jas schreef:Marnix schreef:Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.
Ik geloof er niet meer in. Een kind van God, die goed bij zn verstand is, pleegt geen zelfmoord. Dat is nu mijn def. mening.
Het mij te veel te stellig om te zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt wel in de hel zal belanden. Ik heb gewoon nog nooit een argument gehoord om dat te geloven.
Er zijn mensen die zeggen dat de voorbeelden van zelfmoordenaars allemaal negatieve voorbeelden waren die het ware geloof niet hadden. (In de rechterflank wordt dat argument gehanteerd.) Zoals Saul, Judas Iskariot. Maar dat zegt mij niet meer dan: in de Bijbel komen alleen negatieve voorbeelden voor. Ik kan daar nog niet uit opmaken dat iedere zelfmoordenaar dan dus naar de hel gaat.
Ik weet ook geen rationele argumenten die mij kunnen aanzetten tot het geloof daarin. Iemand heeft een zonde begaan en daarvoor dus geen vergeving gevraagd? Dan maak je de zondevergeving afhankelijk van mensen, en ben je remonstrants bezig. De zondevergeving door Christus moet wel iets zijn wat ons overstijgt, en wat dus niet van ons afhangt.
Uiteraard keur ik zelfmoord niet goed. Wie zelfmoord pleegt, weigert door die daad het kruis op zich te nemen. Wij moeten niet snel even ontsnappen uit dit leven langs de weg van de minste weerstand, maar we moeten uit Gods hand leven.