Moderator: Moderafo's
Mmmmm, dat het europese recht boven het landelijke recht gaat vind ik anders redelijk concreet.M@rije schreef:Ik hoop echt dat heel NL tegen gaat stemmen. Ik iig wel. Nederland zal echt zo weinig meer te zeggen hebben, en ons beetje chr.heid zal vast snel verdwenen zijn. De argumenten van Balkenende kan ik nauwelijks argumenten noemen. Kom eens met iets concreets, in plaats van dat vage gezwam!
ahuibers schreef:Balkenende waarschuwt nee-stemmers Europese Grondwet
Uitgegeven: 10 mei 2005 11:07
Laatst gewijzigd: 10 mei 2005 11:23
DEN HAAG - Als Nederland nee zegt tegen de Europese grondwet, is dat "niet goed voor de internationale reputatie van Nederland". Dat heeft ook nadelen op zakelijk gebied. Premier Balkenende zei dat dinsdag in een interview met RTL.
ahuibers schreef:Argumenten
Balkenende herhaalde de argumenten die volgens het kabinet een voorstem rechtvaardigen. Zo wordt het door de grondwet mogelijk het terrorisme beter te bestrijden en een effectiever economisch beleid te voeren. Ook leidt de grondwet tot "meer democratie' in de EU.
ahuibers schreef:Balkenende verwacht dat veel mensen dit zullen inzien naar mate ze meer over de grondwet vernemen. "Als je meer weet wordt de neiging om ja te stemmen groter."
ahuibers schreef:De premier wees erop dat 85 procent van de Tweede Kamer - CDA, VVD, D66, PvdA en GroenLinks - voor de grondwet is. Maar de meeste fracties hebben laten weten de uitspraak van de bevolking bij het referendum zwaar te zullen laten meewegen. Balkenende verwacht niettemin dat de Kamer de grondwet uiteindelijk zal goedkeuren. Gebeurt dat niet "dan hebben we een probleem".
André schreef:Iemand gisteravond Knevel nog gekeken n.a.v. dit onderwerp?
elbert schreef: maar na afloop weet je nog niet veel.
Zareb schreef:elbert schreef: maar na afloop weet je nog niet veel.
Blijkbaar weet jij genoeg om een negatief oordeel te vellen, getuige je eerder posting.
Zareb schreef:Spanje: opkomst 42%, voor de Europese Grondwet: 77%, stemming in het Congres: 350 leden waarvan 311 voor. Zijn Spanjaarden dommer dan Nederlanders?
Zareb schreef:Op http://www.grondweteu.nl/ worden alle negatieve “fabeltjes” voldoende ontkracht. Een bezoekje aan de website van de VVD kan ook heel verhelderend werken.
Zareb schreef:
Beetje zinloos om allerlei argumenten opnieuw over te gaan tikken. Maar ik ben helemaal voor, al was het alleen maar om economische redenen.
o.a. Nederland heeft een open economie. Zij verdienen hun geld met handel en transport. De Europese interne markt, die in de Grondwet is verankerd en waar de onafhankelijke Europese Commissie blijvend op toeziet, schept in Nederland en de andere Europese landen welvaart en honderdduizenden banen. De Unie biedt een open ruimte voor kansen. Talloze grote en kleine ondernemers, studenten, onderzoekers en vaklui profiteren en genieten hiervan. Onze economische toekomst ligt in de Unie.
Zareb schreef:
Nu al merken wij dat buitenlandse opdrachtgevers die eerst hun contracten via onze Nederlandse vestiging afsloten nu al kiezen voor onze vestiging in Spanje of in België, omdat de Nederlandse houding inzake Europa te instabiel is. Dus denk vooral niet na en ga "nee" stemmen.
En denk je nu echt dat een Nederlands "nee" nieuwe onderhandelingen mogelijk zal maken? Dat is toch wel een werkelijke overschatting van de daadwerkelijke invloed van Nederland.
Zareb schreef:
Het grootste deel van de Nederlandse "refo-kiezers" zal tegen stemmen omdat Gods Naam niet in de Grondwet staat. Nu vind ik dat persoonlijk ook jammer, maar het is niet anders. Staat en kerk moeten gescheiden zijn, de Staat moet alleen grondwettelijke rechten waarborgen waardoor vrijheid van godsdienst en meningsuitting gewaarborgd blijft. En dat doet de Europese Grondwet.
Pieter schreef:Het feit dat de VVD nu een televisiespot met beelden van de holocaust en Srebrenica gaat inzetten om mensen te bewegen voor te stemmen, vervult mij met misselijkheid.
Alsof een nee-stem zou leiden tot een herhaling van de holocaust... Dat impliceert het immers! Walgelijk.
“De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren.” (artikel I-41, lid 3).
De lidstaten geven nu gezamenlijk jaarlijks zo’n 150 miljard euro uit aan defensie. Dit grondwetartikel zal ertoe leiden dat de gezamenlijke uitgaven aan defensie en veiligheid met 50 miljard euro toenemen. Als een lidstaat wil bezuinigen op defensie, bijvoorbeeld om meer te kunnen investeren in verpleeghuizen of scholen, is dat strijdig met de grondwet.
Nationale parlementen krijgen de mogelijkheid om aan te geven dat een Brusselse maatregel niet strookt met dit beginsel. Als ten minste eenderde van alle nationale parlementen hieraan steun verleent, moet het ontwerp opnieuw in overweging worden genomen. Indien Nederland dus een verzoek indient om een voorstel op nationaal niveau te regelen, moeten minimaal acht andere lidstaten dit steunen. Hierdoor wordt Nederland nog meer afhankelijk van andere lidstaten.
Pieter schreef:Ik lees overigens net dat de VVD het spotje weer gaat intrekken, omdat het "negatieve gevoelens oproept in wat een positieve discussie zou moeten zijn."
Geeft maar weer aan wat een fraai staaltje paniekvoetbal de voorstanders op dit moment aan het voeren zijn. Men weet gewoon van gekkigheid niet meer wat men doet.
Dit is overigens het bewuste spotje.
The Intolerant Truth schreef:
Ik zie niks.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten