Wetenschap en Filosofie subforum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 22:11

En henkie, mooi dat je er over na wilt denken in ieder geval! Succes met het vele werk verder!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 apr 2004 11:38

Aragorn schreef:De zogenaamde anamnese (toch?) van Socrates.

die ken ik niet...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 10:09

Onzin of zin?

x is niet y als geldt dat x niet y is. Als x dus niet is y is y niet x. Als we weten dat y niet x is kunnen we hieruit concluderen dat x niet y is. Daarom blijkt dat x en y niet aan elkaar gelijk zijn. Ze zijn alleen aan elkaar gelijk als blijkt dat x is y. Als x is y dan kunnen we hieruit concluderen dat y is x. Aangezien y is x kunnen we daaruit concluderen dat x is y. We hebben echter gezien dat x netzo goed niet y kan zijn. Hoe komt dit? Dit komt doordat op dat moment y niet gelijk is aan x en x niet gelijk is aan y. Op dat moment zin dan y en x niet aan elkaar gelijk maar x en y ook niet. Zoals we gezien hebben is x alleen gelijk aan y als y gelijk is aan x.
We hebben het echter nog niet gehad over deelverzamelingen. Het kan zijn dat y geheel x bevat, maar dat x niet y is. Als dus y geheel x bevat en x niet geheel y, zijn x en y niet aan elkaar gelijk. We moeten echter hieruit ook concluderen dat y en x niet aan elkaar gelijk zijn! Dit komt doordat y wel geheel x bevat, maar x niet geheel y. Er kan bijvoorbeeld nog een z in y passen. Op dat moment zijn x en z gelijk aan y. Hieruit kunnen we dus duidelijk concluderen dat x en y niet aan elkaar gelijk zijn, maar dat y en x ook niet aan elkaar gelijk zijn. y kan dus nooit gelijk zijn aan x tenzij z 0 is. Echter, dan spreken we er weer van dat x gelijk is aan y en y gelijk is aan x. Dit kan ook geconcludeerd worden als we zeggen dat x geheel y bevat. Op dat moment is x niet gelijk aan y. Maar ook dan is y niet gelijk aan x. Dit komt doordat in dit geval x kan bestaan uit y en een weer suggestieve z. Hieruit kunnen we dus concluderen dat x in dat geval gelijk is aan y en z. Daaruit blijkt dat x nooit gelijk kan zijn aan y tenzij de waarde van z 0 is. Op dat moment zijn x en y aan elkaar gelijk en zijn y en x aan elkaar gelijk. We kunnen dus stellen dat x en y en y en x aan elkaar gelijk zijn onder verschillende voorwaarden. We kunnen hieruit concluderen dat de voorwaarden de basis zijn voor een gerechtvaardigd oordeel. Aangezien dus blijkt uit voorgaand voorbeeld dat voorwaarden moeten gebruikt worden om tot een gerechtvaardig oordeel over deze situatie te komen, zal dus blijken dat we deze voorwaarden ook moeten hanteren. We zullen dus in generlei geval uitspraken over x en y kunnen doen, tenzij de voorwaarden aan ons bekend zijn. Anders is het oordeel overgelaten aan de grilligheid van het menselijk brein. En aangezien dit menselijk brein net zo goed verkeerd kan zitten als goed, is het de vraag of het goed is om dit oordeel aan het menselijk brein over te laten. Het blijkt dus van niet. We kunnen dus concluderen dat we het stellen van voorwaarden moeten bewaren, omdat we anders aan de grilligheid van het menselijk brein zijn overgeleverd. En dit menselijk brein kan zonder voorwaarden zeer slecht het juiste oordeel vellen. We kunnen dus zien dat een menselijk brein zonder de kennis van de voorwaarden eigenlijk geen nut heeft. We kunnen dus concluderen dat de voorwaarden belangrijk zijn voor het nut van ons brein. Daarom zullen we ook altijd goed moeten kijken wat het nut van bepaalde zaken is. Dit is belangrijk voor ons brein. Tot zover deze onzin of zin.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 apr 2004 10:41

:shock: :D
onzin? ik volg er niets meer van, sorry...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 09:09

Kun jij de logica van deze filosofie niet meer volgen? :mrgreen:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 apr 2004 19:07

hmm het verhaal is een beetje te lang, dus ik kan het idd ff niet meer volgen...
Maar ik zal es proberen wat erover te zeggen:
Er zijn idd voorwaarden voor een oordeel ergens over. Hoe kun je immers ergens over oordelen als je niets hebt om het mee te vergelijken? Hoe kun je nou van een boom zeggen dat het een hoge boom is als je nog nooit eerder een boom hebt gezien? Wie weet zijn alle andere bomen wel hoger dan deze...
heb ik jenu een beetje begrepen? Of nog steeds niet :?: :mrgreen: :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 apr 2004 21:39

Heb je dat zelf bedacht weermannetje? Kan je het niet beter even in LaTeX stoppen en met wiskundige symbolen? Dan kan ik het makkelijker volgen. (en dan zie je ook dat je het in een paar regels kunt noteren, omdat je in feite 10 keer hetzelfde zegt met verschillende woorden)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 01:21

Het Weermannetje schreef:Onzin of zin?

semi-filosofisch geleuter..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 08:49

Ik verwacht duidelijker uitleg van Aragorn.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 mei 2004 09:46

onzin verhaal en nog niet eens zelf verzonnen van Weermannetje, komt gewoon uit een boekje of van internet :roll:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 12:34

Nou, Columbus, dit is echt van mijzelf hoor! Ik dacht dat je wat meer filosofische verwachting van mij had! :mrgreen: En Aragorn, leg eens uit waarom het semi-filosofisch geleuter is?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 16:43

columbus schreef:onzin verhaal en nog niet eens zelf verzonnen van Weermannetje, komt gewoon uit een boekje of van internet :roll:

Ik acht niemand anders in staat zoiets onzinnigs te produceren dan ons weermannetje... :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 17:16

Het Weermannetje schreef:Ik verwacht duidelijker uitleg van Aragorn.

Je loopt een heel eind te bazelen zonder een opbouwende redenering neer te zetten en zonder tot een zinvolle en juiste conclusie te komen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 09:37

Aragorn schreef:
columbus schreef:onzin verhaal en nog niet eens zelf verzonnen van Weermannetje, komt gewoon uit een boekje of van internet :roll:

Ik acht niemand anders in staat zoiets onzinnigs te produceren dan ons weermannetje... :mrgreen:

Jaloers????? :mrgreen:

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 11 mei 2004 09:51

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik verwacht duidelijker uitleg van Aragorn.

Je loopt een heel eind te bazelen zonder een opbouwende redenering neer te zetten en zonder tot een zinvolle en juiste conclusie te komen.

nu nog een reactie op dit bericht graag :|

Terug naar “Archief”