hemel.

Dat zou betekenen dat God zich verveelt. Volgens mij hoeft het helemaal niet saai te zijn om alles te weten. Nu vind ik dat wel zo, maar als God zo groot is dat Hij je aan iets kan laten denken zonder negatieve herinneringen, kan Hij ook groot genoeg zijn om je volmaakt gelukkig te laten terwijl je alles weet.

Ik ga verder geen speculaties doen over wat er wel en niet in de hemel is. Ik geloof wel dat daar herkenning is, maar op wat voor manier dat gebeurt gaat mijn verstand te boven.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 25 jan 2006 16:02

als je alles weet stel je jezelf gelijk met GOD. alles weten is heel veel hoor. je kan dan ook alles. je weet dan de beste stand voor je tafeltennisbatje(ik noem maar iets) dat weet je dan ook. pas op met te zeggen "alles"

Technico

Berichtdoor Technico » 25 jan 2006 17:01

En wat mij betreft doe je Gods almacht te kort als je zegt dat Hij de macht niet heeft om jou aan Zichzelf gelijk te maken.

Wij zullen in Hem zijn, zoals Christus in de Vader is. (Joh. 6:56)

Daar valt over na te denken. Hoe is Christus precies in de Vader?

De kanttekeningen drukken het uit als een 'geestelijke vereniging' met als resultaat een 'volkomen mate der gaven die wij uit Christus' volheid ontvangen moeten' (Ef. 4:13)

Het blijft dus vaag, en ik durf niet te beweren dat we God gelijk worden, maar dat we in God zullen zijn als Christus in God is, komt daar volgens mij wel dichtbij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 17:08

Technico schreef:
Marnix schreef:Dat je alles weet? Dan wordt het wel verrekte saai in de hemel.

Dat zou betekenen dat God zich verveelt. Volgens mij hoeft het helemaal niet saai te zijn om alles te weten. Nu vind ik dat wel zo, maar als God zo groot is dat Hij je aan iets kan laten denken zonder negatieve herinneringen, kan Hij ook groot genoeg zijn om je volmaakt gelukkig te laten terwijl je alles weet.

Ik ga verder geen speculaties doen over wat er wel en niet in de hemel is. Ik geloof wel dat daar herkenning is, maar op wat voor manier dat gebeurt gaat mijn verstand te boven.

Kijk, das een mooie kijk op de zaak. Niet er maar niet in geloven omdat je er met je verstand niet bij kan... en dus dan maar gaan geloven dat er geen herkenning zou zijn. Hoe dat bij God is, daar ga ik me helemaal niet aan wagen uitspraken er over te doen. Maar nogmaals, waarom zouden we daar alles weten? Zo zijn mensen toch niet door Hem geschapen, nee ook Adam en Eva niet?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 17:25

Technico schreef:En wat mij betreft doe je Gods almacht te kort als je zegt dat Hij de macht niet heeft om jou aan Zichzelf gelijk te maken.

Wij zullen in Hem zijn, zoals Christus in de Vader is. (Joh. 6:56)

Daar valt over na te denken. Hoe is Christus precies in de Vader?

De kanttekeningen drukken het uit als een 'geestelijke vereniging' met als resultaat een 'volkomen mate der gaven die wij uit Christus' volheid ontvangen moeten' (Ef. 4:13)

Het blijft dus vaag, en ik durf niet te beweren dat we God gelijk worden, maar dat we in God zullen zijn als Christus in God is, komt daar volgens mij wel dichtbij.

Hm ik denk dat dat wat anders is dan gelijkheid. Een kind is niet gelijk aan zijn vader, en wij zijn kinderen van God de Vader. Weer kijk ik terug naar het paradijs. Adam had daar een hele hechte relatie met God... dus een echte eenheid (zoals een bruid en een bruidegom, het beeld dat regelmatig terugkomt in de bijbel).

Technico

Berichtdoor Technico » 25 jan 2006 17:54

Daar kan ik me ook wel in schikken :)

Terug naar “Archief”