lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 17:01

jas schreef:
Marnix schreef:Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.

Ik geloof er niet meer in. Een kind van God, die goed bij zn verstand is, pleegt geen zelfmoord. Dat is nu mijn def. mening.

Het mij te veel te stellig om te zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt wel in de hel zal belanden. Ik heb gewoon nog nooit een argument gehoord om dat te geloven.
Er zijn mensen die zeggen dat de voorbeelden van zelfmoordenaars allemaal negatieve voorbeelden waren die het ware geloof niet hadden. (In de rechterflank wordt dat argument gehanteerd.) Zoals Saul, Judas Iskariot. Maar dat zegt mij niet meer dan: in de Bijbel komen alleen negatieve voorbeelden voor. Ik kan daar nog niet uit opmaken dat iedere zelfmoordenaar dan dus naar de hel gaat.
Ik weet ook geen rationele argumenten die mij kunnen aanzetten tot het geloof daarin. Iemand heeft een zonde begaan en daarvoor dus geen vergeving gevraagd? Dan maak je de zondevergeving afhankelijk van mensen, en ben je remonstrants bezig. De zondevergeving door Christus moet wel iets zijn wat ons overstijgt, en wat dus niet van ons afhangt.

Uiteraard keur ik zelfmoord niet goed. Wie zelfmoord pleegt, weigert door die daad het kruis op zich te nemen. Wij moeten niet snel even ontsnappen uit dit leven langs de weg van de minste weerstand, maar we moeten uit Gods hand leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2005 17:51

Een kind van God, die goed bij zn verstand is, pleegt geen zelfmoord

Oh, en jij kunt dat weten omdat? Ik heb nog steeds geen solide bewijsvoering van je gehoord: naar mijn idee dus een ongegronde mening.
Engaged @ 07-01-2005

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 23 apr 2005 18:22

M@rije schreef:
Je kunt zeggen wat je wilt, en met bijbelteksten smijten om het te rechtvaardigen, maar als de ene mens de anderd dood blijft dit moord, of het nu gerechtvaardigd is of niet.

moord (de ~, ~en)
1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven

Een ander van het leven beroven met voorbedachten rade. Het is maar wat je onder moord verstaat. Als jij een door de overheid uitgevoerde doodstraf moord wilt noemen, oké. Ik vind een moord pas een moord als de motieven om te moorden duister zijn / crimineel bedoel ik dan.
Een door de overheid uitgevoerde doodstraf is m.i. geen moord, omdat het motief daarvan het beschermen van de samenleving is. Anders zou Mozes / het volk van Israël ook een moordenaar zijn etc.etc.
(Numeri 15:36 - Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.)

Het gaat mij te ver om de doodstraf moord te noemen.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 18:48

Johnny99 schreef:Het gaat mij te ver om de doodstraf moord te noemen.

Mij ook!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 apr 2005 19:14

jas schreef:
Marnix schreef:Tja, als je gelooft en zelfmoord pleegt, dan maak je een eind aan je genadetijd maar daarmee niet aan de genade waar je als christen al in deelde.

Ik geloof er niet meer in. Een kind van God, die goed bij zn verstand is, pleegt geen zelfmoord. Dat is nu mijn def. mening.

En dat vind ik nou een domme opmerking...en dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van je mening maar alleen al dat je zegt dat je mening definitief is is al vrij kortzichtig maar goed... :roll:
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 19:46

Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Het mij te veel te stellig om te zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt wel in de hel zal belanden. Ik heb gewoon nog nooit een argument gehoord om dat te geloven.
Er zijn mensen die zeggen dat de voorbeelden van zelfmoordenaars allemaal negatieve voorbeelden waren die het ware geloof niet hadden. (In de rechterflank wordt dat argument gehanteerd.) Zoals Saul, Judas Iskariot. Maar dat zegt mij niet meer dan: in de Bijbel komen alleen negatieve voorbeelden voor. Ik kan daar nog niet uit opmaken dat iedere zelfmoordenaar dan dus naar de hel gaat.
Ik weet ook geen rationele argumenten die mij kunnen aanzetten tot het geloof daarin. Iemand heeft een zonde begaan en daarvoor dus geen vergeving gevraagd? Dan maak je de zondevergeving afhankelijk van mensen, en ben je remonstrants bezig. De zondevergeving door Christus moet wel iets zijn wat ons overstijgt, en wat dus niet van ons afhangt.

Uiteraard keur ik zelfmoord niet goed. Wie zelfmoord pleegt, weigert door die daad het kruis op zich te nemen. Wij moeten niet snel even ontsnappen uit dit leven langs de weg van de minste weerstand, maar we moeten uit Gods hand leven.

Er is geen enkel argument in de Schrift te vinden om het behoud van de bewuste zelfmoordenaar aannemelijk te maken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 19:49

gurl schreef:
jas schreef:

En dat vind ik nou een domme opmerking...en dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van je mening maar alleen al dat je zegt dat je mening definitief is is al vrij kortzichtig maar goed... :roll:

Ja dat verbaast me niets. Want alles wat maar enigszins naar rechtlijnigheid riekt, wordt hier verworpen. Gelukkig heb ik daar helemaal geen boodschap aan. Jij jouw mening, ik de mijne. Overigens, dat wil ik dan nog wel zeggen: Ik spreek hier mijn gedachten uit. Nooit, maar dan ook nooit, zal ik dit in het gesprek met nabestaanden van een dergelijke ramp uiten.
Overigens, zelfmoordenaars mogen, als ze dan toch van plan zijn die daad uit te voeren, ook wel even denken aan degene die ze met hun daad confronteren. Ik heb het dan niet over directe nabestaanden, maar over bijv. treinmachinisten die hun hele leven door zo'n daad getraumatiseerd kunnen zijn.
Ik verafschuw mensen die op zo'n manier zelfmoord plegen. Wees dan een vent en doe het op zo'n manier dat je niemand in je verderf meesleept.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 20:14

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Er is geen enkel argument in de Schrift te vinden om het behoud van de bewuste zelfmoordenaar aannemelijk te maken.

Nee, maar wie zegt dat alles wat wij zouden willen weten in de Bijbel te vinden valt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 20:24

Boekenlezer schreef:
jas schreef:Er is geen enkel argument in de Schrift te vinden om het behoud van de bewuste zelfmoordenaar aannemelijk te maken.

Nee, maar wie zegt dat alles wat wij zouden willen weten in de Bijbel te vinden valt?

In 1 Joh. 3:15 Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende".
In deze tekst wordt juist niet over moord gesproken, maar over doodslag. Het opmerkelijke is dat Joh. hier zegt: "gij weet".
Blijkbaar was het voor de christenen waar Johannes zich tot richtte, vanzelfsprekend dat een mens die een doodslager geweest was, daarna tot bekering gekomen, niet langer een doodslager zou blijven. Dat wordt gezegd met de woorden "in zich blijvende". Hij zegt dus niet dat een doodslager niet bekeerd kan worden, maar hij zegt wel, dat wanneer iemand een doodslager blijft, hij in elk geval niet bekeerd is.
En goed, omdat jullie vinden dat zelfmoord geen moord is, oké, zo wordt het in deze tekst doodslag genoemd. Zelfmoord is op zijn minst ook doodslag. Hoewel het natuurlijk belachelijk is om zelfmoord geen moord te noemen, want het woord zegt het zelf al.
Net zo goed als zelfbevrediging betekent jezelf bevredigen, zelfverrijking, jezelf verrijken, betekent zelfmoord, jezelf vermoorden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 22:05

jas schreef:En goed, omdat jullie vinden dat zelfmoord geen moord is...

Huh, waar heb je nou weer over?!
Ik heb alleen gezegd dat de doodstraf geen moord is. Zelfmoord mag je van mij best moord noemen. Geen probleem hoor!

jas schreef:In deze tekst wordt juist niet over moord gesproken, maar over doodslag.

:mrgreen:
Doodslag is gewoon een ouderwets woord voor moord.
Ik was vroeger zo bij-de-hand om te zeggen: 'Er staat: "Gij zult niet doodslaan." O, dus je mag wel doodschieten en doodsteken.'
Zullen we maar zeggen dat je dit als grap bedoelde?

jas schreef:Blijkbaar was het voor de christenen waar Johannes zich tot richtte, vanzelfsprekend dat een mens die een doodslager geweest was, daarna tot bekering gekomen, niet langer een doodslager zou blijven. Dat wordt gezegd met de woorden "in zich blijvende".

Dat is nogal vaag, wat je hier neerzet. De tweede subzin van 1 Joh. 3:15 zegt dat een mensenmoorder het eeuwige leven niet blijvend in zich heeft.

jas schreef:...maar hij zegt wel, dat wanneer iemand een doodslager blijft, hij in elk geval niet bekeerd is.

O gelukkig, dus de keurslager, die keurslager blijft, hoeft niet bang te zijn. :mrgreen:
Maar, ik vermoed dat deze conclusie op zich wel klopt. Moordenaar-zijn en christen-zijn gaan uiteraard niet samen. Net als dief-zijn en christen-zijn.
Waar ik echter nog niet zo maar van overtuigd ben, is of het wel in de bedoeling van de tekst ligt om dit op een zelfmoordenaar toe te passen. 1 Joh. 3:15 gaat over de broederliefde.

!:) , ik verzin hier ter plekke ineens iemand die wel op een bepaalde manier zelfmoord pleegde, maar toch als ware gelovige gerekend wordt: Simson.
Valt een beetje onder de kamikaze-categorie.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 23 apr 2005 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 22:09

Boekenlezer schreef:
!:) , ik verzin hier ter plekke ineens iemand die wel op een bepaalde manier zelfmoord pleegde, maar toch als ware gelovige gerekend wordt: Simson.
Valt een beetje onder de kamikaze-categorie.

Beste Boekenlezer, misschien heb je niet het hele topic over zelfmoord gelezen, maar op de 1e pagina had iemand dit al opgemerkt, ik meen Raido.
Simson pleegde geen zelfmoord. Simson streed met de goedkeuring Gods zijn laatste strijd tegen de filistijnen waarbij hij omkwam. Hij stak zichzelf niet dood, sprong niet van een berg of liet zich verdrinken. Hij trok de pilaren van de afgodstempel omver en kwam om onder het puin. Hij had bij wijze van spreken ook kunnen overleven; m.a.w. de actie was niet tegen zichzelf gericht maar tegen de filo's.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 22:12

jas schreef:Beste Boekenlezer, misschien heb je niet het hele topic over zelfmoord gelezen, maar op de 1e pagina had iemand dit al opgemerkt, ik meen Raido.
Simson pleegde geen zelfmoord. Simson streed met de goedkeuring Gods zijn laatste strijd tegen de filistijnen waarbij hij omkwam. Hij stak zichzelf niet dood, sprong niet van een berg of liet zich verdrinken. Hij trok de pilaren van de afgodstempel omver en kwam om onder het puin. Hij had bij wijze van spreken ook kunnen overleven; m.a.w. de actie was niet tegen zichzelf gericht maar tegen de filo's.

Inderdaad, ik heb niet alles gelezen.
Oké, als omkomende strijder, ja, zo kun je hem ook zien.

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 23 apr 2005 22:14

Oneens. In onze huidige wetgeving is hier een enorm verschil zichtbaar.
Voorbeeld:
- doodslag: je bent aan het houthakken en je bijl breekt, vliegt door de lucht en treft een medehouthakker (zorg dat je naar een vrijstad rent)
- moord: het doden van een persoon met voorbedachte rade

Trouwens, zondaar en christen, gaat dat wel samen?
- "I have a dream" -

dr. Martin Luther King jr.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 22:22

Johnny99 schreef:

Oneens. In onze huidige wetgeving is hier een enorm verschil zichtbaar.
Voorbeeld:
- doodslag: je bent aan het houthakken en je bijl breekt, vliegt door de lucht en treft een medehouthakker (zorg dat je naar een vrijstad rent)
- moord: het doden van een persoon met voorbedachte rade

Trouwens, zondaar en christen, gaat dat wel samen?

Strikt gezien heb je inderdaad gelijk. Goed, doodslag is dan een ouderwets woord voor (iemand) doden. Of is het niet ouderwets? Ik hoor het i.i.g. nooit in het gewone spraakgebruik.
Maar anthroopoktonos 1 Joh. 3:15 kun je ook heel prima met mensenmoorder vertalen.

Zondaar en christen, of dat wel samen gaat? Ja en nee.
Ja: je bent zondig, en daar raak je niet vanaf zolang als het lichaam van de zonde leeft, de oude mens. Pas als je sterft ben je geen zondaar meer.
Nee: je kunt niet maar raak zondigen als gelovige, want dan ben je geen christen. Een christen kent de strijd tegen de zonde. Het is bepaald geen leven in de sfeer van 'pardonner c'est son métier'. Het is een zich richten naar de Torah, Gods onderwijs/wet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 apr 2005 23:43

Overigens, zelfmoordenaars mogen, als ze dan toch van plan zijn die daad uit te voeren, ook wel even denken aan degene die ze met hun daad confronteren. Ik heb het dan niet over directe nabestaanden, maar over bijv. treinmachinisten die hun hele leven door zo'n daad getraumatiseerd kunnen zijn.
Ik verafschuw mensen die op zo'n manier zelfmoord plegen. Wees dan een vent en doe het op zo'n manier dat je niemand in je verderf meesleept

Ik was eigenlijk niet meeer van plan in deze topic te posten. Jas ik ben het af en toe met je eens en waaardeer je standpunten(of ik het eens ben of niet), en je zal me wel sentimenteel vinden maar ik walg van deze post !!!Ik lees hier geen greintje menselijkheid, al ben ik het eens dat je-wanneer je toch suicide pleegt-je het bij jezelf moet houden dus de daad alleen....maar ik walg van je uitspraak...echt vent.....wat denk jezelf joh.....een echte vent die dan op dat tijdstip zich nog ff in een ander verplaatst? Daarmee praat ik niets goed...maar ik had je iets menselijker verwacht.

Terug naar “Archief”