Maar in interviews heeft hij toch duidelijk laten merken dat hij er eigenlijk mee zou willen bereiken dat de prediking in de GG verandert.
Ik heb interviews gelezen waarin hij aangaf dat de studie vooral was voortgekomen uit persoonlijke interesse, om zelf de zaken eens op een rijtje te zetten. Of hij er eigenlijk mee zou willen bereiken dat de prediking wijzigt kan ik niet beoordelen.
Ik kan me echter goed voorstellen dat, als je scheefgroei signaleert, dit wilt bijsturen. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen wat daar verkeerd aan is. Als je de bijbel en de (nadere) reformatoren inderdaad als zeer waardevol beschouwd lijkt me een herijking op z'n tijd niet verkeerd. Uit de reacties blijkt echter dat men hem dit zeer kwalijk neemt. Dit maakt op mij een zeer zelfgenoegzame indruk.
En nogmaals: als Vd Zwaag het bij het verkeerde eind heeft (als hij de prediking in de gergem verkeerd voorstelt of als hij de theologie van de (nadere) reformatoren verkeerd interpreteert) dan moet dat gewoon weerlegd worden i.p.v. met een hoop geschreeuw iemand tot ketter te verklaren.
Even inhoudelijk dan:
Solus:
Mensen moeten er op gewezen worden dat ze gedoopt zijn en al in het verbond zijn.
In feite lijkt em dit ook uiterst terecht. Als mensen niet meer op de beloften die God bij hun doop gedaan heeft gewezen mogen worden wat is dan de functie van de doop? Verliest de kinderdoop dan niet haar betekenis? Ik heb al eerder gesteld dat de kinderdoop eigenlijk niet samengaat met een strikte uitverkiezingsleer en jij bevestigd dat vermoeden.
Solus:
Het bevel om tot Christus te gaan "gewoon zoals je bent" moet als een wettische zweep over de gemeente gelegd worden.
Dat deel van de wettische zweep verzin jij erbij, neem ik aan?
Als we niet tot Christus mogen komen zoals we zijn, hoe moeten we dan komen?
Solus:
Dat een mens van nature dat niet kan, daar zwijgt hij over.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een reformatorisch theoloog dit zou ontkennen. Waar je het over kunt hebben is de plaats die dat gegeven in de prediking krijgt. Ik zie Jezus nergens mensen oproepen tot bekering en er direct aan toevoegen dat ze dat niet kunnen. Jij wel?
Klaas