zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 09 dec 2003 10:04

Beste Petertje,

Ik had antwoord van Roy Davison, zoals je weet. Welnu ik hem hem ook een (redelijk) antwoord gegeven, zie maar:
------------------------------------------------------------------------

Beste Roy,

Laten we samen eens de door jou aangehaalde Bijbelverzen nalopen:

Johannes 14:15 leert ons dit:

15 Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.

Waar staat hier nu dat Jezus de geboden afschafte voor het volk Israël (ook die van het Nieuwe Testament)

Johannes 14
21 Als iemand Mij gehoorzaamt, blijkt daaruit dat hij van Mij houdt. Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hèm houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben."

Waar staat hier nu dat Jezus de wet scheidt van Zijn discipelen, terwijl Hij hier er op wijst dat ze die JUIST moeten onderhouden, omdat Hij het voorbeeld is. Eén in Geest!

Johannes 15
10 Zorg ervoor dat Ik van u kan blijven houden, door te doen wat Ik zeg. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik heb gedaan wat Hij zei. Leef vanuit Zijn liefde.
11 Ik heb dit gezegd met de bedoeling dat mijn blijdschap in u zal zijn. U zult grote blijdschap ervaren.
12 Ik zeg dat u net zoveel van elkaar moet houden als Ik van u gehouden heb.

Hoe duidelijk geeft Jezus hier aan, dat Hij een verbintenis met Zijn discipelen wil, op grond van overeenkomstige wetmatigheden. Hij onderhoudt de wet evengoed als Hij van Zijn discipelen verlangt. Een in Geest!!!!

En wat te denken van de trouw (in al deze zaken) die Jezus ziet en leert bij Zijn discipelen!

Openbaring 3
10 U bent Mij dwars door alles heen trouw gebleven, zoals Ik u had opgedragen. Ik zal u dan ook redden voor de tijd van beproeving, waarin alle bewoners van de aarde zwaar op de proef worden gesteld.

Waar ontleend u ni het feit dat de wet (10 geboden) hier door Jezus als afgedaan beschouwd, eerder bevestigd Hij het feit dat de geboden deel van de Gerechtigheid van Hem en ons (moeten) zijn.
Waar gaan uw Bijbeluitleggingen nu over. Uw aangehaalde Bijbelverzen bewijzen mij (juist) het tegendeel, steeds weer.

Openbaringen is door Jezus zelf geciteerd aan Johannes op Patmos. Meer een reden om aan te nemen dat juist de (Hemelse-) grondwet gehandhaafd en geleerd wordt!

Hier wordt kond gedaan van het feit dat Satan het trouwe volk, dat het getuigenis van Jezus heeft en de geboden bewaard, zal vervolgen.

Openbaring 12
17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Dus waar gaan uw Bijbeluitleggingen nu over. U ontkent de geboden en het onderhouden er van, maar u bewijst mij nu het tegenovergestelde, juist datgene wat (u) en wij allemaal zouden moeten naleven. Hier in Openbaringen 12:17 wordt gesproken over het Overblijfsel, precies zoals Jezus met een Overblijfsel uit de tijd van Israël (OT) een Nieuw verbond aanging. Niets nieuws, maar wel in het NT

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

Kijk hier nu eens Roy, wat de Verlosser ons hier leert:

Openbaring 22
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen omdat zij van de levensboom mogen eten en door de poorten van de stad mogen binnengaan.

U begrijpt, in feite verkondigd u hier gewoon zoals Jezus het ons voorhoudt en dat wat wij als 'volk van God' na moeten leven om gered te kunnen worden door de genade en de belijdenis van zonden.

En alshowel u ontkent dat de wet nog van kracht is voor ons, zegt u wel degelijk dat die wet nog geldt voor ons, namelijk hier:

Wij zijn niet onder de wet van Mozes maar onder de
wet der genade in Christus Jezus (Rom. 6:14; 7:4; 8:2,3; 10:4-6).

En dat is maar al te waar. Opmerkelijk is des te meer dat u de wet (dus ook de Sabbat van het 4e gebod) afwijst omdat u niet zozeer een onwaarheid hier neer hebt gepend, maar dat u de wet niet WIL toepassen, omdat u geboden en leringen van mensen stelt boven de (Geestelijke) wetten van God, waarin Jezus een voorbeeld van was, is en zal zijn tot in Eeuwigheid.

Zonder te beseffen dus spreekt u de waarheid, maar door de verduistering maakt u er een wet van Satan van, die tijden wetten zal doen veranderen.

Dit is wat de Bijbel mij leert:

Daniël 7:25
Hij zal tekeer gaan tegen de Allerhoogste God en Zijn heiligen achtervolgen. Hij zal proberen alle wetten, regels en gebruiken te veranderen. Drie en een half jaar lang zullen de heiligen aan zijn grillen worden overgeleverd.

Dit is wat u doet, zonder het te weten!

met vriendelijke groet,
Boudewijn

-------------------------------------------------------------------------------

Kijk Petertje, ik maak vrienden, als ze vallen!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 09 dec 2003 15:28

menachem schreef:Jesaja 56
1 Zo zegt de Here: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren.
2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet.
3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de Here aansloot, niet zeggen: De Here zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom.
4 Want zo zegt de Here van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond:

Menachem,
Dit is het oude verbond, nu is er een nieuw en beter verbond gekomen.

In de evangelien zie je een proces vanuit het oude verbond naar het nieuwe verbond. Jezus leefde onder het oude verbond en maakte het nieuwe.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 dec 2003 09:52

Inderdaad Harold, Hij maakte een nieuw (en beter) Verbond. Namelijk voor ALLE mensen, gebaseerd op de Scheppingsorde. Iraël van het OT had het, als volk, gewoon verprutst. Waarom nu dan toch die 10 geboden en waarom zijn ze nog steeds van eminent belang:

Een Atheist in Israël zal vanwege de 'sabbatswetten' aldaar op zaterdag geen werk verrichten om BURGERLIJKE redenen, ook al komen die wetten uit Godsdienst voort. Zo zullen ook de mensen dtraks het Merkteken, de ZON dag of Familyday gaan volgen, omdat Rome ze heeft bedacht, maar ook omdat het burgelijke wetten zijn, door de USA opgelegd met dat Godsdienstige karakter van Satan, "godsdienstig" aangestuurd vanuit Rome (Openbaring 13- 1e en 2e Beest). Dat moment zijn we redelijk nabij, nu!

God IDEALE HERSTEL is:

De uiterlijke geboden verinnerlijken en daarmee die uiterlijke geboden steeds minder noodzakelijk maken, daar de wet -dan- in het hart geschreven staat. Groeien in de Gerechtigheid (van Jezus) doo de Heilige Geest is de enige weg, daartoe. Daarom staat de wet ook op stenen tafelen als bewijs van haar eeuwige inzet. De engelen kenden (en kennen) de wet, als zodanig en wisten de overtreding (en de wet) pas, toen Satan in opstand kwam.

Eva (en Adam) werden zich pas bewust van hun zonden, toen ze de wet (die in hun hart was geschreven) NADAT ze van de appel hadden gegeten.
Velen Christenen volgen een vals Evangelie na, DAAROM is de wet -uiterlijk- nog steeds nodig, en wordt dan ook in het Onze Vader daaran herinnerd, ook al horen zij dat niet (altijd). Er is dus ook al een volk dat die geboden herkennen en toepassen in hun dagelijkse doen en er naar gaan leven; opdat zij naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente gaan en, door de genade, en kennis van die 10 geboden, genade (kunnen) ontvangen en belijdenis kunnen doen van hun zonden; en dus groeien naar de wet in hun hart. (dat vook vinden we Openbaring 12:17 dus sluit je aan......nu het nog kan (zie ook Openbvaring 14:1-10) De genadedeur is nog niet gesloten! (denk aan Noach)
Als zij door Jezus worden opgenomen in het Hemelse Jeruzalem; zijn zij gelkeerd door uiterlijke ervaringen van de 10 geboden, die inmiddels (ook) geschreven is in hun hart. Het Ideale beeld in de mens, is door God hersteld.

Jeremia zegt daarom:

eremia 31
34 Dan hoeven zij elkaar niet meer te vertellen dat het goed is de HERE te kennen, want iedereen (klein en groot) zal Mij dan werkelijk kennen, zegt de HERE, Ik zal hun zonden vergeven en ze voor altijd vergeten.

Dus wie in het Hemels Koninkrijk wil komen en zal komen is, praktisch en naar zijnngeweten (hart) bekend met de 10 geboden. Daarmee bewijst Jezus dat Hij de geboden nergens aan het Kruis heeft genageld of afgeschaft. Hij zal de stenen tafelen daarom aan ons tonen, bij Zijn wederkomst. Iedeeen die blijft zeggen dat de geboden hebben afgedaan: LIEGT

Afwenden van God:

Uiterlijke geboden worden dus NOODZAKELIJK en steeds MEER gespecificeerd, als de INNERLIJKE wet UIT het VERHARDE mensenhart verdwijnt. Waarom moeten dus ook wij de 10 geboden en de Sabbat eren, net zoals het volk Israël van het OT, hierom:

Mozes heeft u met het oog OP DE HATDHEID UWER harten uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest (Mattheus 19:8)

Dus wilt u de WIJSHEID van uw Verlosser hierin ter harte nemen, dan dient u gewoon op de Sabbat naar de gemeente te gaan en niet op ZON dag! En zo leert u dan -ook-, door de Heilige Geest uw (ware) God HERKENNEN en, uiteindelijk ERKENNEN als de Enige Scheppende en Verlossende Vader in de Hemel, door de heilige Geest en Zijn Zoon
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 10 dec 2003 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 dec 2003 09:53

Inderdaad Harold, Hij maakte een nieuw (en beter) Verbond. Namelijk voor ALLE mensen, gebaseerd op de Scheppingsorde. Iraël van het OT had het, als volk, gewoon verprutst. Waarom nu dan toch die 10 geboden en waarom zijn ze nog steeds van eminent belang:

Een Atheist in Israël zal vanwege de 'sabbatswetten' aldaar op zaterdag geen werk verrichten om BURGERLIJKE redenen, ook al komen die wetten uit Godsdienst voort. Zo zullen ook de mensen straks het Merkteken, de ZON dag of Familyday gaan volgen, omdat Rome ze heeft bedacht, maar ook omdat het burgelijke wetten zijn, door de USA opgelegd met dat Godsdienstige karakter van Satan, "godsdienstig" aangestuurd vanuit Rome (Openbaring 13- 1e en 2e Beest). Dat moment zijn we redelijk nabij, nu!

God's IDEALE HERSTEL is:

De uiterlijke geboden verinnerlijken en daarmee die uiterlijke geboden steeds minder noodzakelijk maken, daar de wet -dan- in het hart geschreven staat. Groeien in de Gerechtigheid (van Jezus) doo de Heilige Geest is de enige weg, daartoe. Daarom staat de wet ook op stenen tafelen als bbvewijs van haat eeuwige inzet. De engelen kenden (en kennen) de wet, als zodanig en wisten de overtreding (en de wet) pas, toen Satan in opstand kwam.

Eva (en Adam) werden zich pas bewust van hun zonden, toen ze de wet (die in hun hart was geschreven) NADAT ze van de appel hadden gegeten.
Velen Christenen volgen een vals Evangelie na, DAAROM is de wet -uiterlijk- nog steeds nodig, en wordt dan ook in het Onze Vader daaran herinnererd, ook al horen zij dat niet (altijd). Er is dus ook al een volk dat die geboden herkennen en toepassen in hun dagelijkse doen en er naar gaan leven; opdat zij naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente gaam en, door de genade, en kennis van die 10 geboden, genade (kunnen) ontvangen en beliujdenis kunnen doen van hun zonden; en dus groeien naar de wet in hun hart.
Als zij door Jezus worden opgenomen in het Hemelse Jeruzalem; zijnzij gelkeerd door uiterlijke ervaringen van de 10 geboden, die inmiddels (ook) geschreven is in hun hart. Het Ideale beeld in de mens, is door God hersteld.

Jeremia zegt daarom:

Jeremia 31

34 Dan hoeven zij elkaar niet meer te vertellen dat het goed is de HERE te kennen, want iedereen (klein en groot) zal Mij dan werkelijk kennen, zegt de HERE, Ik zal hun zonden vergeven en ze voor altijd vergeten.

Dus wie in het Hemels Koninkrijk wil komen en zal komen is, praktisch en naar zijnngeweten (hart) bekenbd met de 10 geboden. Daarmee bewijst Jezus dat Hij de geboden nergens aan het Kruis heeft genageld of afgeschaft. Hij zal de stenen tafelen daarom aan ons tonen, bij Zijn wederkomst. Iedeeen die blijft zeggen dat de geboden hebben afgedaan: LIEGT

Afwenden van God:

Uiterlijke geboden worden dus NOODZAKELIJK en steeds MEER gespecificeerd, als de INNERLIJKE wet UIT het VERHARDE mensenhart verdwijnt. Waarom moeten dus ook wij de 10 geboden en de Sabbat eren, net zoals het volk Israël van het OT, hierom:

Mozes heeft u met het oog OP DE HARDHEID UWER harten uw vrouwen weg re zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest (Mattheus 19:8)

Dus wilt u de WIJSHEID van uw Verlosser hierin ter harte nemen, dan dient u gewoon op de Sabbat naar de gemeente te gaan en niet op ZON dag! En zo leert u dan -ook-, door de Heilige Geest uw (ware) God HERKENNEN en, uiteindelijk ERKENNEN als de Enige Scheppende en Verlossende Vader in de Hemel, door de heilige Geest en Zijn Zoon

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 10 dec 2003 11:53

Menachem,
Dit is het oude verbond, nu is er een nieuw en beter verbond gekomen.

In de evangelien zie je een proces vanuit het oude verbond naar het nieuwe verbond. Jezus leefde onder het oude verbond en maakte het nieuwe.

1) Jesaja spreekt in die passages over een toekomstige tijd: hij is profeet: het gaat over een tijd dat de heidenen zullen toetreden tot JHWH
2) de profeten zoals Jesjoea leert zijn niet ontbonden maar nog steeds geldig (en dus hun boodschap ook in zo verre die profetisch is en niet verwijst naar omstandigheden uit die tijd).
3) Jesjoea´s leer bevestigt dit: in wat jij mij schrijft herken ik dat niet.
4) maar dit was maar 1 van de zoveel teksten: alle nog even op een rijtje:

Jesaja 56
1 Zo zegt de Here: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren.
2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet.
3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de Here aansloot, niet zeggen: De Here zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom.
4 Want zo zegt de Here van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond:

Matthéüs 5
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Marcus 7
7 Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.
8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen.

I Johannes 2
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige;
2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren.
4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;
5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft.
7 Geliefden, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt. Dit oude gebod is het woord, dat gij gehoord hebt.

I Johannes 3
4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.

II Johannes 1
6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt.
9 Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.

Openbaring 14
12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.

Psalm 1
1 Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters;
2 maar aan des Heren Wet zijn welgevallen heeft, en diens Wet overpeinst bij dag en bij nacht.
3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; al wat hij onderneemt, gelukt.
4 Niet alzo de goddelozen: die toch zijn als kaf dat de wind verstrooit.
5 Daarom houden de goddelozen geen stand in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen,
6 want de Here kent de weg der rechtvaardigen, maar de weg der goddelozen vergaat.

In de evangeliën zie je een proces vanuit het oude verbond naar het nieuwe verbond. Jezus leefde onder het oude verbond en maakte het nieuwe.

het Nieuwe Verbond wordt na wat hinten op een op handen zijnde messiaanse verzoeningsdood door Jesjoea abrupt ingesteld aan het eind van zijn aardse leven (er is geen geleidelijk proces als zou het tweede israëlietische verbond het eerste vervangen), en om twee redenen zie je dat dit het Verbond met Israël niet overboord zet.

1) dan had Jesjoea het wel gezegd in Matthéüs 5: maar in tegendeel onderwijst hij de geboden, geeft er een dieper geestelijk aspect aan en zegt dat zelfs de kleinste onderhouden moeten worden totdat hemel en aarde vergaan.
2) de discipelen zoals in Handelingen 21 beschreven staat, begrepen de verstekkende gevolgen van deze uitspraak wel ter dege: nieuwe aanwinsten voor de gemeente zijn ijverig voor de Wet (dus de kern van het Mozaïsche (`Oude´) Verbond) en de gemeente verzekert zich ervan dat Paulus het goede onderwijs buiten Israël verspreidt (nl. dat de Wet nog steeds van kracht is)

tot slot:

jullie argumenten snijden geen hout voor mij: ik kan niet anders zien dan dat het direct tegen Jesjoea´s geboden onderwijs ingaat.

ik wens me eraan te houden en zie er de zegingen van in mijn leven: als je ze niet wilt houden of niet meent te moeten houden, dan zal ik je niet veroordelen of uitmaken voor wat dan ook: ik heb er wel vrede mee: het is een zaak tussen jou en God: we zullen ooit merken hoe de vork in de steel zit,

ik wens je evengoed veel zegen op het pad van je geloof.

een groet,

Menachem
Laatst gewijzigd door menachem op 10 dec 2003 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 10 dec 2003 12:29

Ik kan alleen maar zeggen dat Menachem het op een duidelijk wijze bekend maakt. IK kan me dan ook volledig aansluiten bij zijn weergave, vanuit en (correct) Joodse achtergrond en ik als een Geestelijk Jood, zoals Jezus ons ziet. Een Christen die de geboden maakt tot een leer en de groei in de gerechtigheid in Jezus (vanuit en voor de Heidenen).
We mogen de postings best tot een bijzonder leerstuk maken m.b.t. de Waarheid (Messias) vanuit het OT maar ook NT. Ik heb regelmatig verwezen naar Openbaringen omdat de laatste boodschappen, tot redding, voor deze wereld (de mensheid) gelden, alhoewel de oproepen van Openbaring 14 en 19 bestemd zijn voor de Christengemeenten. Dezelfde Yosuha, Messias van het OT is ook de Jezus en de Messias van het NT. Hij waarschuwt voor de afval en het valse Evangelie dat door een Mens in de wereld wordt gebracht. Nu bereiden de USA en Rome een dictatoriale One World Order voor, die zijn fundamenten o.a. in ee Vereintes Europa (ja ook dat Hitler) vindt, maar ook in die van het Oude Babylon en bijv. de ideeën van Karel de Grote, die van Keulen een 2e Rome wilde maken. AUgustinus zegt het al: Rome vertegenwoordigt 2 steden. De zondige en de volmaakte. Rome stelt zich op de plaats van Jezus ja zelfs, Maria als de Konigin van de Hemel! Volgzaam luistern we naar de stemmen van Onze Overheden, die op zullen gaan in het Grote Babylon. Laten we echter ons Geestelijk vorbereiden voor het hemels Koninkrijk en een voorbeld zijn voor anderen. Alhoewel we dan slechts bijwoners zijn, en de vervolging zullen smaken, wacht ons na die strijd een Eeuwig Koninkrijk, gebaseerd op de 10 geboden, de genade en de belijdenis (van zonden) en het voorbeeld Jezus alleen, door de Heilige Geest.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 10 dec 2003 16:06

Ok, schijnbaar kunnen we elkaar niet overtuigen.
Laat mij in mijn overtuiging, zoals Paulus dat ook zegt tegen de Romeinen
Laat ieder in zijn eigen overtuiging.

We kunnen nu de kwestie omdraaien.

Volgens Menecham ben ik als gelovige niet van de wet bevrijd maar wel bevrijd van de vloek van de wet.

Dit hoor ik Boudewijn niet zeggen.

Menecham bedoelt: Ik moet de wet wel houden, maar als ik de wet niet houd, kan deze mij toch niet veroordelen want ik ben vrij van de vloek van de wet.
Dus ben ik alsnog verzekerd in mijn geloof alleen.

Boudewijn bedoelt: als ik de wet niet houd sta ik alsnog onder het oordeel.

Dit is een wezenlijk verschil tussen jullie, Menecham kan ik nog begrijpen.
Van Boudewijn begrijp ik niets.

Graag inhoudelijk reageren op dit.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 10 dec 2003 21:42

Volgens Menecham ben ik als gelovige niet van de wet bevrijd maar wel bevrijd van de vloek van de wet.

Dit hoor ik Boudewijn niet zeggen.

Menecham bedoelt: Ik moet de wet wel houden, maar als ik de wet niet houd, kan deze mij toch niet veroordelen want ik ben vrij van de vloek van de wet.
Dus ben ik alsnog verzekerd in mijn geloof alleen.

Slechts wie Jesjoea´s offer accepteert en hem gehoorzaamt is Hij tot Heil: je bent dan bevrijd van de vloek van de wet (namelijk de straf op de zonde).

Ik denk er niet veel anders over dan Boudewijn: lees mijn citaten maar van hier boven de tekst die gaat over het houden van Jesjoea´s geboden in relatie tot leugenachtig zijn: het is een bijdrage met vier of vijf geciteerde teksten o.a uit Jesaja, Matthéüs, brieven van Johannes.

combineer die met de uitspraak van Jacobus dat een geloof zonder daden dood is: dan kun je vermoeden wat Boudewijn en ik daarover denken.

als ik niet duidelijk genoeg ben, schrijf je dat maar dan probeer ik het nog toe te lichten,

alvast welte ruste,

Menachem (met de A in het midden) :wink:
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 dec 2003 07:59

Beste Harold,

Je schreef:

Inderdaad natuurlijk sta je onder het oordeel, immers Satan heeft ALLE gelegenheid je aan te klagen, omdat JEZELF Gods wetten hebt genegeerd. God kan jou NIET een maatstaf aanmeten, dan alleen toestaan dat jij voor 'andere wetten', een ander (Konink-) Rijk hebt gekozen met -dus- andere wetten. Als je Gods wetten (decaloog) niet naleeft en daaraan of daarin de Gerechtigheid van Jezus tot je eigen leert maken, dan ben je voor God "wetteloos" omdat Hij geen andere wet heeft! Wij kunnen toch ook niet geoordeeld worden aan de Grondwet van Duitsland, omdat we in een ander Rijk (Nederland) wonen en leven! Daarom zijn er toch Ambassadeurs, om onze zaken te vertegenwoordigen. Wel nu zo is het ook met God Grondwet voor Zijn Koninkrijk. Zijn Ambassadeur is Jezus (door de Heilige Geest) als we een ander Rijk willen wonen met diens wetten, dan kan Jezus, de Vader en de heilige Geest NIETS voor je doen. Je WILT niet in dat Hemelse Koninkrijk van God wonen.

Harold, hier moet je aan meewerken;

Hier zien we dat het Beest wetten en geboden heeft veranderd en afgeschafd (Rome heeft de geboden veranderd en leert dat ok zo in de catechismus)

Daniël 8
11 Hij waagde het bovendien de vorst (C) van het hemelse leger uit te dagen door het dagelijkse offer dat aan Hem werd gebracht, af te schaffen en bovendien Zijn tempel te ontwijden.

Hier zie dus dat wereldse godsdiensten onder leiding van het Vaticaan (plaats van aanbidding van de Slang) doorgevoerd en nageleefd zijn.

12 Het heiligdom en het dagelijks offer werden het slachtoffer van de wetteloosheid. Daardoor verdwenen waarheid en rechtvaardigheid en triomfeerde het kwaad.

Deze engelen vragen zich af wanneer God ingrijpt. Maar God laat Satan eersty zichzelf bewijzen en is ook afhankelijk van de keuzes die de mens maakt. God is geen dictator of dwingeland maar respecteerd de keuzes van de mens (-en), totdat Hij zeker weet dat NIEMAND meer voor ZIjn Rijk zal kiezen, dan grijpt hij definitief in. De maat is dan werkelijk vol!

13 Daarna hoorde ik twee heilige engelen met elkaar praten. Eén van hen zei: "Hoelang zal het nog duren voor het dagelijkse offer weer in ere wordt hersteld? Wanneer zal de ontwijding van de tempel ophouden en Gods volk triomferen?"

(Daniël 8 die profetie gaat sinds de Kruisiging in vervulling, waarbij Jezus rond 1840 in het heilige der Heiligen ging om de laatste opdrachten uit te voeren)

Anders blijf je de Tempel (Jezus) ontwijden en dienst wetten en ben je dus wetteloos, zoals de Bijbel hier aangeeft.

Jezus maakt aan (jouw) en de wetteloosheid een einde, als Hij terugkeert en dan zal Hij latenb zien dat de 10 geboden de wet is waarop Hij Satan kon weerstaan in de verdediging en het pleiten voor de verlossing van de mens (die zich in ZIjn gerechtigheid lieten onderwijzen en er naar gingen leven: Satan heeft geen poot om op te staan, omdat de (gerechtvaardige-) wet van God boven alles uitsteekt (Liefde) Satans wet kan dan niet in werking treden. De mens vervloekt zichzelf, God vervloekt de mens niet (meer) zoals Hij aangaf, na de zondvloed!

2 Thessalonicenzen 2
6 Maar te zijner tijd zal hij tevoorschijn komen.
7 Want de geheime wetteloosheid is al in werking getreden, maar heeft zich nog niet kenbaar gemaakt. Dat kan pas als hij, die dit nog verhindert, weg is.
8 Dan zal de 'mens van zeer grote zonde' in de openbaarheid treden. Maar de Here Jezus zal hem door Zijn adem vernietigen en hem, als Hij terugkomt, alleen al door Zijn stralende verschijning machteloos maken.

Dus zij die wetteloosheid doen, worden door Jezus geopenbaard, ten aanschouwen van Satan en de mensen.

Dit goldt voor het volk Israël van het OT, maar geldt evenzeer voor ons, als volgelingen van Jezus. Immers Jezus de Messias was toch ook voor hen bedoelt! En Jezus ZEI toch dat het land wat ze zouden beerven, Geestelijk was (Nicodemus Joh 3)

Deuteronomium 6
1 "De HERE, uw God, droeg mij op u al deze geboden te geven, die u moet gehoorzamen in het land, dat u spoedig zult binnentrekken en waar u zult leven.
2 Het doel van deze wetten is dat u, uw kinderen en uw kleinkinderen de HERE, uw God, eer bewijzen door al Zijn aanwijzingen uw leven lang op te volgen; als u dat doet, hebt u een lang en voorspoedig leven in het vooruitzicht.

Zelfs in Openbaring 14 geeft Jezus de Christengemeenten nog een kans:

Openbaring 14
1 Ik zag het Lam op de berg Sion staan. Er waren 144.000 mensen bij Hem. Zij hadden Zijn naam en de naam van Zijn Vader op hun voorhoofd.
2 En ik hoorde een geluid uit de hemel als van een enorme waterval of van zware donderslagen. Het leek ook wel op harpmuziek.
3 Het waren de 144.000 die een nieuw lied zongen voor de troon van God, voor de vier levende wezens en voor de ouderlingen. Zij waren de enigen die dat lied kenden. Niemand anders kon het leren. Het waren de 144.000 vrijgekochten van de aarde.
4 Zij hebben met niemand gemeenschap gehad, maar zijn zuiver gebleven. Zij volgen het Lam waar Hij ook heengaat. Zij zijn vrijgekocht uit de mensen, de eerste vruchten voor God en het Lam.
5 Zij hebben geen leugen over hun lippen laten komen en er valt niets op hen aan te merken.

1e waarschuwing:

6 Ik zag een andere engel in het midden van de hemel vliegen. Hij had een blijvende boodschap bij zich, die hij aan ieder op aarde bekend moest maken: Aan alle volken, stammen en taalgroepen.

7 Hij riep: "Heb ontzag voor God; eer Hem, want de tijd is gekomen dat Hij recht zal spreken. Aanbid Hem, Die de hemel en de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft."

2e Waarschuwing:

8 Er kwam een tweede engel, die zei: "Gevallen! Gevallen is het grote Babylon, dat alle volken van de wijn van haar woeste ontucht heeft laten drinken."

3e Waarschuwing:

9 Een derde engel volgde hen en riep: "Wie het beest en zijn beeld aanbidt en het teken op zijn voorhoofd of hand laat zetten, zal de wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd in Zijn wraakbeker is gegoten.
10 Die zal door vuur en zwavel gepijnigd worden, voor de ogen van de heilige engelen en het Lam.

Openbaring 19 vertelt ons WAARVOOR die 3 engelen waarschuwden:

1 Rome en de USA (hier als twee vrienden de One World Order leidende: (vergelijk Openbaring 13) zij bestriojden de trouwe gelovigen, die in Openbaring 12:17 worden genoemd. De rest houd zich aan menselijke wetten en geboden, gedicteerd door ROme en burgelijk uitgevoerd door Whasington DC/Pentagon.

Hier zien we het verraad van onze politieke leiders aan de mensen, waarvan we meenden dat zij het goed met ons voor hadden (democratie bijv)

19 Ik zag het beest samen met de koningen van de aarde. Zij hadden hun legers verzameld om oorlog te voeren tegen Hem, Die op het paard zit en tegen Zijn leger.

Ook zei voeren de burgelijke wetten en geboden uit van Rome, door de USA opgelegd aan de politieke leiders in de gehele wereld. We zien daarvan NU AL voorbeelden van!!

Dit is duidelijk, de Mens der wetteloosheid, die nonder Satans geestelijke leiding opdrachten uitvoerde, wordt gestraft en al zijn leugenprofetie komt aan het licht. Zijn macht wordt hem ontnomen en niemand kan er iets tegen doen. Ook wereldse politci , zxij die de One World Order leiden, kunnen niets meer doen. De gevolgen van de wetteloosheod zal de mensen op hun hoofd komen, zij die het Merkteken (de ZON dag) aanbaden worden door diezelfde hiytte vernietigd, als die zij aanbaden. De verlosten zijn verzegeld met Gods Zegel (het Sabbatsgebod: de enige vrije dag die vanuit de Hemel wordt geschonken en waar geen aardse politicus deel aan heeft gehad)

20 Het beest en de leugenprofeet, die onder het oog van het beest opmerkelijke dingen had gedaan, werden gevangen genomen. Door die opmerkelijke dingen waren alle mensen verleid, die het teken van het beest droegen en het standbeeld van het beest aanbaden. Zowel het beest als de leugenprofeet werden levend in het brandende zwavelmeer gegooid.

Het mag duidelijk zijn welke concequenties er aan kleven als we blijvend Gods wetten negeren en (bewust) naast ons neer leggen.

Jezus is dus hier zowel de Verlosser (uit Liefde) als de Vernietiger (uit Liefde) Het zwaard is het Schriftwoord dat Jezus (feitelijk: door de discipelen) uitspreekt. Satan wordt dus in feite monddood gemaakt door de Waarheid (Jezus) dat we in de Bijbel kunne vinden. De Profetie (Jezus) + de Bijbel moeten we dus BEIDEN kennen en ervaren, willen redelijk kunnen verkondigen. Daarom ben ik niet bang voor welke discussie ook! Dus DAAROM wijzen de DRIE-EENHEID voortdurend op het belang van de 10 geboden voor de mens die verlost wil worden.
Darom strijdt Satan om de Hemelse wetten te VERANDEREN en te VERVALSEN!

21 Heel hun aanhang werd gedood door het zwaard uit de mond van Hem, Die op het paard zit. En alle vogels deden zich tegoed aan hun vlees.

Dat mag duidelijk zijn. Niemand komt in het Konikrijk dan door de Deur (Jezus) Niemand komt tot de Vader dan door Jezus. Niemand komt zonder redelijk oordeel, op redelijke wetten in het Koninrkijk. Geen enkele zonde, komt in het Hemels Koninkrijk. Geen enkel mens die het Offer niet heeft aangenomen en zijn zonde heeft beleden, komt in het Hemels Koninkrijk. Wetten zijn om berouw en zonde te kennen en te belijden. Wetteloosheid maakt het belijden van zonden, op grond van Jezus Gerechtigheid onmogelijk.
Vandaar dat biechten in de Rooms Katholiekek kerk, wetteloosheid is, als de wetten van God gekend zijn (als de mens of de geestelijk weet dat er Gods wetten zijn en toegepast moeten worden!)

Nu ben ik zelf niet zo onder de indruk van het woord "de vloek". Want ik zie het geheel natuurlijk in een profetische perspectief m.b.t. het Schriftwoord en de mogelijkheid mijn zonden te belijden aan Jezus (en niet meer te zondigen). Welnu, iemand die zegt zonder zonde te zijn is een leugenaar! Pas als de deuren van het Hemels Jeruzalem zich sluiten en de verlosten in die stad, 1000 jaren zullen verteoven, dan pas kunnen we zeggen dat Gods volk werkelijk verlost is. Want zelfs op weg er naar, als Jezus ons dus op neemt, kunnen we nog steeds 'vallen' en kiezen voor dit aardse Babylon. (die reis duurt van Sabbat tot Sabbat) Dus van de 1e dag na de Sabbat tot de 6e dag na de Sabbat). We zullen ontvangen worden door Jezus persoonlijk en met Hem avondmaal hebben!
Men zij gewaarschuwd!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 11 dec 2003 23:55

Boudewijn,

Ik mis het verlossende werk van Christus teveel, mijns inziens ben jij hoofdzakelijk bezig met je eigen gerechtigheid. Wat weet bijvoorbeeld een geestelijk gehandicapte of een kind nou van de wet van mozes, toch moeten we als kinderen geloven, daar gaat het om. Als een geestelijk gehandicapte vervult is van de geest (en dus een in het hart geschreven wet heeft) weet hij of zij nog niets van de wet van Mozes, wel van het doel van de wet nl, het grote gebod over liefde.

Ik hoop dat je zult gaan begrijpen hoe eenvoudig het evangelie is.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 dec 2003 09:28

Beste Harold,

Ik doe niets anders dan te wijzen op het Verlossende Woord van Christus. IN feite wijs ik op de Profetie (ën= Jezus) Wel kan het zo zijn, dat ik vanuit mijn eigen ervaringen vertel. Je moet je vraag niet aan mij voorleggen maar in gebed aan de Heilige Geest. Is het waar...........Hemelse Vader. Wilt U mij...........wijzen op de waarheden en juistheden van Uw Schriftwoord. Volg geen mensen na, maar Jezus! Daarin heb je volkomen gelijk Harold.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 dec 2003 09:29

Beste Harold,

Ik doe niets anders dan te wijzen op het Verlossende Woord van Christus. In feite wijs ik op de Profetie (ën= Jezus) Wel kan het zo zijn, dat ik vanuit mijn eigen ervaringen vertel. Je moet je vraag niet aan mij voorleggen maar in gebed aan de Heilige Geest. Is het waar...........Hemelse Vader. Wilt U mij...........wijzen op de waarheden en juistheden van Uw Schriftwoord. Volg geen mensen na, maar Jezus! Daarin heb je volkomen gelijk Harold. Het is juist dat wij als kinderen moeten worden opgevoed, maar Jezus leert ons dat we geen kinderen moieten blijven. Hij neemt ons aan zoals we zijn, maar we moeten niet blijven STAAN op dat punt, anders groeien we niet, gelijk kinderen (ook) doen.

Deuteronomium 6
1 "De HERE, uw God, droeg mij op u al deze geboden te geven, die u moet gehoorzamen in het land, dat u spoedig zult binnentrekken en waar u zult leven.
2 Het doel van deze wetten is dat u, uw kinderen en uw kleinkinderen de HERE, uw God, eer bewijzen door al Zijn aanwijzingen uw leven lang op te volgen; als u dat doet, hebt u een lang en voorspoedig leven in het vooruitzicht.

Is dit het Verossende Woord brengen van Jezus, of komt dat uit mijn persoonlijke Poëzie album!

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 dec 2003 18:26

Ik mis het verlossende werk van Christus teveel, mijns inziens ben jij hoofdzakelijk bezig met je eigen gerechtigheid.

Hoi Harold,

dat kan zo lijken, maar besef dat Boudewijn, Nakdimon en ik gewoon ervan uitgaan dat we in de schuld van onze zonden (de vloek van de wet) zouden sterven als Jesjoea geen verzoening buiten de poorten op Golgolta had bewerkstelligd!

wij zijn ongelooflijk blij met Jesjoea en willen niets liever dan zijn woorden zeer serieus nemen en waar wij kunnen zonde mijden: we weten hel goed wat zonde is uit het Woord verder hebben we de Geest die als een gewetensbel gaat rinkelen wanneer we in de buurt van zonde komen: niet dat we zonder zonde zijn, want dat is niemand, maar het benoemen van zonde en het willen gehoorzamen door zonde te mijden zijn goede zaken.

God is te heilig om zonde te negeren of niet te erkennen.

Wet en genade: ze zijn aan elkaar gekoppeld als verkeersregels en een betaalde boete!

:wink:

shalom
Menachem

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 dec 2003 18:28

Ik mis het verlossende werk van Christus teveel, mijns inziens ben jij hoofdzakelijk bezig met je eigen gerechtigheid.

Hoi Harold,

dat kan zo lijken, maar besef dat Boudewijn, Nakdimon en ik gewoon ervan uitgaan dat we in de schuld van onze zonden (de vloek van de wet) zouden sterven als Jesjoea geen verzoening buiten de poorten op Golgolta had bewerkstelligd!

wij zijn ongelooflijk blij met Jesjoea en willen niets liever dan zijn woorden zeer serieus nemen en waar wij kunnen zonde mijden: we weten hel goed wat zonde is uit het Woord verder hebben we de Geest die als een gewetensbel gaat rinkelen wanneer we in de buurt van zonde komen: niet dat we zonder zonde zijn, want dat is niemand, maar het benoemen van zonde en het willen gehoorzamen door zonde te mijden zijn goede zaken.

Wet en genade: ze zijn aan elkaar gekoppeld als verkeersregels en een betaalde boete!

Philp 2:12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:

shalom
Menachem

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 dec 2003 18:28

Hoi Harold,

[b]Philp 2:12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
[/b]

shalom
Menachem

Terug naar “Archief”