Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor maaarten » 19 mei 2013 20:00

JeeWee schreef:Ik denk dat het binnen de kerk mogelijk moet zijn dat ieder zijn standpunt in dezen houdt.
Dat de één de ander niet gaat overtuigen, maar dat we ons buigen over de centrale vraag in het Evangelie: "maar gij, wie zegt gij dat Ik ben".

Hoe zie je dat nu voor je, dat er over deze kwestie verdeeldheid zou kunnen bestaan binnen de Kerk?

Het raakt erg veel hoor, de kwestie van homofilie. Het huwelijk is er vanaf het eerste hoofdstuk in Genesis bij, tot en met één van de laatste hoofdstukken van Openbaringen. Vanaf het begin tot het eind is het huwelijk, seksualiteit, mannelijkheid en vrouwelijkheid e.d. een prominent thema, waar de Bijbel erg veel aandacht aan besteedt. Ik zie niet voor me hoe jij voor je kunt zien dat een hechte geestelijke gemeenschap mogelijk is, waarin men elkaar mag aanspreken op vermeende zonde en elkaar mag bemoedigen om ernst de maken met de heiliging, terwijl men fundamenteel van mening verschilt over zaken die zeer prominent aanwezig zijn in de Bijbel, in de Christelijke ethiek, en in het dagelijks leven van iedereen.

Even concreet; als ik denk dat een homoseksuele relatie aangaan zondig is, hoe moet ik dan reageren op een broeder die een homoseksuele relatie aangaat, op zo'n manier dat het niet leidt tot een conflict, maar dat beide meningen kunnen bestaan binnen de Kerk?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 mei 2013 22:13

maaarten schreef: Het raakt erg veel hoor, de kwestie van homofilie. Het huwelijk is er vanaf het eerste hoofdstuk in Genesis bij, tot en met één van de laatste hoofdstukken van Openbaringen. Vanaf het begin tot het eind is het huwelijk, seksualiteit, mannelijkheid en vrouwelijkheid e.d. een prominent thema, waar de Bijbel erg veel aandacht aan besteedt.

Dat is er inderdaad heel prominent. Jarenlang was dat ook echt nodig voor de voortplanting. De aarde moest immers vol worden? De RK ziet seks ook nog steeds vooral voor de voortplanting. Maar laten we eerlijk zijn: ook aan het huwelijk en aan seks werd in de tijd van de bijbel vaak heel anders vorm gegeven: zo had Elkana twee vrouwen, Jakob ook en nog een paar bijvrouwen. Abraham had een zoon van een ander enz. Paulus trouwde nooit enz. Dus niet alles was ideaal.
Eigenlijk is niets meer ideaal sinds de zondeval.

maaarten schreef: Even concreet; als ik denk dat een homoseksuele relatie aangaan zondig is, hoe moet ik dan reageren op een broeder die een homoseksuele relatie aangaat, op zo'n manier dat het niet leidt tot een conflict, maar dat beide meningen kunnen bestaan binnen de Kerk?

Ik denk dat een dialoog zeer wel mogelijk is. Dat is wat anders dan de strijd 'ik-heb-gelijk-jij-hebt-gelijk'. Het is goed als we elkaar aanscherpen. Het is goed als mensen zeggen dat ze geloven dat een homoseksuele relatie niet naar Gods wil is. Maar dan ben je er ook klaar mee. Het is gezegd. De ander kan dan uitleggen dat hij/zij gelooft dat dat niet zo is en toch een levende relatie heeft met de Heere Christus.
Dan ontmoet je elkaar daar: in die gemeenschappelijke liefde van en voor Christus.
En toch kun je van mening blijven verschillen over belangrijke zaken als dit.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 00:23

JeeWee schreef:Dat is er inderdaad heel prominent. Jarenlang was dat ook echt nodig voor de voortplanting. De aarde moest immers vol worden? De RK ziet seks ook nog steeds vooral voor de voortplanting. Maar laten we eerlijk zijn: ook aan het huwelijk en aan seks werd in de tijd van de bijbel vaak heel anders vorm gegeven: zo had Elkana twee vrouwen, Jakob ook en nog een paar bijvrouwen. Abraham had een zoon van een ander enz. Paulus trouwde nooit enz. Dus niet alles was ideaal.
Eigenlijk is niets meer ideaal sinds de zondeval.

''Laten we eerlijk zijn''...LOL
Dat Paulus (en Jezus) nooit trouwden was wel degelijk ideaal.
Dat leert Paulus ook.
En je weet heel goed waarom.
Wat het OT betreft, wel eens van zinnebeelden, voorafschaduwingen en metaforen gehoord?
Dat staat er in de brief aan de Galaten nog expliciet bij, wat betreft die 2 vrouwen van Abraham, Hagar en Sarah.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2013 07:26

Het is bij jou altijd wel heel riskant om toevoegingen te gebruiken die een standpunt verduidelijken, want je gaat er direct mee aan de haal en creëert je eigen zijlijn, geheel anders dan waar een topic voor is bedoeld.. off topique-smile

boer schreef: Dat Paulus (en Jezus) nooit trouwden was wel degelijk ideaal.
Dat leert Paulus ook.

Dit is natuurlijk grote onzin. "Het is niet goed dat de mens alleen zij". Het is een mogelijkheid met vele mogelijkheden, maar in de meeste gevallen niet ideaal.

boer schreef:Wat het OT betreft, wel eens van zinnebeelden, voorafschaduwingen en metaforen gehoord?
Is dit een examen?

De bijbel staat vol afwijkingen, vol dingen die niet zo bedoeld zijn, Het geeft de krakkemikkigheid aan van het leven na de zondevalk.
En toch geeft God mooie mogelijkheden om daar mee om te gaan.

We hebben te maken met de geloofseis. Dat staat centraal.
Kun je daarna dan alles maar doen? Ja. Máár.... onder dankzegging genomen zijn.
Uit liefde en dankbaarheid wil je je Redder geen verdriet doen. Je wilt Hem behagen.

Ik geloof dat er homo's met relatie zijn, die zo leven.
En ik geloof dat er mensen zijn die die geloven dat dat niet goed is.
Ik respecteer beiden.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2013 09:32

Ik zag net de trouwbelofte van een goede vriend voorbijkomen.
Na het huwelijk in de kerk werden het huwelijk van deze twee jongens in de kerk gezegend.
Ze zijn inmiddels 3 jaar getrouwd en hebben er bewust voor gekozen om deze weg samen met God te gaan.
(Ik heb de naam maar even weggepoetst...)

Afbeelding

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 10:30

JeeWee schreef:Ik zag net de trouwbelofte van een goede vriend voorbijkomen.
Na het huwelijk in de kerk werden het huwelijk van deze twee jongens in de kerk gezegend.
Ze zijn inmiddels 3 jaar getrouwd en hebben er bewust voor gekozen om deze weg samen met God te gaan.
(Ik heb de naam maar even weggepoetst...)

Afbeelding

En ik maar denken dat het menselijke initiatief bij gereformeerden uit den boze was.
Maar goed, je zet er de woorden ''voor Gods aangezicht'' voor, en je doet wat je wilt.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 mei 2013 10:36

Een beetje respect en geloof in de oprechtheid van dit echtpaar zou niet misstaan.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 11:13

Tante Pollewop schreef:Een beetje respect en geloof in de oprechtheid van dit echtpaar zou niet misstaan.

Oprechtheid vanuit de mens, hmmm
Uit ons niets goeds meer, toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2013 11:15

Ik ben gisteravond in een boek begonnen, halverwege maakte het een vreemde draai en ging het over homofilie. Maar helaas, de gore uitwassen daarvan.
Ik heb derhalve het boek vol walging dichtgeslagen. :-&
Maar ja, het is literatuur he, dus dan moet het over de grenzen van het betamelijke heen.
Dan zie je weer dat internet een gore vieze rioolput is. Het ging nl. over het "elkaar vinden via internetsites".

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 11:27

schelpje3 schreef:Ik ben gisteravond in een boek begonnen, halverwege maakte het een vreemde draai en ging het over homofilie. Maar helaas, de gore uitwassen daarvan.
Maar ja, het is literatuur he, dus dan moet het over de grenzen van het betamelijke heen.
Dan zie je weer dat internet een gore vieze rioolput is. Het ging nl. over het "elkaar vinden via internetsites".

Nee, hetero's zijn natuurlijk nooit goor.
:^o
Maar goed, je veralgemeniseert graag, en nu heel Internet een rioolput is, zeg je gelijk je abonnemnet op, dus?
Trouwens, diezelfde vunzigheid is ook te vinden in de bibliotheek, hoor. Je moet er misschien wat langer naar zoeken, maar je vindt het.
Wel eens de pagina's in de krant gezien van de Koninklijke Post Nederland (KPN), waarin zij als grootste telepooier middels sekslijntjes etc menige ziel het verderf in trekt?
Koninklijk genoeg?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 mei 2013 11:32

Oprechtheid vanuit de mens, hmmmg
Uit ons niets goeds meer, toch?

Daar geloof ik niet in.
Het kwaad is overwonnen, weet je nog?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 20 mei 2013 11:46

schelpje3 schreef:Ik ben gisteravond in een boek begonnen, halverwege maakte het een vreemde draai en ging het over homofilie. Maar helaas, de gore uitwassen daarvan.

Ik heb mijn echtgenoot gevonden via een internetsite... het internet heeft dus ook z'n goeie kanten :wink:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 18:44

Tante Pollewop schreef:Het kwaad is overwonnen, weet je nog?

De dood is overwonnen.
Van overwonnen kwaad in de wereld is niets te zien...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2013 21:38

Boer, je boodschap begint pathetisch te worden.
Elke keer bestijg je weer je stokpaardjes.
Niet zo erg op zich, maar je verstiert zo menig topic en geeft er je eigen draai aan.
In dit topic gaat het over homoseksualiteit en niet over jouw ideale wereld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2013 21:59

Wim2600 schreef:
Ik heb mijn echtgenoot gevonden via een internetsite... het internet heeft dus ook z'n goeie kanten :wink:

Zal best, geloof ik graag. :D
We zitten dankzij internet immers ook hier.
Maar het was ff heel erg slikken, hoe het "daten" van duistere figuren in zn werk gaat en waarom :-&

Terug naar “Archief”