masturberen is net zo zondig als homoseksualiteit.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 00:30

jas schreef:Blijkbaar gaat het stellen van zondigheid van masturbatie erg tegen het vlees in. We willen niet dat het zondig is, wees toch eens eerlijk mensen. Doe niet zo geveinsd, je kunt zo niet voor God verschijnen.
Kun je bidden terwijl je masturbeert?
Kun je God van harte op je knieën danken voor je orgasme als je klaar bent? Kom op, wees eens eerlijk, ik ontmoet hier toch zeker niet allerlei schijnvromen die ik weet niet wat verzinnen om te kunnen blijven masturberen?

Kijk hier raak je nou de kern! Als je masturbeert, moet Jezus daar bij kunnen zijn. Als Jezus er niet bij kan zijn, vraag dan hoe het komt. Moet ik er mischien mee ophouden Heer? Moet ik er mischien anders mee omgaan Heer?

Het is niet een kwestie van dingen verzinnen om het wel te mogen of zo. Nee, maar het is niet goed als jij andere mensen de regels gaat voorschrijven. Als wij God bij ons hele leven betrekken zal de onreine dingen er 'vanzelf' uit gaan.
Laatst gewijzigd door hijwel op 23 dec 2004 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 00:31

Ik quote mezelf maar even, want dit vond ik toch een van m'n zinnigere reacties in dit topic en ik ben benieuwd wat jas van mijn kritiek op z'n stelling vind. :wink:

Aragorn schreef:Ik heb alleen de eerste 4 pagina's en de laatste gelezen, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Als eerste vind ik het een enorm kromme stelling. Wat wil je nu aantonen, jas? Wat is de overeenkomst tussen homoseksualiteit en masturbatie? Ik begrijp vanuit jouw optiek al helemaal niet waarom je het vergelijkt.

jas schreef:Als homoseksualiteit zondig is, is masturbatie net zo zondig en net zo doem- en helwaardig!

Masturbatie is dus geen zonde?

Verder lijkt de bijbel er inderdaad niets over te zeggen. De tekst over Onan heeft te maken met zijn houding van 'wel de lusten, niet de lasten', terwijl het de plicht van de broer van een overledene zonder kinderen was om hem alsnog nageslacht te geven. (hoevaak moet dit nog uitgelegd worden? :| )

Wat betreft het argument dat masturbatie ik-gericht zou zijn en niets met liefde te maken heeft: hoe zit het dan met een soort van mentale masturbatie. Dus als je helemaal wegzwijmelt in gedachten aan een/je meisje of jongen en daarvan geniet. Het bevredigt je eigen gemoed en het gaat buiten de ander om.. is dat ook zonde? Of is er een principieel verschil met masturbatie, en zo ja: wat dan?

Misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn, in dat geval: het spijt me.

P.s. Ik sympathiseer overigens wel met de doelstelling van dit topic, zoals als volgt verwoordt in het Zonden-topic:
jas schreef:Ik heb het idee dat ik nou bij iedereen tegen masturberende schenen schop. Dit komt te dicht bij elk van ons. Ik beschuldig niet jou hoor Aragorn, ik weet gewoon dat iedereen het doet. Daarom zijn we allemaal zo hardhorend.
Maar ik vind het zo onrechtvaardig dat telkens die homo's de klos zijn, dat ik vind dat ik en jij, en hij en zij, ja ook zij, nu eens aan de beurt zijn.

En ik ben het ook eens dat seksuele zaken onevenredig veel belicht worden, in negatieve zin, zoals ik daar ook heb gezegd. Ik ben het misschien zelfs wel met de stelling eens: homoseksualiteit is niet per definitie zondig, evenals masturbatie. :wink: [/i]

En ik wil er nog aan toevoegen:
jas schreef:Beste mensen, even voor de goede orde en om terug naar de brondiscussie te gaan.
Ik zeg niet dat masturberen zondig is.
Ik zeg, als homoseksualiteit zondig is, is masturberen ook zondig.
Als je masturberen niet zondig vindt, heb je geen enkele reden meer om homoseksualiteit wel zondig te vinden.
Waarom?
Bijbels is de seks tussen man en vrouw. Homoseks is geen seks tussen man en vrouw en zou dus geen bijbels draagvlak hebben.
Masturbatie is ook geen seks tussen man en vrouw, maar seks met jezelf. Het heeft dus evenmin een bijbels draagvlak.

Met andere woorden: masturbatie is geen zonde?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 00:40

Rapidootje schreef:@ Jas:
Natuurlijk gaat de vergelijking tussen masturbatie en een snoepje eten mank. Maar (bijna) elke vergelijking gaat wel ergens mank. Wat Peter bedoelt, is het volgende:
Jij zegt dat masturbatie zonde is, omdat het alleen op jezelf en op je eigen genot gericht is, en niet op God.

Goed, dan zal ik daar iets aan toevoegen.
Masturbatie is niet zozeer zondig omdat het op eigen genot gericht is, maar omdat het voortkomt uit de hunker naar zinnelijk genot, gepaard gaand met onreine voorstellingen, gedachten die je het liefst niet zou openbaren.
Ook dat is in feite hoererij.
Hoererij zegt Paulus is zonde tegen het eigen lichaam.
Dat kan dus ook van masturbatie gezegd worden. Ik denk dan ook dat de term hoererij veel wijdser opgevat moet worden dan wij doen.
Rapidootje schreef:Ik vind jouw stelling ook niet juist. Waarom moet per se én homoseks én masturbatie zonde zijn? Nog afgezien van het feit dat in de Bijbel sexuele gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heel duidelijk wordt gezien als zondig, en er over masturbatie niets expliciet gezegd wordt, kun je deze twee dingen niet op deze manier aan elkaar koppelen. Het enige verband dat er bestaat tussen homoseks en masturbatie, is dat het te maken heeft met de beleving van sexualiteit.

Het enige verband tussen homoseks en masturbatie is niet alleen de beleving van seks, maar vooral de uitleving van seks, nl. die niet naar Gods woord is, omdat het in beide gevallen niet binnen de m/v relatie past.
Er staat niet dat gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht zondig is. Er staat dat het gebruik tegen nature zondig is.
Tegen nature, wil voor een homoman zeggen dat hij het met een vrouw moet doen.
Er wordt genoeg over masturbatie gezegd, als je tenminste de teksten die al aangehaald zijn, daarop wilt toepassen.
Het woord wordt niet genoemd, maar dat is geen bewijs dat er niets over gezegd wordt.
Er staat ook nergens dat we op zondag de auto niet mogen wassen, dat we niet naar seksfilms mogen kijken (waarom mag dat niet dan??), dat we niet met tomaten naar de dominee mogen gooien, enz. Staat er allemaal niet in.
Toch weten we gevoeglijk van een heleboel dingen dat ze niet mogen, omdat nl. uit afgeleide teksten duidelijk wordt dat ze niet mogen.
Als Paulus zegt in Kol 3:5 (zucht, daar gaan we weer) ; "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst", dan kunnen we als we eerlijk zijn, daaruit afleiden dat masturbatie zondig is.
Treffend vind ik hier dat hij zegt, "uw leden, die op de aarde zijn". Dat is, alles van de oude mens, waarmee wij het vlees dienen, het vlees van Adam die uit de aarde aards was, alles, waarmee of waarin wij niet God zoeken die boven in de hemel is.
Masturbatie is dus om het vlees te behagen en niet om God te behagen en dat is zonde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 00:45

jas schreef:Er wordt genoeg over masturbatie gezegd, als je tenminste de teksten die al aangehaald zijn, daarop wilt toepassen.

Precies, die teksten zeggen in zichzelf niks, het ligt er maar aan hoe je ze wilt zien en ze worden pas effectief als je al aangenomen hebt dat masturbatie zonde is.

Toch weten we gevoeglijk van een heleboel dingen dat ze niet mogen, omdat nl. uit afgeleide teksten duidelijk wordt dat ze niet mogen.
Als Paulus zegt in Kol 3:5 (zucht, daar gaan we weer) ; "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst", dan kunnen we als we eerlijk zijn, daaruit afleiden dat masturbatie zondig is.
Treffend vind ik hier dat hij zegt, "uw leden, die op de aarde zijn". Dat is, alles van de oude mens, waarmee wij het vlees dienen, het vlees van Adam die uit de aarde aards was, alles, waarmee of waarin wij niet God zoeken die boven in de hemel is.
Masturbatie is dus om het vlees te behagen en niet om God te behagen en dat is zonde.

Waar komt die conclusie nu weer vandaan? Je kunt het een brak voorbeeld vinden, maar ook een snoepje is om het vlees te behagen. En of masturbatie onder deze teksten valt is niet uit de tekst zelf af te leiden, daarvoor zul je dus andere teksten moeten aanhalen. Dit is een 'truukje' wat ik je wel vaker uit zie halen, maar wat niet echt werkt. :)

P.s. Laat m'n vorige post niet ondersneeuwen aub. :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 00:48

hijwel schreef:
jas schreef: De Bijbel veroordeelt niet letterlijk masturbatie, maar de Bijbel geeft voorschriften hoe wij tot eer van God moeten of kunnen leven. Als je die zou volgen, is er voor masturbatie geen plaats.

volgens jou ja.

ik zou ook kunnen zeggen: afschaffen die dure auto. Ophouden met zoveel eten. Doe die tv weg op je kamer.

Nee, jij bent er niet om voor andere mensen voorschriften, regels te maken. (dat deden de fariceeers al). Jezus wil graag tegen ons, zeggen wat wel of niet goed is in ons leven. Door Jezus in ons sex leven te laten, kan Hij zeggen wat Hij er van vindt. Hij zal ons nooit iets afpakken, Hij geeft ons alleen.

Wat een schijnredenering. Zo kun je elke zonde goedpraten. Ik heb overigens al tig Schriftplaatsen aangehaald als bewijs dat masturbatie zondig is, waar niet op in gegaan wordt. Het klinkt o zo vroom, Jezus in je seksleven toelaten, maar in 2 Kor. 6:15 staat; "En wat samenstemming heeft Christus met Belial"? En lees ook 2 kor. 7:1; "Dewijl wij dan deze belofte hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voeleindigende de heiligmaking in de vreze Gods". Denk je dat masturberen daarbij hoort?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 00:55

Aragorn schreef:Ik quote mezelf maar even, want dit vond ik toch een van m'n zinnigere reacties in dit topic en ik ben benieuwd wat jas van mijn kritiek op z'n stelling vind. :wink:

Aragorn schreef:Ik heb alleen de eerste 4 pagina's en de laatste gelezen, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Als eerste vind ik het een enorm kromme stelling. Wat wil je nu aantonen, jas? Wat is de overeenkomst tussen homoseksualiteit en masturbatie? Ik begrijp vanuit jouw optiek al helemaal niet waarom je het vergelijkt.

jas schreef:Als homoseksualiteit zondig is, is masturbatie net zo zondig en net zo doem- en helwaardig!

Masturbatie is dus geen zonde?

Verder lijkt de bijbel er inderdaad niets over te zeggen. De tekst over Onan heeft te maken met zijn houding van 'wel de lusten, niet de lasten', terwijl het de plicht van de broer van een overledene zonder kinderen was om hem alsnog nageslacht te geven. (hoevaak moet dit nog uitgelegd worden? :| )

Wat betreft het argument dat masturbatie ik-gericht zou zijn en niets met liefde te maken heeft: hoe zit het dan met een soort van mentale masturbatie. Dus als je helemaal wegzwijmelt in gedachten aan een/je meisje of jongen en daarvan geniet. Het bevredigt je eigen gemoed en het gaat buiten de ander om.. is dat ook zonde? Of is er een principieel verschil met masturbatie, en zo ja: wat dan?

Misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn, in dat geval: het spijt me.

P.s. Ik sympathiseer overigens wel met de doelstelling van dit topic, zoals als volgt verwoordt in het Zonden-topic:
jas schreef:Ik heb het idee dat ik nou bij iedereen tegen masturberende schenen schop. Dit komt te dicht bij elk van ons. Ik beschuldig niet jou hoor Aragorn, ik weet gewoon dat iedereen het doet. Daarom zijn we allemaal zo hardhorend.
Maar ik vind het zo onrechtvaardig dat telkens die homo's de klos zijn, dat ik vind dat ik en jij, en hij en zij, ja ook zij, nu eens aan de beurt zijn.

En ik ben het ook eens dat seksuele zaken onevenredig veel belicht worden, in negatieve zin, zoals ik daar ook heb gezegd. Ik ben het misschien zelfs wel met de stelling eens: homoseksualiteit is niet per definitie zondig, evenals masturbatie. :wink: [/i]

En ik wil er nog aan toevoegen:
jas schreef:Beste mensen, even voor de goede orde en om terug naar de brondiscussie te gaan.
Ik zeg niet dat masturberen zondig is.
Ik zeg, als homoseksualiteit zondig is, is masturberen ook zondig.
Als je masturberen niet zondig vindt, heb je geen enkele reden meer om homoseksualiteit wel zondig te vinden.
Waarom?
Bijbels is de seks tussen man en vrouw. Homoseks is geen seks tussen man en vrouw en zou dus geen bijbels draagvlak hebben.
Masturbatie is ook geen seks tussen man en vrouw, maar seks met jezelf. Het heeft dus evenmin een bijbels draagvlak.

Met andere woorden: masturbatie is geen zonde?

Kijk, jij slaat de spijker op de kop. Sorry dat ik nog niet gereageerd heb, maar ik moet momenteel zoveel schrijven :mrgreen: Wat jij zegt, zou een logische gevolgtrekking kunnen zijn van mijn stelling. Ik ben het er weliswaar niet mee eens, omdat ik vind dat het allebei zonde is, maar je hebt gelijk. Als homoseks geen zonde is, is masturberen het ook niet, hoewel het niet helemaal gelijkwaardig is. En dan hebben we het nog niet echt inhoudelijk over de omstandigheden waaronder, etc. gehad. Doet er ook eigenlijk niet toe. Overigens ben ik wel van mening, dat masturbatie een nog grotere zonde is dan homoseks, omdat homoseks uit liefde tot iemand anders is en masturberen doe je puur om jezelf te behagen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 01:00

jas schreef:
Aragorn schreef:Met andere woorden: masturbatie is geen zonde?

Kijk, jij slaat de spijker op de kop. Sorry dat ik nog niet gereageerd heb, maar ik moet momenteel zoveel schrijven :mrgreen: Wat jij zegt, zou een logische gevolgtrekking kunnen zijn van mijn stelling. Ik ben het er weliswaar niet mee eens, omdat ik vind dat het allebei zonde is, maar je hebt gelijk. Als homoseks geen zonde is, is masturberen het ook niet, hoewel het niet helemaal gelijkwaardig is. En dan hebben we het nog niet echt inhoudelijk over de omstandigheden waaronder, etc. gehad. Doet er ook eigenlijk niet toe. Overigens ben ik wel van mening, dat masturbatie een nog grotere zonde is dan homoseks, omdat homoseks uit liefde tot iemand anders is en masturberen doe je puur om jezelf te behagen.

Haha, ja ik begrijp het.. had je ook niet het stilste topic aller tijden moeten openen.. :mrgreen:

Maar ook, of nee: juist door mijn logische gevolgtrekking, vind ik dat de stelling niet klopt. Ik zie namelijk niet in waarom er een isgelijkteken hoort tussen het zondig zijn van masturbatie en het zondig zijn van homoseksualiteit. Oke, je kunt stellen dat het allebei geen seks is zoals door God bedoeld in de m/v-relatie (waarmee ik niet zeg dat ik het daarmee eens ben), maar je kunt evengoed betogen dat masturbatie geen zonde is en homoseksualiteit wel, of andersom.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 01:08

Aragorn schreef:
jas schreef:Er wordt genoeg over masturbatie gezegd, als je tenminste de teksten die al aangehaald zijn, daarop wilt toepassen.

Precies, die teksten zeggen in zichzelf niks, het ligt er maar aan hoe je ze wilt zien en ze worden pas effectief als je al aangenomen hebt dat masturbatie zonde is.

Nee, ze worden effectief op het moment dat ze je beschuldigen. Gods Woord is een levendmakend Woord en dat geldt ook voor het aanwijzen van zonden die niet bij naam in de Bijbel genoemd worden. Daarom kunnen andere teksten daarvoor plaatsvervangend spreken. Bovendien vind ik die teksten over onreinigheid en schandelijke beweging wel terzake doend en niemand is daar nog op ingegaan.

Aragorn schreef:Waar komt die conclusie nu weer vandaan? Je kunt het een brak voorbeeld vinden, maar ook een snoepje is om het vlees te behagen. En of masturbatie onder deze teksten valt is niet uit de tekst zelf af te leiden, daarvoor zul je dus andere teksten moeten aanhalen. Dit is een 'truukje' wat ik je wel vaker uit zie halen, maar wat niet echt werkt. :)

Dat snoepje, daar heb ik al een heel uitvoerig antwoord op gegeven. Aragorn, dat is geen truukje, erg flauw. Hooguit kun je zeggen dat het een interpretatie is waar je het niet mee eens bent. Toch breng je geen tegenargumenten in en dat vind ik wel een truukje. Omdat in die tekst geen enkele daad letterlijk genoemd wordt, wil dat nog niet stellen dat de tekst op zich niet impliceert wat daaronder valt. Hoererij, de definitie daarvan heeft Jezus Zelf uitgelegd. Daaronder valt ook al reeds de begeerte om het met iemand die niet je partner is, te doen. Kun je nagaan, dan heb je nog niks gedaan en dan ben je alleen al daardoor een helwaardig schepsel. Je zult dan denk ik toch wel begrijpen dat, wanneer je die begeerte om seks te hebben combineert met een handeling waarbij dat in je geest gesimuleerd wordt, eveneens hoererij is.

Aragorn schreef:P.s. Laat m'n vorige post niet ondersneeuwen aub. :wink:

Heb ik al beanwoord.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 01:13

Ik praat geen zondes goed, maar als er niet duidelijk in de bijbel staat of het een zonde is, moet Jezus dat zeggen in ons leven.

trouwens, ik heb je een paar teksten horen noemen. (daar ben ik op in gegaan maar nog geen reactie gehad).

oke je eerste tekst 2 kor 6:15
wat beliar is weet ik niet maar ja :roll: . uit het context kan ik iig lezen dat we niet in het zelfde span moeten lopen als de ongelovigen.
16Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk.

Zie God wil bij ons wonen, en ons midden verkeren. (zelfs in ons sex leven).

2 kor 7: 1
1 Omdat ons deze beloften zijn gegeven, geliefde broeders en zusters, moeten we onszelf reinigen van alle lichamelijke en geestelijke smetten en vol ontzag voor God ons hele leven heiligen.

We moeten ons reinigen van alle onreine smetten, en ons leven heiligen ook op sexueel gebied.

Denk je dat masturberen daarbij hoort?

eerlijk gezegt weet ik het niet. Ik kan masturberen terwijl ik bid, ik kan genieten van Gods uitvinding als ik zing. Maar mijn gevoelens overheersen soms ook mijn contact met God. Dan gaat het fout. God zal mij rein maken ook op dit gebied. Ik hoef de strijd niet aan te gaan met mijn sexuele gevoelens, Jezus kan dat veel beter.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 dec 2004 01:20

jas schreef: Overigens ben ik wel van mening, dat masturbatie een nog grotere zonde is dan homoseks, omdat homoseks uit liefde tot iemand anders is en masturberen doe je puur om jezelf te behagen.

Nou, hierop kan geen enkel nuchter mens meer antwoorden, als je deze uitspraak tot je door laat door dringen ben je dringend aan een RIAG interventie toe. Dus ga ik m'n koffer maar pakken. Om 06.00 vertrekt m'n vliegtuig uit Alllicante. terug naar de Belgisch/ Nederlandse koude. Homoseks, hoe verzin je het?

Eigenlijk een beetje raar dat ik nog geen echte racties op mijn postings heb gekregen.
O ja, ik snap het al, ik ben homo, dus die kun je maar beter negeren.
Past in het topic.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 01:31

Aragorn schreef:Haha, ja ik begrijp het.. had je ook niet het stilste topic aller tijden moeten openen.. :mrgreen:

Maar ook, of nee: juist door mijn logische gevolgtrekking, vind ik dat de stelling niet klopt. Ik zie namelijk niet in waarom er een isgelijkteken hoort tussen het zondig zijn van masturbatie en het zondig zijn van homoseksualiteit. Oke, je kunt stellen dat het allebei geen seks is zoals door God bedoeld in de m/v-relatie (waarmee ik niet zeg dat ik het daarmee eens ben), maar je kunt evengoed betogen dat masturbatie geen zonde is en homoseksualiteit wel, of andersom.

Ok, daar heb je gelijk in. Ik ben het met je eens dat het één niet automatisch zonde is, omdat het ander het ook is. De reden dat ik het zo opschreef is, dat ik er van uit ging dat men hier homoseks zondig zou vinden (dat heb ik goed ingeschat), en dat ik persoonlijk ervan overtuigd ben dat masturbatie zondig is. Mijn redenatie was dan; als ze hier vinden dat homoseks zondig is, zullen ze zeker niet kunnen ontkennen dat masturbatie ook zondig is (en dat heb ik fout ingeschat) , want dat is ook niet gericht op de man-vrouw relatie, roept allerlei zondige bijgedachtes op, etc. Ik beoogde met dit topic dat er een eind zou komen aan de hetze die gevoerd wordt tegen homoseksuelen door mensen ook eens naar zichzelf te laten kijken. Deels is mijn verwachting wel bewaarheid, nl. dat mensen niet bij zichzelf naar binnen willen kijken, dat ze zich al masturberend ver blijven verheffen boven de homo die gewoon een monogame relatie heeft.
Ik had echter enige inkeer wel verwacht of in elk geval gehoopt. Ik moet eerlijk zeggen dat de hypocrisie (ik heb dat woord nog nooit zo vaak gebruikt als in dit topic) me verbaast. Dat mensen zo hardnekkig hun eigen vlees (letterlijk) koesteren en altijd naar anderen wijzen.
Is dat wellicht een typisch gereformeerde kwaal, of is het een aandoening van schijnchristenen zonder zelfkennis die tevreden zijn met hun godsdienst zoals die nu is en verder geen enkele behoefte hebben om God te behagen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 01:36

Zareb schreef:
jas schreef: Overigens ben ik wel van mening, dat masturbatie een nog grotere zonde is dan homoseks, omdat homoseks uit liefde tot iemand anders is en masturberen doe je puur om jezelf te behagen.

Nou, hierop kan geen enkel nuchter mens meer antwoorden, als je deze uitspraak tot je door laat door dringen ben je dringend aan een RIAG interventie toe. Dus ga ik m'n koffer maar pakken. Om 06.00 vertrekt m'n vliegtuig uit Alllicante. terug naar de Belgisch/ Nederlandse koude. Homoseks, hoe verzin je het?

Eigenlijk een beetje raar dat ik nog geen echte racties op mijn postings heb gekregen.
O ja, ik snap het al, ik ben homo, dus die kun je maar beter negeren.
Past in het topic.

Dit slaat echt helemaal nergens op. Ik kom juist voor homo's op. Ik wil slechts aantonen dat velen altijd maar naar homo's wijzen en zelf ook vreselijk rot in elkaar zitten. Ik begrijp niet waarom je zo tegen me ageert, je hebt denk ik niet goed mn postings gelezen. En btw, ik probeer overal op te reageren, dus ook op jou.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

uit zijn verband gerukt

Berichtdoor Dikberkhout » 23 dec 2004 01:40

Het is bijna niet bij te houden. Jammer dat er nog geen reactie is gekomen op mijn eerder post over dit onderwerp.

De tekstenfietserij van broeder Jas neemt (nam) steeds ernstiger vormen aan. Het lijkt me een goed exegetisch gebruik onduidelijke teksten aan de hand van duidelijke teksten uit te leggen en niet andersom te 'redeneren'.

Het is niet zo gek dat daar niet op ingegaan wordt. Met deze manier van bijbeluitleg kun je alles wel beweren. Er is ook vrijwel niets tegenin te brengen. Dat komt omdat je van een geheel andere logica en betekenissysteem lijkt uit te gaan dan de gemiddelde forumgebruiker. Dat heeft met truukjes van anderen niets te maken.

Van de persoonlijke toepassing van teksten wil ik niets afdoen. Ik geloof echter niet dat het de bedoeling is dat je zulke toepassingen ook aan andere mensen gaat voorschrijven. Dat zou tot heel rare dingen leiden.

Volgens mij speelt er bij de interpretatie van deze teksten een persoonlijk gewetensprobleem mee. Ik weet ook van iemand die vrij ver in sport was opgegaan en toen hij bekeerd werd was hij van de weeromstuit tegen sportverenigingen. Ik kan althans niet in de teksten lezen wat Jas er in leest. Volgens mij is het invullen van het begrip ‘onkuisheid’ sterk cultureel bepaald. Het is helemaal niet zeker dat Paulus zich daarbij hetzelfde voorstelde als Jas. Het lijkt mij persoonlijk aannemelijk van niet.

Daar komt bij dat Jas misbruik maakt van het gegeven dat sommige gebruikers van het forum niet op iedere vraag een antwoord willen geven. Met het stellen van suggestieve vragen zul je echter niemand overtuigen. Met de vraag of iemand masturbeert en daarbij al dan niet bidt heb jij immers niets te maken. De vraag was of zelfbevrediging zonde is. Daarop valt prima in het algemeen een antwoord te geven. Persoonlijke gevoelens daarbij doen helemaal niet ter zake.

Als masturberen geen zonde is, dan is er geen enkel bezwaar tegen om ondertussen te bidden of ervoor te danken. Als het wel zonde is dan kun je het beter laten. Ik heb trouwens het idee dat persoonlijke levensheiliging een mens niet extremer, maar alleen maar milder maakt in de richting van anderen.

Inmiddels moet ik zeggen dat de uitleg van Mattheus 5 dan weer niet zo gek is. In de Statenvertaling zou je de strekking van de tekst kunnen beperken tot versierpogingen, maar in bijvoorbeeld de NBV is die mogelijkheid er niet. Ik ben onvoldoende ingevoerd in de brontekst om een uitspraak te doen, maar dit is in ieder geval een goed punt.

Overigens: ik zie helemaal niet dat in dit topic zoveel naar anderen (lees) actieve homoseksuelen wordt gewezen. Maar misschien leest Jas ook hier tussen de regels door…. Ik zou wel eens een paar voorbeelden van het wijzen naar anderen willen zien.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: uit zijn verband gerukt

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 02:07

Dikberkhout schreef:Het is bijna niet bij te houden. Jammer dat er nog geen reactie is gekomen op mijn eerder post over dit onderwerp.

De tekstenfietserij van broeder Jas neemt (nam) steeds ernstiger vormen aan. Het lijkt me een goed exegetisch gebruik onduidelijke teksten aan de hand van duidelijke teksten uit te leggen en niet andersom te 'redeneren'.

Je geeft niet aan welke teksten je onduidelijk vindt, dat is dus erg onduidelijk van je. Ik kan daar dan ook niet op reageren. Als je iemand ergens van beschuldigd is het minstens zo netjes om wel te zeggen waarvan je hem beschuldigd.

Dikberkhout schreef:Het is niet zo gek dat daar niet op ingegaan wordt. Met deze manier van bijbeluitleg kun je alles wel beweren. Er is ook vrijwel niets tegenin te brengen. Dat komt omdat je van een geheel andere logica en betekenissysteem lijkt uit te gaan dan de gemiddelde forumgebruiker. Dat heeft met truukjes van anderen niets te maken.

Ik onderzoek de Bijbel, bidden om geleid te mogen worden door de Heilige Geest, en de leer van de oudvaders van de (nadere) reformatie. Die leer is ook mijn leer. Daar kun jij je wellicht niet in vinden, maar daar kan ik ook niets aan doen. Zij zouden m.b.t. masturberen zeker geen andere boodschap hebben dan ik hier verkondig. Trouwens, er zijn nog wel enkele rechtzinnige dominees die het met mij eens zouden zijn ook hoor.
Dikberkhout schreef:Van de persoonlijke toepassing van teksten wil ik niets afdoen. Ik geloof echter niet dat het de bedoeling is dat je zulke toepassingen ook aan andere mensen gaat voorschrijven. Dat zou tot heel rare dingen leiden.

Het is onzin om te stellen dat teksten m.b.t. hoererij en onreinheid en schandelijke bewegingen, etc. slechts voor de persoon zouden gelden die vindt dat ze die betekenis hebben. Gods Woord is universeel en geldt dus voor mij, en voor jou, of je dat wilt of niet.
Dikberkhout schreef:Volgens mij speelt er bij de interpretatie van deze teksten een persoonlijk gewetensprobleem mee. Ik weet ook van iemand die vrij ver in sport was opgegaan en toen hij bekeerd werd was hij van de weeromstuit tegen sportverenigingen. Ik kan althans niet in de teksten lezen wat Jas er in leest. Volgens mij is het invullen van het begrip ‘onkuisheid’ sterk cultureel bepaald. Het is helemaal niet zeker dat Paulus zich daarbij hetzelfde voorstelde als Jas. Het lijkt mij persoonlijk aannemelijk van niet.

Om even met je laatste zinnetje te beginnen, (dan hoef ik op de rest niet in te gaan), het lijkt jou persoonlijk van niet. Mooi gezegd Dik.
Dikberkhout schreef:Daar komt bij dat Jas misbruik maakt van het gegeven dat sommige gebruikers van het forum niet op iedere vraag een antwoord willen geven. Met het stellen van suggestieve vragen zul je echter niemand overtuigen. Met de vraag of iemand masturbeert en daarbij al dan niet bidt heb jij immers niets te maken. De vraag was of zelfbevrediging zonde is. Daarop valt prima in het algemeen een antwoord te geven. Persoonlijke gevoelens daarbij doen helemaal niet ter zake.

Om aan te tonen dat iets zonde is, mag je best suggestieve vragen stellen. Ik lees in Gal. 3:3-5 dat Paulus vraagt; "Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees? Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs!
Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?"
Allemaal suggestieve vragen van Paulus mr. Dikberkhout.
En om vast te stellen of masturbatie zonde is, vond ik het nodig die vragen te stellen. Immers, als het geen zonde is, kun je het biddend doen, is het wel zonde, dan kun je niet bidden. Daar moet iedereen naar zn eigen geweten maar op antwoorden.
Dikberkhout schreef:Inmiddels moet ik zeggen dat de uitleg van Mattheus 5 dan weer niet zo gek is. In de Statenvertaling zou je de strekking van de tekst kunnen beperken tot versierpogingen, maar in bijvoorbeeld de NBV is die mogelijkheid er niet. Ik ben onvoldoende ingevoerd in de brontekst om een uitspraak te doen, maar dit is in ieder geval een goed punt.

Overigens: ik zie helemaal niet dat in dit topic zoveel naar anderen (lees) actieve homoseksuelen wordt gewezen. Maar misschien leest Jas ook hier tussen de regels door…. Ik zou wel eens een paar voorbeelden van het wijzen naar anderen willen zien.

Het wijzen naar of veroordelen van homoseksuelen is in dit topic niet aan de orde omdat iedereen nu druk bezig is met zelfbevrediging. Althans, het nadenken daarover. Maar het vindt wel opgang in de ger. gezindte om niet mild te denken over homo's. Daaraan erger ik me, en met de woorden van Jezus in gedachten m.b.t. de splinger in het oog van onze naaste en de balk in ons eigen oog, dacht ik deze steen maar eens in de vijver te gooien.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: uit zijn verband gerukt

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2004 02:12

jas schreef:
Je geeft niet aan welke teksten je onduidelijk vindt, dat is dus erg onduidelijk van je. Ik kan daar dan ook niet op reageren. Als je iemand ergens van beschuldigd is het minstens zo netjes om wel te zeggen waarvan je hem beschuldigd.

Wat hiermee wordt bedoeld is dat jij een aantal teksten aanhaalt waar het woord 'zaad' in voorkomt. Nu is het niet enkel sperma wat er met zaad bedoeld kan worden.

Terug naar “Archief”