Harm-J schreef:Vraag aan de experts hier: Kan een achtergrond kleur de scherpte van een foto doen verzwakken of zit ik gewoon te klooien?

Hmm als ik nu reageer lijkt het alsof ik vind dat ik goed kan fotograferen... Toch maar een antwoord, een achtergrond voegt wel degelijk iets toe aan de foto. Het beste werk je met de kleuren, creme, groen, licht-blauw. Dit geeft de foto wat rust.
Wit is vooral goed om de foto te beperken tot het onderwerp. Wit is heel neutraal waardoor het vaak wordt gebruikt bij studiofotografie.
Groen, creme en lichtblauw zijn wat natuurlijker en geven de foto wat meer kleur.
Zwarte achtergronden kun je het beste mijden, die geven het geheel een erg donkere kleur.
Voor achtergronden kun je gebruik maken van een groot diafragma (F1.8 of F2.

, je kunt een softbox maken of je kunt gebruik maken van papier/plastic.
De foto hierboven lijkt wat scherpte te missen. Wat je beter kan doen is de bloem iets kleiner in beeld brengen zodat je niet zo beknepen gevoel krijgt, daarnaast is hij links wat donker wat je eventueel met een bureaulampje wat zou kunnen oplichten.
Ook zou je qua compositie beter de bloem iets anders kunnen benaderen. Zo'n kijk van bovenaf is wel mooi maar niet erg spannend.
Maar... ga vooral zo door want je bent goed bezig en je maakt zeker vorderingen!