De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 00:26

Raido schreef:Vreemd dat ik die booschen dwaalleer niet herken..

Nee, de meeste mensen luisteren 'er over heen'. Maar het pleit in elk geval niet voor je dat je het niet hoort.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 09:46

Nee hoor, iedereen kan het weten. Maar men heeft van de rechtvaardiging een ingewikkeld systeem gemaakt.
Zoals God onze zonden aan Jezus Christus toerekenende, zo rekent Hij de rechtvaardigheid van Jezus Christus aan ons toe! 2 Kor. 5 : 21 zegt: “Want Hem, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.” God rekent de rechtvaardigheid van Jezus Christus toe aan een ieder die Zijn volbrachte werk aanneemt en vertrouwt. Zo zeker als God onze zonden aan Christus toerekende, zo zeker rekent Hij Christus’ rechtvaardigheid aan ons toe.

Er is maar één rechtvaardiging, nl., door het geloof.
Niet direct mee eens, met de formulering dan, er is geen rechtvaardiging door het geloof, maar door Jezus Christus (door het geloof in Jezus Christus), maar dat komt op het zelfde neer.

Maar men leert een rechtvaardiging van eeuwigheid, één voor, één door, en één in de vierschaar der consciëntie.
Klinkt dogmatisch, bevindelijk en erg reformatorisch maar 1 ik ken het niet, en 2 ik begrijp niet eens wat er staat.

Die leer vindt je nergens in de Bijbel terug en dat is ook niet de leer van de reformatoren. Dat 'systeem' is er later maar ingeslopen. Men heeft er een complex theologisch systeem van gemaakt. Sommigen verwijten mij nu arrogantie omdat ik zeg dat ik de Bijbelse rechtvaardigingsleer aanhang, maar ik kan het beter omdraaien.
Dat heb ik je nooit horen claimen, alleen horen claimen dat jij de waarheid hebt en die niet kunt vinden in de kerken, en dat vind ik arrogant...

Men is zo arrogant om de Bijbelse rechtvaardigingsleer te verwerpen en men heeft zelf een systeem uitgedokterd waardoor de schijngelovigen op valse gronden gezet kunnen worden zonder kennis aan Christus te hebben, en de mensen die de oude rechtvaardigingsleer aanhangen worden verbannen en onder censuur gezet. Overigens is ook het afwijzen van de verkondiging van het aanbod van genade hier een uitvloeisel van. Die past nl. niet meer in het systeem.
O... juist ja... wat vreemd, dat ik dat allemaal niet herken, ach de waarheid is ook maar zover als iemand die ziet door zijn eigen gekleurde bril.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 12:29

Raido schreef:
Nee hoor, iedereen kan het weten. Maar men heeft van de rechtvaardiging een ingewikkeld systeem gemaakt.
Zoals God onze zonden aan Jezus Christus toerekenende, zo rekent Hij de rechtvaardigheid van Jezus Christus aan ons toe! 2 Kor. 5 : 21 zegt: “Want Hem, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.” God rekent de rechtvaardigheid van Jezus Christus toe aan een ieder die Zijn volbrachte werk aanneemt en vertrouwt. Zo zeker als God onze zonden aan Christus toerekende, zo zeker rekent Hij Christus’ rechtvaardigheid aan ons toe.

Er is maar één rechtvaardiging, nl., door het geloof.
Niet direct mee eens, met de formulering dan, er is geen rechtvaardiging door het geloof, maar door Jezus Christus (door het geloof in Jezus Christus), maar dat komt op het zelfde neer.

Maar men leert een rechtvaardiging van eeuwigheid, één voor, één door, en één in de vierschaar der consciëntie.
Klinkt dogmatisch, bevindelijk en erg reformatorisch maar 1 ik ken het niet, en 2 ik begrijp niet eens wat er staat.

Die leer vindt je nergens in de Bijbel terug en dat is ook niet de leer van de reformatoren. Dat 'systeem' is er later maar ingeslopen. Men heeft er een complex theologisch systeem van gemaakt. Sommigen verwijten mij nu arrogantie omdat ik zeg dat ik de Bijbelse rechtvaardigingsleer aanhang, maar ik kan het beter omdraaien.
Dat heb ik je nooit horen claimen, alleen horen claimen dat jij de waarheid hebt en die niet kunt vinden in de kerken, en dat vind ik arrogant...

Men is zo arrogant om de Bijbelse rechtvaardigingsleer te verwerpen en men heeft zelf een systeem uitgedokterd waardoor de schijngelovigen op valse gronden gezet kunnen worden zonder kennis aan Christus te hebben, en de mensen die de oude rechtvaardigingsleer aanhangen worden verbannen en onder censuur gezet. Overigens is ook het afwijzen van de verkondiging van het aanbod van genade hier een uitvloeisel van. Die past nl. niet meer in het systeem.
O... juist ja... wat vreemd, dat ik dat allemaal niet herken, ach de waarheid is ook maar zover als iemand die ziet door zijn eigen gekleurde bril.

Misschien moet je je toch eens wat meer in Kersten gaan verdiepen. Dan weet je tenminste wat er in je eigen kerkverband de officiële leer is.
Ik bedoel, is het niet genant om dat van een thuislezer te horen wat er in jouw kerk geleerd wordt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 12:32

Raido schreef:
Jas schreef:Er is maar één rechtvaardiging, nl., door het geloof.

Ik haal slechts aan hoe het in Rom. 5:1 staat hoor. Als je het met die formulering niet eens bent, moet je bij Paulus gaan klagen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 12:56

Heb in de telefoongids gezocht voor de klacht maar vind geen nummer van hem, alleen Paulusma ene weerprofeet.

Misschien moet je je toch eens wat meer in Kersten gaan verdiepen. Dan weet je tenminste wat er in je eigen kerkverband de officiële leer is.
Ik bedoel, is het niet genant om dat van een thuislezer te horen wat er in jouw kerk geleerd wordt?
Er is dan toch wel enig verschil tussen de afzonderlijke kerken in mijn ogen, ik zit goed in deze kerk GerGem Noord Van Dieren. Het gaat mij om God.

gurl
Mineur
Mineur

Re: De mokkende thuismopperaar

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 13:58

Ik wil ff reageren op de openingspost, heb niet alle posts door gelezen...

Raido schreef:Ik las hier pas van een aantal mensen dat ze van zichzelf of (volgens hun) van God niet meer naar een kerk mogen gaan omdat er geen enkele kerk is waarin God wordt gediend zoals hij dat bevolen heeft, ik vind dat zelf een beetje een simplistisch gedachte, waarom zou je je zelf verbieden om naar Gods huis te gaan. God beveeld ons "Dat wij onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan is het voor mij toch duidelijk dat God bedoeld dat je naar de kerk moet gaan?

Neem bijvoorbeeld de tijd dat Jezus werd geboren, het gros van de priesters was saduceeër en geloofde o.a. niet in het leven naar de dood, het volkomen leeg geloof, en toch gaan Jozef en Maria naar de tempel om hun Jezusje te laten besnijden. Maar neem bijvoorbeeld Anna een kranig, oud besje van in de tachtig, waarvan staat dat ze elke dag naar de tempel ging om te bidden.. terwijl de tempel verkracht werd en de essentie van het geloof weg was..

En zouden wij dan thuis in onze oudvaders duiken en mopperend en foeterend zeggen dat God niet wil dat wij naar de kerk gaan, als daar niet 'DE' ware leer wordt gepredikt?

Ik ga zeg maar niet naar de kerk. Wel eens een keer maar ben nergens lid ofzo. Het is niet zo dat ik denk dat God mij heeft verboden om naar de kerk te gaan. Het is echter wel zo dat ik denk dat de kerk zoals die nu is niet zo is als God hem bedoelt heeft.
Ik geloof niet dat God iemand verbied om naar de kerk te gaan omdat die niet goed zou zijn ofzo. Tenslotte is alles op deze wereld niet zo als God het bedoeld heeft. Zijn plan was Genesis 1 en 2. Toch leven wij op deze wereld dus moeten we het er maar mee doen.
God beveelt ons idd om onderling bij een te komen. Dat doe ik ook alleen in een andere vorm, doe al een tijdje mee aan Youth Alpha en een andere jeugdgroep. Op dit moment is dat voor mij kerk.
Ik denk wel dat je je verre moet houden van kerken waar dwaalleer wordt gepredikt, tenzij je gelooft dat God jou een roeping daarvoor heeft gegeven.
Ik sluit niet uit dat ik ooit nog wel eens in een kerk terecht kom ofzo, ik wil gewoon graag doen wat God mij zegt.
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 14:31

En jou visie op doop? avondmaal?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 14:44

Raido schreef:En jou visie op doop? avondmaal?

Mijn visie??
Nou als je je wilt laten dopen, ben voor de volwassendoop trouwens, laat je je dopen.
En als je avondmaal wilt vieren vier je avondmaal. Persoonlijk heb ik een hekel aan t avondmaal zoals dat in kerken wordt gevierd. Opeens wordt iedereen heel stil, je krijgt een slok drinken en een stukje boord waar je een uur later nog een nare smaak van in je mond hebt. Ik wordt altijd dood zenuwachtig dat ik die beker laat vallen ofzo...
Ik denk dat het niet voor niets avondmaal heet, toen was het gebruikelijk om boord en wijn te eten maar wie eet er nu nog brood en wijn als avondmaal? Ik zou avondmaal vieren door met elkaar te eten en Jezus te gedenken. En dan bedoel ik met Jezus gedenken niet allemaal heel zielig gaan zitten kijken omdat Hij zo verschrikkelijk heeft moeten lijden. Het was natuurlijk verschrikkelijk daar niet van maar Hij is ook weer opgestaan! Bij Jezus gedenken stel ik me voor dat je elkaar vertelt wat Jezus in jou leven heeft gedaan enzo.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit oneerbiedig vinden ofzo. Om heel eerlijk te zijn weet ik nog niet precies hoe mijn visie op het avondmaal is. Dit is gewoon het eerste wat in me opkomt, ik weet wel dat ik het avondmaal in de kerk verschrikkelijk vind en dat ik het anders zou doen, ongeveer op de manier zoals ik hierboven beschreef maar heb nog niet echt over de praktische details enzo nagedacht. Ik sta ook nog open voor andere visies....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 15:30

Het is door Jezus ingesteld, en ik denk dat het een goed nagedachtenis is als je het op de manier van Jezus doet, met gewoon brood en gewone wijn..

Het gaat om de nagedachtenis aan, niet om het eten, want dan stond er vast wel bier en een halve haan... toch?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 15:40

Raido schreef:Het is door Jezus ingesteld, en ik denk dat het een goed nagedachtenis is als je het op de manier van Jezus doet, met gewoon brood en gewone wijn..

Het gaat om de nagedachtenis aan, niet om het eten, want dan stond er vast wel bier en een halve haan... toch?

:mrgreen:
Kom maar op met dat haantje!

(sorry beetje off-topic)
the most important things in life are not things

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 16:13

Is natuurlijk wel echt alto :)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 16:58

Raido schreef:Het is door Jezus ingesteld, en ik denk dat het een goed nagedachtenis is als je het op de manier van Jezus doet, met gewoon brood en gewone wijn..

Het gaat idd om de nagedachtenis en niet om het eten. Het maakt dus niet uit wat je eet. Maar op zich heb ik er niks op tegen om het met brood en wijn te doen hoor.

Terug naar “Archief”