Moderator: Moderafo's
Vin schreef:Aragorn schreef:Het is zelfs nog krommer: het is je eigen schuld als je niet gelooft, en God´s verdienste als je wel gelooft...(in termen van verantwoordelijkheid dan)
![]()
Al het goede dankzij God, en al het kwade van de duivel of van ons
We maken het God wel makkelijk zo
Weet je wat ik ben ook god. Je kunt tot me bidden en als je t niet krijgt dan komt t omdat je geloof te klein was. Als je wel iets krijgt dan moet je me bedanken. En als je iets kwijtraakt komt het door de duivel of jezelf. Als je het niet meer snapt komt dat omdat ik ondoorgrondelijk ben.
Tadaa
johannes1 schreef:wat ben je dan aan het doen? zeggen dat je God bent en dergelijke, vind je dat niet spottend of vat ik het nou verkeerd op? (wat je zeker gaat zeggen)
Vind jij het niet een beetje flauw dan, kinderachtig zelfs, en onbijbels, om God voor het goede te bedanken... en het slechte toe te schrijven aan onszelf of de duivel? Dan moet je Job nog eens lezen; het was God z'n idee.
Marnix schreef:Job schrijft dus wel het kwade aan God toe... Zou ik het kwade niet van Hem aannemen...
En ehm... De duivel twijfelde... maar moest God om toestemming vragen om Job te beproeven... God gaf de duivel de ruimte en gebruikte het kwade ten goede... Gods stem gaf wel de doroslag.
TheKeimpe schreef:Hmm, lees jij Job eerst maar eens. God was "blij" met Job, maar de duivel twijfelde aan Job. Het idee was dus niet van God, maar van de duivel.
Overigens doet Job een grote belijdenis: "zouden wij het goede wel van God ontvangen, en het kwade niet?" (in eigen woorden, weerman)
Verder kan ik een beetje met Johannes meevoelen, dat er grenzen zijn aan wat over God gezegd kan worden.
vin schreef:Daar kan ik me echt TOTAAAAAAAAAAL niet in vinden. En het lijkt me niet bijbels, en óók nog eens niet oprecht. Lieg je dan tegen God ook als je toevallig iets oneerbiedigs denkt?
marnix schreef:En ehm Johannes, kijk eens niet naar wat Vince zegt, kijk naar de vergelijking die hij maakt en ga daar eens op in.
johannes1 schreef:vin schreef:Daar kan ik me echt TOTAAAAAAAAAAL niet in vinden. En het lijkt me niet bijbels, en óók nog eens niet oprecht. Lieg je dan tegen God ook als je toevallig iets oneerbiedigs denkt?
dus je kan je niet vinden in het feit dat ik denk dat je je niet als God mag voorstellen en dat zelfs de gedachte al fout is? je mag gerust wat zeggen wat je denkt, dat doe ik ook, maar bedenk wel hoe je het zeg.marnix schreef:En ehm Johannes, kijk eens niet naar wat Vince zegt, kijk naar de vergelijking die hij maakt en ga daar eens op in.
dat hij zich vergelijkt met God daar ga ik niet eens op in. maar hoe kan je van iemand die goed is, slechte dingen verwachten?
Marnix schreef:JacobH, die teksten gaan over je oude mens. Paulus zegt oko dat we onze oude mens hebben afgelegd en de nieuwe mens hebben aangedaan, onze oude mens is gestorven met Jezus. Onze nieuwe mens is door de Geest wel tot goede dingen in staat, en dankzij Hem kunnen we goede keuzes maken. Het "we kunnen uit onszelf niet kiezen" klopte.... maar het is niet meer relevant. Ik kan nu thank God wel kiezen... en dat verleden ligt achter me....
Vin schreef:jacobH schreef:dan moet je maar weerleggen.
het staat namelijk wel in de bijbel.
<knip>
*zucht*
Ik ga niet eens op je citaten reageren. Moet ik dan ook citaten erbij slepen en de context voor je uitleggen en blahblahblahblahblah? Er staat wel meer in de bijbel ja. *pletterd teksten neer* Tadaa. Doe niet zo flauw.
Waar het om ging, en waar ik op reageerde was dat "we" dat niet weten, omdat 'we' het er helemaal niet over eens zijn. Dus zo zwart/wit is dat niet. Ik begrijp wel dat 'jullie' alles het liefst lekker zwart/wit zien (en dan ook nog eens jullie zwartwit visie van het geheel), maar het is niet zo. Dus kan de persoon waar ik reageerde niet als argument gebruiken dat "we" iets "weten".
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten