Aragorn schreef:Tabitha schreef:Aragorn schreef:Tabitha schreef:Aragorn schreef:Het Weermannetje schreef:Nee, maar je moet niet zeggen dat het leergeschil net zo groot kan zijn of was als je nu leergeschillen hebt.
Waarom niet? Misschien wel groter!
Daar geloof ik niets van en wel om de reden dat vrijzinnig en ultra-reformatorisch heel ver uit elkaar liggen en zelfs de basis ontbreekt.
'k vind zelf dat je wel mee moet gaan naar de PKN, maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen niet mee kunnen.
Maar wie weet hoe ver men uit elkaar lag bij Paulus, Apollos en Cefas? (ik niet..

)
En in de hervormde kerk zaten niet veel ultra-reformatorischen dacht ik.
Bij Apollos, Cefas en Paulus ging het volgens mij allemaal om christelijke groeperingen die Christus als Redder zagen, dit kun je denk ik niet zeggen van vrijzinnige poppetjes.
En in de hervormde kerk komen wel degelijk ultra-reformatorische preken voor (wel eens in de hervormde kerk van staphorst geweest?

)
Nah, sommige vrijzinnigen misschien niet nee. Maar in de tijd van Paulus waren er ook al mensen die de opstanding loochenden.
En nee, nooit in Staphorst geweest, hoe ultra is dat?
Okay, er waren mensen die opstanding loochenden, maar waren dat ook de volgelingen van Cefas??? Volgens mij waren daar sprake van andere kloven dan nu met dat hele PKN-gebeuren.
In Staphorst is het dus echt ultra-reformatorisch. Ten eerste wordt er van de preekstoel niet gepraat, maar gezongen en wordt er flink nagegalmd (Amaaaaaaaaaaaaaaaaaan

moet amen zijn)
En ten tweede zijn er nog zeer veel zware elementen in de Staphorste preek, zoals 'wat een zegen als je in die put mag zitten' (daar bedoelt de weledelachtbare ds. de Jong mee dat je je zondigheid maar diep mag voelen) I.p.v dat hij zegt: wat een zegen als je uit de put mag komen.....
En ten derde is het gebruikelijk om 5 tellen per noot te tellen bij het psalmzingen

, zodat je gedwongen wordt om na elke lettergreep wederom te ademen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.