Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sjon

Berichtdoor sjon » 26 aug 2004 17:07

japijo schreef:
Maja de Bij schreef:
japijo schreef:Al zou de kerk een duivels feest worden dan zal maja de bij nog niet weglopen. Als de kerk het goedkeurt dat er een homohuwelijk ingezegend wordt met Gods zegen, gaat dat regelrecht tegen het woord van God in en is dat op een vreselijke manier misbruik maken van Zijn naam.

Kep even geknipt in je posting. Zo vat je m'n standpunt goed samen :D
Ik doe dat op bijbelse gronden, zoals boven al aangegeven uit de eerste Korintebrief. Verder -en dat was de reden dat ik reageerde op de posting van UrkForEver- maak ik ernstig bezwaar tegen het te pas en te onpas gebruiken van de term "duivels" bij een standpunt dat je niet aanstaat.

Dat zijn zeker geen bijbelse gronden. In de bijbel wordt het homohuwelijk als een gruwel gezien. In de bijbel staat ook dat een gruwel in de poorten sions niet kan verblijven. Dat lijkt me vrij duidelijke taal. De bijbel laat er geen gras over groeien wat dat betreft.

Wat betreft de vrouw in het ambt denk ik een stuk genuanceerder.

Wat betreft het woord duivels, betrek ik helemaal niet op de PKN. Ik bedoelde te zeggen, als de PKN een satanskerk gelijk wordt, zal Maja de Bij niet weglopen. Want Maja de Bij heeft het gewijzigde standpunt van de Gereformeerde Bond ingenomen. En dat luidt aldus: Wat er ook gebeurt, men kan en mag de kerk nooit verlaten!

Wat er ook gebeurd je mag de kerk wel verlaten als er dingen gebeuren die niet mogen!!

je bent toch zelf ook uit de ROOMSE gegaan :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: [:]|

Sjon

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 aug 2004 08:56

Elbert schreef:
Ze doen alle dwalingen die in de kerken in het verleden zijn opgekomen nog eens dunnetjes over: arianisme, judaisme, pelagianisme, arminianisme, allerlei complottheorieen a.d.h.v. het boek Openbaringen, afijn noem de hele boel maar op.

Aangezien je niet kunt afscheiden van iets wat niet bestaat, heb je het hier dus over de PKN. En inderdaad heb je het nu over dwalingen die in deze kerk massaal voorkomen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2004 09:22

Omega schreef:Elbert schreef:
Ze doen alle dwalingen die in de kerken in het verleden zijn opgekomen nog eens dunnetjes over: arianisme, judaisme, pelagianisme, arminianisme, allerlei complottheorieen a.d.h.v. het boek Openbaringen, afijn noem de hele boel maar op.

Aangezien je niet kunt afscheiden van iets wat niet bestaat, heb je het hier dus over de PKN. En inderdaad heb je het nu over dwalingen die in deze kerk massaal voorkomen.

Omega, ik heb het noch over de PKN noch over de HNHK (dus ik zit zwaar off-topic :oops: , waarvoor mijn excuses)
Ik had het over groeperingen die vinden dat je alle kerken maar vaarwel moet zeggen (vanwege hun tekortkomingen) en dat je maar als individueel christen verder moet. Zie de twee voorgaande posts van mijn vorige post.

On-topic: wat betreft de dwalingen die in de PKN voorkomen: ja, daar is inderdaad nog veel werk te doen om dat allemaal weer recht te zetten. Of dat ooit nog zal gebeuren is de vraag. Er zijn mensen die wat dat betreft nog hoop hebben en er zijn mensen die zich daar niet meer mee in willen laten: dat is het hele verschil tussen hen die (nog) in de PKN zitten en hen die in de HNHK zitten. Ik kan voor beide standpunten overigens sympathie opbrengen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 aug 2004 10:32

Ik kan voor beide standpunten overigens sympathie opbrengen.

Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2004 11:32

sjon schreef:Wat er ook gebeurd je mag de kerk wel verlaten als er dingen gebeuren die niet mogen!!

Sjon

Volgens mij is hij nooit Rooms geweest hoor...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 aug 2004 15:54

Graag na de schoonmaak nu weer echt ontopic verder gaan.

sjon

Berichtdoor sjon » 27 aug 2004 16:30

Optimatus schreef:
sjon schreef:Wat er ook gebeurd je mag de kerk wel verlaten als er dingen gebeuren die niet mogen!!

Sjon

nee zn voorouders wel!
als hij dat zo erg vind waarom gaat hij dan niet terug naar de ROOMSE:?:

Sjon

sjon

Berichtdoor sjon » 27 aug 2004 16:36

Optimatus schreef:

Sjon

nee denk ik ook niet.
Maar zn voorouders toch wel.
als hij dat erg vind zou hij toch ROOMS geworden omdat zn voorouders zo,n erge fout hebben gemaakt hij zei toch WAT er ook gebeurt je mag de kerk niet verlaten!! nou maar ja de PKN gaat toch weer met de ROOMSE samen dus ja had ie eerder dan mogen doen als tie dat vind.
de GB voorzitter zei ook zelf Maarten Luther is er uitgestuurd en er niet uitgegaan dus dat blijkt dan al dat zelfs de Gers al met de ROOMSE samen willen dus de rest zeker al.

Sjon

urkforever

Berichtdoor urkforever » 27 aug 2004 19:07

ja ik wil die preek van den boer wel op internet zetten, maar ik heb die opname niet, en ik denk niemand... :P

het ging toen over artikel 29 trouwens.

karel1
Verkenner
Verkenner

bewogenheid

Berichtdoor karel1 » 30 aug 2004 11:45

Fijn dat er bij HNHKers zo veel bewogenheid is over de geestelijke gesteldheid van de PKN. Stoere praat over een kerk die je de rug toe keert. Wellicht is enige bescheidenheid op zijn plaats en past gebed voor de Kerk in Nederland!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: bewogenheid

Berichtdoor johannes1 » 30 aug 2004 14:19

karel1 schreef:Fijn dat er bij HNHKers zo veel bewogenheid is over de geestelijke gesteldheid van de PKN. Stoere praat over een kerk die je de rug toe keert. Wellicht is enige bescheidenheid op zijn plaats en past gebed voor de Kerk in Nederland!

de vraag is alleen wie nu eigenlijk echt de ander de rug heeft toegekeerd. was dat de PKN die de hervormde kerk de rug toekeerde of was het nu beide kerken die elkaar de rug toe keerde?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 30 aug 2004 16:29

karel1 schreef:Fijn dat er bij HNHKers zo veel bewogenheid is over de geestelijke gesteldheid van de PKN. Stoere praat over een kerk die je de rug toe keert. Wellicht is enige bescheidenheid op zijn plaats en past gebed voor de Kerk in Nederland!

Wie de schoen past die trekke hem aan. :P

De PKN de Kerk in Nederland noemen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 31 aug 2004 12:51

pugna schreef:

Wie de schoen past die trekke hem aan. :P

De PKN de Kerk in Nederland noemen.

Moeilijk hè, goed lezen? Uit je reactie blijkt de verharding en vooringenomenheid in deze discussie.
Ik roep op tot gebed voor de Kerk in Nl. en dat zijn in de eerste plaats zij die zich voor Gods recht hebben leren buigen en in bredere zin, alle christelijke kerken in Nederland.
Of zeg ik daar te veel mee? Zijn we al zo verhard dat we niet meer voor elkaar mogen bidden. Is de andere kant, die kant waar we niet bij (willen) horen, erger dan de Vijand, die we lief moeten hebben???

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 aug 2004 17:18

Of zeg ik daar te veel mee? Zijn we al zo verhard dat we niet meer voor elkaar mogen bidden. Is de andere kant, die kant waar we niet bij (willen) horen, erger dan de Vijand, die we lief moeten hebben???

Ik neem aan dat je nu alle partijen aanspreekt en niet één groep in het bijzonder. In de laatste uitgave van de HNHK wordt over deze zaak schuld beleden. Daaruit sprak in ieder geval een heel andere boodschap en toon dan bij ir. Van de Graaf in zijn interview in Terdege. Ik kan me voorstellen dat zelfs zijn Gereformeerde Bondgenoten die beschouwing met kromme tenen hebben zitten lezen.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 31 aug 2004 18:56

Het is nu HHK ;)

Terug naar “Archief”