De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2004 14:54

Dat is niet heidens dat is pantheistisch :P

En jas, aanvaard mij dan op dit gebied eens als leraar, het is gewoon zo maar het is niet erg. Schaam je niet voor je Christelijke geloof, het doet niet op of af van je geloof zoals Josh geloofd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 15:26

PeterD schreef:Nee, ik weet zeker als we kerst afschaffen als feestdag dat het na verloop van tijd in het geheel niet meer herdacht wordt.
Iets anders vind ik alle poespas die er omheen wordt bijbedacht. Dingen die "de wereld" er bij bedacht heeft om toch maar een leuk feest te hebben. Dingen die daardoor na verloop van tijd ook de Christelijke wereld zijn binnengedrongen. Dingen die sommigen nu normaal vinden. Dingen die afleiden van het doel van kerst, namelijk de herdenking dat Christus op aarde is geboren, en hoe Hij zich daardoor heeft laten vernederen door in een voerbak gelegd te worden.
Dat is de kerstgedachte. En de kerstgedachte dat je juist dan wat aan je naaste moet doen is werelds.

sorry maar ik begrijp niet goed waar je dat vandaan haalt. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk dat het goed zijn voor je naaste juist VOORTKOMT uit de ware boodschap van kerst, en er niet in is 'binnengedrongen'.

en om je (toch echt halfslachtige) redenering maar weer te volgen: ik weet zeker dat als mensen rond kerst geen uitingen van naastenliefde meer tentoonspreiden dat er in no time dan helemáál niks meer voor een ander wordt gedaan.

enig idee hoeveel mensen juist met kerst tot geloof zijn gekomen omdat ze zich af gingen vragen waar al die charitatieve acties toch vandaan kwamen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 dec 2004 15:42

Socratus schreef:sorry maar ik begrijp niet goed waar je dat vandaan haalt. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk dat het goed zijn voor je naaste juist VOORTKOMT uit de ware boodschap van kerst, en er niet in is 'binnengedrongen'.

Dus is het niet iets wat alleen met kerst gedaan moet worden

Socratus schreef:en om je (toch echt halfslachtige) redenering maar weer te volgen: ik weet zeker dat als mensen rond kerst geen uitingen van naastenliefde meer tentoonspreiden dat er in no time dan helemáál niks meer voor een ander wordt gedaan.

ONEENS

Socratus schreef:enig idee hoeveel mensen juist met kerst tot geloof zijn gekomen omdat ze zich af gingen vragen waar al die charitatieve acties toch vandaan kwamen?

Moet je naagaan als we het eens het hele jaar door zouden doen hoe mooi het zou zijn...

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 16:14

volgens mij draaien we een beetje in een kringetje rond... laat maar. het is niet belangrijk :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 dec 2004 16:21

Eens, we komen er niet uit.

Ik heb niets tegen een kerstboom, alleen vind ik dat het teveel rommel rondom het doel van kerst is, dus doe ik er niet aan mee.
Ik ben het met iedereen eens dat het best gezelli kan zijn zo'n boom in huis, maar ik ga echt liever voor mijn in bloei staande appelboom. Misschien aankomende lente dat ik hem met kluit in huis zet. Ideaal, de fruitschaal is net gebroken, kan ik de appels zo van de boom plukken!

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 16:21

Maja de Bij schreef:Heidendom is echt niet dat je een boompje in de kamer zet. Echt heidendom is bijvoorbeeld tegen zo'n boom gaan praten, zoals die koninklijke hoogheid doet.

Hoe wilde je al die liedjes dan rechtpraten, in de trant van 'O denneboom, o denneboom, wat zijn uw takken wonderschoon', o.i.d.?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 16:27

caprice schreef:
Maja de Bij schreef:Heidendom is echt niet dat je een boompje in de kamer zet. Echt heidendom is bijvoorbeeld tegen zo'n boom gaan praten, zoals die koninklijke hoogheid doet.

Hoe wilde je al die liedjes dan rechtpraten, in de trant van 'O denneboom, o denneboom, wat zijn uw takken wonderschoon', o.i.d.?

omdat de schoonheid ergens van bezingen in de tweede persoon enkelvoud gewoon een stijlfiguur is. 'ik heb u lief mijn Nederland' enzo...

ik heb niet de illusie dat iemand ooit het idee had dat de kerstboom het lied ook daadwerkelijk aanhoort. ik denk dat jij de eerste bent :)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 16:28

Socrates schreef:
caprice schreef:

ik heb niet de illusie dat iemand ooit het idee had dat de kerstboom het lied ook daadwerkelijk aanhoort.

Waarom al die moeite dan?

Bovendien moeten we zuinig zijn met energie. Dat kun je besparen op de lampjes. :wink:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 16:33

caprice schreef: Waarom al die moeite dan?

Omdat mensen het mooi vinden misschien?

Bovendien moeten we zuinig zijn met energie. Dat kun je besparen op de lampjes. :wink:

Da's waar... maar je kunt natuurlijk ook andere lampen doven als je je kerstboom verlicht hebt...;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 16:37

caprice schreef:
Socrates schreef:ik heb niet de illusie dat iemand ooit het idee had dat de kerstboom het lied ook daadwerkelijk aanhoort.

Volgens mij is dat gewoon een normale uitdrukkingsvorm van een 'lofzang' op de schoonheid of waarde van een bepaald object. Hoort Nederland het als je zingt "Ik heb u lief, mijn dierbaar Nederland"?

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 16:38

Aragorn schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:ik heb niet de illusie dat iemand ooit het idee had dat de kerstboom het lied ook daadwerkelijk aanhoort.

Volgens mij is dat gewoon een normale uitdrukkingsvorm van een 'lofzang' op de schoonheid of waarde van een bepaald object. Hoort Nederland het als je zingt "Ik heb u lief, mijn dierbaar Nederland"?

Ja, want met Nederland wordt ook het volk bedoeld wat er woont, toch?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 16:39

Maja de Bij schreef:
jas schreef:

Misschien kan ze verder met niemand een goed gesprek voeren. :D

Zou ze wel eens een Oranjeboom aanspreken? :D

hahahik, miss hik chienhik vaker hik dan goed hik voor hik dr is. Hik.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 16:42

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

dat is wel een hele brute ver-enging van het begrip....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 16:51

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Nah, ik heb de indruk dat het in de gevallen dat het gezongen wordt vooral gaat om het Nederlandse verleden, de Nederlandse cultuur, het Nederlandse landschap, etc. Misschien ook wel de bevolking, maar het is niet primair bedoeld om alle Nederlanders te laten horen hoe lief je ze wel niet hebt. Denk ik. :wink: Whatever, het was ook maar een voorbeeld, er zullen ongetwijfeld betere voorbeelden te bedenken zijn.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 17:06

Aragorn schreef: Whatever, het was ook maar een voorbeeld, er zullen ongetwijfeld betere voorbeelden te bedenken zijn.

Van onze eigen Psalmberijmers:

'Verhoogt o poorten nu den boog
Rijst, eeuw'ge deuren, rijst omhoog'

Terug naar “Archief”