Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Teus » 28 jun 2014 17:23

Nathan schreef:Natuurlijk moet de vrouw tijdens de eredienst haar hoofd bedekken.
Zij verschijnt net als alle andere gelovigen voor God's aanbiddelijk aangezicht.
Paulus benadrukt deze verplichting in de eerste brief aan de Corinthiërs hoofdstuk 14.

Dan zou je de gehele dag een hoed op moeten hebben en niet wanneer het onszelf uitkomt.

5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.
10 Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd hebben, omwille van de engelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jun 2014 17:29

Teus schreef:
Dan zou je de gehele dag een hoed op moeten hebben en niet wanneer het onszelf uitkomt.

5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.
10 Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd hebben, omwille van de engelen.

Dat was ook zo, vroeger, denk maar aan de klederdrachten, het kapje ging nooit af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 17:30

Teus schreef:

Lastig he soms, dat lezen, Nathan zegt: TIJDENS DE EREDIENST. en die duurt in de regel maar één tot anderhalf uur.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 jun 2014 17:43

Dat een hoed alleen tijdens de eredienst gedragen word, hebben wij mensen er van gemaakt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jun 2014 17:59

schelpje3 schreef:Je hoeft dus thuis geen hoed op, alleen tijdens de eredienst geldt dit voorschrift.
In de rooms katholieke kerk moet je al een hoofddoek om en je armen bedekken, als je doordeweeks de kerk zomaar binnengaat! Daar doet niemand moeilijk over en iedereen volgt gedwee dit voorschrift.
Waarom dan uitgerekend bepaalde christenen er zo belachelijk over doen, is mij echt een raadsel.
Zet een hoed op, als je meent dat Paulus dit zo bedoeld heeft, en laat hem af als je dit niet beleeft en je toch niet in een kerk zit waar het echt een dwingend voorschrift is.
Die kerken komen er steeds minder. Voorheen lagen er reserve-hoedjes in allerlei kerken, maar nu wordt er in de regel echt niet moeilijk gedaan als er een verdwaalde bezoekster zit, die dit niet wist.

Als bij ons iedereen een hoofddoek of hoed zou hebben, zou ik het ook doen. Ik zou ook niet persé zo'n ding aflaten als ik een kerk bezocht waar iedereen dat wel deed. Ik begrijp heel goed nu waarom het gedaan wordt, maar ik zie mezelf dat niet snel doen, als enige met een hoed op gaan zitten. Ik weet nu al wat er gaat gebeuren met die hoed dan, die zit dan op m'n zoontje z'n hoofd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jun 2014 20:41

Teus schreef:

schelpje3 schreef:Lastig he soms, dat lezen, Nathan zegt: TIJDENS DE EREDIENST. en die duurt in de regel maar één tot anderhalf uur.

Als jij nu eens leest wat er staat, wat Nathan zegt, zegt mij niets, wat Gods woord zegt is voor mij relevant. Er staat dat "Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd............
Indien je het nog niet weet, een kind van God met een nabij leven heeft een biddend leven en zou dan altijd een hoed op moeten en niet afdoen met een paar uurtjes per week. En als het omwille van de engelen gaat, ook een paar uurtjes per week? Zij loven en prijzen God de gehele dag.
Of... als jij alleen een paar uur zondags bidt is het voor jou ook genoeg.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2014 20:55

schelpje3 schreef:Je hoeft dus thuis geen hoed op, alleen tijdens de eredienst geldt dit voorschrift.
In de rooms katholieke kerk moet je al een hoofddoek om en je armen bedekken, als je doordeweeks de kerk zomaar binnengaat!

Dat is even iets anders. Je hoeft je armen niet te bedekken als je gewoon normale kleding aanhebt. Heb je erg luchtige kleding aan met blote schouders, ja dan wordt verwacht dat je even een sjaal, vestje of doek om je heen slaat. Dan gaat het om teveel bloot wat niet eerbiedig zou zijn voor de plaats waar je komt.

Dan hebben we nog het geval dat de katholieke Kerk beschouwt wordt als het huis van God waarin Jezus Christus aanwezig is (in de tabernakel) ook op doordeweekse dagen. Dat is ook de reden dat als ik een katholieke Kerk betreed een diepe buiging maak of kniel richting het tabernakel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jun 2014 21:04

*Off topic*

Terug naar “Archief”