De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 14:17

ja je hebt gelijk: Jezus zegt Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

We kunnen hieruit dus concluderen dat als Jezus zegt dat Hij de Weg is dat Hij bedoelt dat wie Jezus aanneemt over de Weg moet: de weg vd Borg = de weg vd kerk. De Waarheid: Dit is dus de waarheid.
Het leven: Dit is dus het waarachtige geestelijke leven.

Wie heeft nog commentaar

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2003 14:23

IK!!!!

Je 'verkracht' die tekst!

Enkel door Jezus kunnen we weer tot God komen. Jij legt er dingen in in die tekst, die er niet staan! Vanuit jouw gezelschapsdwalingen lees jij deze tekst en versluiert het ware zicht op Christus!!

En je kan dat gezeur over dat je een oudvader ben ook wel weglaten, W. a. Brakel zou een heel boek over je dwalingen schrijven, net als tegen de Labadie!

Kanttekeningen bij deze tekst:
Christus noemt zichzelven den weg, omdat niemand ten hemel kan komen, dan door Zijne verdiensten en kracht; Hand. 4:21; de waarheid, omdat al de beloften Gods en de schaduwen des Ouden Testaments, die den weg tot de zaligheid afbeelden, in Hem vervuld zijn, 2 Cor. 1:20; Joh. 1:17; en het leven, omdat Hij de oorsprong en gever des eeuwigen levens is; Joh. 11:25; Hebr. 5:9.
Zie jij hier iets over weg van de Borg en weg van de Kerk?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 14:27

waar baseer je dat op. Verder zit ik er aan te denken om een theologisch boek te schrijven. Over 150 jaar wordt ik dan wel oudvader genoemd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2003 14:32

Ik lees mn Bijbel, lees de kanttekeningen. Ik hoor uitleg van de Bijbel, en kijk kritisch naar wat er gezegd wordt, vaak op de manier van Berea.
Maar ik kan mij niet meer verblijden over die leer van jou.

Waarom zeggen de kanttekenaren niet over die weg van de Borg? Kan je me dat uitleggen?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 14:33

in de tijd van de kantekenaren was de weg nog niet in kaart gebracht

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 14:41

Alles in het geestelijk leven wordt door God gewerkt. Je kan eigenlijk met de armen over elkaar zalig worden. Maar het is steeds strijd om in te gaan. Ook in de verdere gangen moet je er steeds weer achter komen dat als je passief blijft het geestelijk niets is en dat als je actief wordt je er achter komt dat er niets van de mens bij kan
'Strijd om in te gaan door de enge poort'.
Als je denkt dat je met je armen over elkaar zalig wordt (lijdelijkheid), ben je misschien iemand waarvan van eeuwigheid vast ligt dat diegene niet zalig wordt (uitverkiezing). Als je begrijpt wat ik bedoel...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 14:53

Juist. Wil jij (Corne dus) dan eens vertellen hoe wij bekeerd moeten worden? Wij zijn namelijk nog niet zover doorgeleid. Wil je dat doen aan de hand van Bijbelse voorbeelden, zonder teksten uit hun verband te rukken? nog beter. Wil je dan ook nog in je betoog opnemen waarom Jezus zegt "komt allen tot mij, die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven voor uw zielen"?

En als je zelf niet zover doorgeleid bent, kun je me misschien de adressen of telefoonnummers (ik zal niet zeggen e-mailadressen, die zullen ze niet hebben) geven van mensen die wel dat hele uitgestippelde paadje doorgemaakt hebben? Dan wil ik toch wel eens horen hoe dat gegaan is...

Ik persoonlijk geloof dat Jezus gestorven is voor iedereen, die zijn verlossing met een gelovig hart aanneemt, en daar ben ik dankbaar voor. Maar als jij je grond voor de zaligheid in je bevindingen ipv in het verzoenend werk van Jezus wilt leggen, dan ben je heel be- :cry: -waardig.
Laatst gewijzigd door Gershwin op 13 jan 2003 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 15:02

ik heb zelf niks met mensen die het altijd over hun ervaringen hebben. Een christen praat over God en Christus, niet over zichzelf.
Laatst gewijzigd door surfer op 13 jan 2003 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 15:05

Amen
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 15:24

Hoe jullie bekeert moeten worden:

vraag maar veel om ontdekkend licht. lees boeken/levensbeschrijvingen van mensen die doorgeleid zijn. Trappen van het geestelijk leven van Brakel schijnt een goed boek te zijn over ons gangenstelsel.

Als je namen wilt weten van doogeleide mensen. Ik ken er een aantal. Ik denk alleen niet dat ze het op prijs stellen als ik telefoonnummers doorgeef. Je kan wel eens een preek beluisteren van Ds. Mouw, ds P. Blok, ds Spaans, ds. van Krimpen.

groeten en de leiding des Geestes toegewenst.
Als jullie meer vragen hebben dan kunnen jullie wel bij mij terecht!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 15:29

over ons gangenstelsel

Hebben we het hier over de catacomben? Daar is niet veel licht te ontdekken, voornamelijk duisternis :(

Ik weet niet hoe oud je bent, Corne, maar misschien is het goed om je iets bescheidener op te stellen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 jan 2003 15:46

Corne van 't Hof schreef:Hoe jullie bekeert moeten worden:

vraag maar veel om ontdekkend licht. lees boeken/levensbeschrijvingen van mensen die doorgeleid zijn. Trappen van het geestelijk leven van Brakel schijnt een goed boek te zijn over ons gangenstelsel.

Als je namen wilt weten van doogeleide mensen. Ik ken er een aantal. Ik denk alleen niet dat ze het op prijs stellen als ik telefoonnummers doorgeef. Je kan wel eens een preek beluisteren van Ds. Mouw, ds P. Blok, ds Spaans, ds. van Krimpen.

groeten en de leiding des Geestes toegewenst.
Als jullie meer vragen hebben dan kunnen jullie wel bij mij terecht!

Dat boek van Brakel gaat níet over standen in de genade hoor en hoe God een mens bekeerd. Het gaat daar over zuigelingen en vaders in de genade. Oftwel het vruchtdragen.

Eén van de predikanten die jij noemt heb ik meerdere malen mogen beluisteren (onlangs nog) en als ik wil kan ik er elke zondag naar toe want het is om de hoek. Maar ik vind het 3 x niks. Pas was ik er en toen vroeg iemand uit die gemeente die mij gezien had later hoe ik het vond. Toen ik eerlijk zei dat ik het niets vond stelde die persoon dat niet écht op prijs want ze had er veel aan gehad zei ze. Toen zei ik dat dit nou precies zo'n preek was waarbij men te horen krijgt hoe God een mens bekeerd en dat denkt iedereen: "ja, zo gaat het en zo hoort het en dat ik dat ook maar eens mag krijgen." Ze bloosde toen heel erg, blijkbaar had ik midden in de roos geschoten.

Corné, herken jij uit je geestelijke leven de standen in de genade zoals de door jouw genoemde predikanten die leren?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 15:56

Die ds. verklaren mijn hart wel eens. Dat klopt. De dingen die deze ds preken kennen maar weinig mensen.

Hoor jij je hart niet verklaart dan in deze ds?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 jan 2003 16:10

Corne van 't Hof schreef:Die ds. verklaren mijn hart wel eens. Dat klopt. De dingen die deze ds preken kennen maar weinig mensen.

Hoor jij je hart niet verklaart dan in deze ds?

O nee, absoluut niet. Soms, bepaalde stukken. Maar tegen deze predikanten heb ik een bepaald bezwaar. Ze zijn namelijk vreselijk oppervlakkig. Hoe bedoel ik dit? Als ik preken lees van dat soort dominees (ook uit het verleden) dan staat daar een hoop in. Pas las ik een boekje van één van de door jouw genoemde. Om de bladzijde werd er geklaagd over het feit dat tegenwoordig niemand meer de oude geloofstaal sprak en daaruit werd dan maar geconcludeerd dat er vandaag de dag geen waar geloof meer zou zijn. Alsof de waarheid zit in het een beetje ouderwets praten (nou kan ik dat best, ben ermee opgegroeid, maar zie de noodzaak er niet van in). Maar lees ik `s avonds in een dagboek van MacCheyne een heel klein stukje dan staat daar veel en veel meer in. Niet alleen over het ware geloof, maar ook over de heerlijkheid van Christus. En over dat laatste hoor je die predikanten die jij noemt nauwelijks spreken. Het is alleen de mens dit en de mens dat en de mens zus en de mens zo en dan aan het slot: en voor zo één is Christus er. Terwijl andere predikanten zoveel kunnen vertellen over de heerlijkheid en de dierbaarheid van Christus dat je hart opspring van vreugde!!!! en dat je met Paulus mag uitroepen: Och, dat ik Hem kenne! Ze missen de diepgang vind ik. Als ik die dominees hoor is het altijd hetzelfe (zij het met een andere tekst).
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 jan 2003 16:16

die ds. zullen wel blij zijn dat ik wel hun geloofstaal spreek, of niet? :D

Terug naar “Archief”