yvonne schreef:niet
Dus je bent het er niet mee eens. Dat kan.
Vertel maar...
Moderator: Moderafo's
Boekenlezer schreef:onder het niveau van de religie...
???
Snap ik ff niet. Bedoel je de religie-afdelingen op dit forum (Algemeen, Bijbel, ...etc.)
Alleen kom je zo'n hele echte nauwelijks tegen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je zo iemand bent tegengekomen, is dat een heus wonder!
Wat ik me ook wel eens afvraag: zouden bepaalde mensen zo iemand vaker tegenkomen dan anderen?
yvonne schreef:Boekenlezer schreef:yvonne schreef:niet
Vertel maar...
sorry waar ben ik het niet mee eens?
en wat moet ik vertellen?
*sorry ben niet zo slim*
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:onder het niveau van de religie...
???
Snap ik ff niet. Bedoel je de religie-afdelingen op dit forum (Algemeen, Bijbel, ...etc.)
Je snapt het prima; een letterlijk geintje. De religie afdeling staat hier bovenaan. Daarom stond 'onder het niveau' tussen aanhalingstekens.
![]()
Boekenlezer schreef:Ik geloof dat de vraag langzamerhand is verschoven naar, hoe herken je de ware?
ALs je niet meer zonder die ander wil en denkt te kunnen leven. Dit antwoord heb ik eens gelezen (bij Ingrid Trobisch, geloof ik).
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:Alleen kom je zo'n hele echte nauwelijks tegen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je zo iemand bent tegengekomen, is dat een heus wonder!
Precies, dat denk ik ook. Zelf ben ik ook geneigd wat realistischer te zijn. En als ik om me heen kijk zie er meer die dat zijn.![]()
Ik heb me toen heel verstandelijk afgevraagd; kan ik met deze man eventueel 50 jaar samenleven. Want idd, verliefdheid gaat over al komt het bij vlagen wel weer terug. Het kan geen basis zijn. SLechts een plezierig begin. Als je de definitieve keuze maakt kun je de rest van je leven niet overzien. Er komt, om echt samen te kunnen leven, meer aan te pas dan verliefdheid. Zoals b.v. vriendschap, saamhorigheid, elkaars maatje willen zijn en (be)trouw(baarheid), incasseringsvermogen, inlevingsvermogen en vul maar aan. (En dan heb ik het nog niet over interesses) Dat heeft idd weer vanalles met dat EQ te maken.
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:Wat ik me ook wel eens afvraag: zouden bepaalde mensen zo iemand vaker tegenkomen dan anderen?
Ja, maar deze mensen leggen de lat wat lager, leven misschien wat oppervlakkiger, en zijn daardoor ook vaak gelukkiger.
Maar dit alles vanuit mijn 'point of view'
Boekenlezer schreef:yvonne schreef:Boekenlezer schreef:yvonne schreef:niet
Vertel maar...
sorry waar ben ik het niet mee eens?
en wat moet ik vertellen?
*sorry ben niet zo slim*
Ach geeft niet, ik word niet zo snel boos.
Je typte "niet" onder mijn verhaal. Een ontkenning dus. Je bent het er blijkbaar niet mee eens, denk ik dan.
Maar ja, zo'n "niet" is wel heel erg algemeen. Dan word ik wel nieuwsgierig naar iets concretere informatie. Zoals: waar ben je het niet mee eens in dat verhaal, en hoe zie jij het dan?
Boekenlezer schreef:Nou is dat wel erg vanuit het eerste gevoel gedacht. Zo van: die en die is getrouwd, dus die hebben de ware. Dat is te simpel gedacht. (O o, nou begint het denken dus pas!) De realiteit bewijst anders: scheidingen (33%!, of was het zelfs 40%?!), ongelukkige huwelijken. (Geeft gelijk een heel ander beeld zodra je dat bedenkt!
)
spacy schreef: hoe konden die eertijdse door ouders geregelde uithuwelijk rituelen gelukkige huwelijken opleveren??
spacy schreef:Boekenlezer schreef:Nou is dat wel erg vanuit het eerste gevoel gedacht. Zo van: die en die is getrouwd, dus die hebben de ware. Dat is te simpel gedacht. (O o, nou begint het denken dus pas!) De realiteit bewijst anders: scheidingen (33%!, of was het zelfs 40%?!), ongelukkige huwelijken. (Geeft gelijk een heel ander beeld zodra je dat bedenkt!
)
je noemt hier nu iets uit de 'vrijekeus-markt'maar wat ik me dan afvraag, hoe konden die eertijdse door ouders geregelde uithuwelijk rituelen gelukkige huwelijken opleveren??
In de bijbel staan er vele voorbeelden waarbij ik dan denk van: help!? je moet opeens maar van iemand gaan houden die je krijgt toebedeeld, nou ja er in ieder geval een levenslang huwelijk mee aangaan
spacy schreef:Boekenlezer schreef:Nou is dat wel erg vanuit het eerste gevoel gedacht. Zo van: die en die is getrouwd, dus die hebben de ware. Dat is te simpel gedacht. (O o, nou begint het denken dus pas!) De realiteit bewijst anders: scheidingen (33%!, of was het zelfs 40%?!), ongelukkige huwelijken. (Geeft gelijk een heel ander beeld zodra je dat bedenkt!
)
je noemt hier nu iets uit de 'vrijekeus-markt'maar wat ik me dan afvraag, hoe konden die eertijdse door ouders geregelde uithuwelijk rituelen gelukkige huwelijken opleveren??
In de bijbel staan er vele voorbeelden waarbij ik dan denk van: help!? je moet opeens maar van iemand gaan houden die je krijgt toebedeeld, nou ja er in ieder geval een levenslang huwelijk mee aangaan
Aragorn schreef:spacy schreef:Boekenlezer schreef:Nou is dat wel erg vanuit het eerste gevoel gedacht. Zo van: die en die is getrouwd, dus die hebben de ware. Dat is te simpel gedacht. (O o, nou begint het denken dus pas!) De realiteit bewijst anders: scheidingen (33%!, of was het zelfs 40%?!), ongelukkige huwelijken. (Geeft gelijk een heel ander beeld zodra je dat bedenkt!
)
Ach, ik sluit niet uit dat het in die tijd mogelijk was, maar in deze tijd, waarin (de autonomie van) het individu een veel grotere rol speelt en vaste maatschappelijke kaders amper meer bestaan zie ik weinig mensen gelukkig worden in een gearrangeerd huwelijk.
Boekenlezer schreef:Het aparte is: als ik dat zo lees lijkt het wel alsof iedereen dat net zo ziet als ik. Blijf ik echter nog met het verschil zitten: een heleboel anderen lijken ondertussen wel heel makkelijk een ware te vinden!![]()
Volgens mij is een goed gevoel op het eerste gezicht, zodra je iemand weer ziet, ook wel belangrijk. Dat je er een fris gevoel bij hebt en spontaan naar zo iemand toe kan lopen.
Ik zie een ware ook eigenlijk als: als ik die kwijt raak, is er een deel van mijzelf geamputeerd. Daardoor kun je een jaar later (of nog heel wat langer) nog heimwee naar zo iemand voelen.
Het viel mij vaak op, dat in verhalen over slechte huwelijken er nogal eens dingen spelen die je met wat nadenken heel goed kunt voorkomen: veel te snel en te onbezonnen voor elkaar gekozen hebben, niet met elkaar communiceren en blijkbaar denken dat het vanzelf allemaal wel goed gaat...
Aragorn schreef:Ach, ik sluit niet uit dat het in die tijd mogelijk was, maar in deze tijd, waarin (de autonomie van) het individu een veel grotere rol speelt en vaste maatschappelijke kaders amper meer bestaan zie ik weinig mensen gelukkig worden in een gearrangeerd huwelijk.
Boekenlezer schreef:Iemand toebedeeld krijgen... dan zul je je meer richten op jezelf aanpassen aan die ander, lijkt mij.
Boekenlezer schreef:Aragorn schreef:Ach, ik sluit niet uit dat het in die tijd mogelijk was, maar in deze tijd, waarin (de autonomie van) het individu een veel grotere rol speelt en vaste maatschappelijke kaders amper meer bestaan zie ik weinig mensen gelukkig worden in een gearrangeerd huwelijk.
In een maatschappij waarin je alles zelf kiest, lijkt mij sowieso dat het stukken moeilijker wordt om tevredenheid te vinden. Alles kunnen kiezen, tering! Dan moet je ook over alles nadenken! Dat wil ik helemaal niet! Ja, ik wil wel bepaalde dingen kunnen kiezen, maar niet alles!
Cathy schreef:Er worden misschien weinig huwelijken meer gearrangeerd? Athans, onder de autochtonen. En vroeger duurden de huwelijken vaak niet zo lang, vrouwen stierven in kraambedden enzo.....
Ik zie er wel wat in hoor, weet nu zoveel meer dan lang geleden, en zou m'n kinderen willen behoeden voor domheden.
Aan de andere kant ben ik blij dat ik zelf kon kiezen; met m'n eigenwijze hoofd had ik absoluut niet naar m'n ouders geluisterd.
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:Het aparte is: als ik dat zo lees lijkt het wel alsof iedereen dat net zo ziet als ik. Blijf ik echter nog met het verschil zitten: een heleboel anderen lijken ondertussen wel heel makkelijk een ware te vinden!![]()
Ik merk dat jij 'de ware' en 'een ware' door elkaar gebruikt. Per ongeluk?
Zelf geloof ik in 'een ware' en de wil om er iets van te maken.
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:Ik zie een ware ook eigenlijk als: als ik die kwijt raak, is er een deel van mijzelf geamputeerd. Daardoor kun je een jaar later (of nog heel wat langer) nog heimwee naar zo iemand voelen.
Tsja, alleen kom je daar pas achter als je zo iemand kwijt raakt. k'Heb die ervaring gelukkig (nog?) niet.
Cathy schreef:Boekenlezer schreef:Iemand toebedeeld krijgen... dan zul je je meer richten op jezelf aanpassen aan die ander, lijkt mij.
Dat aanpassen.......dat is imo ook nog een hoofdstuk apart. Hoe ver ga je daarin?
In het begin heb je allebei nog wel de intentie om je aan te passen.
Mijn ervaring is dat ik ontdekte dat ik dat teveel deed en mezelf volledig kwijt raakte.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten