Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 21 okt 2014 21:40

citaat:
In het volgende vers maakt Paulus onderscheid tussen uitverkoren Israël en verhard Israël.

'En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer. Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.' (Rom 9 vers 6-7)

De belofte is geschied aan uitverkoren Israël en het verharde deel heeft het niet verkregen. Dat is een tweedeling die hij maakt binnen Israël, dat lijkt me glashelder.

Helemaal mee eens! Maar ik teken hier wel bij aan dat gelovigen van het herstelde Israël wel uitverkorenen zijn,maar dat maar niet tot de Gemeente behoren.Maar ze zijn wel allen zalig in hun eigen orde. Een emmer kan maar vol zijn en een vingerhoed ook! h.gr: ereunao

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2014 23:04

Maar het zou toch zijn één herder en één kudde?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2014 07:55

citaat:
Maar het zou toch zijn één herder en één kudde?

Jawel, maar dan gaat het over het vergaderen van een Gemeente uit Joden en heidenen, niet over de verschillende positie van Israël en de Gemeente in het Konimkrijk h.gr: ereunao

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 okt 2014 08:54

ereunao schreef:Ik kan hier slechts herhalen wat ik gezegd heb en het is mij niet onaangenaam en het geeft u zekerheid Fill.3:1HSV:
De Apostelen behoorden toen zij met Hem op aarde verkeerden tot het ware Israël en bleven ook na hun bekering Joden naar het vlees. Maar toen Hij de H.Geest uitstortte werden zij allen door een Geest tot een lichaam gedoopt waarin is noch Jood noch Griek.
Maar eerder schreef je nog:
ereunao schreef:Daarom kan het ware Israël nooit onder het lichaam van Christus gevonden worden omdat de Gemeente met Chr. verbonden is in Zijn opstandingsleven en dat is een nieuwe schepping die helemaal niet bij Israël past.
Sorry, maar dat kan ik niet met elkaar rijmen. Want de apostelen waren en bleven het ware Israël, ook toen ze tot de Gemeente behoorden. Dat is denk ik ook waar onze wegen scheiden. Want ik ben niet zo'n aanhanger van een volstrekte dichotomie tussen "hemels" en "aards" en tussen Gemeente en Israël. Dat is wel de kern (het uitgangspunt) van je bijbeluitleg. Ik zie een vloeiender samenhang tussen beiden. Heel de verkondiging van het NT loopt namelijk uit op een samengaan van het hemelse en het aardse (het nieuwe Jeruzalem), waarbij God alles in allen zal zijn. Het nieuwe Jeruzalem is namelijk heilige der heiligen waar God ten volle temidden van Zijn volk woont. Want dat is ook de hemel: de plek waar God woont. De aarde is de plek waar mensen wonen. De geschiedenis komt tot haar einddoel waar God en mens weer helemaal in harmonie zijn: (nieuwe) hemel en aarde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 okt 2014 09:35

ereunao schreef:Helemaal mee eens! Maar ik teken hier wel bij aan dat gelovigen van het herstelde Israël wel uitverkorenen zijn,maar dat maar niet tot de Gemeente behoren.Maar ze zijn wel allen zalig in hun eigen orde. Een emmer kan maar vol zijn en een vingerhoed ook! h.gr: ereunao

Is het geen alternatieve vervangingstheologie door te denken dat gelovige Joden niet bij de Gemeente behoren?

Behoorde Paulus dus niet tot de Gemeente?

En, als alle Joden alleen maar kunnen rekenen op de landsbelofte, hoe zit het dan met de nieuwe aarde, waar het Hemelse Jeruzalem op zal neerdalen?

Mij lijkt dat op dat moment de landsbelofte weer ingetrokken zou worden; of de ongelovige Joden die wel in de landsbelofte inbegrepen zijn moeten een erg groot stuk van hun land weer inleveren: reken de afmetingen van het Hemelse Jeruzalem maar eens uit op basis van Openbaringen, als je de waardes letterlijk neemt. Met andere woorden, ik concludeer hieruit dat we het gehele verbond alleen maar geestelijk kunnen zien, en niet vleselijk (waarmee het laatstgenoemde vraagstuk irrelevant wordt en dus geen probleem oplevert). Voor Christus goldt het verbond expliciet alleen voor de gelovige Jood, na Christus voor de gelovige Jood en de gelovige heiden. De ongelovige Jood heeft 'niets', en de ongelovige heiden evenmin.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2014 10:15

elbert schreef:Sorry, maar dat kan ik niet met elkaar rijmen. Want de apostelen waren en bleven het ware Israël, ook toen ze tot de Gemeente behoorden. Dat is denk ik ook waar onze wegen scheiden. Want ik ben niet zo'n aanhanger van een volstrekte dichotomie tussen "hemels" en "aards" en tussen Gemeente en Israël.

Jezus zei," Ik ZAL Mijn gemeente bouwen".

Wel degelijk iets nieuws dus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2014 10:49

De kudde is de gemeente, lijkt me helder toch? Eerst waren het twee en later werd het één.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2014 11:35

citaat:
Sorry, maar dat kan ik niet met elkaar rijmen. Want de apostelen waren en bleven het ware Israël, ook toen ze tot de Gemeente behoorden. Dat is denk ik ook waar onze wegen scheiden. Want ik ben niet zo'n aanhanger van een volstrekte dichotomie tussen "hemels" en "aards" en tussen Gemeente en Israël. Dat is wel de kern (het uitgangspunt) van je bijbeluitleg. Ik zie een vloeiender samenhang tussen beiden. Heel de verkondiging van het NT loopt namelijk uit op een samengaan van het hemelse en het aardse (het nieuwe Jeruzalem), waarbij God alles in allen zal zijn. Het nieuwe Jeruzalem is namelijk heilige der heiligen waar God ten volle temidden van Zijn volk woont. Want dat is ook de hemel: de plek waar God woont. De aarde is de plek waar mensen wonen. De geschiedenis komt tot haar einddoel waar God en mens weer helemaal in harmonie zijn: (nieuwe) hemel en aarde

De Gemeente is een nieuwe schepping, aan Chr. verbonden in zijn opstandings- en niet in Zijn aardse leven. 2 Kor. 5:16.17. God werkt altijd gefaseerd, trapsgewijs. Hij had de wereld ook wel in een dag kunnen scheppen, maar Hij verkoos er zes dagen over te doen. En Hij had de Messias ook wel uit Eva geboren kunnen laten worden. Maar nu heeft God er 4000 jr voor genomen om de komst van Zijn Zoon voor te bereiden. Maar zo lang het koninkrijk nog in zijn ontwikkeling, nog in beweging is kent het verschillende fasen en gestalten. Zo regeerde Hij de mens na de zondeval tot de zondvloed door het geweten Gen. 4:7. Van de zondvloed tot de roeping van A-ham door menselijke overheden in te stellen om het kwaad te beteugelen. Vanaf A-ham tot Mozes moesten de patriachen zich aan Zijn beloften houden en zich laten leiden.Gen. 15:1 En vanaf de Sinaï tot de komst van de Messias was Israël onder de wet.Mal.4:4, Gal.3:23. Dit alles evenwel zo dat de essentie van de voorgaande bedeling meeging in de volgende. Maar wij zien telkens weer dat de mens hopeloos faalt en in de zonde valt in welke verantwoordelijkheid God hem ook stelt. De bedeling van het geweten eindigt in de zondvloed. De menselijke overheden in de torenbouw en het hele verhaal van A-ham en de patriarchen met een doodkist in Egypte. En onder de wet voerde de mens zijn goddeloosheid ten top in de moord op de Messias .Maar juist hier triomfeerde Gods genade over de zonde door het kruis van Christus. Maar daar klonk wel ‘Het is volbracht’maar wij lezen pas in Openb.21: ‘het is geschied’
Ik ben het dus wel met je eens in de laatste en definitieve gestalte van het koninkrijk alle verschillen ophouden. Want daar woont God bij de mensen en vloeien hemel en aarde op een voor ons nog onvoorstelbare wijze samen. Maar dat is de achtste dag in de symboliek van de Schrift. Daarom heeft alleen het Loofhuttenfeest een achtste dag. Maar is zelf een beeld van Israël in het messiaanse rijk dat nog een binnen-historisch rijk is terwijl de Gemeente nu reeds tot de achtste dag behoort omdat zij met Christus verbonden is in Zijn hemelse opstandingsleven. Daarom vieren wij ook de achtste dag i.p.v.de sabbat, dat scheelt veel meer dan een nachtje slapen! Het gaat dus wel in heel de Schrift om het ene koninkrijk, maar de transcendente, hemelse positie van de Gemeente tot Openb.21 is een andere dan die van Israël in het messiaanse rijk.
citaat:
Mij lijkt dat op dat moment de landsbelofte weer ingetrokken zou worden; of de ongelovige Joden die wel in de landsbelofte inbegrepen zijn moeten een erg groot stuk van hun land weer inleveren: reken de afmetingen van het Hemelse Jeruzalem maar eens uit op basis van Openbaringen, als je de waardes letterlijk neemt. Met andere woorden, ik concludeer hieruit dat we het gehele verbond alleen maar geestelijk kunnen zien, en niet vleselijk (waarmee het laatstgenoemde vraagstuk irrelevant wordt en dus geen probleem oplevert). Voor Christus goldt het verbond expliciet alleen voor de gelovige Jood, na Christus voor de gelovige Jood en de gelovige heiden. De ongelovige Jood heeft 'niets', en de ongelovige heiden evenmin.

Hier ben je hopeloos in de war, maar ik hoop dat je het na het bovenstaande wat duidelijker zal worden.h.gr: ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 okt 2014 11:56

Niet op het onderwerp. Maar laat goed zien waarmee jij bekend bent... talmoed onderwijs...
Maar Jezus keurde de verzonnen duivelse tradities van de rabbi's altijd af. Zie Mat. 23.

ereunao schreef:Precies, en die ontleenden zij dus niet aan de door jou vervloekte Talmoed en staan daarom ook niet model voor ‘de vervloekte religie’ van de Joden

Denk a.u.b. eens rustig na. Wat is de Talmoed? Is het niet de opgeschreven traditie, overleveringen die in de tijd van Jezus op aarde nog niet (of niet allemaal) opgeschreven waren?

Misschien dat Joden het jou duidelijk kunnen maken:
http://books.google.nl/books?id=vUW8GFg ... &q&f=false

En wat dat talmoed onderwijs betreft waar ik mee bekend zou zijn, ik weet net zo veel of liever zo weinig van de Talmoed als jij. Maar ik ben wel gewend eerst iets te onderzoeken en te zorgen dat ik bewijzen kan wat ik hier schrijf.

Wat ik er van weet is al teveel. Maar als je onderzoek naar de talmoed wilt doen is dit misschien een zinnige site voor je:
http://www.come-and-hear.com/index-2.html

En ik raad jou aan dit ook te doen voordat je met vervloekingen slingert. Zo houden wij het peil van dit forum en van deze discussie hoog. Maar totnogtoe heb ik veel beweringen, maar bijzonder weinig bewijzen van je gezien

Onderzoek dan eens de links die ik je aanbied. Heb er toch al aardig wat gedaan dacht ik.
Bovendien vervloek ik enkel wat Jezus ook vervloekt, de leer van de rabbi's die voorkomt uit dezelfde leer van de Farizeeën.

Jezus in Mat. 23 schreef:23Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.
24Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt.
25Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reinigt de buitenkant van de drinkbeker en van de schotel, maar vanbinnen zijn ze vol van roofzucht en onmatigheid.
26Blinde Farizeeër, reinig eerst de binnenkant van de drinkbeker en de schotel, zodat ook de buitenkant daarvan rein wordt.
27Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.
28Zo lijkt u ook wel vanbuiten rechtvaardig voor de mensen, maar vanbinnen bent u vol huichelarij en wetteloosheid.
29Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bouwt de graven voor de profeten en versiert de grafmonumenten van de rechtvaardigen,
30en u zegt: Als wij in de tijd van onze vaderen hadden geleefd, hadden wij niet met hen meegewerkt om het bloed van de profeten te vergieten.
31Aldus getuigt u tegen uzelf, dat u kinderen bent van hen die de profeten gedood hebben.
32Maakt ook u dan de maat van uw vaderen vol!
33Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?
34Daarom zie, Ik zend profeten, wijzen en schriftgeleerden naar u toe, en sommigen van hen zult u doden en kruisigen, en sommigen van hen zult u geselen in uw synagogen, en u zult hen vervolgen van stad tot stad,
35opdat over u al het rechtvaardige bloed zal komen dat vergoten is op de aarde, vanaf het bloed van de rechtvaardige Abel tot het bloed van Zacharia, de zoon van Berechja, die u gedood hebt tussen de tempel en het altaar.

Het enige wat ik zeg is dat het ware Israël onder de volgelingen van Jezus gevonden moet worden, dat is het Lichaam van Christus. Die volgelingen zijn in de geschiedenis als Christenen bekend komen te staan.

Ik herhaal hier nog eens wat ik al eerder gezegd heb: . Paulus gebruikt het woord Israël in Rom.9-11 en doorgaans nooit voor de hetzij Joodse of niet-Joodse leden der Gemeente maar uitsluitend voor de ongelovige natie. De gelovigen in Christus Jezus stammen dus niet af van Jakob maar zijn uit God geboren.

Als je eenmaal gaat zien wie de heidenen (die van Hosea) zijn waar Paulus tegen spreekt. Dan begrijp je dat ze niet meer de naam Israël waardig waren maar nog wel van Israël afstamden en in het N.V. weer opgenomen zijn in dezelfde kudde, dezelfde boom.
De Bijbel gaat niet over Joden en niet-Joden. Maar voornamelijk over Israëlieten, dat is een veel bredere manier van denken.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2014 18:07

citaat:
Als je eenmaal gaat zien wie de heidenen (die van Hosea) zijn waar Paulus tegen spreekt. Dan begrijp je dat ze niet meer de naam Israël waardig waren maar nog wel van Israël afstamden en in het N.V. weer opgenomen zijn in dezelfde kudde, dezelfde boom.

Hier bewijs je opnieuw dat je je ‘Christelijke Bijbel’door de kerkelijke bril leest Want in Hos.1 gaat het over de nog steeds toekomstige bekering van Israël als volk. Maar Paulus spreekt tegen heidenen die individueel door het geloof in de Messias bij Zijn Gemeente gevoegd zijn. En ik veronderstel dat je met die boom de olijfboom van Rom 11 bedoelt. Maar die boom stelt niet Israël,maar de Messias voor. Want de al of niet gelovige Joden zijn de takken en een boom is altijd nog meer dan de som der takken. Anders zou Paulus hier leren dat God machtig is om Israël weer in Israël in te lijven, wat onzin is. Maar de olijfboom stelt hier de zegeningen van het N.V.voor die vlees en bloed gekregen hebben in de Messias en waar de ongelovige Joden van afgebroken waren. En die kudde is dus de Gemeente en niet het bekeerde Israël.
Paulus verwijst in Rom. 9:25 evenals Petrus in zijn brief 1 Petr.2:10 mutatis mutandis als toeapssing van hetzelfde principe ( het aannemen van een volk uit de heidenen dat eertijds zijn volk niet was ) idd. naar Hos.1. maar dat bewijst niet dat de primaire betekenis bij Hosea daarin opgaat, maar juist dat God Zijn volk Israël dat Hij uit oorzaak van hun afgoderij Lo Ammi en Lo Ruchama noemt weer aan zal nemen.

De Bijbel gaat niet over Joden en niet-Joden. Maar voornamelijk over Israëlieten, dat is een veel bredere manier van denken. .

Met je eens! Het is alleen jammer dat je aan die bredere manier van denken nooit toegekomen bent!. Want je leest ook hier voor Israël de kerk. Maar de bekering van Israël zal een bekering tot Christus als theocratisch Koning zijn Hos.3 Dan herstelt God de theocratie die met de laatste koning Zedekia van de aarde is weggenomen en de tijden der heidenen met Nebukadnezar begonnen. Want de Messias is naar Zijn mensheid nog altijd de wettige erfgenaan van de troon van David zie Luk.1:32; jer.33:21;E.36:24. En die troon staat niet in de hemel, want die is Gods troon Jes 66:1 en ook niet in de kerk, maar in Jeruzalem! 1 Kron. 29 :23, Jer.3:17. Het gaat hier dus om een geheel anderssoortige heilsbedeling, compleet met herbouwde tempel en offercultus. Maar dat is natuurlijk ketterij als je opgevoed ben bij het sprookje van een kerk van Adam tot de jongste dag. Want dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk Gods natuurlijk ook samen!
Vandaar dat de HC voor ‘Uw koninrijk kome' invult met ‘bewaar en vermeerder Uw kerk’. Ooit las ik in het RD een verslag van een gezelschapdag. De dominee hield zijn gehoor voor dat Chr. eenmaal Zijn kerk aan de Vader zou overgeven 1Kor.15:24. Maar dat staat er niet! ! Ik stop er maar weer mee,anders wordt het veel te lang. H.gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 22 okt 2014 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2014 18:13

gewist

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 23 okt 2014 14:07

ereunao schreef:Hier bewijs je opnieuw dat je je ‘Christelijke Bijbel’door de kerkelijke bril leest Want in Hos.1 gaat het over de nog steeds toekomstige bekering van Israël als volk.

Jij vind dat het nog in de toekomst ligt omdat de Joden zich nog niet massaal bekeerd hebben? Maar zelfs in die visie moet je toch nog rekening houden met het gegeven dat alleen een restant behouden wordt. Er zal een volk van God zijn. Dat is wat anders dan dat het hele volk zich zal bekeren.

Ik vind dat Paulus tegen Israël in de verstrooiing sprak en dat gelukkig velen zich wel bekeerd hebben.

Maar Paulus spreekt tegen heidenen die individueel door het geloof in de Messias bij Zijn Gemeente gevoegd zijn.

Ik denk dat de volgende teksten veel duidelijk maken over collectieve schuld en individuele vergeving:

Ez 14 schreef:12Het woord van de HEERE kwam tot mij:
13Mensenkind, wanneer een land tegen Mij zondigt door trouwbreuk te plegen, dan zal Ik Mijn hand ertegen uitstrekken, het er aan brood laten ontbreken+ en hongersnood erin zenden, zodat Ik daar mens en dier uitroei.
14Al zouden te midden ervan deze drie mannen zijn, Noach, Daniël en Job, dan zouden zij alleen door hun gerechtigheid hun eigen leven redden, spreekt de Heere HEERE.
15Als Ik wilde dieren door het land zou laten trekken, zodat die het van kinderen beroven en het een woestenij wordt, omdat niemand erdoorheen trekt vanwege de wilde dieren,
16 als die drie mannen in het midden ervan waren, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zij zouden zelfs zonen en dochters niet kunnen redden. Zíj zouden alleen zelf worden gered en het land zou een woestenij worden.
17Of als Ik het zwaard over dat land zou brengen en zeggen zou: Zwaard, u moet door het land heen trekken, zodat Ik daaruit mens en dier uitroei,
18al zouden die drie mannen in het midden ervan zijn, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zij zouden geen zonen en dochters kunnen redden, maar alleen zíj zouden gered worden.
19Of als Ik de pest in dat land zou zenden en Mijn grimmigheid erover bloedig+ uitstorten om daar mens en dier uit te roeien,
20en al zouden Noach, Daniël en Job in het midden ervan zijn, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, geen zoon, geen dochter zouden zij kunnen redden, zíj zouden door hun gerechtigheid alleen hun eigen leven redden.
21Want zo zegt de Heere HEERE: Ook al zend Ik Mijn vier ergste oordelen – zwaard, honger, wilde dieren en pest – naar Jeruzalem om daar mens en dier uit te roeien,
22zie, dan zullen er toch in overblijven die ontkomen, en die naar buiten gebracht zullen worden, zonen en dochters. Zie, zij zullen naar u uittrekken en u zult hun weg en hun daden zien. Dan zult u getroost worden over het onheil dat Ik over Jeruzalem gebracht heb, al wat Ik erover gebracht heb.
23Zo zullen zij u troost geven als u hun weg en hun daden zult zien. Dan zult u weten dat Ik al wat Ik er gedaan heb, niet zonder reden gedaan heb, spreekt de Heere HEERE.

En ik veronderstel dat je met die boom de olijfboom van Rom 11 bedoelt. Maar die boom stelt niet Israël,maar de Messias voor. Want de al of niet gelovige Joden zijn de takken en een boom is altijd nog meer dan de som der takken. Anders zou Paulus hier leren dat God machtig is om Israël weer in Israël in te lijven, wat onzin is.

Ja dat hangt van de vert. af waarin de HSV misschien niet zo duidelijk is als zij wilde olijfboom zegt en de NBG het nog heeft over wilde loot.

Het lijkt me juist logisch. Het huis Israël was niet meer Israël wat rechtspositie betrof. Ze waren uit het land verdreven, konden God niet meer eren d.m.v. tempeldienst en wetgeving en al dat soort zaken. Ze waren verwilderd, 'verheidenst'. Maar je kunt een wilde olijf wel enten op een tamme olijf. Een tak van een andere aard lijkt me niet mogelijk.

Maar de olijfboom stelt hier de zegeningen van het N.V.voor die vlees en bloed gekregen hebben in de Messias en waar de ongelovige Joden van afgebroken waren. En die kudde is dus de Gemeente en niet het bekeerde Israël.
Paulus verwijst in Rom. 9:25 evenals Petrus in zijn brief 1 Petr.2:10 mutatis mutandis als toeapssing van hetzelfde principe ( het aannemen van een volk uit de heidenen dat eertijds zijn volk niet was ) idd. naar Hos.1. maar dat bewijst niet dat de primaire betekenis bij Hosea daarin opgaat, maar juist dat God Zijn volk Israël dat Hij uit oorzaak van hun afgoderij Lo Ammi en Lo Ruchama noemt weer aan zal nemen.

Soms is de eenvoudigste uitleg de juiste. Als het gaat over "de twaalf stammen in de verstrooiing" (Jak.1) willen veel theologen mij laten geloven dat het dan moet gaan om een symbolische naam voor 'de kerk'. Ik geloof eenvoudig dat het letterlijk om de 12 stammen van Israël in de verstrooiing gaat. Er waren nl 12 stammen van Israël (13 zo je wilt) en het merendeel leefde toen in de verstrooiing.
Als het gaat om "niet mijn volk" in Hosea en Romeinen wil jij me laten geloven dat het om andere mensen gaat dan waar er daar over gesproken wordt. Ik geloof heel eenvoudig wat er staat geschreven. Nl. dat Israëlieten door God verstoten zijn zodat ze niet meer bij Israël hoorden. Ze werden als heidenen, een verwilderde olijf.
Toch blijft een olijf een olijf, een schaap een schaap, een Israëliet een Israëliet. D.w.z. van aard/soort/wezen/afstamming.

De Bijbel gaat niet over Joden en niet-Joden. Maar voornamelijk over Israëlieten, dat is een veel bredere manier van denken. .

Met je eens! Het is alleen jammer dat je aan die bredere manier van denken nooit toegekomen bent!. Want je leest ook hier voor Israël de kerk.

Nogmaals, ik zeg dat het Lichaam van Christus uit Israëlieten bestaat. Dat is wat anders dan wat jij zegt en zegt dat ik zeg.

Maar de bekering van Israël zal een bekering tot Christus als theocratisch Koning zijn Hos.3 Dan herstelt God de theocratie die met de laatste koning Zedekia van de aarde is weggenomen en de tijden der heidenen met Nebukadnezar begonnen. Want de Messias is naar Zijn mensheid nog altijd de wettige erfgenaan van de troon van David zie Luk.1:32; jer.33:21;E.36:24. En die troon staat niet in de hemel, want die is Gods troon Jes 66:1 en ook niet in de kerk, maar in Jeruzalem! 1 Kron. 29 :23, Jer.3:17. Het gaat hier dus om een geheel anderssoortige heilsbedeling, compleet met herbouwde tempel en offercultus. Maar dat is natuurlijk ketterij als je opgevoed ben bij het sprookje van een kerk van Adam tot de jongste dag. Want dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk Gods natuurlijk ook samen!

Het stukje ketterij zit hem in het verzinnen van meerdere heilsbedelingen waarbij voor sommigen blijkbaar het bloed van Christus niet voldoende is maar er weer een offercultus moet komen...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2014 15:00

Jan schreef:Het stukje ketterij zit hem in het verzinnen van meerdere heilsbedelingen waarbij voor sommigen blijkbaar het bloed van Christus niet voldoende is maar er weer een offercultus moet komen...

Mee eens. Er zijn christenen die geld meebetalen om die tempel te herbouwen, zodat ze weer kunnen gaan offeren, maar de antichrist wil juist dat er een tempel komt om in te gaan zitten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 okt 2014 15:10

Wat ik vreemd vind aan de gedachten over een Messiaans vrederijk, is dat een lam vreedzaam naast een roofdier kan gaan liggen (Jes. 11:6), maar op moet passen voor de priester die het wil offeren in de nieuwe tempel. Ergens klopt er dan iets niet, denk ik dan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2014 15:20

elbert schreef:Wat ik vreemd vind aan de gedachten over een Messiaans vrederijk, is dat een lam vreedzaam naast een roofdier kan gaan liggen (Jes. 11:6), maar op moet passen voor de priester die het wil offeren in de nieuwe tempel. Ergens klopt er dan iets niet, denk ik dan.

:lol:

Terug naar “Archief”