Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Speedy » 17 mei 2013 12:30

JeeWee schreef:Nee, dat is niet zoals ik het stel.
Maar ik concludeer uit de vele contacten die ik heb met predikanten uit refokringen dat zij eigenlijk vinden dan niet zij een oordeel moeten vellen over relaties.
Omdat over dit soort zaken de Bijbel voor meerderelei uitleg vatbaar is, wordt dat een zaak tussen de personen in kwestie en God.

Toch kan geen predikant dat hardop zeggen, omdat dat de eenheid in de kerken op het spel zet.

Homo's worden natuurlijk niet letterlijk verjaagd.
Maar als er geen ruimte is, stik je en verlaat je de gemeente.
Vaak met veel pijn en verdriet.

Kijk dit is juist het punt en nu stel je het weer. Jij geeft aan dat het niet is zoals je het stelt nav mijn vraag. Maar doordat er geen ruimte is, voelen zij zich verstikt en verlaten ze de gemeente met veel pijn en verdriet.

Maar, het probleem zit er juist in dat er mijn inziens een eis van ruimte wordt gesteld en als die ruimte er niet komt dan gaan ze weg. Het grootste probleem is echter ....... er wordt niet op juiste toon met elkaar gesproken. Enerzijds door degene die het betreft en anderzijds de ambtsdragers die geen enkele moeite doen om te luisteren en gelijk aangeven hoe het werkelijk zit. Beiden creëren een vacuüm waar slachtoffers vallen.

En op dit moment wordt het probleem alleen maar groter, wederzijds respect wat ontbreekt en harde opmerkingen die op allerlei plaatsen gemaakt worden. Zoals ook hier.

En als de maatschappij door dendert krijg je vanzelf dat de loopgraven dieper worden. Zie bijvb. de nieuwe actie om de wet van de enkelfeitsconstructie weer aan te gaan pakken en de wijze waarop dit door bepaalde personen wordt opgepakt. Er mag niet meer ogv Gods Woord keuzes worden gemaakt door organisaties.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2013 12:37

Ik wil het ook hebben over die ruimte.
In de meeste kerken word je als homo echt niet meer met de nek aangekeken, behoudens wat ultra-rechtse gemeentes misschien.
Dus je kunt daar gewoon actief lid zijn.
Maar ik denk dat bij jou de crux is: je mag geen vaste relatie hebben.
Is dat het?
Wie krijgt er dan de schuld van het gebrek aan ruimte? De kerk? De ds plus kr?
Of ten diepste Gods Woord of misschien zelfs wel God?
Waarom ben ik zo, waarom val ik op jongens en niet op meisjes?
Moet je dit niet beschouwen als "de doorn in het vlees" JeeWee?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mei 2013 12:41

Speedy schreef:Het grootste probleem is echter ....... er wordt niet op juiste toon met elkaar gesproken.

Daar ben ik het volledig met je eens.
Er is ook vooral het grote zwijgen, het wederzijds onbegrip.
Ambstdragers weten oprecht vaak niet wat ze er mee aanmoeten. Ze zitten met de handen in het haar.
Enerzijds is er het gevoel, dat ze er voor alle gemeenteleden willen zijn en anderzijds is er de kerkvisie die al jaren zo is dat de bijbel elke homorelatie uitsluit. Ik weet uit ervaring dat dat een grote worsteling is voor veel ambstragers en ook voor gemeentleden.

Anderzijds is er de homo in de kerk die het bovenstaande haarfijn aanvoelt en er moeit mee heeft om zich kwetbaar op te stellen en in de gemeente uit de kast te komen.

En dan is er nog de seculiere homolobby waar ik me nadrukkelijk van distantieer. Zij schreeuwen, roepen, eisen en leggen anderen hun visie op. Dat is fout.

Maar waar ik het over heb, is het stille verdriet in de gemeente.
Gelukkig zijn er ook gemeentes waar wel geluisterd wordt naar elkaar.

Maar volgens prof. Ruard Ganzevoort is homoseksualiteit geworden tot de sjibbolet in de kerk.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 mei 2013 12:47

JeeWee schreef:Daar ben ik het volledig met je eens.
Er is ook vooral het grote zwijgen, het wederzijds onbegrip.
Ambstdragers weten oprecht vaak niet wat ze er mee aanmoeten. Ze zitten met de handen in het haar.
Enerzijds is er het gevoel, dat ze er voor alle gemeenteleden willen zijn en anderzijds is er de kerkvisie die al jaren zo is dat de bijbel elke homorelatie uitsluit. Ik weet uit ervaring dat dat een grote worsteling is voor veel ambstragers en ook voor gemeentleden.

Anderzijds is er de homo in de kerk die het bovenstaande haarfijn aanvoelt en er moeit mee heeft om zich kwetbaar op te stellen en in de gemeente uit de kast te komen.

En dan is er nog de seculiere homolobby waar ik me nadrukkelijk van distantieer. Zij schreeuwen, roepen, eisen en leggen anderen hun visie op. Dat is fout.

Maar waar ik het over heb, is het stille verdriet in de gemeente.
Gelukkig zijn er ook gemeentes waar wel geluisterd wordt naar elkaar.

Maar volgens prof. Ruard Ganzevoort is homoseksualiteit geworden tot de sjibbolet in de kerk.

hehe eindelijk zitten we een keer op 1 lijntje :wink:

Maar prof Ganzevoort heeft er ook aan bijgedragen dat de loopgraven worden verdiept. Want hoe hij er mee is omgegaan in de NGK heeft er voor gezorgd dat de discussie daar een zeer negatief effect heeft gehad. En juist door die opstelling van hem willen een groot aantal mensen niet meer met hem praten en dat noemt hij dan een sjibbolet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 mei 2013 12:48

JeeWee schreef:Maar volgens prof. Ruard Ganzevoort is homoseksualiteit geworden tot de sjibbolet in de kerk.

Ken je die van de Gay parade? :lol:

http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/8 ... lery=45947

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mei 2013 12:51

schelpje3 schreef: Wie krijgt er dan de schuld van het gebrek aan ruimte? De kerk? De ds plus kr?
Of ten diepste Gods Woord of misschien zelfs wel God?

Ik denk dat het hier niet om schuld gaat. Veel ambstdragers zouden wel willen maar weten gewoon oprecht niet wat ze er mee aanmoeten. Dus ik wijs nooit naar ambtsdragers, tenzij ze er zich met een jantje-van-leiden van afmaken en iets roepen van "zo is het nu eenmaal".

schelpje3 schreef: Waarom ben ik zo, waarom val ik op jongens en niet op meisjes?
Moet je dit niet beschouwen als "de doorn in het vlees" JeeWee?

Allereerst ben ik blij dat ik eigenlijk nooit de 'waarom-vraag' stel. Ik ben meer van het 'waartoe'

Jesaja schreef:Zal het leem soms tegen zijn formeerder zeggen: Wat maakt u?
Of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?

ja, het is een doorn in het vlees voor velen, maar zijn dat niet veel meer zaken? God geeft balsem aan de roede, en zelfs zo dat we er van kunnen genieten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mei 2013 12:57

Speedy schreef: hehe eindelijk zitten we een keer op 1 lijntje :wink:

Ik denk dat we veel meer op één lijn zitten dan jij denkt

Speedy schreef: Maar prof Ganzevoort heeft er ook aan bijgedragen dat de loopgraven worden verdiept. Want hoe hij er mee is omgegaan in de NGK heeft er voor gezorgd dat de discussie daar een zeer negatief effect heeft gehad. En juist door die opstelling van hem willen een groot aantal mensen niet meer met hem praten en dat noemt hij dan een sjibbolet.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ganzevoort heeft gezegd wat meerdere refodominees niet durven zeggen. Hij blijft heel begripvol voor de refokant. Ik las onlangs een boek van prof Ouweneel, Vijf olifanten in de porceleinkast.
Ook hij noemt homoseksualiteit hét breek- en scheurpunt in de kerken.

Ik denk dat het binnen de kerk mogelijk moet zijn dat ieder zijn standpunt in dezen houdt.
Dat de één de ander niet gaat overtuigen, maar dat we ons buigen over de centrale vraag in het Evangelie: "maar gij, wie zegt gij dat Ik ben".

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 mei 2013 13:03

De werking van de Heilige Geest verenigt, ipv verdeelt. Het is onmogelijk dat 2 mensen die beiden verenigd zouden moeten zijn door de werking der Heilige Geest, tegenovergestelde strandpunten hebben.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mei 2013 13:36

Dat zijn geen tegenovergestelde standpunten.
Onze heilsvisie is zelfde. Over bijzaken kun je verschillen.
Er wordt ook verschillend gedacht over de vrouw in het ambt, doop, bijbelvertalingen, liturgie, geboorteregeling en nog veel meer.

En ding staat rechtovereind: de eis tot persoonlijk geloof in Jezus Christus als je zaligmaker door genade alleen.

Onder elk post van mij staat het in het Latijn. Nu maar even de Nederlandse vertaling dan:

In hoofdzaken eenheid
In bijzaken vrijheid
In alles de liefde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2013 14:11

JeeWee schreef:
Allereerst ben ik blij dat ik eigenlijk nooit de 'waarom-vraag' stel. Ik ben meer van het 'waartoe'.

Dan raad ik jou aan om ds. Pronk te beluisteren, hier op RW, hij beantwoordt de vraag of wij WAAROM mogen zeggen tegen God.
Ik dacht ook eerst dat het niet gepast was, maar ds Pronk legt uit dat zelfs de Heere Jezus "waarom hebt U mij verlaten", heeft gezegd tegen Zijn Vader.
Je kunt het natuurlijk op verschillende manieren vragen!
Dat hoeft geen betoog denk ik.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mei 2013 14:32

O, maar ik zeg zeker niet dat je de waarom-vraag aan God niet mag stellen.
Het wordt anders als je God ter verantwoording gaat roepen.

Ik zei dat ik zelf nooit heb gevraagd waarom ik als homo werd geboren, terwijl ik toch heel graag een gezin zou hebben gehad.
Ik sta echter wel heel vaak verwonderd te kijk waartoe God dit zo maakte. Door mijn geaardheid en mijn single-zijn heb ik dingen kunnen doen in Zijn koninkrijk, die ik anders nooit had kunnen doen.

Homo's zijn geen foutje van God. Er gebeurt niets toevallig.

(en wat zou het saai zijn hier op refoweb, zonder al die homodiscussies...) :D

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 mei 2013 21:28

Ik ben heel blij dat in het antwoord van Hoek in ieder geval wordt gezegd over de welbekende 'gruwelteksten' dat deze niets te maken hebben met diepe menselijke relaties.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 mei 2013 11:40

JeeWee schreef:
En ding staat rechtovereind: de eis tot persoonlijk geloof in Jezus Christus als je zaligmaker door genade alleen.

Onder elk post van mij staat het in het Latijn. Nu maar even de Nederlandse vertaling dan:

In hoofdzaken eenheid
In bijzaken vrijheid
In alles de liefde

Waarom moet dat eigenlijk in het Latijn?
Geloof is trouwens niet genoeg, natuurlijk.
De duivel gelooft ook.
Heb jij trouwens die vraag gesteld aan dr Hoek?
Ik zie nl weer wat bekende stokpaardjes in jouw bewoordingen voorbij galloperen.
Termen zoals liefdevolle opvoeding en relatie in liefde en trouw.
(zaken die bij atheisten evengoed voorkomen, ze schijnen zelfs nog vaker aan charity te geven ook, dan ''christenen'' )

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 mei 2013 13:27

Boer, wat ben reageer je toch steeds zuur en wat ga je toch steeds weer bij het topic vandaan om juist jouw stokpaardjes te berijden.
Kijk nog maar even hoe ik geloof omschreef. Zo gelooft de duivel niet.

En nee, ik heb geen vraag gesteld aan Hoek.
Ik ken de antwoorden en heb daar vrede mee.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 mei 2013 20:01

JeeWee schreef:Onze heilsvisie is zelfde. Over bijzaken kun je verschillen.

In hoofdzaken eenheid
In bijzaken vrijheid
In alles de liefde

Op deze misleidende manier moet het lijken alsof de hoofdzaak de heilsvisie is.

Terug naar “Archief”