Rapidootje schreef:@ Jas:
Natuurlijk gaat de vergelijking tussen masturbatie en een snoepje eten mank. Maar (bijna) elke vergelijking gaat wel ergens mank. Wat Peter bedoelt, is het volgende:
Jij zegt dat masturbatie zonde is, omdat het alleen op jezelf en op je eigen genot gericht is, en niet op God.
Goed, dan zal ik daar iets aan toevoegen.
Masturbatie is niet zozeer zondig omdat het op eigen genot gericht is, maar omdat het voortkomt uit de hunker naar zinnelijk genot, gepaard gaand met onreine voorstellingen, gedachten die je het liefst niet zou openbaren.
Ook dat is in feite hoererij.
Hoererij zegt Paulus is zonde tegen het eigen lichaam.
Dat kan dus ook van masturbatie gezegd worden. Ik denk dan ook dat de term hoererij veel wijdser opgevat moet worden dan wij doen.
Rapidootje schreef:Ik vind jouw stelling ook niet juist. Waarom moet per se én homoseks én masturbatie zonde zijn? Nog afgezien van het feit dat in de Bijbel sexuele gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heel duidelijk wordt gezien als zondig, en er over masturbatie niets expliciet gezegd wordt, kun je deze twee dingen niet op deze manier aan elkaar koppelen. Het enige verband dat er bestaat tussen homoseks en masturbatie, is dat het te maken heeft met de beleving van sexualiteit.
Het enige verband tussen homoseks en masturbatie is niet alleen de beleving van seks, maar vooral de uitleving van seks, nl. die niet naar Gods woord is, omdat het in beide gevallen niet binnen de m/v relatie past.
Er staat niet dat gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht zondig is. Er staat dat het gebruik tegen nature zondig is.
Tegen nature, wil voor een homoman zeggen dat hij het met een vrouw moet doen.
Er wordt genoeg over masturbatie gezegd, als je tenminste de teksten die al aangehaald zijn, daarop wilt toepassen.
Het woord wordt niet genoemd, maar dat is geen bewijs dat er niets over gezegd wordt.
Er staat ook nergens dat we op zondag de auto niet mogen wassen, dat we niet naar seksfilms mogen kijken (waarom mag dat niet dan??), dat we niet met tomaten naar de dominee mogen gooien, enz. Staat er allemaal niet in.
Toch weten we gevoeglijk van een heleboel dingen dat ze niet mogen, omdat nl. uit afgeleide teksten duidelijk wordt dat ze niet mogen.
Als Paulus zegt in Kol 3:5 (zucht, daar gaan we weer) ; "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij,
onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst", dan kunnen we als we eerlijk zijn, daaruit afleiden dat masturbatie zondig is.
Treffend vind ik hier dat hij zegt, "uw leden,
die op de aarde zijn". Dat is, alles van de oude mens, waarmee wij het vlees dienen, het vlees van Adam die uit de aarde aards was, alles, waarmee of waarin wij niet God zoeken die
boven in de hemel is.
Masturbatie is dus om het vlees te behagen en niet om God te behagen en dat is zonde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )