Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 17:46

Mapleleaf schreef:Ritmisch zingen - en de woorden niet beleven - is geen staandaard. Volgens mij is het niet-ritmisch zingen zelfs na de reformatie pas gekomen. Ik kan het mis hebben. Te snel zingen is wel ongepast en geeft ook geen ruimte voor een eerbiedige invulling.

Het zingen van de berijmde psalmen is sowieso pas na de reformatie gekomen, Maple. En en Nederland is het ritmisch zingen nooit goed van de grond gekomen, tot in de eerste helft van de 20e eeuw. Maar Calvijn en zijn dichters en componisten hebben het wél ritmisch bedoeld!
Wat is "eerbiedige invulling"? Dat je gedachten afdwalen? Dat gevaar is levensgroot bij te langaam zingen!
En wat is "te snel"? Dat hangt samen met de ruimte waarin je zingt, dus dat kun je nooit veralgemeniseren.
~~Soli Deo Gloria~~

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2005 17:46

Ik geloof niet dat jullie dit niet-ritmisch zingen. Dat lukt je gewoon niet. En ook bij deze liederen hoor je je gedachten er bij te hebben.
"Mijn schild en de betrouwen, zijt Gij o God mijn Heer", en "dat ik toch vroom mag blijven, uw dienaar t'allerstond" . Dat zing je toch niet gedachtenloos?!

wat geloof je niet dat niet-ritmisch zingen van het ere zij God? kan wel hoor.

maar over het wilhelmus dat zingen wij niet tenminste in de kerk alleen met aubade van de scholen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 17:47

johannes1 schreef:nee 2e kerstdag bij de kerstviering van de zondagsschool.

Maar niet-ritmisch? Dat wil ik toch echt horen!
~~Soli Deo Gloria~~

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 jun 2005 17:47

johannes1 schreef:
Ik geloof niet dat jullie dit niet-ritmisch zingen. Dat lukt je gewoon niet. En ook bij deze liederen hoor je je gedachten er bij te hebben.
"Mijn schild en de betrouwen, zijt Gij o God mijn Heer", en "dat ik toch vroom mag blijven, uw dienaar t'allerstond" . Dat zing je toch niet gedachtenloos?!

wat geloof je niet dat niet-ritmisch zingen van het ere zij God? kan wel hoor.

maar over het wilhelmus dat zingen wij niet tenminste in de kerk alleen met aubade van de scholen.

en dat geeft jouw een vrijbrief om het maar te zingen zoals jij dat in wil vullen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2005 17:48

en dat geeft jouw een vrijbrief om het maar te zingen zoals jij dat in wil vullen?

over wat heb je het?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 jun 2005 17:50

johannes1 schreef:ere zij God zingen wij niet-ritmisch sorry. wilhelmus hoef je niet bij na te denken, want zing het zelden :?

over dit

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2005 17:52

maar wat heeft het met een vrijbrief te maken voor het zingen? want ere zij God zingen we nu eenmaal zo. en wilhelmus zing ik zelden en heeft ook niet zo veel te maken met ritmisch of niet ritmisch zingen in de kerk.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 jun 2005 17:54

ik heb het over dat je er niet bij hoeft stil te staan wat je zingt. Dit geeft jij aan bij het zingen van het Wilhelmus met als argument dat je het niet vaak zingt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jun 2005 17:59

je hoeft er niet zo bij stil te staan als bij psalmen omdat je het nooit zingt nee

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 18:29

johannes1 schreef:je hoeft er niet zo bij stil te staan als bij psalmen omdat je het nooit zingt nee

Gedachtenloos zingen is niet goed, daarover zijn we het eens. Maar juist bij dat langzame niet-ritmische zingen is het gevaar zo levensgroot dat je gedachten afdwalen. Kijk maar eens om je heen, zondags. Hoeveel mensen zingen de overbekende woorden met het verstand op nul en de blik op oneindig? Het argument dat je bij langzaam en/of niet-ritmisch zingen beter kunt nadenken over de inhoud, wordt gelogenstraft door de praktijk: juist dáár wordt enorm veel sleurmatig en gedachtenloos gezongen. Helaas!
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 18:46

johannes1 schreef:ere zij God zingen wij niet-ritmisch sorry.

M'n kleine nichtje van drie zingt "Poesje mauw" ook niet-ritmisch. Is best wel funny :lol:
~~Soli Deo Gloria~~

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jun 2005 19:06

Je moet echt wel goed nadenken, wil je het 'ere zij God' niet-ritmisch kunnen zingen. :lol:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2005 20:19

er zijn ook gelovigen die een zielekick krijgen bij een mooi ritmisch getrommelde negro spirtiual, of hebben die en andere God en geloofsbeleving?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jun 2005 20:27

Airke schreef:Je moet echt wel goed nadenken, wil je het 'ere zij God' niet-ritmisch kunnen zingen. :lol:

Dat bedoel ik maar :lol:
Maar 't schijnt nog niet goed te landen hier en daar :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 jun 2005 21:12

SDG schreef:
johannes1 schreef:je hoeft er niet zo bij stil te staan als bij psalmen omdat je het nooit zingt nee

Gedachtenloos zingen is niet goed, daarover zijn we het eens. Maar juist bij dat langzame niet-ritmische zingen is het gevaar zo levensgroot dat je gedachten afdwalen. Kijk maar eens om je heen, zondags. Hoeveel mensen zingen de overbekende woorden met het verstand op nul en de blik op oneindig? Het argument dat je bij langzaam en/of niet-ritmisch zingen beter kunt nadenken over de inhoud, wordt gelogenstraft door de praktijk: juist dáár wordt enorm veel sleurmatig en gedachtenloos gezongen. Helaas!

Ik vind dat je sterk overdrijft met dat levensgrote gevaar. Het afdwalen zit 'm niet in snelheid of ritme. Als je met je hart en ziel zingt en de Heere het geeft, dan zing je tot Gods eer en tot versterking, bemoediging of juist bestraffing van je eigen.

Terug naar “Archief”