Moderator: Moderafo's
Nathan schreef:Weten mensen op dit forum eigenlijk wel waarom er twee diensten zijn op zondag?
Ooit wel eens gehoord van het ochtend- en het avond offer in de tempel?
De oorsprong hiervan komt uit het jodendom.
De eredienst verschilt in principe niet van elkaar, mogelijk met uitzondering van de Schuldbelijdenis en het Heilig Avondmaal.
De avonddienst wordt als een toespijs beschouwd.
Even uit mijn hoofd:
Er staat geschreven: Gedenk de Sabbat dat gij die heiligt.
Je kan daarom God niet een halve sabbatdienst aanbieden door alleen in de morgen naar de kerk te gaan en de rest van de dag niet in de geest maar in de vleze te leven.
De voorganger en kerkenraad die uit financiële overwegingen de avonddienst afschaft doet dit op grond van wereldse argumenten en niet uit liefde voor God die aanbidding van ons vraagt.
Sorry, maar dat is onjuist. Reeds in 30-40 na Chr. kwam de gemeente op zondagavond bijeen, en ongeveer vanaf begin tweede eeuw ook op zondagmorgen. Zie bijv. hier.Marnix schreef:Zo waren er de eerste 1500 jaar na Chrisus geen twee diensten, althans, de Bijbel zegt dat nergens en na de Bijbel was er 1 dienst. De tweede dienst is pas kort na de Reformatie ingesteld (...)
Jvslooten schreef:Sorry, maar dat is onjuist. Reeds in 30-40 na Chr. kwam de gemeente op zondagavond bijeen, en ongeveer vanaf begin tweede eeuw ook op zondagmorgen. Zie bijv. hier.
Sorry, ik zie even het verband niet met mijn reactie.Bambi schreef:Zo zie je maar weer: Bijna allemaal regeltjes die ná de tijd van de apostelen door andere mensen zijn ingevoerd en waar je nu op veroordeeld word door weer andere mensen, als je je er niet aan houd.
Triest.
Marnix schreef:
Nogmaals, ik vind zelf de tweede dienst fijn en ik ga als ik de kans heb doorgaans wel, maar ik denk dat we het niet als verplichting op kunnen leggen... en daarnaast zou ik de tweede dienst graag heel anders ingericht zien, meer zoals in de eerste gemeenten de avonddienst er ook uitzag (dat staat ook in het artikel waar je op wijst, beschreven)
Jvslooten schreef:Sorry, ik zie even het verband niet met mijn reactie.
schelpje3 schreef:Ik ken geen enkele kerkelijke gemeente waar dit in de kerkorde staat:
Ieder lid dient alle kerkdiensten bij te wonen.
Bambi schreef:Toch zal het op het huisbezoek wel aangekaard worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten