De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:16

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Dus Aragorn, jij bent voor saamhorigheid? Maar dat kan niet altijd. Als de leerverschillen te groot zijn, dan kan dat niet.

Zolang er mensen als jij (die om 1% onenigheid eerder uit elkaar gaan dan om 99% overeenkomst) zullen zijn zal dat inderdaad niet kunnen nee...

Ken je ook het voorbeeld dat ik noemde van Paulus en Cefas? Zij hadden allebei aanhangers onder de gemeenteleden, een soort leerverschil tussen die 2 groepen zegmaar. En Paulus zegt dan: ik ben niet van Paulus of Cefas, maar van Christus.

Maar jij bent dus tegen saamhorigheid? Ik denk niet dat Jezus dat met je eens zou zijn.

Jij kunt niet oordelen over het leergeschil tussen Paulus en Cefas. Ik behoor ook niet bij de mensen die om 1% onenigheid uit elkaar gaan. Daarom zei ik ook alleen als het verschil te groot is!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 11:23

Nee, en ik hoef daar ook niet over te oordelen. Moraal van het verhaal is, is dat dat niet het belangrijkst is, maar de liefde wel.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:26

Nee, maar je moet niet zeggen dat het leergeschil net zo groot kan zijn of was als je nu leergeschillen hebt.

eline ruben
Verkenner
Verkenner

PKN

Berichtdoor eline ruben » 18 mei 2004 16:37

Hoi,

Ik zat sinds kort zelf ook in de hervormde kerk. De kerk is meegegaan in heel het PKN gebeuren. de kerkeraad+dominee zegt "We worden meegevoerd, buiten onze wil om". Dan vraag ik me af wanneer is dan de grens. Ik zelf vindt persoonlijk de grens wanneer er niet meer naar Gods geboden wordt geluisterd. En dan kan de PKN zeggen van jullie mogen blijven wie jullie waren, maar als kerk zit je toch nog met een dun draadje vast aan de PKN. Drie kerken 1 maken, het is een mooie oplossing maar niet haalbaar iedere kerk neemt toch zijn eigen belijdenis mee. Dan kan je nog niet spreken over een kerk! Het heeft in onze kerk veel kapot gemaakt, scheuringen zijn het gevolg geweest. Ik kerk nu in de hervormde kerk in hersteld verbant. Heeeeel triest!groetjes my

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 16:47

Het Weermannetje schreef:Nee, maar je moet niet zeggen dat het leergeschil net zo groot kan zijn of was als je nu leergeschillen hebt.

Waarom niet? Misschien wel groter!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 19:28

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Nee, maar je moet niet zeggen dat het leergeschil net zo groot kan zijn of was als je nu leergeschillen hebt.

Daar geloof ik niets van en wel om de reden dat vrijzinnig en ultra-reformatorisch heel ver uit elkaar liggen en zelfs de basis ontbreekt.
'k vind zelf dat je wel mee moet gaan naar de PKN, maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen niet mee kunnen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 19:30

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Daar geloof ik niets van en wel om de reden dat vrijzinnig en ultra-reformatorisch heel ver uit elkaar liggen en zelfs de basis ontbreekt.
'k vind zelf dat je wel mee moet gaan naar de PKN, maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen niet mee kunnen.

Maar wie weet hoe ver men uit elkaar lag bij Paulus, Apollos en Cefas? (ik niet.. :wink: )

En in de hervormde kerk zaten niet veel ultra-reformatorischen dacht ik.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 19:36

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Maar wie weet hoe ver men uit elkaar lag bij Paulus, Apollos en Cefas? (ik niet.. :wink: )

Bij Apollos, Cefas en Paulus ging het volgens mij allemaal om christelijke groeperingen die Christus als Redder zagen, dit kun je denk ik niet zeggen van vrijzinnige poppetjes.

En in de hervormde kerk komen wel degelijk ultra-reformatorische preken voor (wel eens in de hervormde kerk van staphorst geweest? :roll: :shock: :wink: )
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 19:38

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Bij Apollos, Cefas en Paulus ging het volgens mij allemaal om christelijke groeperingen die Christus als Redder zagen, dit kun je denk ik niet zeggen van vrijzinnige poppetjes.

En in de hervormde kerk komen wel degelijk ultra-reformatorische preken voor (wel eens in de hervormde kerk van staphorst geweest? :roll: :shock: :wink: )

Nah, sommige vrijzinnigen misschien niet nee. Maar in de tijd van Paulus waren er ook al mensen die de opstanding loochenden.

En nee, nooit in Staphorst geweest, hoe ultra is dat?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 19:48

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Nah, sommige vrijzinnigen misschien niet nee. Maar in de tijd van Paulus waren er ook al mensen die de opstanding loochenden.

Okay, er waren mensen die opstanding loochenden, maar waren dat ook de volgelingen van Cefas??? Volgens mij waren daar sprake van andere kloven dan nu met dat hele PKN-gebeuren.

In Staphorst is het dus echt ultra-reformatorisch. Ten eerste wordt er van de preekstoel niet gepraat, maar gezongen en wordt er flink nagegalmd (Amaaaaaaaaaaaaaaaaaan :arrow: moet amen zijn)
En ten tweede zijn er nog zeer veel zware elementen in de Staphorste preek, zoals 'wat een zegen als je in die put mag zitten' (daar bedoelt de weledelachtbare ds. de Jong mee dat je je zondigheid maar diep mag voelen) I.p.v dat hij zegt: wat een zegen als je uit de put mag komen..... :cry:
En ten derde is het gebruikelijk om 5 tellen per noot te tellen bij het psalmzingen :roll: , zodat je gedwongen wordt om na elke lettergreep wederom te ademen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 19:54

Ow, wacht ff, is dat ds. T.J. de Jong?

Ja, die heb ik weleens gehoord met een schoolopening, wat een brouwaap is dat zeg.. hoe hij verder preekt weet ik niet, maar ik zat me constant te verwonderen over zijn stemgeluid. En me af te vragen of hij ook zo zou praten als hij tegen ze vrouw "ik hou van jou" zegt.. :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 20:00

Aragorn schreef:Ow, wacht ff, is dat ds. T.J. de Jong?

Ja, die heb ik weleens gehoord met een schoolopening, wat een brouwaap is dat zeg.. hoe hij verder preekt weet ik niet, maar ik zat me constant te verwonderen over zijn stemgeluid. En me af te vragen of hij ook zo zou praten als hij tegen ze vrouw "ik hou van jou" zegt.. :mrgreen:

ja, is inderdaad ds tjitze de jong. 'k heb hem een paar keer horen preken, omdat ik familie in Stapurst heb wonen.
En 'k heb hem ook wel eens in een andere situatie horen praten en toen praatte hij wel enigszins anders :mrgreen:
Overigens vind ik het wel een kunst dat hij dat zo duidelijk kan onderscheiden, want tijdens de preek, weet 'ie zich voortdurend aan z'n eigen geproduceerde jargon te houden, maar waarschijnlijk heeft 'ie daar speciale logopedielessen voor gevolgd :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 20:22

Oja, en het zou wel kunnen dat de groepen van Cefas en Apollos niet degenen waren die niet in opstanding geloofden ja. Want daar loopt Paulus dacht ik wel flink tegen te betogen...

Maar idd knap hoor, dat hij dat zo consequent vol weet te houden. Het staat zeker daeftigh om zo te praten op de preekstoel.. 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 mei 2004 13:03

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:
Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

Okay, er waren mensen die opstanding loochenden, maar waren dat ook de volgelingen van Cefas??? Volgens mij waren daar sprake van andere kloven dan nu met dat hele PKN-gebeuren.

In Staphorst is het dus echt ultra-reformatorisch. Ten eerste wordt er van de preekstoel niet gepraat, maar gezongen en wordt er flink nagegalmd (Amaaaaaaaaaaaaaaaaaan :arrow: moet amen zijn)

Wel een sterke mate van overdrijving zeg. Oke, je moet wennen aan zijn manier van preken maar als je het elke zondag hoort is het heel gewoon.
En ten tweede zijn er nog zeer veel zware elementen in de Staphorste preek, zoals 'wat een zegen als je in die put mag zitten' (daar bedoelt de weledelachtbare ds. de Jong mee dat je je zondigheid maar diep mag voelen) I.p.v dat hij zegt: wat een zegen als je uit de put mag komen..... :cry:

Misschien komt het in het verband waarin het gezegd is wat beter tot z'n recht.
En ten derde is het gebruikelijk om 5 tellen per noot te tellen bij het psalmzingen :roll: , zodat je gedwongen wordt om na elke lettergreep wederom te ademen.

Is ook sterk overdreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 13:06

Ja, als je het elke zondag hoort valt het na een poosje niet meer op. Maar voor een 'normaal' iemand (die het dan denk ik toch wat beter kan beoordelen) is het niet overdreven om het zo te ervaren.

Terug naar “Archief”