Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 feb 2005 11:00

Boekenlezer schreef:Kort geleden heb ik een boek gezien en ingekeken, waarin ook Calvijns visie op de zondag ter sprake kwam. Daar schijnen namelijk nogal wat misverstanden over te bestaan. Het boek heet Calvijn en de Bijbel, en de auteur is W. Balke.

Afbeelding

Daar heb ik wat ik boven schreef ook vandaan. Zeer leerzaam boek, overigens.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 25 feb 2005 16:03

Fraternoster schreef:

Doe ff normaal! Als je eerst nu eens mijn hele post leest!! Bij Calvijn ging het juist niet om de zondag als dag.

Laten we echter eens kijken waarom Calvijn zich juist distanciëeerde van de Bijbelse Sabbat en de zondag als een algemene feestdag voor de Christenen beschouwde;

Ook Zwingli beperkte in Zürich het aantal feestdagen. Hij wilde, behalve de dagen waarop de heilsfeiten herdacht werden, slechts enkele andere behouden. Ook op deze feestdagen kon de gewone arbeid rustig voortgaan, maar werd alleen het Woord Gods gepreekt. [color=darkred]In Genève werden terstond bij de doorvoering van de Reformatie in 1536 onder leiding van Farel en Viret alle kerkelijke feest- en vierdagen [b]buiten de zondag afgeschaft. De dagelijkse mis werd vervangen door een dagelijkse vroegpreek. Calvijn was het hiermee eens en in navolging van Genève werden de feestdagen met name in de schotse kerken vooral door de bestrijding van John Knox niet geduld. Ook hier gold het motief: deze feestdagen zijn niet door God ingesteld; [color=red]zij doen tekort aan de hoge betekenis van de zondag en geven aanleiding tot losbandigheid en heidense feestelijk­heden.

Calvijn preekte zelfs op 25 december 1555 over een vervolgstof uit Deuteronomium, terwijl hij op de zondag daaraan voorafgaande het kerstevangelie behandelde. Ook de puriteinen en de independenten in Engeland trokken de consequentie van dit beginsel en schaften alle feestdagen
behalve de zondag af. Zij gingen zo ver dat zij zich zelfs in het geheel niet hielden aan het kerkelijk jaar, zodat op Paasdag wel over de geboorte van Christus gepreekt werd.

Naast de zondag werden in de nieuwtestamentische kerk ook de woensdag en de vrijdag wel als kerkelijke gedenkdagen gevierd. Men vierde de woensdag omdat deze dag herinnerde aan het besluit der joden om de Heere Jezus te vangen en te doden. De vrijdag zonderde men af om de kruisdood van de Heere Jezus te herdenken. Naast deze wekelijkse vierdagen kende de oud-christelijke kerk reeds jaarlijks terugkerende feestdagen

Fraternoster, u ziet dus dat de zondag centraal stond van datgene wat in 1536 werd beslist en besproken. Niet Gods eer maar een menselijk maaksel werd de grondslag van de Kerk. Als we nu de essentie can het Rooms Katholieke Kerkrecht dus in de fundamentele profetie van Openbaring 13 ter hand nemen, dan lezen we in feite dit:

1. Zon- en feestdagen zult gij eren
2.De christelijke lering is de lering die door Jezus Christus aan de wereld werd verkondigd en door de Appostelen gepredikt en die voorts door de Kerk (RK kerk) wordt onderwezen.
3. Een Christenmens is een gedoopte die de lering van Christus gelooft en belijft in de Ware Kerk (de RK kerk)
4.Wij moeten de waarheden geloven die God geopenbard heeft en die de Heilige Kerk ons voorhoudt te geloven

Zoek de onjuistheden in bovenstaande stuk vanuit de Rooms Katholieke catechesatie zijn overgenomen op, die in geen enkel opzicht in het licht van Jezus kunnen staan, maar door "geleerde" en "voorname mensen" vastgesteld en tot een bevel gemaakt zijn, door gebrek aan profetische kennis en bezit van het getuigenis van Jezus. (zonder het te weten hoop ik)

Welaan nu komen we op het punt waarvanuit in 1536 en 1555 men rederneerde;

De waarheden die de Heilige Kerk ons voorhoudt te geloven zijn bevat in de Heilige Schrift of de Bijbel en de Overlevering of de Traditie.

Deze tekst geeft dus aan de de Rooms katholieke kerk en alle andere kerken die gebaseerd zijn op het Kerkrecht van Rome, slechts op een menselijke kerk, die wetten en tijden heeft veranderd, haar interepetatie van "Geloof" heeft gebaseerd. Overlevering en Traditie zijn niet de aspecten van Jezus'voorbeeld, maar het Levende Woord, gebaseerd op een -al eeuwig- Hemels Leven. Immers de Hemels was er al voordat de aarde was.

Daarom leert Jezus ons De geboden na te leven van Zijn Vader en Zijn God, omdat zij ons persoonlijk aan de voet van het Kruis brengen en een middel zijn ons te laten groeien, door de rechtvaardiging, de heiliging tot de verheerlijking.

Onze relatie is niet door een aardse Kerk, maar een Hemels Heiligdom. Immers het aardse heeft afgedaan, toe Jezus de Heilige Geest naar deze wereld stuurde om iedereen, elk mens afzonderlijk, bij te kunnen staan en ons dus (Geestelijk) te verbinden met het Hemels Koninkrijk, ver buiten Satans invloed! Vandaar dat Jezus er op wijst dat ZIjn volk een Geestelijk Israël is. En vandaar is nu dan ook duidleijk dat Jezus niet op deze aarde kon blijven. Zijn werk alsook het Israël van het OT hadden geeindigd te bestaan, op deze aarde in de persoonlijke en directe relatie met de Profetie en de Heiland (De Heiland = en was de Profetie in Woord en Daad). Dus beste Fraternoster, je overtuigd me niet dat Calvijn een andere "rustdag" dan de zondag vierde en navolgde. Hiermee verloochende hij (wellicht onbedoeld) Christus.

Vandaar dat Christus ons persoonlijk, in Openbaringen 14 tot de orde roept en ons vraagt weer tot het Hemelse fundament terug te keren en de 10 woorden van God de Vader weer tot onze maatstaf te -leren- maken, zodat we inderdaad door de Heilige Geest geleid kunnen worden.

Zijn de feiten die ik hier probeer toe te lichten onjuist?

De Heilige Schrift leert:

1.De wet van het Hemelse Koninkrijk zijn uitgedrukt in de tien geboden. (Exodus 20:1-7)

Pas op; deze wet geldt voor het Hemels Koninkrijk: We moeten ons aanleren deze wet tot "de gewoonte"van ons leven te maken. Niet tot een wettisch of dwangmatig stelsel van regels die we zonder nadenken moeten invullen, zoals de Farizeeën en de Shriftgeleerden de mensen voorhielden.. Hier in België spreken de mensen de hele dag over "de wet".

Mensen zijn soms bang voor "de wet"de politie, de Staat. Maar dat is geen voorbeeld van een Goddelijke wet. Dat is de grondslag van een Rooms Katholieke burgerwet. Om dat uit te leggen, is hier echter geen plaats. Als ik sommige staaltjes van "de wet"zou gaan uitleggen zoals die in een "democratisch" land als België wordt geinterepeteerd, dan zouden jullie schrikken van een Verenigd Europa! Gezegend Zij die in Nederland wonen.

Ten aanzien van Clavijn dus; een pas op de plaats! Calvijn sprak in zijn redernering over de wettishce toepasing van de Sabbat, vanuit een Joodse visie als het volk Israël van het Oude Testament, dat hij in zijn visie van het Nieuwe Testament voortzette. Zo deed ook Luther in feite.

Dat zij beiden echter een grote stempel op de Kerkgeschiedenis en de beleving van "geloof" hebben gehad van de kerkgangers, mag duidelijk zijn. Dat is echter nog steeds niet vanuit het voorbeld dat de Heiland aan ons en de wereld voorhoudt!

De zorgen van Jezus zijn natuurlijk niet onterecht, we zullen binnen niet al te lange tijd bemerken dat de wereld zich aan het verenigen is in het kwaad. De poging om de Kerk met de Staat te verbinden is Satans grootste wens en troef. Dat da ook gebeurt voorspeld Jezus ons In Openbaring 13. Dat wereldse leiders, Staten en Kerken zich willen verenigen in het kwaad i.p.v. Christus de Hemelse Verlosser, mag ook duidelijk zijn. De Kerken zoeken een uitvlucht om te ontsnappen aan haar verantwoordelijkheid, daar zij op grond van verkeerde wetten en geestesgesteldheid, de mensen misleiden. Ik hoef alleen mar te wijzen nar de Wereldconferentie over Kerk en Maatschappij van 1966, waarin het gebruik van geweld als een "christelijke optie"gerechtvaardigd wordt. Dit, terwijl Jezus ons juist leert dat "Zijn Rijk niet door geweld tot stand kan komen" .

Dat is waar Openbaringen over gaat en waar Daniël zo duidelijk een voorbeeld van geeft, in het licht van Jezus. Want wie kan en durft er nog een Daniël te zijn. Weinigen denk ik! Maar moeilijk ook! Wie niet lijdt, in het zelfde voorbeeld van Christus, gaat op de één of andere manier mank aan Diens voorbeeld!

Maar beste Fraternoster, alsdan de kerken en hun leiders -soms- ook nog beweren dat met name Openbaringen en de Bijbel "boven ons verstand" gaan, wat had en heeft het Verlossingsplan alsook het Dienswerk van onze Heiland dan nog voor een zin gehad. Alles voor niets? Of alles tot de verheerlijking van de kinderen van God de Vader.

De Schepper geeft alle mensen die middelen die hen kan redden en henhet iznicht kan verschaffen dat zij nodig hebben om gered te zijn. Zelfs ons Geloof, waar we soms zo prat op gaan, hebben we nog van Hem ontvangen. Zelfs dat is nog niet van ons. Dus, moet het toch zo zijn dat we door de Heilige Geest uiteindelijk de Grondwet voor onze eeuwige toekomst leren begrijpen en toepassen, om in de volaaktheid van Gods nabijheid, straks op de Nieuwe aarde, de wet naar de gewoonte te onderhouden, waar dan dus ook de Sabbat in volmaaktheid in aanwezigheid van God Zelf geveird kan worden, elke 7e dag, na de Sabbatdag, weer!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 feb 2005 20:55

Baltimore schreef: Fraternoster, u ziet dus dat de zondag centraal stond van datgene wat in 1536 werd beslist en besproken.

Dat alles behalve de zondag werd afgeschaft zegt nog niets over hoe Calvijn de zondag beschouwde. Uit de door mij geciteerde Geneefse Catechismus bleek dat duidelijk: het ging niet om de zondag als dag, maar door de menselijke zwakheid is de opstandingsdag bij uitstek de gelegenheid zich geheel aan God te wijden.

Niet Gods eer maar een menselijk maaksel/color] werd de grondslag van de Kerk.
Wat een onzin. Calvijn is de laatste die niet Gods eer op het oog zou hebben. Bovendien is de rustdag niet de grondslag van de Kerk, dat is het Woord.

[color=red]1. Zon- en feestdagen zult gij eren
2.De christelijke lering is de lering die door Jezus Christus aan de wereld werd verkondigd en door de Appostelen gepredikt en die voorts door de Kerk (RK kerk) wordt onderwezen.
3. Een Christenmens is een gedoopte die de lering van Christus gelooft en belijft in de Ware Kerk (de RK kerk)
4.Wij moeten de waarheden geloven die God geopenbard heeft en die de Heilige Kerk ons voorhoudt te geloven

Zoek de onjuistheden in bovenstaande stuk vanuit de Rooms Katholieke catechesatie zijn overgenomen op, die in geen enkel opzicht in het licht van Jezus kunnen staan, maar door "geleerde" en "voorname mensen" vastgesteld en tot een bevel gemaakt zijn, door gebrek aan profetische kennis en bezit van het getuigenis van Jezus. (zonder het te weten hoop ik)
Ik ben het niet in dezen eens met de Roomse Kerk en Calvijn is ook niet Rooms (ik hoop dat je daarvan op de hoogte bent :mrgreen: ). De traditie is ondergeschikt aan het Woord, maar als de traditie goed is en niet tegen het Woord strijdt, waarom zou je haar dan veranderen?
Welaan nu komen we op het punt waarvanuit in 1536 en 1555 men rederneerde;
De waarheden die de Heilige Kerk ons voorhoudt te geloven zijn bevat in de Heilige Schrift of de Bijbel en de Overlevering of de Traditie.
Onzin. Sola Scriptura.

Onze relatie is niet door een aardse Kerk, maar een Hemels Heiligdom. Immers het aardse heeft afgedaan, toe Jezus de Heilige Geest naar deze wereld stuurde om iedereen, elk mens afzonderlijk, bij te kunnen staan en ons dus (Geestelijk) te verbinden met het Hemels Koninkrijk, ver buiten Satans invloed! Vandaar dat Jezus er op wijst dat ZIjn volk een Geestelijk Israël is. En vandaar is nu dan ook duidleijk dat Jezus niet op deze aarde kon blijven. Zijn werk alsook het Israël van het OT hadden geeindigd te bestaan, op deze aarde in de persoonlijke en directe relatie met de Profetie en de Heiland (De Heiland = en was de Profetie in Woord en Daad).
Naast dat je redeneringen je allerminst overtuigen, wil ik erop wijzen dat de gemeente altijd nog in de wereld staat, en als zodanig is de zichtbare organisatievorm van de Gemeente Bijbels: lees alleen maar de apostolische brieven.
Dus beste Fraternoster, je overtuigd me niet dat Calvijn een andere "rustdag" dan de zondag vierde en navolgde. Hiermee verloochende hij (wellicht onbedoeld) Christus.
Ik snap ganselijk niet wat je bedoelt. Ik beweer geenszins dat Calvijn voor een andere dag dan de zondag als rustdag was, maar dat hij geen sabattist was die de zondag in plaats van de sabbat stelde. En waarmee verloochende hij nu Christus??

Vandaar dat Christus ons persoonlijk, in Openbaringen 14 tot de orde roept en ons vraagt weer tot het Hemelse fundament terug te keren en de 10 woorden van God de Vader weer tot onze maatstaf te -leren- maken, zodat we inderdaad door de Heilige Geest geleid kunnen worden.
Ik lees nergens in Op 14 dat er wordt opgeroepen tot het waarnemen van de Decaloog. Dat zou ook ongerijmd zijn, want 1. Volgens Hand 15 behoeven de heidenen zich slechts aan enkele 'ceremoniële' regels te houden die te maken hebben met afgodendienst. 2. De ceremoniële wet is tenminste voor de heidenen afgeschaft. 3. Jezus heeft een eigen wet gegeven in Mat 5-7. Het lijkt me aannemelijker dat Christus in Openbaring oproept zijn eigen grondwet van het Hemelrijk te houden.

Zijn de feiten die ik hier probeer toe te lichten onjuist?
Ik heb enige bezwaren tegen de samenhang en vermoed dat je enkele dingen door elkaar haalt.

De Heilige Schrift leert:

1.De wet van het Hemelse Koninkrijk zijn uitgedrukt in de tien geboden. (Exodus 20:1-7)
Die naar ceremoniële zijde zijn afgeschaft; en aangescherpt in Mat 5-7.

Ten aanzien van Clavijn dus; een pas op de plaats! Calvijn sprak in zijn redernering over de wettishce toepasing van de Sabbat, vanuit een Joodse visie als het volk Israël van het Oude Testament, dat hij in zijn visie van het Nieuwe Testament voortzette. Zo deed ook Luther in feite.
:D :shock: Lees nu eens zijn Catechismus!!! Calvijn is juist niet wetticistisch, niet vanuit een joodse visie.
Dat is echter nog steeds niet vanuit het voorbeld dat de Heiland aan ons en de wereld voorhoudt!
De Heiland volgens Baltimore dan.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 03 mar 2005 18:03

Fraternoster beweerd dit:

Dat alles behalve de zondag werd afgeschaft zegt nog niets over hoe Calvijn de zondag beschouwde. Uit de door mij geciteerde Geneefse Catechismus bleek dat duidelijk: het ging niet om de zondag als dag, maar door de menselijke zwakheid is de opstandingsdag bij uitstek de gelegenheid zich geheel aan God te wijden.

Jezus leert ons; de Geboden te onderhouden alsook dus de Sabbat . Alleen de Heilige Geest kan ons overtuigen van Waarheid, niet een boek met een Dode Letter en ook de mens niet.
Vandaar dat de relatie van Jezus met het Schriftwoord tot een Levend Woord worden. Maar velen blijvben bij de "dode letter"hangen. Jezus spreekt over deze gelovigen dat ze "Dode levenden" zijn. Ze zijn wel de hoorders der wet maar niet de daders!

Jezus spreekt nergens over menselijke zwakheid en /of ons door menselijke zwakheid te laten leiden, maar door de Heilige Geest.
Daniël was een type van Jezus; Wij kunnen dus net zo naar de Hemelse grondwet handelen als naar een ongeestelijke Rijkswet van deze wereld.

Ik ga hier nier verder in op de tralloze bemoedigingen die Jezus aan ons hart openbaart. Alle discipelen en profeten waren getuigen van Jezus en de wet Zijns Vader, ook dus in de Sabbat. Wat dan te zeggen van de Orthodoxe Joden, al is dat de toepassing van een wettisch onderhouden van de Sabbat. Jezus spreekt over het (Heilige) Geestelijke aspect wat Zijn navolgers moet onderscheiden van de rest van de wereld. Hij, de Heiland roept immers op om tot het Hemelse fundament terug te keren.
Waarom verkies jij dan de zwakheid van Calvijnen en zijn navolgers.

Quote:
Niet Gods eer maar een menselijk maaksel/color] werd de grondslag van de Kerk.

Wat een onzin. Calvijn is de laatste die niet Gods eer op het oog zou hebben. Bovendien is de rustdag niet de grondslag van de Kerk, dat is het Woord. [/color]

Kijk best Fraternoster, dat ik nu al enkele malen eengetoond heb dat de RKK het Schriftwoord van God heeft veranderd en de tijden daarbij, mag toch wel duidelijk aangeven dat ook het Schriftwoord met name in Openbaring 13, daar op wijst. Dat je dat dan nog ontkent en de rustdag (de Zon dag) leert mij gewoonweg (sorry) dat je helemaal niet begrijpt waarom het gaat. Je bent door de zon dag als een Bijbels begrip in de volgorde van de decaloog van (notabene) een Hemelse grondwet, menen te moeten zien of door Jezus nagevolgd, helemaal verkeerd bezig. De Orthodoxe Joden onderhouden tot de dag van vandaag de Sabbat van het OT, een wettische wet vanuit de Farizeesche en Schriftgeleerde optie, zoals we die in het OT terug vinden.

Edoch, Jezus leerde aan ons niets anders dan de Sabbat des Heren na te volgen in Geestelijk opzicht; De Sabat is de rusdag in het voorbeeld van Jezus welke we straks in het Hemels Koninkrijk tot in eeuwigheid zullen onderhouden.

En aangezien Jezus ons voorbeeld is, dan dienen we Hem na te volgen, geen afgod van Jezus, die wij gekleed en gevoed hebben!
Maar wij dienen Jezus na te volgen en te kleden (in deze wereld= voorstellen) in de essentie van Zijn wet. De Liefde is gebaseerd op Zijn wet als uitdrukking vban die wet, hoe mensen en of gelovigen die voor henzelf menen te moeten invullen. Maar Jezus hield ons een andere wet voor de de Zondagswet. Laat te verstaan zijn dat de Rooms Katholieke Catechismus ons aangeeft dat Kerkelijke Geestelijk Gods geboden hebben verandert. En dat sluit hen uit van een Hemels Gezag en (Geestelijke) wet. Daarmee eindigt dan ook hun wet bij zondige mensen en niet bij een verlossende Jezus

Ik kan hier uiteraard niet voor anderen spreken als zij, op persoonlijke motieven een ander geloof willen naleven. Als iemand meent een andere rustdag, dan die welke Jezus ons voorhoudt te moeten onderhouden, dan moet men dat zeker doen!

De Bijbel leert ons dat alleen Gods geboden en Gods rustdag, de Sabbat in prinsipe de Zegels aangeven waardoor we behouden kunnen worden:

Op deze grondslag worden de mensheid dus geordeeld:

Prediker 14:

12 En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.
13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit [betaamt] allen mensen.
14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.

en

Jakobus 2:

Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.

Dus wat je ook probeert te beweren, de zondag zal NOOIT het Schriftwoord of het voorbeeld kunnen vervangen. Want De wet (-matigheid van), de geboden, de decaloog zal eeuwig blijven bestaan, kijk maar:

Matheüs 5: 17-20

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om (die) te ontbinden, maar te vervullen.18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie (dezelve) zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

In vers 20 legt Jezus er dus de nadruk er op dat de Sabbat (de geboden) in Geestelijk opzicht van groter belang zijn dan die, de Farizeen en Schriftgeleerden voorhielden.
Dat geldt dan natuurlijk ook voor mensen die menen Calvijn of bijv. de Paus na te moeten volgen. Jezus is het Hoofd!

Welnu beste Fraternoster, als Jezus heeft vervuld, dan dienen ook zij die zeggen het voorbeeld te zijn alsook Zijn navolger, ook de geboden voor te houden zoals ook Jezus heeft vervuld. Geloven en navolgen betekent ook vervullen en niet alleen (aan-) horen. Immers, niet de hoorders maar de daders - der wet- (Geestelijk) zullen het Koninkrijk binnen gaan.

Satan heeft er voldoende aan om de mensen op slechts één gebod te laten struikelen en in de overigen "rechts te staan", maar in die overige 9 geboden neemt de RKK nog zelfs het recht in eigen hand om Jezus nog meer te verloochenen. In feite "kruisigen" zij hiermee Jezus nog steeds, elke dag openlijk. Dat mag blijken uit het feit dat Jezus (net zoals bij de Joden van het OT en de Orhodoxen van vandaag) bij de RKK nog steeds aan het Kruis hangt en zij, heel heidens, Jezus als Lichaam en Geest nog steeds gescheiden voorhouden aan de mensen. Stel je voor een gekruisigde Jezus met de Heilige Geest bekleed.
De Heilige Vader leeft immers in het Vaticaan? In plaats van in de Hemel!
(Echt niet!!)

Verder beweerd u:

Ik lees nergens in Op 14 dat er wordt opgeroepen tot het waarnemen van de Decaloog

Openbaring 14

6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,

Een eeuwig Evanglie is dus gebaseerd op een eeuwige wet dan wel decaloog die al voor de Schepping van deze aarde bestond, inclusief de verwijzing naar Gods Hemels Rijk, in de volgende verzen:

vers 7 ..en zeide met ene grote stem:

Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.

In vers 7 Fraternoster worden de Christengemeenten (Openbaring 2) opgeroepen om God de Vader, de Heilige Vader in de Hemel, de Schepper van Hemel en aarde alle eer te geven

Dus dat betekent, de grondwet van het Hemelse Koninkrijk, waarvan Hij de Maker is, te respecteren en te aanvaarden als de Grodnwet van Zijn Rijk!! Uit te gaan van het (on-) Geestelijke fundament van babylon, dat zich alleen door geweld staande kan houden.

8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

In vers 8, Fraternoster, leert het Levende Schriftwoord ons dat deze wereld een verloren wereld is, dus ook haar ongeestelijke fundament waar de Paus het hoofd van is, en dat we ons dan maar beter waarachtig kunnen gaan voorbereiden. Alle werken en wetten van deze wereld gaan immers voorbij. Mensen die daaraan vast blijvend houden (ook gelovigen) gaan met dat Babylon verloren! (Babylon staat voor een: op economisch-geestelijke gerichte wereld) Haar Geestelijkheid (Hoer) wordt in de Bijbel ongeestelijk of ook wel de Onreine vrouw genoemd (volgens een wereldse wet dus) ! Dit als tegenhanger van de Reine Vrouw, het volk van God ( volgens een Hemelse wet dus= de decaloog)

9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,
10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.

Vers 9 en 10 wijzen ons er op dat het einde van deze wereld met al haar aanhangers, inclusief de Satan, voor de verlosten (Trouwe navolgers van een Hemelse wet= God) zichtbaar zal plaats vinden, na de tweede opstanding, vlak voordat de verlosten mét Jezus, deze aarde zullen gaan bewonen. In de laatste alinea van vers 10 kunnen we ook lezen dat zowel Jezus als de verlosten geoferd zijn in de strijd en pijn die ook he Lam heeft (moeten) ondergaan.

11 En de rook van hunne pijniging gaat op in eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag noch nacht, die het dier aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams aanneemt.

De Rooms katholieke catechismus leert at alle Rooms katholieken (alle mensen) een Merketeken zullen dragen (kenteken) van het gezag van Rome over de wereld. Dat Merkteken wordt zowel in openbaringen 13 als hier 14 genoemd. Het is de algemene dag van aanbidding van dat gezag (Rome) zoals ook Constatijn werd aanbeden in een economisch kader van zijn wet! Zo is dan het Zegel van Jezus vervat in de Sabbat en de aanbidding van God de Vader. U ziet, zowel Satan als God de Vader hebben hun wetten en Verbonden waar zij zich van bedienen in hun anbidding of navolging.

De Sola Scriptura die u noemt is gefundamenteerd op geestelijk menselijke en geen Hemelse gronden. U gaf daar in Calvijns voorbeeld een prachtig voorbeeld van. Vetrouwen op mensenlijk inzicht (zwakheid) i.p.v. de Heilige Geest, zoals ook Mozes en Daniël lieten zien. Sola Scripta is dus even onmogelijk zonder Geestelijke uitwerking, als het Levende Woord. Immers Jezus zei vaak, als men Hem probeerde te misleiden: Er staat geschreven! Zo past ook de RKK haar Sola Scripta toe in de gehoorzaanheid van de mensheid aan Haar Gezag. ALLE Staatshoofden zijn gehoorzaamheid verschuldigd aan de Paus! Klinkt vreemd, maar ik weet beter!

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.

In vers 12 zien we dat er dus mensen zijn die de geboden (en dus de Bijbelse Sabbat) onderhouden en daqarbij groeien in het voorbeeld van Jezus en Zijn getuigenis daarin zijn. Bovendien hebben ze, door de Heilige Geest geleid inzicht in de profetieën en de Bijbel. Let wel; door hun ervaring

Ik vertel u dus mijn ervaring met de Bijbel, de Heiland en de Heilige Geest, en deel u mede dat het niet moeilijk is om Gods woord leven te geven in het voorbeeld van Jezus. maar dat we lijden zal duidelijk zijn.
Wie niet lijdt, groeit niet! Ook niet in Geloof! Wie geen fouten maakt en zichzelf uitmuntender vind dan een ander, groeit niet en leert ook niet (bij). Hij of zij gelooft het immers al. Jezus leert ons zelf dat Hij niet voor de "Gezonde" maar voor de "zieke" Geest gekomen is. Ik beweer dus geenzins dat ik (al) genezen ben!

13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hunnen arbeid; want hunne werken volgen hen.

Hier zie we dus dat de mensen die sterven in Gods Liefde, die Hem in hun hart hebben aangenomen, gered zijn. Geheiligd en verheerlijkt. Dat kan en mag een Paus dus nooit beweren na te kunnen doen, als mensen reeds zijn gestorven. Het is dus een grove misdaad om de schijn op te wekken dat mensen na hun sterven "Heilig verklaard" kunnen worden, door zondige mensen zoals ook de Paus is.

14 En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk was een gezeten, aan eens mensen zoon gelijk, met ene gouden kroon op zijn hoofd, en in zijne hand een scherpe sikkel.

In vers 14 zien we dus de Voleinder van al deze dingen verschijnen vanuit het Hemelse Jeruzalem waar God woont, Hij zal de oogst binnenhalen en zal daarbij bij Zijn volk beginnen, maar wel snoeien met Zijn sikkel!. Het is immers -ook- Jezus die de Openbaringen persoonlijk heeft geschreven, door Johannes. Dus als je Hem niet herkend aan de Openbaringen dan zie je Hem ook niet! Terwijl Jezus ons notabene in vers 12 leert dat de Zijnen hem wel degelijk herkennen door Hem te erkennen, zoals Hij de Vader aan ons heeft voorgehouden zoals Hij Hem heeft gekend, door Zijn wet.

Tot slot:

Dat lijkt me een teken van zwakte; uwerzijds! Of een uitvlucht! Ook een beetje dom! Niet nodig; ik weet wel beter! Ik sta niet boven mijn Meester, want dat kan helemaal niet! Voor mij geldt hetzelfde als voor u: Laat de Heilige Geest ons inzichtelijk maken wat juist en bijdraagt tot (Geestelijke-) groei, niet onze mening of inzichten, zoals Calvijn dacht toe te kunnen passen!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 03 mar 2005 20:03

Nog even dit, aangaande de wet, de decaloog of de 10 geboden, Fraternoster:

Gods wet is een eeuwige uitdrukking van Zijn liefde en wil. Zij is en blijft ook eeuwig de basis voor zowel Zijn Verbond tot verlossing als zij dat ook is voor het oordeel.
Het leven van Christus toont wat volkomen gehoorzaanheid aan (ook Zijn) Gods -hemelse- wet en Zijn Vader, betekent voor ons..

De wet toont -ook- onze zonden en wijst ons op onze behoefte aan een Verlosser. Wij kunnen niet behouden door het houden van de wet ( dus ook de Sabbat van het 4e gebod niet), maar zullen in dankbare gehoorzaamheid gehoor geven als wij ons ervan bewust worden dat God ons redding heeft geschonken. (zie ook Joh. 16:7-10 en Openbaring 14:12)

Ziet u Fraternoster dat wel degelijk in Openbaring 14 de wet of decaloog centraal staat?

Wat is nu mijn ervaring!

Gods wet heeft mij tot erkenning van mijn zonde gebracht. (Daardoor-) neem ik Gods wet aan als -nog steeds- bindend voor vandaag, als Nieuw Testamentische Christen. Ik erken daardoor mijn behoefte aan en Verlosser maar tevens het fundament om, door de Heilige Geest geleid, te kunnen onderscheiden en de profetie te kunnen begrijpen in het licht dat Jezus ons vandaag geeft. Ik neem mijzelf daarom voor Jezus na te volgen en in gehoorzaamheid te getuigen van Hem, op grond van mijn persoonlijke ervaringen, voor de periode die mij rest en is gegund, zoals we in openbaring 14:12 zo duidelijk omschreven vinden in de karakterschets die Jezus daar geeft van Zijn volgelingen, slechts alleen gefundamenteerd op hetzelfde voorbeeld dat Hij gaf en geeft als datgene van wat Hij van de Vader liet en laat zien..

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 mar 2005 22:02

Baltimore schreef:Fraternoster beweerd dit:
beweert... :oops:

Jezus leert ons; de Geboden te onderhouden alsook dus de Sabbat .
Kort door de bocht. Paulus zegt dat de wet i.i.g. voor de heidenen is afgeschaft.
Alleen de Heilige Geest kan ons overtuigen van Waarheid, niet een boek met een Dode Letter en ook de mens niet.
Dit is doperse geestdrijverij.
Kijk best Fraternoster, dat ik nu al enkele malen eengetoond heb dat de RKK het Schriftwoord van God heeft veranderd en de tijden daarbij, mag toch wel duidelijk aangeven dat ook het Schriftwoord met name in Openbaring 13, daar op wijst.
Volgens mij bestaat jouw bijbel alleen uit Openbaring 13 en 14.
Dat je dat dan nog ontkent en de rustdag (de Zon dag) leert mij gewoonweg (sorry) dat je helemaal niet begrijpt waarom het gaat. Je bent door de zon dag als een Bijbels begrip in de volgorde van de decaloog van (notabene) een Hemelse grondwet, menen te moeten zien of door Jezus nagevolgd, helemaal verkeerd bezig. De Orthodoxe Joden onderhouden tot de dag van vandaag de Sabbat van het OT, een wettische wet vanuit de Farizeesche en Schriftgeleerde optie, zoals we die in het OT terug vinden.
Je spreekt wartaal. Schrijf nu eens normaal Nederlands! Dan heb je kans dat je nog een beetje serieus wordt genomen.

Matheüs 5: 17-20

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om (die) te ontbinden, maar te vervullen.18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie (dezelve) zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
Jezus spreekt tot de joden. Hand. 15 leert anders over de heiden, lees ook Gal. 3 en 4.
Dat geldt dan natuurlijk ook voor mensen die menen Calvijn of bijv. de Paus na te moeten volgen. Jezus is het Hoofd!
Het gaat mij niet om Calvijn, maar om zijn opvatting, die mij goed verdedigbaar lijkt.

In vers 7 Fraternoster worden de Christengemeenten (Openbaring 2) opgeroepen om God de Vader, de Heilige Vader in de Hemel, de Schepper van Hemel en aarde alle eer te geven

Dus dat betekent, de grondwet van het Hemelse Koninkrijk, waarvan Hij de Maker is, te respecteren en te aanvaarden als de Grodnwet van Zijn Rijk!! Uit te gaan van het (on-) Geestelijke fundament van babylon, dat zich alleen door geweld staande kan houden.
Als je bedoelt de decaloog naar haar zedelijke kant, ben ik het met je eens.

Dat lijkt me een teken van zwakte; uwerzijds! Of een uitvlucht! Ook een beetje dom! Niet nodig; ik weet wel beter! Ik sta niet boven mijn Meester, want dat kan helemaal niet! Voor mij geldt hetzelfde als voor u: Laat de Heilige Geest ons inzichtelijk maken wat juist en bijdraagt tot (Geestelijke-) groei, niet onze mening of inzichten, zoals Calvijn dacht toe te kunnen passen!
Als er iemand naar de Schrift luisterde, was het Calvijn wel. Mijn opmerking komt voort uit het feit dat je erg eenzijdig citeert, kenmerkend voor sektariërs. Je postings lijken erg op een grammofoon die is blijven hangen. :|

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 08 mar 2005 13:45

vervangen
Laatst gewijzigd door Baltimore op 08 mar 2005 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 08 mar 2005 13:47

Fraternoster,

U schreef;

Als er iemand naar de Schrift luisterde, was het Calvijn wel. Mijn opmerking komt voort uit het feit dat je erg eenzijdig citeert, kenmerkend voor sektariërs. Je postings lijken erg op een grammofoon die is blijven hangen.

Uw reactie getuigt van gebrek an kennis van het voorbeeld dat Jezus aan ons geeft. Zijn oproepen in openbaringen mogen tot de verbeelding spreken. Hij roept op tot het onderhouden van de 10 geboden, als vooringestelde ervaringen m.b.t. de toetreding tot het Hemelse Rijk, dat niet van deze aarde is of kan zijn. Daarin neemt dan ook de Sabbat, van het 4e gebod dé plaats in die daarvoor geld. Niet sinds de Schepping derzer aarde, maar reeds voordat er sprake was van enig levend wezen alhier. Gods geboden of grondwet van Zijn Rijk zijn eeuwig.

U kunt wel beweren dat Calvijn een Schriftuurlijk Christen was, dat blijkt dus niet uit zijn accordering van de zondagsrust. Menselijke zwakte is geen reden tot het nalaten van geboden.

Overwinnen door e heilige Geest wél! Wie overwint zal inwoner van het Hemels Koninkrijk worden, niet iemand die bij voorbaat al anderen leert, de moed er bite laten zakken en dor menselijk zwakheid verkeerde regels te onderhouden.

Ik citeer nergens éénzijdig. Ik citeer gewoon datgene waartoe Jezus oproept, namelijk uitte gaan van een wereld die verkeerde weten en regels onderhoud maar beweert Gode de Vader voor te staan.
Wat u besdoelt ten aanzien van mijn, vermeende, "éénzijdigheid" is datv ik probeer niet te willen blijven stilstaan bij de boom van "goed en kwaad" zoals velen dat we doen, maar ezus na te volgen als Hij daartoe oproept. Want, éénmaal voorbij gegaan, zijn nog velen in gebed verzonken, menende dat Hij nog moet komen.

Ik kan u verzekeren dat Zijn komst divchter bij is dan u welicht denkt. Als binnenkort Staat en Kerkn verenigd blijken te zijn, in deze wereld ( op economische gronden) dat is de kerk die zich inbeeldig is, Jezus te vertegenwoordigen, dan is de Mensheid van de Genadetijd gevallen en kan dus uiteindelijk alleen nog maar jet kwade in al zijn volheid plaats vinden. Dan is de tijd daar gekomen dat Jezus wel moét verschijnen om Zijn eeuwig vredesrijk aan te doen vangen voor hen die Hem waarlijk hebben aangenomen.

Wie de laatste capriolen van de USA heeft vernomen, mag toch wel veronderstellen dat dezxe politiek wereldheerser van enige dwang en geweld tegen de mensen en har wereldbevolking, niet terugdeinst.
Als ik u nu mededeel dat Rome alles goedkeurt, voordsat het geschiedt dan kon het wel eens zijn dat Openbaringen 13, een juist beeld geeft van de twee Beesten (ongeestelijke wetgeving + burgerwetgeving door geestelijk en maatschappelijk gweld) die elkaar hebben gevonden.

Hier twee interessante sites, welke ik enkele dagen gelden vond op internet. Heel bijzonder dat deze twee sites zo treffend dat beeld geven van Openbaringen 13, dat de Heiland ons zo duidelijk voorhoudt.

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF
http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20BHC.PDF

Ten aanzien van de mening die u hebt over "sekten"en sektarische" organisaties, kan ik u zeggen dat u voorzichtig moet zijn dat u Jezus niet tot een Sektarisch leider promoveert en Zijn volk, dat slechts een Overblijfsel zal blijken te zijn uit dat grote volk, die alsmaar zeggen dat zij de Here gediend hebben. Maar helaas niet allen die dat zeggen, zullen het Koninkrijk binnen gaan. Toch zal dat Overblijfsel bestaan uit zo veel mensen, uit alle eeuwigheden, dat zij niet te tellen zijn en een groter volk (Reine vrouw) zullen zijn dan het zand der zee. (Zee staat overigens -ook-voor volk of volkeren). Maak ook niet de vergissing om de kerk van Rome als juist en waar aan te merken, want zij is de esentie van de Hoer, die uit alle taal, stam, natie en volk in deze wereld een volk verzameld dat de 1e dag van de week zal (leren) aanbidden.

Mij zijn reeds Islamitsische groeperingen bekend, die de vrijdagdienst hebben verlaten voor de (economische) zondagsviering, daar hun bestaan, plaatselijk, werd bedreigt omdat zijn in economsich opzicht, gedwongen werden hun vrijdagsdienst te verlaten.

Het grote Babylon staat voor een economisch heidens Rijk! Ik woon in een, door Rooms katholieke oinvloed geregeerd land. k kan u verzekeren dat mijn ervaring m.b.t. het Grote Babylon op economische gronden, hier zeer wel aan bod komt. Democratie wil nog niet zeggen dat democratie ook liberaal is, zoals in Nederland. U mag zich nog gelukkig prijzen dat u in Nederland woonachtig bent. Ik verzeker u echter dat de invloed van Rome, op economisch-religieuze gronden, de politiek er toe zal aanzetten haar beleid op Rome af te stemmen.
http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF
http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20BHC.PDF

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 mar 2005 14:11

Hallo, zeg, waar gaat het hier nu eigenlijk om? Wat een lappen tekst zeg! Kan dat niet wat minder tegelijk?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 14:20

frekje schreef:Hallo, zeg, waar gaat het hier nu eigenlijk om? Wat een lappen tekst zeg! Kan dat niet wat minder tegelijk?

Baltimore alias Boudewijn probeert ons al een paar jaar duidelijk te maken dat we de sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond moeten houden en als we dat niet doen dan zijn we dienaars van de paus c.q. de duivel. Daar gebruikt hij inderdaad lange lappen tekst voor om dit aan te tonen.

In die optiek is Calvijn en iedereen die zich een gereformeerd christen noemt dus ook paapsch.
Maar men is in de kringen waar Boudewijn in verkeert (adventisten en symphatisanten) dan ook niet bepaald kieskeurig voor wat betreft het op een hoop gooien met de RK kerk. Ook de islam zou een rooms-katholiek produkt zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 mar 2005 14:43

elbert schreef:
frekje schreef:Hallo, zeg, waar gaat het hier nu eigenlijk om? Wat een lappen tekst zeg! Kan dat niet wat minder tegelijk?

Baltimore alias Boudewijn probeert ons al een paar jaar duidelijk te maken dat we de sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond moeten houden en als we dat niet doen dan zijn we dienaars van de paus c.q. de duivel. Daar gebruikt hij inderdaad lange lappen tekst voor om dit aan te tonen.

In die optiek is Calvijn en iedereen die zich een gereformeerd christen noemt dus ook paapsch.
Maar men is in de kringen waar Boudewijn in verkeert (adventisten en symphatisanten) dan ook niet bepaald kieskeurig voor wat betreft het op een hoop gooien met de RK kerk. Ook de islam zou een rooms-katholiek produkt zijn.

Met Elbert eens. De roomse kerk, de Islam en de USA is dus een duivelse pot nat.
Merk op hoe de bijbel (Openbaring 13) wordt uitgelegd, citaat uit het tweede pdf-je. Er wordt nogal wat aan de kapstok gehangen.

Dit blad bevat bijbelse leerstellingen aangaande de belangrijke onderwerpen van het christelijk leven. De profetie van Openbaring 13:11-18 zegt ons, dat de Verenigde Staten van Amerika zouden opstaan als een natie van onafhankelijkheid en vrijheid – een natie van mensen, door
mensen en voor mensen – een kerk zonder paus en een regering zonder koning. Maar helaas, zal het gaan spreken als een draak.
Door middel van het spiritisme en valse leerstellingen zullen de mensen verleid worden de leugen te geloven, dat God de sabbat veranderd heeft, van de zaterdag, de zevende dag van de week, in de zondag, de eerste dag van de week. Zij zullen eisen, dat het congres de grondwet van de Verenigde Staten van Amerika zal veranderen. Zondagswetten zullen worden ingesteld en overtredingen daarvan zullen aanvankelijk
worden bestraft, daarna volgt gevangenisstraf en uiteindelijk de doodstraf. Alle landen op de aarde zullen dezelfde wetten
invoeren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 14:59

Mijns inziens is het geen bijbeluitleg, maar eerder een uiting van bepaalde angst-/wensdromen (die twee gaan soms samen) waar een bijbelgedeelte bij wordt gezocht en wat men dan profetie noemt. Dat is dus de zaak omdraaien en zo kun je een bijbeltekst alles laten zeggen wat je wilt.

Maar goed, ik heb al eens een topic over hermeneutiek hierover geopend, maar daar heeft men in adventistische kring niet zo'n boodschap aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 08 mar 2005 15:28

sjonge jonge
je kan ook over elk detail moeilijk gaan doen

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 mar 2005 16:57

elbert schreef: Maar goed, ik heb al eens een topic over hermeneutiek hierover geopend, maar daar heeft men in adventistische kring niet zo'n boodschap aan.
Dat blijkt, ja. :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 17:03

fraternoster schreef: Kort door de bocht. Paulus zegt dat de wet i.i.g. voor de heidenen is afgeschaft.

Waarom je dan wel houden aan de andere geboden, als Paulus zegt dat de wet is afgeschaft?

Terug naar “Archief”