(Wanneer)Mag je de ander veroordelen tot de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 16:51

jas schreef:Je hebt tot nu toe niets weerlegd hoor. Maar als je wilt discussieren op een normale manier vind ik het ook best.

Tssk. Als je grapjas moet geloven is er nog nooit iets wat hij gezegd heeft weerlegd (logisch ook natuurlijk, hij is niet voor niets de persoonlijke afgezant van God 8) ) en discussieert iedereen laf en leugenachtig. Toch opmerkelijk dat juist de discussies waar dit figuur zich in mengt standaard uitlopen op scheldpartijen en vervloekingen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 17:14

Collateral schreef:
jas schreef:Geloof je werkelijk in Gods Almacht, dus dat Hij alles, maar dan ook alles kan, dat Hij de enige Bron is waaruit alle dingen voortkomen, dat er niets is, wat er is, dat niet door Hem gemaakt is en dat er herhalve ook niets is wat buiten het gebied van Zijn macht valt? (want dan is het immers geen almacht meer)

In die zin geloof ik dat, dat ik het aannemelijk vind. Vooral dat Hij de Bron van alle dingen is spreekt me aan. Zijn almacht, dat vind ik een moeilijk begrip, dan zeg ik liever 'oppermachtig'. Bij almacht denk ik aan onmogelijke vragen als "Kan Hij een steen maken die zo groot is dat Hij hem niet op kan tillen?" Almacht omvat het begrip 'oneindig', en dat is een begrip dat ik me maar heel matig voor kan stellen.

Dat van die steen, dat hoor ik tig x noemen als bewijs dat Gods almacht niet bestaat. Hier moeten we 2 dingen voor ogen houden.
1. iets niet kunnen optillen, is geen teken van almacht maar van onmacht.
2. God staat boven alle materie, omdat alles door Zijn Woord geschapen is. De voorstelling die wij ons van dingen kunnen maken is zeer beperkt. God zou bijv. de zwaartekracht zomaar ineens kunnen opheffen, of 10 x zo groot maken, ik noem maar wat. Of de zee laten zweven. Gek hè, maar dat kan Hij. Hij heeft haar nl. al eens opgestuwd als een muur om het volk Israel door de rode zee te laten gaan. Materie is dus niets voor God, het bestaat slechts voor zover Hij het laat bestaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 17:16

jas schreef:
Collateral schreef:Je moest je zelf schamen, dat je suggereert dat ik het over 'het stijgen op de geestelijke trap' heb gehad. Je denkt God te verdedigen, maar je spreekt met dubbele tong. Denk je dat God dat leuk vindt???

Hier, ik zal je met je leugens om je oren slaan:
Collateral schreef:Wat me altijd heeft geboeid, is het fenomeen 'bekering' - dat mensen zo krachtig door God bewerkt lijken te worden dat ze voor altijd in Hem geloven. Ik dacht vroeger altijd dat het alleen voorbehouden was voor christenen. Nu niet meer - gelukkig, want het betekende een behoorlijk dilemma voor me. Ik heb dingen gelezen over (oosterse) spirituele meesters, die een goddelijker leven leiden dan menig christen

Ik heb het echter nog steeds niet gehad over het stijgen op de spirituele trap. Dat waren slechts jouw suggestieve woorden.

Hier heb je drie betere voorbeelden van leugens:

jas schreef:Ik richt mij alleen tegen de vreselijke dingen die collateral hier schrijft.

Terwijl je je tegen veel meer mensen richtte. Je hebt meerdere mensen voor antichrist uitgemaakt.

jas schreef:Ik zondig veel, maar lieg niet.
jas schreef:Ja ik ben schuldig aan alle geboden Joepie, maar open dan maar een apart topic over mijn zonden, dat vind ik best. Maar ga niet off topic lopen zieken hier want daar gaat het niet over.

Spreekt voor zich.

jas schreef:Maar ik ga bijv. ook op een moslimsite niet allah lopen ontkennen waarmee ik dan moslims zou kwetsen. Dat doe jij hier wel.

Dat doe ik dus niet. Ik ontken God niet, want dat is zinloos.

Maar goed, laten we hier maar weer mee ophouden, voordat we weer in de loopgraven zitten. Ik vergeef je, en ik hoop dat je mijn fouten ook vergeeft. Laten we weer ontopic gaan.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 17:21

jas schreef:Dat van die steen, dat hoor ik tig x noemen als bewijs dat Gods almacht niet bestaat. Hier moeten we 2 dingen voor ogen houden.
2. God staat boven alle materie, omdat alles door Zijn Woord geschapen is. De voorstelling die wij ons van dingen kunnen maken is zeer beperkt. God zou bijv. de zwaartekracht zomaar ineens kunnen opheffen, of 10 x zo groot maken, ik noem maar wat. Of de zee laten zweven. Gek hè, maar dat kan Hij. Hij heeft haar nl. al eens opgestuwd als een muur om het volk Israel door de rode zee te laten gaan. Materie is dus niets voor God, het bestaat slechts voor zover Hij het laat bestaan.

Daar kan ik inkomen, maar het was slechts een voorbeeld. Ik kan me gewoon weinig voorstellen bij het begrip 'almacht', en daarom ben ik voorzichtig het te gebruiken.
Verder kun je dan in mijn ogen concluderen dat God gewild moet hebben dat de mens verleid werd door satan. Als God dat niet gewild zou hebben zou Zijn almacht immers de zondeval (en eerder al de val van satan) hebben kunnen verhinderen? Hoe kijk jij daar tegenaan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 18:16

Aragorn schreef:
jas schreef:Je hebt tot nu toe niets weerlegd hoor. Maar als je wilt discussieren op een normale manier vind ik het ook best.

Tssk. Als je grapjas moet geloven is er nog nooit iets wat hij gezegd heeft weerlegd (logisch ook natuurlijk, hij is niet voor niets de persoonlijke afgezant van God 8) ) en discussieert iedereen laf en leugenachtig. Toch opmerkelijk dat juist de discussies waar dit figuur zich in mengt standaard uitlopen op scheldpartijen en vervloekingen.

Door dit soort opmerkingen bereik je nooit een volwaardige discussie Aragorn. Dus wie weerlegt nou wat.
Dat ik een afgezant van God zou zijn, vind ik op zich al een godslastering. Van jou dan wel te verstaan. Ik heb dit nooit beweerd en zal dit ook nooit beweren. Het enige wat ik doe, is met Gods Woord aantonen wat een leugenleer is. En daar weet je blijkbaar tot nu toe weinig tegen in te brengen. Dus probeer je het maar op jou manier. Het is je gegund hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 18:23

Collateral schreef:
jas schreef:Dat van die steen, dat hoor ik tig x noemen als bewijs dat Gods almacht niet bestaat. Hier moeten we 2 dingen voor ogen houden.

Daar kan ik inkomen, maar het was slechts een voorbeeld. Ik kan me gewoon weinig voorstellen bij het begrip 'almacht', en daarom ben ik voorzichtig het te gebruiken.
Verder kun je dan in mijn ogen concluderen dat God gewild moet hebben dat de mens verleid werd door satan. Als God dat niet gewild zou hebben zou Zijn almacht immers de zondeval (en eerder al de val van satan) hebben kunnen verhinderen? Hoe kijk jij daar tegenaan?

Almacht wil zeggen dat alle macht of elke macht die er in de wereld, of in de hemel of waar dan ook is, van God afkomstig is. Daarom zegt Jezus ook; Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Wie anders dan God Zelf zou trouwens zo iets kunnen zeggen?
Wat je vraag betreft over de zondeval. Ja, God heeft die gewild in die zin, ze is niet buiten Zijn macht om gebeurd. God had immers Zijn heilsplan al lang klaar vóór de val. Alle dingen die geweest zijn, nu zijn, en nog gebeuren moeten, zijn reeds door God van eeuwigheid besloten. Hij had dingen zoals de val van de mens of van een groep engelen kunnen verhinderen. Maar niet alles wat Hij kan, hoeft Hij ook noodzakelijk te doen. In dit geval heeft Hij dat dus niet gedaan. Maar dat doet niets af aan de schuldigheid van de mens en die groep engelen over die val. Ze hadden een vrije wil en er was geen enkele noodzaak om te zondigen, behalve één dan. Nl. Minimaal gelijk willen zijn aan God, maar liefst nog iets hoger.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 18:59

jas schreef:
Aragorn schreef:

Door dit soort opmerkingen bereik je nooit een volwaardige discussie Aragorn. Dus wie weerlegt nou wat.
Dat ik een afgezant van God zou zijn, vind ik op zich al een godslastering. Van jou dan wel te verstaan. Ik heb dit nooit beweerd en zal dit ook nooit beweren. Het enige wat ik doe, is met Gods Woord aantonen wat een leugenleer is. En daar weet je blijkbaar tot nu toe weinig tegen in te brengen. Dus probeer je het maar op jou manier. Het is je gegund hoor.

Ik ben de eerste om toe te geven dat deze post van mij geen aanzet geeft tot opbouwende discussie (het spijt me henkie :) ). Maar feit is dat je pretendeert exact te weten wat God ergens van vindt, en daar bovendien ook nog eens heftige beschuldigingen en veroordelingen aan koppelt. Dat is wat ik bij deze inbreng tegen jouw manier van 'discussieren', in navolging van vele anderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 19:26

Ik wil mijn LotR-stoppelbaard-doler niet meteen de hemel inprijzen, maar ik vind zijn manier van discussiëren over het algemeen best aanvaardbaar tot goed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 19:31

jas schreef:Zo grappig is het anders niet hoor Aragorn. Heb je ook gelezen welk gedachtengoed Collateral uitdraagt? En is er hier iemand geweest die ook maar gefundeerd tegen hem ingegaan is, dan ik? Niemand. We laten ons gewoon door zo iemand overrulen. En dat vind ik heel erg, dat we zo gemakkelijk ons geweldige reformatorisch beginsel laten afnemen, dat we ons zo door zo iemand laten ondersneeuwen, daar kan ik gewoon niet bij. Het gaat mij er niet om om mensen te kwetsen, maar om ze wakker te schudden. Maar ik ga nou zeker bij de duivel te biecht?

Volgens mij zijn er hier al meerdere mensen gefundeerd tegen hem ingegaan, alleen valt dat niet zo op tussen de scheldpartijen en vervloekingen door. Die leiden de aandacht van de zuivere discussie (die Collateral niet uit de weg schijnt te gaan) af.

Overigens wel aardig om bovenstaande te lezen na deze opmerking van jou: :)
jas schreef:Maar we zien het vervolg vanzelf. Want nu gaan jullie in gesprek met Collateral, de duivel zelf. En hij heeft jullie al behoorlijk in zijn greep en invloed.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 19:32

jas schreef:Wat je vraag betreft over de zondeval. Ja, God heeft die gewild in die zin, ze is niet buiten Zijn macht om gebeurd. God had immers Zijn heilsplan al lang klaar vóór de val. Alle dingen die geweest zijn, nu zijn, en nog gebeuren moeten, zijn reeds door God van eeuwigheid besloten. Hij had dingen zoals de val van de mens of van een groep engelen kunnen verhinderen. Maar niet alles wat Hij kan, hoeft Hij ook noodzakelijk te doen. In dit geval heeft Hij dat dus niet gedaan.

Maar waarom is God dan meermalen vertoornd geweest over Zijn eigen maaksel? Hoe kan Hij iets willen laten verlopen, zo dat het Hem vertoornt?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 19:51

zeg dat wel ja collateral... geloof er niks van dat God voor de zondeval het heilsplan al klaar had liggen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 19:57

Yael schreef:zeg dat wel ja collateral... geloof er niks van dat God voor de zondeval het heilsplan al klaar had liggen.

Maar... dat impliceert dat God niet almachtig is, toch? Namelijk: als God de zondeval niet had gewild, dan had Hij toch in kunnen grijpen? Hij had toch al in kunnen grijpen toen satan zich van God af keerde? Of eventueel toen satan Adam en Eva dreigde te verleiden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 20:00

Collateral schreef:
Yael schreef:zeg dat wel ja collateral... geloof er niks van dat God voor de zondeval het heilsplan al klaar had liggen.

Maar... dat impliceert dat God niet almachtig is, toch? Namelijk: als God de zondeval niet had gewild, dan had Hij toch in kunnen grijpen? Hij had toch al in kunnen grijpen toen satan zich van God af keerde? Of eventueel toen satan Adam en Eva dreigde te verleiden?

Neuh, want almacht impliceert niet dat je alles doet wat je wilt. Overigens vind ik oppermacht ook een beter woordt, want almacht is toch wel een beetje een logisch inconsistent begrip.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 20:10

Dat denk ik ook aragorn. Je kunt zo een hele lijst opnoemen wat God niet kan en ik wel.

God had wel kunnen ingrijpen maar Hij deed het niet. (bij de zondeval)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 20:20

Aragorn schreef:Neuh, want almacht impliceert niet dat je alles doet wat je wilt.

Als ik 'almachtig' zou zijn, dan zou ik toch echt alleen maar dingen doen die ik wil hoor.

Als ik het volgende stel:
* God - die almachtig is - kent de toekomst;
* God ziet dat in de toekomst dingen gaan gebeuren die hij niet wil.
* God besluit de toekomst niet te veranderen.
Dan is dat ook logisch inconsistent. Als God de toekomst niet verandert, dan wil hij dat de toekomst verloopt zoals Hij niet wil, en dat is inconsistent. Verder zit in het toekomst zien icm het toekomst veranderen al een inconsistentie, maar ok. :)
Laatst gewijzigd door Collateral op 04 nov 2004 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”