Toch geloof ik dat Johannes 3:16 precies zegt wat nodig is.
Want wat zou ik anders moeten met kamerling, of de moordenaar aan het kruis.
Die zeiden eigenlijk precies hetzelfde.
Waarom zouden wij dat dan niet mogen en kunnen.
Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Het is inderdaad enkel genade. Maar geloof is de enige voorwaarde.
En dat moet je dan weer geschonken worden, maar als het je geschonken wordt , moet je niet gaan zeuren of het nu wel echt is.
Niet denken dat je nog iets moet voelen. God schenkt jou en mij genade.
Want midden in de kloof tussen jou en God staat een kruis geplant.
Jezus is de weg naar de overkant.
waarnemer schreef:Jas,
Fijn om je getuigenis te lezen. Ik weet dat bijvoorbeeld in Islamitische landen mensen op een bijzondere wijze het geloof geschonken wordt.
Ik denk dat wij niet naar wat bijzonders moeten verlangen, maar door Zijn Woord komt Zijn genade tot ons ons. Het geloof wordt geschonken door het Woord en we kunnen een hele redenatie gaan opzetten hoe dat gaat, door Zijn Geest en wat eerst enz. Maar hoe staat het er precies: Toen wij nog vijanden waren, toen waren we al verzoend. God is al verzoend.
Boekenlezer schreef:De uiteindelijke verklaring van die verzoening is de verkiezing door God zelf, en niet iets in ons. We merken hier als mensen van alles: dat we tot geloof kwamen, berouw over de zonde, dat we van onwillig gewillig werden... maar dat is uiteindelijk allemaal te verklaren vanuit dat God het plan van Zijn uitverkiezing uitwerkt.
Jansen schreef:Kunnen jullie ook de ‘vreugde des Heils’ ervaren of moeten jullie het ganse leven gebukt gaan onder de angst voor de verdoemenis? Hoe zit dat? Hoe wordt dat jullie geleerd en ben je het met die leer eens?![]()
jas schreef:Beste Joepie, ik zal kort beschrijven hoe het mij vergaan is en dat ik dat proces ook geheel terug vind in de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Ik was een puur goddeloos mens, volop in de wereld en alles doende wat God verboden had. Ik bekommerde me totaal niet meer (opvoeding weggestopt) over mn eeuwig zieleheil, ik had met het geloof 'afgerekend'. Jazeker, ik wel, maar God niet. En nu dan waarom ik het niet met je eens ben dat genade geschonken wordt op voorwaarde van geloof. Als dat zo was, dan was ik nu nog dezelfde puur goddeloze als voorheen met dezelfde goddeloze levenswandel. Want ik was niet van plan om te gaan geloven, nu niet, dan niet, en nooit niet. Daarom klopt het niet wat je zegt. Ik zou nooit aan 'jouw' voorwaarde voldaan hebben. Maar God schonk mij genade zonder dat ik geloofde, en pas na die ontvangen genade, geloofde ik. Daarom zegt Paulus ook dat we als vijanden met God verzoend moeten worden. Als ongelovigen en niet als gelovigen. Hoe kan ik geloven dat ik genade heb als ik het nog niet heb? Onmogelijk. Ik kan pas geloven dat mij genade geschonken is, als ik het ook daadwerkelijk ontvangen heb. Daarom gaat Gods genadeschenking vooraf aan het geloof.
pierro schreef:Van harte mee eens Jas! Het probleem is vaak dat je zo'n tekst als Joh 3:16 niet zomaar aan kunt nemen. Dan krijg je van die 'gearriveerde' zelfverzekerde gelovigen.... Mensen die dat direct zomaar aannemen en daar dan uit leven... Maar dan mis ik toch die afhankelijkheid en nederigheid en verootmoediging voor God. Terecht merkt Jas op dat je jezelf altijd af moet vragen waarom je Jezus nodig hebt en of Hij ook van je afweet! Dat lijkt mij eerder de kern van de zaak dan het simpelweg zeggen ik geloof in Joh 3:16 en daarmee klaar. Dan zal het dus goed zijn... En zeker als er dan gezegd wordt dat het niet uitmaakt hoe je bekeerd wordt en dergelijke vind ik dat bijzonder wonderlijke uitpraken.... Het lijkt mij juist absoluut noodzakelijk om naar je eigen leven te kijken of er kenmerken zijn van de bekering; of er de vruchten gevonden mogen worden.... Die zelfbeproeving blijft noodzakelijk! En daarmee samen gaat de verootmoediging tot God om Zijn hulp en of Hij Zijn Geest in ons wil laten getuigen.... Dan is er pas echt sprake van geloofszekerheid!
refo schreef:Wat je met dit getuigenis doet is je eigen beleving als norm stellen. Een enkele keer (wees er maar blij om) grijpt God een volledig goddeloze en leidt hem terug. Dat is echter een zeldzaamheid. De meeste mensen komen onder de prediking tot geloof. (ik laat nu de zending even buiten beschouwing)
joepie schreef:Het is inderdaad enkel genade jas. Dat schreef ik ook.
Maar Gods verbond heeft wel degelijk een belofte EN een eis.
Dus is het genade dat God in je leven komt, en dat je gaat geloven.
Maar daarvoor moet je nog steeds gaan geloven.
Anders zou er niet staan: Een ieder die in Mij GELOOFD.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten