Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2006 21:13

Herman Finkers had het ooit over periodieke onthouding...

Voor periodieke onthouding zijn twee voorwaarden, te weten;
1. de vrouw moet een zeer regelmatige cyclus hebben
2. je moet van kinderen houden

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 06 nov 2006 16:57

Ik heb dan zelf nog niet echt ervaring maar mij is altijd geleerd dat een sexuele relatie niet ophoudt bij alleen met elkaar naar bed gaan.
Voor mij is seks de daad en de sexuele relatie ook alles daarom heen.
Een keer zijn of haar's lievelings maaltijd klaar maken, iets leuks kopen of de ander op een andere manier verrassen hoort daar ook bij.
Als je het alleen maar in bed houdt heb je grote kans dat het mis gaat als je iid ouder wordt en daar geen behoeft meer aan hebt.
En ook als je verkering hebt en nog niet het bed deelt kan je toch ook al een (volgens de bijbel) verantwoorde sexuele relatie hebben?
Teminste dat is mij vertelt...

Het komt bij mij een beetje over alsof het hier soms erg beperkt wordt tot de daad alleen. (Daarmee bedoel ik dus niet óm de daad alleen)
En dan maakt het iid niet uit of je sex of sexuele relatie zegt.
Ik snap ook best wel dat dat het mooiste is hoor. ;) Nu maar het wachten volhouden...

Ik zou zo zeggen moet een Christen zich niet onderscheiden door meer te geven dan om die daad alleen?
Dat het daarbij ook om de ander draait en niet vooral om jezelf?

De topicstarter had m.i. wel gelijk.
Onder jongeren wil het nog wel eens voorkomen dat er niet echt over gesproken wordt om niet voor gek te worden uitgemaakt.
Wat voor reacties je krijgt als je zegt dat je wacht tot in het huwelijk!
"Hoe weet je dan of hij wel goed is in bed..." (alsof het daar om draait)
"Geef je dan ook geen kusje ofzo?"
Maar ook wel eens bemoedingende of hoe je dat ook noemt.
"Dat zou ik ook wel willen maar dat lukt mij niet" of "Maar die ander wil niet."

Dan ben ik toch liever Christen en "bang" om erover te praten (niet dat ík het verzwijg ofzo) dan een niet-christen waarbij alle vorige vriendjes in bijzijn van ieder ander worden gekeurd en beoordeeld of "die wel goed genoeg was" en of "hij wel een grote had".
Wat is je leven dan leeg als het alleen daarom draait!
Dan zou ik ook direct scheiden als ik een mooier iemand voorbij zou zien lopen...

Technico

Berichtdoor Technico » 06 nov 2006 17:26

Maara schreef:Ik heb dan zelf nog niet echt ervaring maar mij is altijd geleerd dat een sexuele relatie niet ophoudt bij alleen met elkaar naar bed gaan.
Voor mij is seks de daad en de sexuele relatie ook alles daarom heen.
Een keer zijn of haar's lievelings maaltijd klaar maken, iets leuks kopen of de ander op een andere manier verrassen hoort daar ook bij.
Als je het alleen maar in bed houdt heb je grote kans dat het mis gaat als je iid ouder wordt en daar geen behoeft meer aan hebt.
En ook als je verkering hebt en nog niet het bed deelt kan je toch ook al een (volgens de bijbel) verantwoorde sexuele relatie hebben?
Teminste dat is mij vertelt...

Ik denk dat je liefde met seksualiteit in bed verward. Als je je liefde alleen in bed uit, denk ik dat er inderdaad wat mis is. Ik zie het iets leuks kopen voor de ander niet echt als onderdeel van de seksuele relatie. Maar wel als een andere uiting van liefde dan seks die zeker niet mag ontbreken (hoewel niet persee in de vorm van iets leuks kopen uiteraard)

En waar de grens ligt hoe ver je kunt gaan terwijl je bijbels blijft is nogal grijs, getuige eerdere discussies.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 18 nov 2006 02:39

Ik was een zogenaamd 'moetje'. Ik moet zeggen dat je daar niet zo heel erg makkelijk voor uit komt in onze kringen. Zo vond ik het best wel heel erg moeilijk om te zeggen dat mijn ouders twaalf en een half jaar getrouwd waren, toen ik zelf net 12 was... Dan is het terug te rekenen, je schaamt je er wel voor. En dat terwijl je er helemaal niets aan kan doen. In die zin ben ik soms wel 'bang' om er over te praten. Niet zozeer omdat het zo'n enorm vreemd onderwerp is ofzo, maar omdat mensen zo snel oordelen. Je bent niet zozeer bang voor het onderwerp, maar je bent bang voor de reacties van mensen om je heen.

Het gaat nu heel slecht tussen mijn ouders en ze staan op het punt om te scheiden. Nu hoor ik van vriendinnen die toevallig iets opvangen van wat mn ouders vertellen, dat er best wel prive-dingen verteld worden, aan bijvoorbeeld mensen uit de gemeente, die tussen mijn ouders zijn gebeurd. Ook dingen die in de slaapkamer zijn gebeurd zeg maar. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Ik heb met name mijn moeder er op aangesproken, maar die komt met dingen als: ja, maar die persoon vroeg er zelf naar! Maar vragen waarom iemand gaat scheiden en de details uit een slaapkamer horen vind ik twee.. Dan zou een beetje meer schaamte of 'angst om er over te praten' wat mij betreft wel op z'n plek zijn.

Verder is het denk ik heel goed om in een relatie het samen over seksualiteit te hebben. Daarin elkaars grenzen goed te respecteren en ook duidelijk afspraken te maken over hoe ver je wil gaan. Want voor de een betekent geen seks voor het huwelijk bijna niet verder gaan dan handje vasthouden, terwijl het voor de ander betekent alles, behalve de letterlijke geslachtsgemeenschap.

Zoals met veel dingen is evenwicht hier volgens mij een heel belangrijk begrip. Seksualiteit is iets tussen twee mensen. In principe heeft niemand anders daar iets mee te maken. Toch kan het ook een publiekelijke uiting zijn van genegenheid voor elkaar. 'De kus' op het balkon is niet voor niets in de traditie van het koningshuis zo'n belangrijk moment. Het staat niet alleen geweldig op foto's, het is ook een 'bewijs' voor de liefde die het echtpaar voor elkaar voelt. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen aan de publiekelijkheid. Het is aan een ieder te bepalen hoe ver men hier in gaat, en niet alleen de Bijbel, maar ook de Nederlandse wet stelt hier beperkingen aan ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 nov 2006 22:08

hananja schreef:Ik was een zogenaamd 'moetje'. Ik moet zeggen dat je daar niet zo heel erg makkelijk voor uit komt in onze kringen. Zo vond ik het best wel heel erg moeilijk om te zeggen dat mijn ouders twaalf en een half jaar getrouwd waren, toen ik zelf net 12 was... Dan is het terug te rekenen, je schaamt je er wel voor. En dat terwijl je er helemaal niets aan kan doen. In die zin ben ik soms wel 'bang' om er over te praten. Niet zozeer omdat het zo'n enorm vreemd onderwerp is ofzo, maar omdat mensen zo snel oordelen. Je bent niet zozeer bang voor het onderwerp, maar je bent bang voor de reacties van mensen om je heen.

Het gaat nu heel slecht tussen mijn ouders en ze staan op het punt om te scheiden. ...

Het is bepaald niet het eerste geval van scheiding wat ik hoor. Ik heb zelf een paar nichten bij wie het huwelijk ook fout afgelopen is.
Het huwelijk blijft een grote veranwoordelijkheid. Je bent voor de rest van je leven op elkaar aangewezen, als je het bijbels wilt doen. En dat vind ik nogal wat. Daarom denk ik voorlopig nog maar niet aan trouwen, en houd ik het nog maar bij gewone vriendinnen. Je wordt van een huwelijk immers alleen maar gelukkiger, als het een goed huwelijk is. Vroeger bekeek men iemand die vrijgezel bleef als een beetje zielig. Maar een vrijgezel is nog altijd stukken gelukkiger dan iemand met een slecht huwelijk! (Ik zou ook kunnen zeggen: ik vind vrijgezel zijn best leuk! :D )

hananja schreef:...maar ook de Nederlandse wet stelt hier beperkingen aan :wink:

Al komt bij mij dan gelijk de cynische gedachte naar boven dat dat er steeds minder zullen worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2006 01:10

Boekenlezer, je goede inhoudelijke postings bewijzen maar weer dat Paulus gelijk had toen hij schreef: Het is beter om niet te trouwen, een man die niet getrouwd is kan zijn aandacht volledig op God richten maar de aandacht van een getrouwde man is verdeeld, hij wil en God behagen en zijn vrouw ;)

Hananja, je bent dan een moetje maar verder op zich best wel lief hoor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 nov 2006 08:37

Wow Hananja, dat lijkt me moeilijk zeg. Ze hebben het dan wel 20 jaar volgehouden, dat is natuurlijk ook niet niks. Maar dit zal wel een rottige tijd voor jullie zijn. Veel sterkte ermee, ik hoop dat je er zelf niet te bang door wordt om een relatie aan te gaan.
Het huwelijk is natuurlijk niet altijd makkelijk, maar daar krijg je in je verkeringstijd toch ook een soort voorproefje van. Het is best eng om te trouwen, omdat je helemaal niet weet wat de toekomst brengt. Toch vind ik het heel gaaf iets. Ik vind het zelf heel prettig om getrouwd te zijn. Gisteravond was ik alleen thuis en dat was best wel saai. Zo snel raak je eraan gewend om altijd bij elkaar te zijn... al is het maar dat je de ander even een kus geeft als je 's ochtends de deur uit gaat.

Dit topic gaat over angst om over seks te praten, nou dat moet je inderdaad niet hebben binnen een huwelijk, maar zoals Hananja zegt hoef je 't ook niet aan iedereen te vertellen. Overigens vind ik het helemaal niet netjes van die kerkmensen dat het dan meteen rond wordt gebazuind! Je moet mensen die in scheiding liggen toch juist helpen en het niet nog erger maken dan het al is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2006 22:10

Marnix schreef:Boekenlezer, je goede inhoudelijke postings bewijzen maar weer dat Paulus gelijk had toen hij schreef: Het is beter om niet te trouwen, een man die niet getrouwd is kan zijn aandacht volledig op God richten maar de aandacht van een getrouwde man is verdeeld, hij wil en God behagen en zijn vrouw ;)

Haha, ja, ik heb mij wel eens afgevraagd: zou dat een beetje te combineren zijn? :-k Die studiedrang die ik heb, en een vrouw die (waarschijnlijk nogal veel) aandacht van me wil? En wat dacht je van een gezin, waarbij er altijd wel een kind aan je mouw trekt? ::((
Aan de andere kant: het is misschien ook op te vatten als een uitdaging, om weer een andere kant van mijzelf te ontwikkelen. Meer veelzijdigheid dus.

Maar het moet gezegd worden: ik ben absoluut niet jaloers op die mensen, die weliswaar lekker getrouwd zijn, maar die in hun geloof niet al te ontwikkeld zijn en nogal afgaan op hun onderbuikgevoelens. In de tijd dat ik vrijgezel ben, heb ik toch wel erg veel interessants en moois geleerd door studie. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 nov 2006 23:46

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Boekenlezer, je goede inhoudelijke postings bewijzen maar weer dat Paulus gelijk had toen hij schreef: Het is beter om niet te trouwen, een man die niet getrouwd is kan zijn aandacht volledig op God richten maar de aandacht van een getrouwde man is verdeeld, hij wil en God behagen en zijn vrouw ;)

Haha, ja, ik heb mij wel eens afgevraagd: zou dat een beetje te combineren zijn? :-k Die studiedrang die ik heb, en een vrouw die (waarschijnlijk nogal veel) aandacht van me wil? En wat dacht je van een gezin, waarbij er altijd wel een kind aan je mouw trekt? ::((
Aan de andere kant: het is misschien ook op te vatten als een uitdaging, om weer een andere kant van mijzelf te ontwikkelen. Meer veelzijdigheid dus.

Maar het moet gezegd worden: ik ben absoluut niet jaloers op die mensen, die weliswaar lekker getrouwd zijn, maar die in hun geloof niet al te ontwikkeld zijn en nogal afgaan op hun onderbuikgevoelens. In de tijd dat ik vrijgezel ben, heb ik toch wel erg veel interessants en moois geleerd door studie. :)

En dat is maar net waar je interesses liggen. De één geeft om kennis en studie en is daar gelukkig mee. De ander heeft een gezin die alle aandacht nodig heeft en is daar gelukkig mee. Jij kan het je niet voorstellen, terwijl de ander zijn/haar gezin voor geen goud zou willen missen voor iets meer kennis. Ieder zijn/haar ding :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2006 07:47

Dat valt best te combineren hoor. Ik ken een man met een vrouw en twee kindjes en een baan en hij studeert heel veel in de bijbel.

Bij ons werkt het trouwens zo dat we elkaar steunen en stimuleren in geloof.

en nu weer on topic!

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 08 feb 2007 18:23

trijntjejohanna schreef:het topic is niet gesloten omdat 'men' bang is voor het onderwerp sexualiteit.. dat onderwerp is destijds gesloten omdat na zoveel pagina's eigenlijk alles er al zo wat over gezegd was.. en men was alleen nog maar aan het herhalen ....!

Waar kan ik dat gesloten topic vinden?
Ik ben nieuw hier op de site en zou toch graag over dit onderwerp willen lezen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 feb 2007 20:59

Dan zal het wel in de archiefkast staan!

http://forum.refoweb.nl/viewforum.php?f ... =0&start=0

hier, heb je heel wat te lezen!

Welkom op het forum btw.

Hier kan je je voorstellen: http://forum.refoweb.nl/viewforum.php?f ... 740ef3047b
ja, dat is mijn mening dan he.....

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2007 19:09

Over seks kan niet genoeg gesproken worden. Ik denk dat juist door het verzwijgen en wegstoppen het een negatieve klank krijgt. Het geheimzinnig doen erover bedoel ik.
Waarom fluisteren als een vrouw zwanger is?

Met seks bedoel ik alles wat met het seksuele leven te maken heeft.
En dat is veel meer dan alleen de gemeenschap. En het is gewoon goed wanneer een echtpaar zoekt naar vormen van vrijen die voor beiden goed zijn.
Seks staat onder invloed van heel veel dingen. Niet alleen als er lichamelijk iets is kan het problemen geven, maar ook als het psychisch is. Er is sprake van intimiteit. En behoort tot de zaken waarover naar buiten toe niet gesproken wordt.

Maar vaak wordt dat in het uiterste getrokken en de angst om erover te praten maakt dat nog steeds in veel gezinnen geen enkele voorlichting wordt gegeven aan de kinderen.
Dan krijg je dingen die ik op school meemaak. In een heel leuk kleuterboekje van Guus Kuijer gaat het over zindelijk worden. Er staan grappige tekeningen in. Jawel, van blote billetjes. De opwinding die dat geeft, het stiekem erom lachen, met opmerkingen als: "juf.... " en je aankijken alsof er iets heel verschrikkelijks is afgebeeld.
Zolang seksualiteit in de taboesfeer blijft zullen er ook dingen gebeuren die we niet willen.

Iemand schreef - ik weet niet meer wie en blader niet terug - over kleine kinderen en lichamelijke reacties, zoals een stijf piemeltje. Dat heeft gewoon niks met seks te maken, het is puur lichamelijk. Het is zelfs gevaarlijk dat seksuele reacties te noemen, want daders van seksueel misbruik zeggen tegen het slachtoffer - die lichamelijk reageert, omdat het lijf nou eenmaal zo in elkaar zit - 'zie je wel dat je het lekker vindt' en legt zo de schuld bij het kind.

Nog één ding: als jij aan de dingen komt die voor de ander zeer intiem zijn, ontbreekt geheid ook de intimiteit in bed.
Ik bedoel dit: als iemand mijn Godsgeloof aantast, er de spot mee drijft, kan er later geen sprake zijn van welke intimiteit dan ook.
Seksualiteit heeft alles te maken met respect en niet alleen op lichamelijk gebied.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 feb 2007 19:37

Riska schreef:Iemand schreef - ik weet niet meer wie en blader niet terug - over kleine kinderen en lichamelijke reacties, zoals een stijf piemeltje. Dat heeft gewoon niks met seks te maken, het is puur lichamelijk. Het is zelfs gevaarlijk dat seksuele reacties te noemen, want daders van seksueel misbruik zeggen tegen het slachtoffer - die lichamelijk reageert, omdat het lijf nou eenmaal zo in elkaar zit - 'zie je wel dat je het lekker vindt' en legt zo de schuld bij het kind.

Wie het in het forum schreef weet ik niet, wat ik wel weet dat die argumentatie eens door een
zogenaamde wetenschapper werd misbruikt om pedofilie te vergoeilijken!!

Voor de rest ben ik het voor meer dan 100 % met jouw tekst eens. Seks is meer dan rechtop
en neer... het gaat om elkaar ontdekken van wat jij en de ander prettig vind. Daarom heeft
seks ook te maken met respect voor elkaar.
Het gaat bij seks niet alleen om het bevredigen van je "eigen" behoeften of wat je vroeger nog
wel eens hoorde dat een vrouw zich behoorde te onderwerpen aan haar man.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2007 19:49

Harm-J schreef:Wie het in het forum schreef weet ik niet, wat ik wel weet dat die argumentatie eens door een
zogenaamde wetenschapper werd misbruikt om pedofilie te vergoeilijken!!

Ik denk dat je het boekje: "de andere kant van de medaille" bedoelt.
gaat over de vraag: 'is pedofilie misbruik van kinderen?', onder redactie van Hans Visser (jawel van de Pauluskerk in Rotterdam) en is één grote verzameling van wat ik als 'dadertaal' benoem.

Terug naar “Archief”