Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 20:01

Kijk, ik ben er ook niet gelukkig mee, maar er ligt al jurisprudentie inzake deze casus.

Het zou de PKN sieren, het gebouw te verhuren aan de herstelden, zodat die niet in de regen hoeven te kerken.

Op zich, en dat is niet onaardig bedoeld, zou het best stijl hebben om weer eens buiten een hagepreek te houden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jun 2004 20:23

het zou mooi zijn als de pkn weer toe liet wat de kerkenraad van veen deed. veen een verdeelde gemeente waar kerkeraad (-1 broeder) en dominee wel mee gingen met de pkn, maar die hun liefde jegens de bezwaarde lieten zien door zelf om 9.00 uur en 18.30 kerk te houden en de bezwaarde toe liet om 11.00 en 14.30 kerk te houden in de kerk. kijk dan lieten ze zien wat liefde is en niet de meerderheid buiten de kerk zetten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 20:28

En hoe zit het met gemeenten waar de meerderheid bezwaard is maar een klein deel niet? Hoe wordt daar met de mensen omgegaan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jun 2004 20:29

Optimatus schreef:En hoe zit het met gemeenten waar de meerderheid bezwaard is maar een klein deel niet? Hoe wordt daar met de mensen omgegaan?

ik ken een gemeente 50 man pkn 700 man bezwaard. de bezwaarden kerken in een loods. en die 50 man zit in de kerk
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 20:33

Ik vraag me echter af of de groep die nu bezwaard is de niet bezwaarden in hun kerken zou hebben toegelaten. Het is in sommige gemeenten zelfs zo dat mensen van Midden-Orthodoxe huize in Geref. Bondsdiensten niet eens aan het H. Avondmaal deel mogen nemen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jun 2004 20:34

Optimatus schreef:Ik vraag me echter af of de groep die nu bezwaard is de niet bezwaarden in hun kerken zou hebben toegelaten. Het is in sommige gemeenten zelfs zo dat mensen van Midden-Orthodoxe huize in Geref. Bondsdiensten niet eens aan het H. Avondmaal deel mogen nemen.

dat is gissen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 20:36

Ik vind het belachelijk dat ik dus niet in een Geref. Bondsgemeente aan het H. Avondmaal kan deelnemen... En dat noemt zich dan Christelijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jun 2004 20:37

bedoel je in andere gemeente dan je eigen?

overigens dwalen we af.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 20:42

Nee, het is verdraaid de Geref. Bondsafdeling in Berkenwoude.
En ik ben lid van de (grotere) Midden-Orthodoxe afdeling.

Officieel is het één gemeente, maar we hebben één gemeenschappelijke dienst (als de ambtsdragers bevestigd worden door onze predikant).

Maar de Geref. Bond heeft liever niet dat mensen van M.O.-huize 's-avonds aan het H. Avondmaal gaan.

Ik heb daar geen woorden voor.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 jun 2004 20:47

Optimatus,
Dat is nu het geval in Middelharnis, van de meerderheid (bezwaarden) mochten de PKNers ook van de kerk gebruik maken. Nu verbiedt de synode de meerderheid om daar zondag van de kerk gebruik te maken.
Dat is puur machtsmisbruik, Bah, Bah. Efeze 1:15 Geloof in Jezus de Messias en liefde tot de heiligen. De basiselementen voor een Gemeente.
Ik voel er voor om geen lid meer te willen van zijn van een organisatie, als dit de trend is kunnen we onze borst nat maken.
Maar gelukkig dat Veen er is, een witte raaf. Weten jullie nog meer plaatsen waar ze dat gewoon regelen en broederlijk met elkaar omgaan?
Dus de positieve plaatsen, waar is dat?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jun 2004 22:02

ik zei dat de synode het weer moest toestaan wat er in veen gebeurd is. van de synode mag dit niet, dus de bezwaarde zitten in een loods. maar eerst mochten ze van de pkn-gemeente gebruik maken van de kerk, nu niet meer.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 30 jun 2004 07:48

Optimatus schreef:Op zich, en dat is niet onaardig bedoeld, zou het best stijl hebben om weer eens buiten een hagepreek te houden.

Ik twijfel niet aan je vriendelijke bedoelingen; maar een hagepreek is wel een symptoom van onverdraagzaamheid onder christenen en dus een slecht getuigenis voor de buitenwereld. We zijn nog altijd geroepen om getuigen te zijn voor de ongelovigen (Hand. 1:8).

Optimatus schreef:Ik vind het belachelijk dat ik dus niet in een Geref. Bondsgemeente aan het H. Avondmaal kan deelnemen... En dat noemt zich dan Christelijk.

Het weren van mensen van het Avondmaal om allerlei redenen is m.i. sowieso onbijbels:

1 Cor. 11:28
Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.

We zijn niet geroepen om elkaar te beoordelen; maar ieder moet zichzelf beproeven.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 08:01

Het weren van mensen van het Avondmaal om allerlei redenen is m.i. sowieso onbijbels:

1 Cor. 11:28
Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.

We zijn niet geroepen om elkaar te beoordelen; maar ieder moet zichzelf beproeven.

'tZal best vaak misgaan in veel kerken (zie boven), maar toch ik vind dat je als gemeente best zuinig mag zijn op het Avondmaal. Bederving van het beste is het slechtse, niet waar? De redenen om mensen af te houden worden door Paulus uitgebreid opgesomd en zijn letterlijk in het klassieke formulier overgenomen. Je mag mensen toch wel behoeden voor het zichzelf een (zwaarder) oordeel te eten en drinken ?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jun 2004 08:44

Peter,

Ik heb over hagepreken even een nieuw topic geopend. Ik hoop dat je daar even wilt kijken :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 30 jun 2004 09:12

Optimatus schreef:Hoe dat gaat aflopen? De rechter zal waarschijnlijk zeggen dat de kerk aan de PKN - de juridische opvolger van de NHK - toebehoort en dat die het recht heeft gebouwen aan derden ter beschikbaar te stellen of niet.

Op de HNHK website las ik het volgende:

De verdediging voor de Nederlandse Hervormde Gemeente i.h.v. wordt gevoerd door mr.drs.J.L.Burggraaf van Allen & Overy te Amsterdam

Dat is een hele goede advocaat dus wat dat betreft is er nog wel hoop voor Middelharnis.

Terug naar “Archief”