Aragorn schreef:Loezje schreef:Aragorn schreef:Loezje schreef:God gaf de vrijheid, Hij liet het toe... en straft, want we hadden kennis en hebben nog steeds verantwoordelijkheid. Anders zou God ook niet consequent zijn; als Hij iedere gevallene weer zou redden. Daar praat de Bijbel ook niet over; er zijn weinigen die door de enge poort naar binnen gaan...
Hm, ik kan best een eind in je verhaal meekomen.![]()
Maar ik zie niet in waarom het inconsequent zou zijn als Hij niet iedereen zou redden. In principe heeft iedereen de straf verdiend, dus zou 1 geredde ook al een inconsequentie zijn, jouw redenering volgend. Het is juist inconsequent als Hij niet iedereen zou redden om de reden dat er anders niet aan de straf voldaan wordt. Want door het offer van Jezus is die al voldaan.
Hm... als Hij iedereen zou redden zou de zondeval toch niet nodig zijn geweest? Oneerbiedig gezegd: "Foutje, maar nu wordt iedereen toch weer zalig." Geen straf, geen vergelding.
En als er geen mensen meer zouden worden gered hoeft de wereld niet meer te bestaan. Die bestaat alleen nog omdat er nog mensen 'moeten worden toegebracht'; moeten worden bekeerd. Voor die mensen is Jezus gestorven.
Tja, omdat God nu eenmaal heeft besloten dat in de loop van jaren sommige mensen zalig zouden worden en niet alle mensen aan het begin van het bestaan van de wereld, bestaat de wereld nu nog...
Jij hebt wel bijzonder veel inzicht in Gods plannen en bedoelingen of niet?
Of de zondeval nodig zou zijn geweest als alle mensen gered zouden worden is ter beoordeling van God en niet van ons. Jouw mening impliceert dat het dus Gods bedoeling was om een aantal mensen verloren te laten gaan, en daarom heeft Hij de zondeval maar gepland. Het kan echter evengoed zo zijn dat Hij extra genade en glorie wilde tonen aan de mensen door ze vervolgens allemaal te redden, dan heeft het alsnog een doel gehad (ik verdedig hier geen alverzoening). Maar wat het uiteindelijke doel en nut ervan is weten wij niet, en met iedere speculatie begeef je je op glad ijs.
Overigens is het een foutje van de mens, niet van God, dus geen "foutje bedankt".![]()
Vervolgens zeg je dat de wereld alleen nog maar bestaat omdat er nog mensen toegebracht moeten worden. Zou kunnen, maar ik vind dat in de bijbel niet terug en zou er dus ook geen uitspraak over durven doen.Eén geredde is m.i. niet inconsequent: dit is het bewijs dat in Christus naast rechtvaardigheid ook Liefde is...
Ik denk ook niet dat 1 geredde inconsequent zou zijn, maar jouw redenering volgend is het wel zo (waaruit blijkt dat die redenering dus niet klopt). Want volgens jou is het inconsequent als er niemand gestraft zou worden voor de zondeval. Maar als het inconsequent is als iedereen de straf ontloopt, is het evengoed inconsequent als 1000 mensen de straf ontlopen. Ik neem aan dat je niet wilt beweren dat degenen die verloren gaan ook gestraft worden voor de zonden van de gelovigen?
De straf is voldaan door Jezus, dus als iedereen in Hem zou geloven zou er evengoed aan Gods recht voldaan zijn als wanneer niemand dat zou doen en vervolgens iedereen verloren zou gaan.
Nee, ik heb geen inzicht in Gods plannen en bedoelingen. Ik probeer alleen te verwoorden wat ik in de Bijbel lees, er vanuitgaande dat de Statenvertaling klopt. Verder probeer ik ook wat ik de afgelopen jaar gehoord/gelezen heb daarmee te rijmen....
Ik bedoelde overigens met 'Foutje, bedankt.' dat het zou lijken alsof God een foutje had gemaakt. "O nee, toch maar niet, laat toch alle mensen maar zalig worden, anders is het zo zielig.' Klinkt erg oneerbiedig, weet ik, maar dat gevoel krijg ik wel 'ns als mensen zeggen dat Jezus voor iederéén is gestorven. Dan was dus de zondeval niet nodig geweest...
Ja, God was ook aan Zijn recht gekomen als iedereen verloren was gegaan. Dan had de aarde na Adam opgehouden te bestaan. Maar omdat er nog een mogelijkheid is.... (etc). Ik weet niet of dat een inconsequentie is. Menselijk gezien wel; maar vanuit het oogpunt van Genade? Maar goed, waarom staat anders in de Bijbel (o.a.) dat velen zijn geroepen maar weinigen zalig geworden? En zo zijn er nog een heleboel teksten. We weten daaruit dat er nog mensen zalig zullen worden, maar ook dat dat niet àlle mensen zullen zijn...