bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2006 22:20

Raido schreef:
Tuurlijk, het IS rot als een verkering uit is gegaan. En dan heb je even zoiets van: jakkie, dat nooit meer. En het IS logisch dat je twijfels hebt bij een volgende relatie, dat je niet zo goed meer durft bij een volgende jongen/meisje.
Maar ook dat is een angst om je weer te binden, maar niet om het binden maar om bijvoorbeeld negatieve ervaringen in het verleden. Ik denk niet dat je na een relatie bang bent om je te binden aan iemand, maar dat je bang voor pijn bent (verkeringen die uitgaan enzo). Jij benaderd bindingsangst als een soort 'ziektebeeld' anderen doen dat niet direct http://www.sexwoordenboek.nl/bindingsangst.html gaat bijvoorbeeld dus wel over het aangaan van relaties/bindingsangst.. het staat daar zo goed als synoniem.

Die site is hier verboden! 8) Tenminste, mijn link ernaartoe werd een poosje geleden nog verwijderd.
Verder denk ik wel dat er verschil is tussen officiële bindingsangst en 'gewoon' relatieangst. Het eerste is een stuk ingrijpender en moeilijker vanaf te komen lijkt me.

Poesje schreef:Ze snappen het niet..dat blijkt! Je mening uitspreken..en een hoop commentaar krijgen..thats all! Geweldig eur..! *kuch*

Ja, dat vind ik ook altijd zo geweldig! :D

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2006 07:44

Aragorn schreef:Verder denk ik wel dat er verschil is tussen officiële bindingsangst en 'gewoon' relatieangst. Het eerste is een stuk ingrijpender en moeilijker vanaf te komen lijkt me.

Dat is wat ik al even probeer duidelijk te maken hier. Geen relatie - lees verkering - durven aangaan is duidelijk wat anders dan échte bindingsangst. Dat laatste gaat niet om één persoon, maar om álle relaties.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2006 09:04

Inderdaad, ik wilde ook even aangeven dat ik het hierin met jou en mystery eens ben. :)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 18 jan 2006 11:36

We gaan eigenlijk helemaal nie off-topic!:wink:
In de openingspost staat:
joos schreef:Waar denken jullie aan bij bindingsangst? (en verlatingsangst) Wie heeft er ervaring mee?

Je mag dus je eigen invulling daar aan geven!
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 18 jan 2006 13:48

Heerlijk toch een klaagzang forum :D :P

Haha dacht van mn angst af te zijn.. niet dus :P
op 1 of andere rare manier vind khet weer eng om hem te zien enzow.. :P belde hij gister ofk zin heb wat te doen.. ahh kwerd ineens gek :roll: vind het wel humor ook :P zei maar snel datk ni kon :wink:
ernstigg... :P
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jan 2006 14:09

Haha dacht van mn angst af te zijn.. niet dus Razz
op 1 of andere rare manier vind khet weer eng om hem te zien enzow.. Razz belde hij gister ofk zin heb wat te doen.. ahh kwerd ineens gek Rolling Eyes vind het wel humor ook Razz zei maar snel datk ni kon Wink
ernstigg... Razz

Angst?
Dat is gewoon een normaal verschijnsel hoor, dat je eigenlijk niet met hem wegdurft. Niet per se bindingsangst volgens mij..

André

Berichtdoor André » 18 jan 2006 15:23

Er is zelfs een heus forum over bindingsangst en verlatingsangst, daar las ik o.a. dit gedeelte:
Bindingsangst als geestelijke afwijking, zoals dat door de psycholoog Bowbly beschreven is, komt in wezen alleen maar voor bij volwassenen die in hun allerprilste jeugd door de ouders fysiek en emotioneel in de steek zijn gelaten; en gelukkig is dat in onze moderne samenleving een zeldzaamheid.
De suggestie dat dit een zeldzaamheid zou zijn gaat er bij mij niet in, tenzij de jaren 60 modern waren, dus niet heh!
Want:

- Wie heeft er direkt na de geboorte niet een mnd ofzo in het ziekenhuis gelegen?
- Wie is er voor zijn/haar 6 de jaar niet meerdere keren geopereerd.
- Wie is er niet redelijk stelselmatig gepest op school?
- Wie is niet in een gezin opgegroeit waarvan vader altijd aant werk was.
- Wie........

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2006 15:39

André schreef:Quote:
Bindingsangst als geestelijke afwijking, zoals dat door de psycholoog Bowbly beschreven is, komt in wezen alleen maar voor bij volwassenen die in hun allerprilste jeugd door de ouders fysiek en emotioneel in de steek zijn gelaten; en gelukkig is dat in onze moderne samenleving een zeldzaamheid.
De suggestie dat dit een zeldzaamheid zou zijn gaat er bij mij niet in,...

Was het maar waar dat het een zeldzaamheid was... kennelijk iemand die nog nooit gehoord heeft van o.a. kindermishandeling enz.enz.enz...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 jan 2006 16:58

tsss..helemaal niet zeldzaam.. :?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jan 2006 17:11

- Wie heeft er direkt na de geboorte niet een mnd ofzo in het ziekenhuis gelegen?
- Wie is er voor zijn/haar 6 de jaar niet meerdere keren geopereerd.
- Wie is er niet redelijk stelselmatig gepest op school?
- Wie is niet in een gezin opgegroeit waarvan vader altijd aant werk was.
- Wie........

Ik niet 8)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 18 jan 2006 17:19

Ook niets anders? Dan mag je blij zijn Smurffie! :wink:
En het is inderdaad geen zeldzaamheid... :|

Herman Finkers

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jan 2006 17:21

Jawel, zat andere dingen, maar niet beangstigend ofzo :wink:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 18 jan 2006 18:00

Kwam net dit tegen op een site die over bindingsangst gaat:
Vroeger was er veel minder sprake van bindingsangst. Het was min of meer vanzelfsprekend dat wanneer er een relatie ontstond dit automatisch inhield dat mensen met elkaar gingen trouwen.
Tegenwoordig is dat anders. De meeste mensen hebben al enkele relaties achter de rug en dat betekent ook een evenredig aantal teleurstellingen. Er zijn beslist een aantal oorzaken aan te voeren voor het ontstaan van bindingsangst. De belangrijkste oorzaak is dat een eerdere relatie een grote teleurstelling is geweest. De pijn na het beëindigen van een relatie kan hevig zijn. Is te vergelijken met het overlijden van een dierbare of zelfs nog erger. Een zo'n pijnlijke ervaring kan iemand angstig maken en laten besluiten om zich nooit meer helemaal aan iemand te geven.

Bindingsangst heeft dus niet met álle relaties te maken, maar een relatie met één persoon!

Daarna las ik dit nog eens:
Riska schreef:Geen relatie - lees verkering - durven aangaan is duidelijk wat anders dan échte bindingsangst.

Euh...geen relatie/verkering aangaan is dus wel bindingsangst..!
De belangrijkste oorzaak is onderstreept in de tekst..dus zo onzinnig zijn we (o.a ik) niet bezig! Want om die oorzaak gaat het bij ons juist!*kuch* We mogen/kunnen daar dus wel over verder discussiëren! :wink:

Herman Finkers

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2006 18:33

Poesje schreef:Bindingsangst heeft dus niet met álle relaties te maken, maar een relatie met één persoon!

Ik zou die zin willen veranderen in: bindingsangst heeft niet alleen met alle relaties te maken, maar ...
Poesje schreef:Euh...geen relatie/verkering aangaan is dus wel bindingsangst..!
De belangrijkste oorzaak is onderstreept in de tekst..dus zo onzinnig zijn we (o.a ik) niet bezig! Want om die oorzaak gaat het bij ons juist!*kuch* We mogen/kunnen daar dus wel over verder discussiëren!

Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat er niet gesproken mag worden over bindingsangst in het aangaan van een relatie.
Wat ik bedoeld heb te zeggen is, dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Met name ook wat hierboven eerder werd beschreven: dat er een diepgaande bindings-en verlatingsangst is die veroorzaakt is in de heel vroege jeugd. En de angst daardoor veroorzaakt heeft denk ik nog enkele andere dimensies dan wanneer het om een relatie gaat. Daarmee vlak ik bepaald niet uit welk verdriet er gepaard gaat met het verbreken van een relatie. Dat betekent ook vaak rouwen en heeft invloed op het aangaan van een nieuwe relatie.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jan 2006 19:30

Ik had vandaag een college met 2 studenten over pedagogiek, waarin ook Bowbly naar voren kwam.
Zijn theorie (dus daar hoef je het niet perse mee eens te zijn ofzo) is dat kinderen die zich niet of niet goed hebben kunnen hechten (dus zonder moeder zijn geweest, elke dag een andere oppas hadden (oke, dat vul ik nu zo in, dat tweede ;) ) dat zij daar later nog steeds problemen mee hebben.
En tegenovergestelde van hechting/binding is in mijn idee bindingsangst.

Dus het echte fenomeen hechtingsangst zit zooo diep, en is in veel gevallen niet af te komen zonder professionele hulpverlening.

Ik heb totaal geen last van binsingsangst, maar toch vond ook ik het vreselijk eng om zomaar met de jongen uit te gaan waar ik gek op was, en deed dat dus ook nooit. Maar dat hoort bij het mens zijn en bij het puber of adolecent zijn :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”