avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 11:17

Hm ik begrijp je niet.

Je hebt niet aan het avondmaal meegedaan... maar wel Jezus dood herdacht.

Waarom doe je dan niet aan het avondmaal mee? Het doel daarvan is juist dat je Zijn dood herdenkt. Dus als je dat toch doet, waarom het brood en wijn er dan niet bij ;)

Je hoort ook bij die gemeente en het feit dat je de mensen nog wat beter moet leren kennen en je er wat meer thuis moet gaan voelen doet daar niks aan af... en het avondmaal is niet ingesteld om aan te geven hoe goed je je thuis voelt in de gemeente. Maar om Jezus dood te gedenken... Daarom zou ik je adviseren de volgende keer wel aan te gaan... en het delen van brood en wijn kan dan ook de eenheid bevorderen en zorgen dat je je er meer gaat thuisvoelen.

Maar hou het doel van het avondmaal voor ogen, blijf niet zitten om allerlei andere dingetjes die nog beter kunnen, daar gaat het bij het avondmaal niet om toch?

Welke kerkelijke koers je wil gaan heeft helemaal niets te maken met Jezus sterven voor je zonden... Dat geef je zelf ook al aan doordat je zegt dat je wel aan Zijn dood hebt gedacht... Dat offer heeft Hij voor jou gebracht en dat mag je gedenken, of je nou voor je gevoel al in de goede kerk zit of niet.... als je Zijn dood herdenkt krijg je daar geen spijt van, ook niet als je bijvoorbeeld uiteindelijk toch overstapt naar een andere kerk... Dan zou het toch geen fout zijn als je in deze kerk het avondmaal hebt gevierd? Laat de vraag of je er klaar voor bent beantwoord worden vanuit het doel van het avondmaal en niet door allerlei factoren die er niets mee te maken hebben.

Dat is iets anders dan impulsief zijn... dat is het doel weer helder krijgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2004 11:20

Het ligt inderdaad aan je achtergrond. Ik heb ook avondmaal gevierd met katholieken. Ik heb wel even gevraagd of zij dat goed vonden. Als christen mag ik overal met mijn broers en zussen het avondmaal vieren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 11:55

Marnix schreef:Hm ik begrijp je niet.

Ik denk het opzich wel te begrijpen. In principe kun je natuurlijk met alle christenen, waar dan ook, gemeenschap hebben, maar ik snap wel dat je in een bepaalde gemeente eerst wat meer 'de kat uit de boom wilt kijken' alvorens aan het avondmaal deel te nemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 12:36

Tja op zich is het begrijpelijk... maar wat ik me dus afvraag is of het wel goed is... of je dan wel de juiste dingen laat meewegen of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 13:09

Marnix schreef:Tja op zich is het begrijpelijk... maar wat ik me dus afvraag is of het wel goed is... of je dan wel de juiste dingen laat meewegen of niet.

Dat is inderdaad vraag 2. :) Ik denk dat het opzich niet verkeerd of een zonde is om, als je het niet zeker weet, een keer te skippen. Dat is denk ik beter dan wanneer je gaat omdat je denkt dat het 'moet'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 14:12

Dat denk ik ook niet... maar de vraag is allereerst of het nodig is... als je het skipt om verkeerde redenen klopt er iets niet. Ik zeg niet dat het een zonde is... ik denk wel dat het zonde is... :) In de meer hedendaagse betekenis van het woord zonde... het is jammer dat je het mist omdat het niet nodig is om het te missen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 nov 2004 18:54

Waarom doe je dan niet aan het avondmaal mee? Het doel daarvan is juist dat je Zijn dood herdenkt. Dus als je dat toch doet, waarom het brood en wijn er dan niet bij ;)

Je hoort ook bij die gemeente en het feit dat je de mensen nog wat beter moet leren kennen en je er wat meer thuis moet gaan voelen doet daar niks aan af... en het avondmaal is niet ingesteld om aan te geven hoe goed je je thuis voelt in de gemeente. Maar om Jezus dood te gedenken... Daarom zou ik je adviseren de volgende keer wel aan te gaan... en het delen van brood en wijn kan dan ook de eenheid bevorderen en zorgen dat je je er meer gaat thuisvoelen.

Maar hou het doel van het avondmaal voor ogen, blijf niet zitten om allerlei andere dingetjes die nog beter kunnen, daar gaat het bij het avondmaal niet om toch?

Welke kerkelijke koers je wil gaan heeft helemaal niets te maken met Jezus sterven voor je zonden... Dat geef je zelf ook al aan doordat je zegt dat je wel aan Zijn dood hebt gedacht... Dat offer heeft Hij voor jou gebracht en dat mag je gedenken, of je nou voor je gevoel al in de goede kerk zit of niet.... als je Zijn dood herdenkt krijg je daar geen spijt van, ook niet als je bijvoorbeeld uiteindelijk toch overstapt naar een andere kerk... Dan zou het toch geen fout zijn als je in deze kerk het avondmaal hebt gevierd? Laat de vraag of je er klaar voor bent beantwoord worden vanuit het doel van het avondmaal en niet door allerlei factoren die er niets mee te maken hebben.

Allereerst: Thanx voor je reactie!!

Ik ben het opzich met je eens wat je zegt, maar toch denk ik nu niet: yippie yes volgende keer wel!!

Ik heb gewoon aan Jezus dood gedacht, zonder brood en wijn. Dat kan toch?

Voor mij is aan het avondmaal deelnemen gewoon een grote stap. Dat heeft met m'n achtergrond te maken. Als je uit een kerk komt van 1500 mensen, waar er 40 aan het avondmaal gaan, gemiddelde leeftijd 60, allemaal in het zwart gehuld, dan krijg het avondmaal een hele zware lading. Dat speelt ook gewoon mee.

Tja, je zegt dat ik ook bij die gemeente hoor... als je de gemeente van Christus bedoelt ben ik het met je eens, maar anders... hum.. als je er 3 keer geweest bent en niet weet of je je daarbij wilt aansluiten, dan heb ik niet het idee dat ik erbij hoor.

Maar goed... heel erg bedankt, vind je punt dat het gaat om het doel en niet om dingen eromheen!!! Thanx!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 19:15

Acire schreef:
Voor mij is aan het avondmaal deelnemen gewoon een grote stap. Dat heeft met m'n achtergrond te maken. Als je uit een kerk komt van 1500 mensen, waar er 40 aan het avondmaal gaan, gemiddelde leeftijd 60, allemaal in het zwart gehuld, dan krijg het avondmaal een hele zware lading.

40 is wel veel zeg, 2,67% om precies te zijn. Bij ons was het vroeger 2,4%. Kun je je voorstellen dat ik schrik van zo'n progressieve stijging?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 nov 2004 19:39

jas schreef:
Acire schreef:
Voor mij is aan het avondmaal deelnemen gewoon een grote stap. Dat heeft met m'n achtergrond te maken. Als je uit een kerk komt van 1500 mensen, waar er 40 aan het avondmaal gaan, gemiddelde leeftijd 60, allemaal in het zwart gehuld, dan krijg het avondmaal een hele zware lading.

40 is wel veel zeg, 2,67% om precies te zijn. Bij ons was het vroeger 2,4%. Kun je je voorstellen dat ik schrik van zo'n progressieve stijging?

Grijnz.. ik heb niet helemaal goed neergezet vrees ik.... twaren er wel 1682!! Dus...tgaat de goede kant op met de percentage's...

vermanend: niet spotten Acire

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 19:51

jas schreef:
Acire schreef:

Je zou er blij mee moeten zijn... in de eerste gemeenten ging ook niet 2 procent aan het avondmaal en de rest niet omdat ze bang waren er onterecht aan te gaan... die angst wordt veel mensen aangepraat.

Ik schrik niet van de stijging maar van de statistieken, het lage percentage dat aan het avondmaal gaat. Dat is pas zorgwekkend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 19:56

Acire schreef:

Allereerst: Thanx voor je reactie!!

Ik ben het opzich met je eens wat je zegt, maar toch denk ik nu niet: yippie yes volgende keer wel!!

Ik heb gewoon aan Jezus dood gedacht, zonder brood en wijn. Dat kan toch?

Voor mij is aan het avondmaal deelnemen gewoon een grote stap. Dat heeft met m'n achtergrond te maken. Als je uit een kerk komt van 1500 mensen, waar er 40 aan het avondmaal gaan, gemiddelde leeftijd 60, allemaal in het zwart gehuld, dan krijg het avondmaal een hele zware lading. Dat speelt ook gewoon mee.

Tja, je zegt dat ik ook bij die gemeente hoor... als je de gemeente van Christus bedoelt ben ik het met je eens, maar anders... hum.. als je er 3 keer geweest bent en niet weet of je je daarbij wilt aansluiten, dan heb ik niet het idee dat ik erbij hoor.

Maar goed... heel erg bedankt, vind je punt dat het gaat om het doel en niet om dingen eromheen!!! Thanx!!

Dat kan... dan kunnen we het avondmaal dus wel afschaffen. Jezus stelde het avondmaal in om Zijn dood te gedenken... dus waarom zou je het doen zonder brood en wijn als Hij het instelde met brood en wijn?

Ik snap dat je achtergrond problemen geeft... maar ga nou eens in de bijbel kijken hoe het avondmaal bedoeld is: Als gedachtenis aan Jezus dood. Als je dat gedenkt en gelooft dat dat ook voor jou is nodigt Hij je uit aan tafel... van Christus gemeente... om samen met al die anderen datzelfde te gedenken. Ik denk dat je die achtergrond juist moet toetsen aan de bijbel en van daaruit kijken of je aan mag gaan of niet, niet je achtergrond een rol laten spelen.

Ik zou om die redenen hebben meegedaan... Als er gelovigen samenkomen en het avondmaal vieren zou ik zeker aangaan, ook al is het in mijn kerkelijke achtergrond niet gangbaar om avondmaal buiten de gemeente te vieren... Maar ik weet zeker dat Jezus me daar ook graag aan tafel zou willen en dus ga ik.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 10 nov 2004 20:42

Marnix schreef:Als er gelovigen samenkomen en het avondmaal vieren zou ik zeker aangaan, ook al is het in mijn kerkelijke achtergrond niet gangbaar om avondmaal buiten de gemeente te vieren... Maar ik weet zeker dat Jezus me daar ook graag aan tafel zou willen en dus ga ik.

Ja dat is precies ook mijn afweging (geweest). Als pasgelovige ging ik heel vrijmoedig aan het avondmaal. Niet helemaal negatief maar toch wel jammer: door medegelovigen heb ik deze vrijmoedigheid (en zekerheid in God) een tijd moeten betwijfelen. Ik liet mij dingen wijsmaken en stelde vragen die er (allang) niet meer toe deden.
Gevolg was een heel moeizame en onnodig problematische omgang met oa. het Avondmaal. En daardoor ook met God.
Door een aantal gebeurtenissen en boeken die ik heb gelezen is dat nu wel helemaal verdwenen. En daar ben ik erg blij mee. :) :D

EQ.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 10 nov 2004 22:48

ik mag hopen dat dit heel erg cynisch bedoelt is. bij ons gaat een groot deel van de gemeente aan het avondmaal. soms zie ike rvan af omdat ik het door een of andere reden niet gepast vind. vaak hebben we wel eerst de gelegenheid om te overdenken en te bidden voor het avondmaal begint. dat vind ik dus wel fijn. niet dat ik eerst met mezelf en met God in het reine moet komen dan. maar het avondmaal houdt voor mij de gedachte aan het kruis levend. iedere keer als ik het avondmaal vier word ik bolij van binnen omdat God zoveel van mij houdt!

jammer dat er dus een grote terughoudenheid is in de traditionele, bijna zwartgallige, kerken. je kan toch niet in een liefhebbende God geloven en dan toch in ontzettende angst leven?

btw: in de kerk van mijn vriendin (baptisten) word wel degelijk van de gasten een getuigenis gevraagd. kinderen mogen niet aan het avondmaal. puur omdat de meesten de waarde er nog niet van inzien. lijkt me vrij logisch..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2004 00:27

Waar ligt daar de leeftijdsgrens? Moet je daar gedoopt zijn om aan het avondmaal te mogen of geldt ook voor jongeren in de kerk dat ze aan mogen gaan op basis van een getuigenis?

Verder ben ik het met je eens wat je zegt over traditionele kerken... God is geen God die angst wil zaaien maar juist liefde, toch is in dat soort kerken angst en onzekerheid, dat wordt ze aangepraat doordaat er allerlei criteria bij zijn verzonnen waar je aan meot voldoen om gered te worden... Erg jammer.

Terug naar “Archief”