Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 10:49

wat ben je dan aan het doen? zeggen dat je God bent en dergelijke, vind je dat niet spottend of vat ik het nou verkeerd op? (wat je zeker gaat zeggen)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 10:50

Vin schreef:
Aragorn schreef:Het is zelfs nog krommer: het is je eigen schuld als je niet gelooft, en God´s verdienste als je wel gelooft... :roll: (in termen van verantwoordelijkheid dan)

:mrgreen:
Al het goede dankzij God, en al het kwade van de duivel of van ons :D
We maken het God wel makkelijk zo ;)

Weet je wat ik ben ook god. Je kunt tot me bidden en als je t niet krijgt dan komt t omdat je geloof te klein was. Als je wel iets krijgt dan moet je me bedanken. En als je iets kwijtraakt komt het door de duivel of jezelf. Als je het niet meer snapt komt dat omdat ik ondoorgrondelijk ben.

Tadaa 8)

Het vervelendste vind ik nog dat het zo WAAR is... :?

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 11:01

johannes1 schreef:wat ben je dan aan het doen? zeggen dat je God bent en dergelijke, vind je dat niet spottend of vat ik het nou verkeerd op? (wat je zeker gaat zeggen)

Dan zeg ik het lekker niet :wink:

Ik vind het gewoon zo grappig, vind jij dat niet? Zo absurd als mensen de kaarten soms neerleggen? Zou God het zo absurd bedoelen? Dan kan ik inderdaad netzogoed in een roze eenhoorn geloven. De bedoeling is dus dat we eens niet zo bang moeten zijn om na te denken.

Vind jij het niet een beetje flauw dan, kinderachtig zelfs, en onbijbels, om God voor het goede te bedanken... en het slechte toe te schrijven aan onszelf of de duivel? Dan moet je Job nog eens lezen; het was God z'n idee.

Bovendien doe je God te kort, want in mijn ogen maak je een karikatuur van God, je maakt hem nog aangrijpbaarder dan hij al is; door het allemaal zo onwerkelijk en absurd te stellen dat ik met net zo veel (of weinig) argumenten in een roze eenhoorn zou kunnen geloven.

En een God die de kaarten expres zo zou schudden, daar geloof ik dan weer niet in.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 11:04

Die roze eenhoorn... geweldig!

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 11:08

Aragorn schreef:Die roze eenhoorn... geweldig!

Het is toch een schande dat atheisten meer gevoel voor humor hebben dan wij! Doe er wat aan jongens: lach mee :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2004 13:41

Vind jij het niet een beetje flauw dan, kinderachtig zelfs, en onbijbels, om God voor het goede te bedanken... en het slechte toe te schrijven aan onszelf of de duivel? Dan moet je Job nog eens lezen; het was God z'n idee.

Hmm, lees jij Job eerst maar eens. God was "blij" met Job, maar de duivel twijfelde aan Job. Het idee was dus niet van God, maar van de duivel.
Overigens doet Job een grote belijdenis: "zouden wij het goede wel van God ontvangen, en het kwade niet?" (in eigen woorden, weerman :wink: )

Verder kan ik een beetje met Johannes meevoelen, dat er grenzen zijn aan wat over God gezegd kan worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 14:55

Job schrijft dus wel het kwade aan God toe... Zou ik het kwade niet van Hem aannemen...

En ehm... De duivel twijfelde... maar moest God om toestemming vragen om Job te beproeven... God gaf de duivel de ruimte en gebruikte het kwade ten goede... Gods stem gaf wel de doroslag.

En ehm Johannes, kijk eens niet naar wat Vince zegt, kijk naar de vergelijking die hij maakt en ga daar eens op in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2004 15:05

Marnix schreef:Job schrijft dus wel het kwade aan God toe... Zou ik het kwade niet van Hem aannemen...

En ehm... De duivel twijfelde... maar moest God om toestemming vragen om Job te beproeven... God gaf de duivel de ruimte en gebruikte het kwade ten goede... Gods stem gaf wel de doroslag.

Daar heb je een verschil. Wil God het, of is het Zijn toelating?
Ik bedoel: in het eerste geval gaat het van God uit, en in het tweede geval gaat het niet van God uit, maar laat Hij het wel toe.

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 15:37

TheKeimpe schreef:Hmm, lees jij Job eerst maar eens. God was "blij" met Job, maar de duivel twijfelde aan Job. Het idee was dus niet van God, maar van de duivel.

Je moet eens minder vanuit je indoctrinatie, errr opvoeding, de bijbel lezen en gewoon echt LEZEN :P

6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.
7 Toen zeide de HEERE tot den satan; Van waar komt gij? En de satan antwoordde den HEERE, en zeide: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.
8 En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.
9 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest?
10 Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande.
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen?
12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

Vrij vertaald: Satan zit mensen te narren, en God vraagt, 'Heb je Job al gezien? Da's pas een toppertje! En de duivel zegt, ja maar Job vind u tof omdat ie zoveel spullen heeft... als je het weer zou afpakken, dan zou Job u vervloeken. En dus zegt God, 'nou doe maar dan, je mag alles van Job afpakken, maar hem zelf niet'
Daar kun jij nou wel lekker vroom over doen maar dat was gewoon spelletje spelen van God. God speelt roulette met Job als fiche. En ik vind dat trouwens helemaal niet oneerbiedig als je dat soms wilt zeggen want ik vind Job een geweldig boek.

Overigens doet Job een grote belijdenis: "zouden wij het goede wel van God ontvangen, en het kwade niet?" (in eigen woorden, weerman :wink: )

En laat ik dat nou met je eens zijn, dat was mijn punt.

Verder kan ik een beetje met Johannes meevoelen, dat er grenzen zijn aan wat over God gezegd kan worden.

Daar kan ik me echt TOTAAAAAAAAAAL niet in vinden. En het lijkt me niet bijbels, en óók nog eens niet oprecht. Lieg je dan tegen God ook als je toevallig iets oneerbiedigs denkt? Dan zeg je het niet en doe je net alsof het er niet zit? PFFFFFt. Weet je wat dat in de hand werkt zo'n houding? Dat we lekker rooms achter de leer aanhuppelen, want je durft niks meer te zeggen. Ik mag niks zeggen van jullie, het is altijd meteen spottend. Weet je wat spotten is, als je niet eerlijk over God kunt nadenken of praten! Gelukkig is God niet zo bekrompen.
Wat nou

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 15:42

vin schreef:Daar kan ik me echt TOTAAAAAAAAAAL niet in vinden. En het lijkt me niet bijbels, en óók nog eens niet oprecht. Lieg je dan tegen God ook als je toevallig iets oneerbiedigs denkt?

dus je kan je niet vinden in het feit dat ik denk dat je je niet als God mag voorstellen en dat zelfs de gedachte al fout is? je mag gerust wat zeggen wat je denkt, dat doe ik ook, maar bedenk wel hoe je het zeg.

marnix schreef:En ehm Johannes, kijk eens niet naar wat Vince zegt, kijk naar de vergelijking die hij maakt en ga daar eens op in.

dat hij zich vergelijkt met God daar ga ik niet eens op in. maar hoe kan je van iemand die goed is, slechte dingen verwachten?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 15:55

johannes1 schreef:
vin schreef:Daar kan ik me echt TOTAAAAAAAAAAL niet in vinden. En het lijkt me niet bijbels, en óók nog eens niet oprecht. Lieg je dan tegen God ook als je toevallig iets oneerbiedigs denkt?

dus je kan je niet vinden in het feit dat ik denk dat je je niet als God mag voorstellen en dat zelfs de gedachte al fout is? je mag gerust wat zeggen wat je denkt, dat doe ik ook, maar bedenk wel hoe je het zeg.

marnix schreef:En ehm Johannes, kijk eens niet naar wat Vince zegt, kijk naar de vergelijking die hij maakt en ga daar eens op in.

dat hij zich vergelijkt met God daar ga ik niet eens op in. maar hoe kan je van iemand die goed is, slechte dingen verwachten?

Ik stel me als God voor? Man man man man hoe kun je ZO panisch met je geloof omgaan.

Let op Johannes...

God is een kikker.
God vind mij THE MAN!
God bestaat niet.
Ik was een God samen met Apollo en Zeus enzo maar sinds ik hun heb verslagen ben ik nog alleen over!

Spottend heh? Nou wat vreselijk! :roll:

En waarom ga je niet op die vergelijking in? Omdat die JOUW geloof belachelijk maakt! En waarom? Omdat JIJ doodsbenauwd bent om na te denken! En DUS had je netzogoed met een roze eenhoorn kunnen beginnen vervolgens daar niet aan durven twijfelen... dan ga je vast naar de hel, als je je hersenen gebruikt. :roll:

Bovendien is ook de slechte dingen van je "goede" God aannemen volgens bijbels EN reformatorisch, dus je zou het deze keer met me eens moeten zijn.

De Hel is trouwens ook God z'n uitvinding - en geen pretje.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 16:07

man man man man hoe kan je zo met God omgaan. het is een vast vertrouwen wat ik beleef. dus ik wil niet eens ingaan op jou redenatie om dat jij te panisch en kortzichtig bent om daar uberhaupt over na te denken.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 16:28

Marnix schreef:JacobH, die teksten gaan over je oude mens. Paulus zegt oko dat we onze oude mens hebben afgelegd en de nieuwe mens hebben aangedaan, onze oude mens is gestorven met Jezus. Onze nieuwe mens is door de Geest wel tot goede dingen in staat, en dankzij Hem kunnen we goede keuzes maken. Het "we kunnen uit onszelf niet kiezen" klopte.... maar het is niet meer relevant. Ik kan nu thank God wel kiezen... en dat verleden ligt achter me....

uiteraard maar dat kiezen is niet van je zelf maar door de genade van God.

Het is wat mij betreft nog steeds relevant voor degene die buiten Christus zijn.

En zodra Gods Geest zich om welke reden dan ook terug trekt is de mens weer aan zijn eigen ik overgeleverd en moet hij zeggen. Ik ellendig mens en het goede wat wil dat doe ik niet en verder.

met vr gr
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 16:30

Vin schreef:
jacobH schreef:dan moet je maar weerleggen.

het staat namelijk wel in de bijbel.
<knip>

*zucht*
Ik ga niet eens op je citaten reageren. Moet ik dan ook citaten erbij slepen en de context voor je uitleggen en blahblahblahblahblah? Er staat wel meer in de bijbel ja. *pletterd teksten neer* Tadaa. Doe niet zo flauw.

Waar het om ging, en waar ik op reageerde was dat "we" dat niet weten, omdat 'we' het er helemaal niet over eens zijn. Dus zo zwart/wit is dat niet. Ik begrijp wel dat 'jullie' alles het liefst lekker zwart/wit zien (en dan ook nog eens jullie zwartwit visie van het geheel), maar het is niet zo. Dus kan de persoon waar ik reageerde niet als argument gebruiken dat "we" iets "weten".

Oh ik vind dat als iemand zich op de bijbel baseert duidelijk mag aangeven wat daar dan in staat. Elke christen die deze teksten als blablabla betiteld om dat ze volgens jou uit zijn verband zijn getrokken (wat niet zo is overigens) begeeft zich op zwak ijs.

dan je verdere discussie houding.

tjonge aub praat niet zo. Dit is wel zo ver benenden elk niveau en zo bewust kwetsend, je dient er geen enkel doel mee. Je kan toch gewoon op grond van de Schrift proberen uit te leggen waarom je het er mee on eens bent?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 mar 2004 17:28

Oké mensen BOT graag. We waren bezig wiens verantwoordelijkheid geloven is.

wat de teksten betreft dat de mens niet in staat is tot enig goeds, moet je even voorzichtig zijn met citeren. Mensen kunnen namelijk wel goed doen (omaatjes verzorgen e.d.) maar zoeken niet uitzichzelf God, of is in staat enig goeds te doen waarmee hij zijn heil kan verdienen o.i.d.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”