Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2003 00:49

marjo schreef:
Moeilijk. Zeker als iedereen zegt dat zijn kerk de beste is. Ik weet niet of/waar je kerkt, maar misschien is het het beste om alle kerken eens af te gaan van reformatorisch tot evangelisch. Hervormd is niet te adviseren, want dan krijg je het SOW-probleem op je bord van wel/ niet gewetensbezwaard.

Ik ga dus meestal naar een hervormde of evangelische kerk. Als kind altijd naar zondagschool geweest met alle kinderen van het dorp en dat is dus een beetje mijn basis. Ik zou graag eens naar een reformatorische kerk gaan, maar ik ben een beetje huiverig. Ik ben bang dat ik erg zal opvallen omdat iedereen elkaar kent of dat ik niet de goede kleding draag (een hoed heb ik bijv. niet eens).

Ach, daar moet je je niets van aantrekken. Je kunt naar een wat grotere gemeente gaan, zoals bij ons, 2250 mensen. Die kennen elkaar echt niet.
Welkom ben je altijd, en je moet niet denken dat alleen een dure hoed goed is.
Er komen trouwens wel vaker vrouwen zonder hoed in de kerk hoor, en daar wordt bij ons ook niets over gezegd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 dec 2003 00:07

Ben nergens lid.Weet ook niet waar k lid zou willen worden.

Denk van de ger gem toch maar ofzo.Geloof wel dat ik me daar thuis zou voelen.
Ging eerst vaak bij de NH maar daar zie ik het nu niet meer zo zitten met dat sow gedoe.

Mijn ouders zijn van de ger gem in ned, en daar ben ik tot voor een jaar of tien terug ook altijd gegaan.
Maar de kerkenraad vond dat ik te weinig in de kerk kwam dus ze hadden me liever niet meer als dooplid.Ach ja, zelfgemaakte regeltjes he, daar hebben ze er genoeg van daar.

Heb zelf ook weinig behoefte aan een kerk die zo met zijn (doop) leden omgaat.

ICT-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Welke kerk!

Berichtdoor ICT-er » 25 dec 2003 10:49

Ik ben gewoon Hervormd op GG - Niet PKN - en dat blijf ik als het kan ook.

Niet dat ik wat tegen de ger. gem. en die andere maar ik voel me hier het best thuis dus..

Ik zeg ook niet dat de NHK de "ware" kerk is en dat is hij ook niet!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Welke kerk!

Berichtdoor Jannoek » 25 dec 2003 19:59

ICT-er schreef:Ik ben gewoon Hervormd op GG - Niet PKN - en dat blijf ik als het kan ook.

Niet dat ik wat tegen de ger. gem. en die andere maar ik voel me hier het best thuis dus..

Ik zeg ook niet dat de NHK de "ware" kerk is en dat is hij ook niet!

ik denk dat het per plaats ook verschillend is! bij ons zou ik dus absoluut niet hervormd willen worden, maar pas ben ik een keer met een vriendin in een andere plaats naar een hervormde gemeente geweest, en daar voelde ik me gewoon thuis, terwijl ik me in die plaats misschien bij de gergem wel niet thuis zou voelen! je weet maar nooit!

Sky
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sky » 29 dec 2003 20:52

Ik ga naar de EBG- protestantse gemeente. Ik ben daar gedoopt en heb daar ook me belijdenis gedaan. Ik wil niet zeggen dat ik er elke zondag ben maar als ik er ben doe ik wel actief mee.
Ben eigenlijk ook wel opzoek naar een gemeente die wat meer doet voor jongeren. :oops:
Only God can judge me!!!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

welke kerk

Berichtdoor tanteoranje » 30 dec 2003 08:58

Sky, zou je iets meer willen vertellen over de EBG-protestantse gemeente?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 09:39

Het thuisvoelen in een gemeente. Wanneer kun je je pas thuisvoelen in een gemeente. Wat is thuisvoelen in een gemeente?

Ik denk zelf dat je niet bij 6 keer kan zeggen of je je echt thuis kunt voelen. Het heeft er ook mee te maken hoe jij je zelf op stelt en of je contacten zoekt met de gemeente leden en of je avonden bezoekt. Je kunt nooit na 6 keer zeggen: nee, hier voel ik me niet thuis. Je kunt je wel afvragen van: zou ik me hier thuis voelen?

In sommige gemeentens waar je op een niet zo'n fijne manier wordt verwelkomt of negatief naar je gegeken wordt en de sfeer is niet fijn. Dat je dan ook best wel zoiets heb van: nee, dit is niet echt waar ik me in thuis zou voelen.

In de gemeente waar ik kerk, duurd het best wel heel lang voor dat je aansluiting krijgt bij de gemeenteleden. Dat duurt echt jaren (ik heb het niet over 3 a 4 jaar maar over zeker 10 a 15 jaar) voordat je eens eindelijk contact krijgt en de mensen leert kennen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 09:53

maar dat kan ook bij jezelf liggen......

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 dec 2003 10:22

Een jaar lijkt me inderdaad wel een redelijke termijn. 3-4 jaar is al wel heel lang. 10 tot 15 jaar zou wel rampzalig zijn. Dan is dat ook absoluut geen open gemeente.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 10:32

dat is het ook niet echt. Het is een totaal gesloten gemeente. Het is niet zo dat je elkaar niet groet? Dat doe je wel. Maar verder is het gewoon sloes.

(op dit moment leer ik wat jongeren kennen in de gemeente) Terwijl ik in deze gemeente 20 jaar geleden gedoopt ben (dus ongeveer 16 jaar in de gemeente zit).

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 dec 2003 10:48

Zijn er geen kinderclubs? Geen cath.? geen jeugdvereniging? Dan leer je toch al mensen kennen. En ik kan me ook voorstellen dat je bij verjaardagen vrienden uit de kerk uitnodigd. Zijn er geen huisbezoeken? Geen gemeente activiteiten waarbij je mensen leert kennen? Als ik het zo lees zou ik zeggen dat je snel een openbrief moet sturen naar de kerkenraad omdat anders de kerk heel snel weg is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 12:16

jawel. Maar je moet wel een bepaald eisen voldoen om er bij te horen.

En misschien komt het ook wel dat ik niet op de school van de kerk heb gezeten.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 30 dec 2003 12:27

Bel. lid NH kerk (midden - links bond). Is wel fijn, zowel rechts georiënteerde predikanten als confessionele. Zo hoor je én een prediking die veel van zonden en genade spreekt (meer rechts georiënteerd), én hoe je Jezus kunt volgen in het dagelijks leven (praktisch, confessioneel). Beiden stellen wel het eerste centraal, maar het tweede komt bij de meer rechts georiënteerden niet of nauwelijks voor. Het is maar hoe je de Bijbel gebruikt en uitlegt.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 14:54

BJ schreef:Zijn er geen kinderclubs? Geen cath.? geen jeugdvereniging? Dan leer je toch al mensen kennen. En ik kan me ook voorstellen dat je bij verjaardagen vrienden uit de kerk uitnodigd. Zijn er geen huisbezoeken? Geen gemeente activiteiten waarbij je mensen leert kennen? Als ik het zo lees zou ik zeggen dat je snel een openbrief moet sturen naar de kerkenraad omdat anders de kerk heel snel weg is.

Dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn! ik kerk zelf in een hele grote gemeente, jongeren van mijn leeftijd ken ik er behoorlijk veel, van school, cath. etc. maar ouderen ken ik echt niet hoor!
Als je alleen al kijkt hoeveel cath. groepen er zijn, nou, dan vind ik het logisch dat k nie iedereen ken...
soms kan het dus ook gewoon niet anders!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 19:53

In de Gereformeerde Gemeenten begint het verval ook toe te slaan. Mijn zusje wil voortaan en broek dragen. :cry:
Zo zijn de gereformeerde kerken ook ten gronde gericht en van de waarheid afgedwaald. Het begint met zulke kleine dingen. :cry: :cry:

Terug naar “Archief”