Berichtdoor Baltimore » 03 mar 2005 18:03
Fraternoster beweerd dit:
Dat alles behalve de zondag werd afgeschaft zegt nog niets over hoe Calvijn de zondag beschouwde. Uit de door mij geciteerde Geneefse Catechismus bleek dat duidelijk: het ging niet om de zondag als dag, maar door de menselijke zwakheid is de opstandingsdag bij uitstek de gelegenheid zich geheel aan God te wijden.
Jezus leert ons; de Geboden te onderhouden alsook dus de Sabbat . Alleen de Heilige Geest kan ons overtuigen van Waarheid, niet een boek met een Dode Letter en ook de mens niet.
Vandaar dat de relatie van Jezus met het Schriftwoord tot een Levend Woord worden. Maar velen blijvben bij de "dode letter"hangen. Jezus spreekt over deze gelovigen dat ze "Dode levenden" zijn. Ze zijn wel de hoorders der wet maar niet de daders!
Jezus spreekt nergens over menselijke zwakheid en /of ons door menselijke zwakheid te laten leiden, maar door de Heilige Geest.
Daniël was een type van Jezus; Wij kunnen dus net zo naar de Hemelse grondwet handelen als naar een ongeestelijke Rijkswet van deze wereld.
Ik ga hier nier verder in op de tralloze bemoedigingen die Jezus aan ons hart openbaart. Alle discipelen en profeten waren getuigen van Jezus en de wet Zijns Vader, ook dus in de Sabbat. Wat dan te zeggen van de Orthodoxe Joden, al is dat de toepassing van een wettisch onderhouden van de Sabbat. Jezus spreekt over het (Heilige) Geestelijke aspect wat Zijn navolgers moet onderscheiden van de rest van de wereld. Hij, de Heiland roept immers op om tot het Hemelse fundament terug te keren.
Waarom verkies jij dan de zwakheid van Calvijnen en zijn navolgers.
Quote:
Niet Gods eer maar een menselijk maaksel/color] werd de grondslag van de Kerk.
Wat een onzin. Calvijn is de laatste die niet Gods eer op het oog zou hebben. Bovendien is de rustdag niet de grondslag van de Kerk, dat is het Woord. [/color]
Kijk best Fraternoster, dat ik nu al enkele malen eengetoond heb dat de RKK het Schriftwoord van God heeft veranderd en de tijden daarbij, mag toch wel duidelijk aangeven dat ook het Schriftwoord met name in Openbaring 13, daar op wijst. Dat je dat dan nog ontkent en de rustdag (de Zon dag) leert mij gewoonweg (sorry) dat je helemaal niet begrijpt waarom het gaat. Je bent door de zon dag als een Bijbels begrip in de volgorde van de decaloog van (notabene) een Hemelse grondwet, menen te moeten zien of door Jezus nagevolgd, helemaal verkeerd bezig. De Orthodoxe Joden onderhouden tot de dag van vandaag de Sabbat van het OT, een wettische wet vanuit de Farizeesche en Schriftgeleerde optie, zoals we die in het OT terug vinden.
Edoch, Jezus leerde aan ons niets anders dan de Sabbat des Heren na te volgen in Geestelijk opzicht; De Sabat is de rusdag in het voorbeeld van Jezus welke we straks in het Hemels Koninkrijk tot in eeuwigheid zullen onderhouden.
En aangezien Jezus ons voorbeeld is, dan dienen we Hem na te volgen, geen afgod van Jezus, die wij gekleed en gevoed hebben!
Maar wij dienen Jezus na te volgen en te kleden (in deze wereld= voorstellen) in de essentie van Zijn wet. De Liefde is gebaseerd op Zijn wet als uitdrukking vban die wet, hoe mensen en of gelovigen die voor henzelf menen te moeten invullen. Maar Jezus hield ons een andere wet voor de de Zondagswet. Laat te verstaan zijn dat de Rooms Katholieke Catechismus ons aangeeft dat Kerkelijke Geestelijk Gods geboden hebben verandert. En dat sluit hen uit van een Hemels Gezag en (Geestelijke) wet. Daarmee eindigt dan ook hun wet bij zondige mensen en niet bij een verlossende Jezus
Ik kan hier uiteraard niet voor anderen spreken als zij, op persoonlijke motieven een ander geloof willen naleven. Als iemand meent een andere rustdag, dan die welke Jezus ons voorhoudt te moeten onderhouden, dan moet men dat zeker doen!
De Bijbel leert ons dat alleen Gods geboden en Gods rustdag, de Sabbat in prinsipe de Zegels aangeven waardoor we behouden kunnen worden:
Op deze grondslag worden de mensheid dus geordeeld:
Prediker 14:
12 En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.
13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit [betaamt] allen mensen.
14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.
en
Jakobus 2:
Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
Dus wat je ook probeert te beweren, de zondag zal NOOIT het Schriftwoord of het voorbeeld kunnen vervangen. Want De wet (-matigheid van), de geboden, de decaloog zal eeuwig blijven bestaan, kijk maar:
Matheüs 5: 17-20
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om (die) te ontbinden, maar te vervullen.18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie (dezelve) zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
In vers 20 legt Jezus er dus de nadruk er op dat de Sabbat (de geboden) in Geestelijk opzicht van groter belang zijn dan die, de Farizeen en Schriftgeleerden voorhielden.
Dat geldt dan natuurlijk ook voor mensen die menen Calvijn of bijv. de Paus na te moeten volgen. Jezus is het Hoofd!
Welnu beste Fraternoster, als Jezus heeft vervuld, dan dienen ook zij die zeggen het voorbeeld te zijn alsook Zijn navolger, ook de geboden voor te houden zoals ook Jezus heeft vervuld. Geloven en navolgen betekent ook vervullen en niet alleen (aan-) horen. Immers, niet de hoorders maar de daders - der wet- (Geestelijk) zullen het Koninkrijk binnen gaan.
Satan heeft er voldoende aan om de mensen op slechts één gebod te laten struikelen en in de overigen "rechts te staan", maar in die overige 9 geboden neemt de RKK nog zelfs het recht in eigen hand om Jezus nog meer te verloochenen. In feite "kruisigen" zij hiermee Jezus nog steeds, elke dag openlijk. Dat mag blijken uit het feit dat Jezus (net zoals bij de Joden van het OT en de Orhodoxen van vandaag) bij de RKK nog steeds aan het Kruis hangt en zij, heel heidens, Jezus als Lichaam en Geest nog steeds gescheiden voorhouden aan de mensen. Stel je voor een gekruisigde Jezus met de Heilige Geest bekleed.
De Heilige Vader leeft immers in het Vaticaan? In plaats van in de Hemel!
(Echt niet!!)
Verder beweerd u:
Ik lees nergens in Op 14 dat er wordt opgeroepen tot het waarnemen van de Decaloog
Openbaring 14
6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,
Een eeuwig Evanglie is dus gebaseerd op een eeuwige wet dan wel decaloog die al voor de Schepping van deze aarde bestond, inclusief de verwijzing naar Gods Hemels Rijk, in de volgende verzen:
vers 7 ..en zeide met ene grote stem:
Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.
In vers 7 Fraternoster worden de Christengemeenten (Openbaring 2) opgeroepen om God de Vader, de Heilige Vader in de Hemel, de Schepper van Hemel en aarde alle eer te geven
Dus dat betekent, de grondwet van het Hemelse Koninkrijk, waarvan Hij de Maker is, te respecteren en te aanvaarden als de Grodnwet van Zijn Rijk!! Uit te gaan van het (on-) Geestelijke fundament van babylon, dat zich alleen door geweld staande kan houden.
8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.
In vers 8, Fraternoster, leert het Levende Schriftwoord ons dat deze wereld een verloren wereld is, dus ook haar ongeestelijke fundament waar de Paus het hoofd van is, en dat we ons dan maar beter waarachtig kunnen gaan voorbereiden. Alle werken en wetten van deze wereld gaan immers voorbij. Mensen die daaraan vast blijvend houden (ook gelovigen) gaan met dat Babylon verloren! (Babylon staat voor een: op economisch-geestelijke gerichte wereld) Haar Geestelijkheid (Hoer) wordt in de Bijbel ongeestelijk of ook wel de Onreine vrouw genoemd (volgens een wereldse wet dus) ! Dit als tegenhanger van de Reine Vrouw, het volk van God ( volgens een Hemelse wet dus= de decaloog)
9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,
10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.
Vers 9 en 10 wijzen ons er op dat het einde van deze wereld met al haar aanhangers, inclusief de Satan, voor de verlosten (Trouwe navolgers van een Hemelse wet= God) zichtbaar zal plaats vinden, na de tweede opstanding, vlak voordat de verlosten mét Jezus, deze aarde zullen gaan bewonen. In de laatste alinea van vers 10 kunnen we ook lezen dat zowel Jezus als de verlosten geoferd zijn in de strijd en pijn die ook he Lam heeft (moeten) ondergaan.
11 En de rook van hunne pijniging gaat op in eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag noch nacht, die het dier aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams aanneemt.
De Rooms katholieke catechismus leert at alle Rooms katholieken (alle mensen) een Merketeken zullen dragen (kenteken) van het gezag van Rome over de wereld. Dat Merkteken wordt zowel in openbaringen 13 als hier 14 genoemd. Het is de algemene dag van aanbidding van dat gezag (Rome) zoals ook Constatijn werd aanbeden in een economisch kader van zijn wet! Zo is dan het Zegel van Jezus vervat in de Sabbat en de aanbidding van God de Vader. U ziet, zowel Satan als God de Vader hebben hun wetten en Verbonden waar zij zich van bedienen in hun anbidding of navolging.
De Sola Scriptura die u noemt is gefundamenteerd op geestelijk menselijke en geen Hemelse gronden. U gaf daar in Calvijns voorbeeld een prachtig voorbeeld van. Vetrouwen op mensenlijk inzicht (zwakheid) i.p.v. de Heilige Geest, zoals ook Mozes en Daniël lieten zien. Sola Scripta is dus even onmogelijk zonder Geestelijke uitwerking, als het Levende Woord. Immers Jezus zei vaak, als men Hem probeerde te misleiden: Er staat geschreven! Zo past ook de RKK haar Sola Scripta toe in de gehoorzaanheid van de mensheid aan Haar Gezag. ALLE Staatshoofden zijn gehoorzaamheid verschuldigd aan de Paus! Klinkt vreemd, maar ik weet beter!
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.
In vers 12 zien we dat er dus mensen zijn die de geboden (en dus de Bijbelse Sabbat) onderhouden en daqarbij groeien in het voorbeeld van Jezus en Zijn getuigenis daarin zijn. Bovendien hebben ze, door de Heilige Geest geleid inzicht in de profetieën en de Bijbel. Let wel; door hun ervaring
Ik vertel u dus mijn ervaring met de Bijbel, de Heiland en de Heilige Geest, en deel u mede dat het niet moeilijk is om Gods woord leven te geven in het voorbeeld van Jezus. maar dat we lijden zal duidelijk zijn.
Wie niet lijdt, groeit niet! Ook niet in Geloof! Wie geen fouten maakt en zichzelf uitmuntender vind dan een ander, groeit niet en leert ook niet (bij). Hij of zij gelooft het immers al. Jezus leert ons zelf dat Hij niet voor de "Gezonde" maar voor de "zieke" Geest gekomen is. Ik beweer dus geenzins dat ik (al) genezen ben!
13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hunnen arbeid; want hunne werken volgen hen.
Hier zie we dus dat de mensen die sterven in Gods Liefde, die Hem in hun hart hebben aangenomen, gered zijn. Geheiligd en verheerlijkt. Dat kan en mag een Paus dus nooit beweren na te kunnen doen, als mensen reeds zijn gestorven. Het is dus een grove misdaad om de schijn op te wekken dat mensen na hun sterven "Heilig verklaard" kunnen worden, door zondige mensen zoals ook de Paus is.
14 En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk was een gezeten, aan eens mensen zoon gelijk, met ene gouden kroon op zijn hoofd, en in zijne hand een scherpe sikkel.
In vers 14 zien we dus de Voleinder van al deze dingen verschijnen vanuit het Hemelse Jeruzalem waar God woont, Hij zal de oogst binnenhalen en zal daarbij bij Zijn volk beginnen, maar wel snoeien met Zijn sikkel!. Het is immers -ook- Jezus die de Openbaringen persoonlijk heeft geschreven, door Johannes. Dus als je Hem niet herkend aan de Openbaringen dan zie je Hem ook niet! Terwijl Jezus ons notabene in vers 12 leert dat de Zijnen hem wel degelijk herkennen door Hem te erkennen, zoals Hij de Vader aan ons heeft voorgehouden zoals Hij Hem heeft gekend, door Zijn wet.
Tot slot:
De Heiland volgens Baltimore dan.
Dat lijkt me een teken van zwakte; uwerzijds! Of een uitvlucht! Ook een beetje dom! Niet nodig; ik weet wel beter! Ik sta niet boven mijn Meester, want dat kan helemaal niet! Voor mij geldt hetzelfde als voor u: Laat de Heilige Geest ons inzichtelijk maken wat juist en bijdraagt tot (Geestelijke-) groei, niet onze mening of inzichten, zoals Calvijn dacht toe te kunnen passen!