Omega schreef:
Lees Handelingen 19, waarin duidelijk blijkt dat degenen die door Johannes gedoopt waren, overgedoopt moesten worden.
Everlastingman schreef:
Werkelijk? Dan moet jij mij dat gedeelte waarin staat dat Paulus hen overdoopte mij nog maar eens duidelijk aanwijzen.
Naar mijn idee gaat het daar over Johannes de doper die hen riep (verleden tijd) :
En die hem (namelijk: Johannes de doper) hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
.......zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam , dat is, in Christus Jezus.
Lees Hand. 19:5 maar eens goed. Dat "hem" in vers 5 duidt op Paulus en niet op Johannes. Waarom dat onmogelijk is, leg ik hieronder uit.
Hand. 19:3: "En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus.
5 En die [hem] hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus."
Om te kunnen begrijpen waarom de volgelingen van Johannes overgedoopt werden moet je ook de tekstverzen erbij betrekken waar Johannes zijn bekeerlingen doopt.
Matt. 3:11: "Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben [Hem] [na] te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen."
Marcus 1:4: "Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden."
Kortom, Johannes doopt niet in de naam van Jezus, maar hij doopt "de bekering tot vergeving der zonden". Vandaar dat er overgedoopt moest worden. Johannes kon ook niet in de naam van Jezus dopen, want hij wist niet dat Jezus degene was "die na hem zou komen en sterker zou zijn dan hij". Dat is op te maken uit Matt. 11: 2: "En Johannes, in de gevangenis gehoord hebbende de werken van Christus, zond twee van zijn discipelen; 3 En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?"
Er staat nergens dat er kinderen bij waren. Wat er wel staat is dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was. Blijkbaar was zijn hele huis gelovig geworden, alvorens zij gedoopt werden. Ik zie dat als een wonder. Ik trek daarbij de paralel door naar de geschiedenis van het dochtertje van Jairus, dat was ook een eenmalig wonder. verder constateer ik dat de gedoopten eerst tot geloof gekomen waren en niet zomaar gedoopt werden.
1. Zoals ik al eerder betoogde staat er ook niet dat er geen kinderen bij waren. Dat kan dus betekenen dat het gaat om een huisgezin zonder kinderen, of dat de kinderen wel gedoopt werden. Als dat niet zou mogen, dan zou dat ongetwijfeld vermeld zijn. Aangezien het tweemaal in het NT voorkomt dat complete gezinnen worden gedoopt, is het niet aannemelijk dat hier geen kinderen bij zouden zijn. Het is in ieder geval niet met 100 procent zekerheid te zeggen dat er géén kinderen werden gedoopt. Daardoor vervalt het argument dat alleen de volwassendoop een bijbels gegeven is.
2. De link die je legt met het dochtertje van Jaïrus begrijp ik niet goed. Het komt op diverse plaatsen in de bijbel voor dat er mensen opgewekt worden uit de dood. Ook als het gaat om alleen kinderen. Denk b.v maar eens aan Eutychus.
Omega schreef:
Het laten dopen en de geest ontvangen is ook geen tweeëenheid. Uit de handelingen der apostelen en de brieven van Paulus blijkt dat dit twee afzonderlijke zaken zijn.
Everlastingman schreef:
Juist en wat Paulus deed (in handelingen 19) was alleen handoplegging, daar zij al gedoopt waren met water tot bekering door Johannes
Onjuist. Behalve dat je uitleg van Handelingen 19 niet klopt (zie hierboven) zie je dat de handoplegging niets te maken heeft met de doop van Johannes. Ook degenen die gedoopt waren in de naam van Jezus, maar de HG nog niet hadden ontvangen, kregen de handen opgelegd. Hand. 8:16 "... (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.) 17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest."
Everlastingman schreef:
??? Waarom zou je meer doen dan dat in de bijbel staat ???
Wat staat er dan in de bijbel?
Everlastingman schreef:
Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen. Handelingen 8 : 12
Is dat niet dezelde doop als die van Johannes?
Nee. Johannes de Doper was toen al lang dood. De Johannes die in dit hoofdstuk voorkomt, is de apostel Johannes.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...