Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2009 13:01

marjo schreef:
Misschien moet je eerst even de randjes opvouwen voor je hem in de filterhouder doet?

Dat is een goeie, ga ik eens even proberen :)

petra85 schreef:
En 4000 per week meer, betekent nog niet dat je dan over houdt.
Laat ik voorop stellen dat ik met name vanuit betrokkenheid bij juridische advisering van bedrijven zo nu en dan inzage krijg in bedrijfsresultaten e.d., dus zelf geen agrarisch ondernemer ben ofzo, maar als je geen personeel hebt móet je met 4.000 euro per week extra toch wel wat over kunnen houden? Ik ga er vanuit dat Annette hier sprak over een (min of meer) toptijd - als je dan als ondernemer nog geen winst maakt, is er iets structureel mis lijkt mij... dan zou ik me afvragen of het überhaupt wel loont om door te gaan.

Ik vermoed dat Petra het over omzet heeft en dat er nog bedrijfskosten af moeten. Boerenbedrijven zijn behoorlijk kapitaalintensief, hoor. Ik denk dat veel agrariers inderdaad economisch niet levensvatbaar zijn; maar je bedrijf opgeven dat vaak van generatie op generatie is opgebouwd doe je ook niet zo maar. En veel boerenbedrijven hangen van leningen aan elkaar, dus stoppen brengt ook de nodige problemen met zich mee.

"En veel boerenbedrijven hangen van leningen aan elkaar, dus stoppen brengt ook de nodige problemen met zich mee.[/quote]"

Een pachter leeft rijk en sterft arm en een eigenaar leeft arm en sterft rijk. Is een spreekwoord. En er zit wel wat in. Wij zijn ook agrariër, en dat zie ik ook zo.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 okt 2009 14:00

Ach een ieder sterft zonder ook maar een cent mee te kunnen nemen. Dus wat maakt dat uit?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 okt 2009 11:00

dan draai je toch ff twee kwark en twee appeltaarten in elkaar?? ben je allicht goedkoper uit!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 okt 2009 11:08

Dan zie je maar dat smaken verschillen :D

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 14 okt 2009 11:27

paprikameisje2 schreef:dan draai je toch ff twee kwark en twee appeltaarten in elkaar?? ben je allicht goedkoper uit!

Nou ja, ff? Met een fulltime baan is dat niet echt een optie hoor! Ik heb wel besloten om 1 kwark taart te maken en 2 vlaaien te bestellen.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 14 okt 2009 11:36

idd marjo :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 okt 2009 20:15

Daatje123 schreef:
paprikameisje2 schreef:dan draai je toch ff twee kwark en twee appeltaarten in elkaar?? ben je allicht goedkoper uit!

Nou ja, ff? Met een fulltime baan is dat niet echt een optie hoor! Ik heb wel besloten om 1 kwark taart te maken en 2 vlaaien te bestellen.

doe het vaak bij het koken, dan moe tik toch bij de pannen in de buurt blijven! :)

appeltaart ben je idd wel wat langer mee bezig, teminste ik! :lol:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 okt 2009 22:57

ajl schreef:Speelt dit probleem niet bij alle ondernemingen? Het is toch een kwestie van vraag en aanbod en als er nu eenmaal meer aanbod is, dan daalt de prijs. Het punt bij de melkveebedrijven is dat de melkquota binnenkort los wordt gelaten, dus de boeren willen steeds meer produceren, hetgeen ook niet goed is voor het vraag- en aanbod. Dat neemt niet weg dat dit bij een gezin veel zorgen met zich mee kan brengen.

Daar komt nog bij dat de agrarische sector de meest gesubsidieerde bedrijfstak in Europa is, en dat al enkele decennia lang. Als boeren failliet gaan als de melkprijs 20 cent is, dan is hun bedrijfsvoeringsmodel niet goed genoeg. ´t Klinkt hard, zeker als je boer bent en ´t water staat aan de lippen, maar andere economische sectoren hebben ook last van schommelende prijzen.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 17 okt 2009 12:21

Sabra schreef:Daar komt nog bij dat de agrarische sector de meest gesubsidieerde bedrijfstak in Europa is, en dat al enkele decennia lang. Als boeren failliet gaan als de melkprijs 20 cent is, dan is hun bedrijfsvoeringsmodel niet goed genoeg. ´t Klinkt hard, zeker als je boer bent en ´t water staat aan de lippen, maar andere economische sectoren hebben ook last van schommelende prijzen.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens.... Ik vraag me namelijk af in hoeverre je je bedrijfsvoeringsmodel kunt aanpassen, wanneer je aan zoveel regels moet voldoen. (strenger dan in het buitenland en daar krijg je als boer meer subsidie) Ik heb zelf geen agrarische ervaring, maar lees zo hier en daar dat er veel geinvesteerd moet worden om aan milieuaspecten te kunnen voldoen. Als hier nou een eerlijke melkprijs tegenover zou staan, zijn deze investeringen beter op te vangen. Ook kun je geloof ik niet zo makkelijk overschakelen van een melkveebedrijf naar een gemengd bedrijf of akkerbouw, dus het is ook moeilijk om je risico te spreiden.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 26 nov 2009 09:56

En hoe gaat het met de financien van onze refowebbers?

Hier kregen we van de week een meterstandenkaart in de brievenbus van Eneco. Ben benieuwd of we wat terug gaan krijgen. Weet iemand wanneer dat is? Ik dacht maart...

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 26 nov 2009 10:11

Financieel... Tjah, proberen je huisje in te richten met low-budget. Iemand adviezen? :lol:
We zijn al druk op zoek op Marktplaats en willen het gewoon echt met zo min mogelijk geld toch leuk maken.
Spannend!
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 nov 2009 10:16

Marktplaats en wat creativiteit. Met verf, bekleding, etc. kun je met weinig geld al heel veel doen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 26 nov 2009 10:19

Inderdaad, marktplaats of een kringloopwinkel. Verder zijn winkels als Ikea, Kwantum en Leen bakker ook niet duur. En met wat accessoires kun je het al snel en goedkoop gezellig maken. Schaal met kaarsen op tafel, mooie kussens, etc.

Wat voor stijl zoek je precies?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 nov 2009 10:20

Ligt het nou aan mij, of zijn er meerderen die de kringloopwinkel soms best nog wel duur vinden. Soms loop ik even binnen en dan denk ik 'bekijk het, dat haal ik wel ergens op via marktplaats!".
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2009 10:25

ja hier is het ook best wel aan de prijzige kant. Dan kun je soms nog beter iets nieuws kopen.

Terug naar “Archief”