Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 14:31

Ik heb al gekozen, dus is het toch volledig mijn schuld?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 apr 2004 14:32

ok, dan snap ik nu wel wat je bedoelt :D
Afbeelding

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 apr 2004 14:34

Ik haal somst Bijbelteksten aan en jij ontneemt deze van zijn waarde door te zeggen dat het je het allemaal niet kan. Het probleem is volgens mij dat je het niet WILT!
Heb je het trouwens wel eens geprobeerd om te geloven en te zoeken en tot GOd te naderen?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 14:39

Een mens gaat dit van zichzelf uit niet eens proberen. En als hij het probeert is het op een verkeerde grond. En, een mens kan het niet en wil het niet.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 apr 2004 14:44

Waar staat dat in de Bijbel?
Je hebt trouwens ook nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: HEB JE HET AL EENS GEPROBEERD???????????????????????????????????
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 15:17

Het Weermannetje schreef:Een mens gaat dit van zichzelf uit niet eens proberen. En als hij het probeert is het op een verkeerde grond. En, een mens kan het niet en wil het niet.

Zolang hij zich op grond van dubieuze dogma's blijft aanpraten dat hij niet wil is dat inderdaad waar ja..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2004 15:21

Wie bepaalt die dogmata eigenlijk? In de Bijbel kom je ze niet zovaak tegen.

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 13 apr 2004 16:18

Weermannetje

Je zit in een neerwaartse spiraal.

Je zegt: de mens is van nature slecht. Waar.
Wil zich niet bekeren. Waar.
Kan van zichzelf niet proberen te zoeken. ONwaar.
Kan zich niet bekeren. Waar.

Met de meeste dingen ben ik het wel eens.... maar, je bent zo eenzijdig. God biedt je ook Zijn Woord aan. Jij zegt of ja of nee. Het is een van beiden. En zoals je nu praat, spreek je niet met betrekking op Christus. Zo te horen leef je nog ver van Hem vandaan. De liefde van de Heere Jezus Christus is niet in je hart.

Wat ben je dan ARM!!!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 13 apr 2004 17:56

Even een reactie op het gebeuren rond de Ger.Gem.
Ben zelf opgevoed in de GG in Ned. Heb daar fijne 20 jaren gehad. Totdat ik zelf onderzoek ging doen naar de Waarheid. Ik had veel vragen, maar mijn ervaring met vragen stellen aan hun is slecht. Ze weten niets dan Comrie en Kersten. Kom niet met Witsius of anderen want ze zeggen telkens, Comrie zegt.... Er zijn wel degelijk verschillen met deze 2 kerken. Samengaan is niet te prefereren. Is gedoemd te mislukken. Er wordt nog te vaak vanaf de kansels gegilt dat we '53 toch vooral nooit mogen vergeten.( Heb ik zelf vaak genoeg gehoord) En mijns inziens gaat het dan niet over de Watersnoodramp.............. Laat ons eerst de problemen in de eigen kerken eens oplossen. Misschien als de Heere het geeft over een aantal jaren. Maar zolang de generatie nog in leven is die 53 meegemaakt heeft, moeten we niet aan een SOW proces denken. Er wordt veel gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort. Maar laat ons ook bidden of de Heere apart wil houden dat niet bij elkaar hoort.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 apr 2004 19:39

Bookman, ik snap niet zo goed waar je het over hebt... :?

Er wordt veel gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort. Maar laat ons ook bidden of de Heere apart wil houden dat niet bij elkaar hoort.

Waarom zouden de ger. gem. en de ger. gem. in ned. niet bij elkaar kunnen horen? De verschillen tussen beide kerken zijn zo minimaal dat het samengaan echt niet zulke grote problemen hoeft op te leveren. En waar is al die verdeeldheid, die jij zo graag hebt, dan voor nodig?
Ik vind het wel heel triest om dit te bidden zeg.. :cry:

Er wordt nog te vaak vanaf de kansels gegilt dat we '53 toch vooral nooit mogen vergeten.

Ow?? :? Ik heb dit nog nooit gehoord... en ik zit zelf in de ger. gem. en waarom mag dat dan niet vergeten worden??

Ik had veel vragen, maar mijn ervaring met vragen stellen aan hun is slecht. Ze weten niets dan Comrie en Kersten. Kom niet met Witsius of anderen want ze zeggen telkens, Comrie zegt....

Dan zal dat wel gelegen hebben aan de persoon aan wie je die vragen stelde, want dit is absoluut niet mijn ervaring.
Het gaat er trouwens niet om wat Comrie of Kersten of Witsius zegt, het gaat erom wat God (de bijbel) zegt!!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 20:24

Bookman schreef: Maar zolang de generatie nog in leven is die 53 meegemaakt heeft, moeten we niet aan een SOW proces denken.

Deze generatie is naar mijn idee ook buitengewoon succesvol (meer dan in andere kerken lijkt mij) in het doorgeven van deze twistappels aan de volgende genereatie.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Ger Gem in Ned/ Ger Gem

Berichtdoor Bookman » 13 apr 2004 21:16

Doortje, Je hebt het verkeerd begrepen. IK wens geen verdeeldheid. Die verdeeldheid is er al. Die was er al voor 1972 denk ik...... En wat je zegt over de oudvaders, oke, dan geen oudvaders. Dan gaan we sola Scriptura polemieken. Ik vind het best. Maar ik durf je te zeggen dat de Ger. Gem in Ned mis is, niet alleen in het aanbod van genade, maar ook in het hooghouden en voorhouden van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Ja ik weet het, er zijn ook bij ons dominees die zich met die deze Comriaanse filosofie bezighouden. Maar het staat niet in de Schrift. Ik lees alleen dat Paulus zegt dat we DOOR het geloof gerechtvaardigd worden. En Doortje let maar eens op, de Ger Gem lonkt naar de uitgetredenen, maar andersom merk ik er niets van. Het minste respect ontbreekt. Kijk maar in het lijfblad van die gemeenten hoe vaak dat bijv. Ds. C Harinck door Ds. Mallan al veroordeeld is. Toevallig volg ik dit. En ik lees dan bij broeder Mallan niet de minste liefde voor zijn toekomstige medepredikanten. En daarom bid ik ertegen. Want hoe zullen twee bijeen komen, indien zij niet bijeen gebracht zijn. Het buigen zal niet van een kant kunnen komen. Hoe kan een nieuw te vormen gemeenschap bijeen komen als zij bij voorbaat al verdeeld is? En trouwens lezen we niet dat de we alleen hetgene niet mogen scheiden dat GOD bijeengebracht heeft. Laat ons dat hemelse wonder dan verwachten, en als het aldus komt beste Doortje dan zal Bookman zeer gewillig zijn om mee te gaan in de nieuw te vormen gemeenten
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 21:24

Je kunt ook bidden dat men zo vervuld raakt met liefde en de Geest dat vereniging een vanzelfsprekendheid wordt... lijkt me iets constructiever dan bidden tegen vereniging. Bovendien, als de zaken er zo voorstaan als jij zegt, zal die vereniging er toch niet komen. En als het anders is, is het ook niet erg.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 apr 2004 21:45

Bookman,

Volgens mij heb ik inderdaad een aantal dingen verkeerd opgevat... :? Ik dacht namelijk dat jij het over de ger. gem. had, toen je dat zei over Comrie e.d. daarom begreep ik er al helemaal niets van. Maar nu begrijp ik het beter. sorry! En wat je zegt over de ger.gem. in ned., daar ben ik het helemaal mee eens. Toch blijf ik het niet goed vinden, om tegen een vereniging te bidden, hierin ben ik het met Aragon eens.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 08:19

Tabitha schreef:Waar staat dat in de Bijbel?
Je hebt trouwens ook nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: HEB JE HET AL EENS GEPROBEERD???????????????????????????????????

Niemand wil tot mij komen tenzij dan dat de Vader Hem trekke.

Ik heb het heus wel eens geprobeerd, maar zolang God mij niet trekt kan ik het nooit oprecht doen.

Weermannetje

Kan van zichzelf niet proberen te zoeken. ONwaar.

God biedt je ook Zijn Woord aan. Jij zegt of ja of nee. Het is een van beiden.

Kan van zichzelf niet proberen te zoeken. Waar, omdat hij uit zichzelf niet gaat zoeken! En jij kunt niet Gods Woord van jezelf aannemen hoor.

Terug naar “Archief”