naamloos schreef:
Rotterdam ; Klopt - je naaste z'n geloof beledigen is inderdaad "schaamteloos".
naamloos ; Nou ja zeg! Als jij denkt dat jouw visie bijbels is dan is automatisch een andere visie onbijbels, dus beledig je op dat moment ook zijn of haar geloof.
Kijk, hier hebben we de kern van de zaak te pakken.
Nooit en nergens heb ik ooit beweerd (en zal ik ooit beweren) dat uitsluitend mijn visie Bijbels zou zijn.
Dus je bewering ; dan is automatisch een andere visie onbijbels, dus beledig je op dat moment ook zijn of haar geloof. is pertinent onjuist. Het zou je dan ook sieren als je dit zou herroepen.
Een visie als "Bijbels" formuleren en een andere visie als "on-Bijbels" is, op z'n zachts gezegd, vreemd.
Trouwens, wat is Bijbels ? En wie gaat bepalen of iets Bijbels is ?
De Schriften geven niet altijd een eenduidig antwoord.
De doop, waar ? wanneer en hoe ? is daar een voorbeeld van.
Sommigen menen dat je door het, als een raketvuur afvuren van Bijbelteksten, het gelijk aan hun kant te kunnen krijgen.
Ik lees hier zelfs de aanbeveling "leg het doopformulier naast de Bijbel en je zal zien dat het niet klopt".

Je kunt je niet beroepen op uitsluitend "de Bijbel".
Dit z.g. "sola scriptura" denken (kun je aangeven waar ik dit kan vinden in de bijbel?) is al honderden jaren contraproductief gebleken. (duizenden verschillende meningen die allen claimen "Bijbels" te zijn). Vervolgens beginnen ze een eigen winkeltje in waarheden. (sommigen zelfs een eenmanszaak).
De kerk staat in de apostolische leer.
Het is de kerk die de canon heeft vastgesteld, dezelfde Bijbel die jij wil interpreteren en vervolgens jouw interpretatie als alleenrecht op "de Waarheid" wil opdienen.
Dat ik getallen roep zal waar zijn.
Vind je het zelf niet ietwat vreemd dat het grootste deel van de christenen een andere visie hebben ?
Roept dat niet op tot een beetje bescheidenheid ?