Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 04 aug 2006 11:23

MrSokkie schreef:
Raido schreef:
marina87 schreef:
Raido schreef:Waarom werkt het bij mij dan altijd wel?

Wat werkt bij jou wel?
Eeechinaaafooorce ;)

Placebo-effect?

Denkbeeldig effect?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 18:11

Çluny schreef:
MrSokkie schreef:
Raido schreef:
marina87 schreef:
Raido schreef:Waarom werkt het bij mij dan altijd wel?

Wat werkt bij jou wel?
Eeechinaaafooorce ;)

Placebo-effect?

Denkbeeldig effect?
Bij Echinaforce is de werking niet wetenschappelijk aangetoont. Wij hebben het zelf in huis, en mijn broertje is er, volgens mijn moeder, gezonder van geworden. Minder ziek, eet meer. Maar vaak zie je wat je wilt zien. Ik slik het zelf niet, omdat bij homeopatische middelen de werking vaak pas na twee, of meer weken, te merken is, en omdat ik het al moeilijk vind om mijn verplichte medicatie te nemen, dan ga ik er niet nog meer bij stoppen.

Placebo effect? Ik weet het niet. Onderzoek toont aan dat het, veel gebruikt, én beroemde, middel echonaforce niet een bepaalde werking heeft, en dat de beloofde weking vaak niet of nauwelijks merkbaar is. Ik geloof wel dat het een zekere werking heeft, maar ik denk dat sowieso niet iedereen baat heeft bij dit middel.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 18:16

MrSokkie schreef:
L'être extraterrestre schreef:Weet je trouwens hoeveel natuurlijke middelen: planten, in synthetische medicijnen zijn verwerkt? De natuur kan absoluut helpen bij bepaalde ziekten. Alleen slaat het bij de ene mens wel aan, en bij de andere niet. Dat is met synthetische medicijnen ook. Het voordeel van de natuur is, dat je er zoveel van kunt nemen als je wilt, vaak.

nou, vooral dat laatste zou ik niet te vaak proberen. Dollekervel is ook puur natuur.

Het gaat er maar om dat medicijnen eerst moeten worden getest in een dubbel-blind experiment voor je er allerlei uitlatingen over kan doen. Dat, plus het feit dat homeopatische medicijnen chemisch gezien niet te onderscheiden zijn van puur water maakt het allemaal wel wat twijfelachtig.
Het is niet chemisch, en dat is juist het voordeel. Daardoor kun je de middelen die er zijn, bijna onbeperkt gebruiken. En dan heb ik het uiteraard niet over overdoseringen, maar over de duur van de 'behandeling'.

De onderzoeken zijn niet allemaal betrouwbaar. Er zijn ontzettend veel medici die niet in de werking van deze medicatie geloven, en tegelijkertijd zijn er medici die er wel in geloven. Je hebt niet echt een objectief onderzoek dan.

Wat denk je van de schadelijkheid van synthetische medicatie? Ik slik bijvoorbeeld twee verschillende, prednison en aziathioprine. Mijn lever gaat langzaam stuk, ik heb risico op een nieraandoening, prednison is je reinste rotzooi. Dan slik ik liever natuur. Zonder bijwerkingen. Misschien met een verminderde werking, maar de natuur moet je eerst uitproberen omdat je niet, bij niemand niet, kunt garanderen dat het werkt.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 04 aug 2006 18:21

FYTOTHERAPIE

(of phytotherapie, phuton = plant, therapeia = behandeling) wordt ook wel kruidengeneeskunde genoemd. Ze omvat zowel de sterk werkende plantaardige middelen zoals belladonna (vergiftige wolfskers) en digitalis (vingerhoedskruid), als de zwakwerkende middelen zoals kamille en pepermunt. De kruidengeneeskunde is duizenden jaren de voornaamste behandelingsmethode voor de zieke mens geweest. Ongeveer 4800 jaar geleden al stelde de Chinese keizer Sjen Noeng een farmacopee (van overheidswege uitgegeven boek met voorschriften en recepten voor de bereiding van geneesmiddelen) samen met 365 geneeskruiden. Momenteel kent de kruidengeneeskunde zo'n 3000 geneeskrachtige planten. In de praktijk is het aantal tot ongeveer 200 geneeskruiden beperkt. De fytotherapie dient onderscheiden te worden van de homeopathie. Het toepassen van plantaardige geneesmiddelen volgens homeopatische begrippen is een fundamenteel andere therapie dan de fytotherapie. Wel kent de homeopatie een groot aantal preparaten uit de plantenwereld, maar deze worden echter veelal hoog gepotenteerd.

Voedingsadviezen horen daar eigenlijk ook een beetje bij, maar dat zal iedereen wel bekend zijn.
Vochtafdrijvende groenten, mineraal en vitamine-aanvullende groente en fruit, vette vis eten, dat soort dingen.

Echinaforce is geen homeopathisch middel, het is een kruidendrankje.

(En het werkt niet!)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 18:34

Çluny schreef:FYTOTHERAPIE

(of phytotherapie, phuton = plant, therapeia = behandeling) wordt ook wel kruidengeneeskunde genoemd. Ze omvat zowel de sterk werkende plantaardige middelen zoals belladonna (vergiftige wolfskers) en digitalis (vingerhoedskruid), als de zwakwerkende middelen zoals kamille en pepermunt. De kruidengeneeskunde is duizenden jaren de voornaamste behandelingsmethode voor de zieke mens geweest. Ongeveer 4800 jaar geleden al stelde de Chinese keizer Sjen Noeng een farmacopee (van overheidswege uitgegeven boek met voorschriften en recepten voor de bereiding van geneesmiddelen) samen met 365 geneeskruiden. Momenteel kent de kruidengeneeskunde zo'n 3000 geneeskrachtige planten. In de praktijk is het aantal tot ongeveer 200 geneeskruiden beperkt. De fytotherapie dient onderscheiden te worden van de homeopathie. Het toepassen van plantaardige geneesmiddelen volgens homeopatische begrippen is een fundamenteel andere therapie dan de fytotherapie. Wel kent de homeopatie een groot aantal preparaten uit de plantenwereld, maar deze worden echter veelal hoog gepotenteerd.

Voedingsadviezen horen daar eigenlijk ook een beetje bij, maar dat zal iedereen wel bekend zijn.
Vochtafdrijvende groenten, mineraal en vitamine-aanvullende groente en fruit, vette vis eten, dat soort dingen.

Echinaforce is geen homeopathisch middel, het is een kruidendrankje.

(En het werkt niet!)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echinaforce

"Er zijn aanwijzingen dat de plant immuuncellen kan stimuleren"
" Circa driekwart van deze gebruikers was een week later van mening dat het middel werkzaam was. In de placebogroep, die neptabletten kreeg, dacht ongeveer de helft dat het middel had geholpen. De gebruikers van Echinaforce hadden ook wat minder last van hun verkoudheidssymptomen. Het onderzoeksrapport vermeldt echter niet dat ze sneller weer beter waren."

Selectief overgenomen van: http://www.skepsis.nl/echinacea.html

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 aug 2006 19:56

L'être extraterrestre schreef:Het is niet chemisch, en dat is juist het voordeel. Daardoor kun je de middelen die er zijn, bijna onbeperkt gebruiken. En dan heb ik het uiteraard niet over overdoseringen, maar over de duur van de 'behandeling'.

tuurlijk wel, alles is "chemisch", je hebt alleen een zee van ruimte tussen homeopatisch water en chemokuren.

De onderzoeken zijn niet allemaal betrouwbaar. Er zijn ontzettend veel medici die niet in de werking van deze medicatie geloven, en tegelijkertijd zijn er medici die er wel in geloven. Je hebt niet echt een objectief onderzoek dan.

Daarom heb je onderzoek en contra-onderzoek. Als een onderzoek goed uitgevoerd wordt, en goed gedocumenteerd, met een significant aantal proefpersonen, zie ik niet in waarom het onbetrouwbaar zou zijn.

Wat denk je van de schadelijkheid van synthetische medicatie? Ik slik bijvoorbeeld twee verschillende, prednison en aziathioprine. Mijn lever gaat langzaam stuk, ik heb risico op een nieraandoening, prednison is je reinste rotzooi. Dan slik ik liever natuur. Zonder bijwerkingen. Misschien met een verminderde werking, maar de natuur moet je eerst uitproberen omdat je niet, bij niemand niet, kunt garanderen dat het werkt.

Dat zijn inderdaar vrij heftige medicijnen. ik hoop dat de kuur niet erger is dan de kwaal. Feit blijft dat bij homeopatische verdunning op verdunning je op een gegeven moment echt gewoon moet spreken van water, en niks anders. (vergelijking die ik eens las was dat er in sommige homeopatische spullen 1 werkzaam molecuul zit per olympisch zwembad water.)

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 04 aug 2006 20:07

MrSokkie schreef:
Dat zijn inderdaar vrij heftige medicijnen. ik hoop dat de kuur niet erger is dan de kwaal. Feit blijft dat bij homeopatische verdunning op verdunning je op een gegeven moment echt gewoon moet spreken van water, en niks anders. (vergelijking die ik eens las was dat er in sommige homeopatische spullen 1 werkzaam molecuul zit per olympisch zwembad water.)

Bij homeopathisch verdunningen van circa D22 is de kans dat er 1 molecuul van de 'werkzame' stof in een liter zit kleiner dan dat er geen enkele molecuul van die stof in zit.

Ik heb wel eens Kastanje D30 ergens op zien staan, dan is de kans dat er 1 'kastanjemolecuul' in zit kleiner dan 1 op de 100.000.000.

Homeopathie is kwakzalverij.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 20:55

Çluny schreef:
MrSokkie schreef:

Bij homeopathisch verdunningen van circa D22 is de kans dat er 1 molecuul van de 'werkzame' stof in een liter zit kleiner dan dat er geen enkele molecuul van die stof in zit.

Ik heb wel eens Kastanje D30 ergens op zien staan, dan is de kans dat er 1 'kastanjemolecuul' in zit kleiner dan 1 op de 100.000.000.

Homeopathie is kwakzalverij.
Je hebt gelijk voor 75% vind ik. Er zijn homeopatische middelen die wel werken.

Trouwens, veel erectie middelen zijn puur natuur. En het werkt.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 04 aug 2006 21:22

Volgens mij valt echinaforce, niet onder fytotherapie, maar onder homeopathie. (Maar dit zeg ik uit mijn blote hoofd).
Fytotherapie, kan m.i. nog wel werken, maar homeopathie gaat mij te ver er is hier ook al eerder aangehaald dat het zover verdund wordt dat je er eigenlijk niks van kan terug vinden in het mengsel.

Ik ben dan ook van mening dat het voor het grootste deel idd werkt als een placebo, maar er zijn mensen die echt beweren dat door dat middel komt. Ikzelf heb voor de rest geen ervaring met het gebruik van homeopatische middelen (zal er ook niet snel aan beginnen, maar zeg nooit nooit, en baat het niet... :wink: )
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 04 aug 2006 21:34

De reden dat homeopathische middelen niet werken is omdat ze helemaal niet kunnen werken.
Homeopathie is dan ook geen alternatieve geneeskunde, het is magische 'geneeswijze'.
Je moet in toverij geloven als je in homeopathie gelooft.
Homeopathie geneest 0 %.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2006 21:37

Çluny schreef:De reden dat homeopathische middelen niet werken is omdat ze helemaal niet kunnen werken.

Dat is een conclusie die gebaseerd is op theoretische premissen die niet perse waar hoeven zijn.

Er zijn genoeg dingen die eigenlijk niet zouden kunnen, maar toch zo zijn.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 04 aug 2006 21:41

Aragorn schreef:
Çluny schreef:De reden dat homeopathische middelen niet werken is omdat ze helemaal niet kunnen werken.

Dat is een conclusie die gebaseerd is op theoretische premissen die niet perse waar hoeven zijn.

Ja ja, een homeopathisch watertje zit boordevol toverkracht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2006 22:13

Ah, vertel eens?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 aug 2006 22:53

Çluny schreef:
Aragorn schreef:

Ja ja, een homeopathisch watertje zit boordevol toverkracht.
Nu scheer je alle homeopatische middelen over 1 kam. Er zijn middelen die wel werken en, helaas voor jou, kun je daar niet omheen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 aug 2006 06:26

Ach, als je een loopneusje hebt, of een vastzittend kriebelhoestje, dan maakt het niet zo heel veel uit wat je neemt. Bij wat serieuzere kwalen zou ik toch niet vertrouwen op medicijnen die bij dubbel-blinde tests geen significante resultaten laten zien.

Terug naar “Archief”