Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 15:22

StillAwake schreef:Persoonlijk ken ik niet één van deze mensen

rotterdam schreef:Ga eens kijken (luisteren) zou ik zeggen - alle orthodoxe (byzantijnse) kerken zingen zonder muziekinstrumenten. Adres nodig bij jou in de buurt ? - geef de postcode en ik help je graag verder :D

Of luister ;

https://www.youtube.com/watch?v=XzK5YEV ... bl4u7CIMd0

(de verschijning van Gabriel)

of

https://www.youtube.com/watch?v=sxMN19r0bVA

Gospodi pomiluj - Here wees mij genadig

en vertel me daarna of je het orgel of drumstel erg heb gemist.

Ik ben vaak genoeg in oosters orthodoxe kerken (voornamelijk Russisch Orthodox) geweest, maar was niet bekend met het feit dat de a-capella zang daar vanuit een principieel oogpunt ontstaan was.
Wel met deze mensen gesproken, maar mijn Russisch is niet heel goed, en veel Russen spreken weer slecht Engels...
Dank voor deze verrijking mijner kennis.

En nee, ik heb de instrumentatie niet gemist.
Als je dit mooi vindt moet je overigens een keer een concert van het Don-Kozakken koor bezoeken. Prachtig!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2014 15:29

Bambi schreef:Mijn mening is dat in het Oude-Testament alles gericht was op het houden van wetten en regels.
En dat daarom ook al het uiterlijk vertoon uitgebreid beschreven werd.
In het Nieuwe-Testament was alles gericht op de Heere Jezus en het veranderen van het innerlijk en daarom werden die uiterlijke dingen, zoals een muziekinstrument, ook niet opgeschreven.

Vormen, regels enz zijn in het Nieuwe testament niet afgeschaft dus men kan dit moeilijk stellen zonder ook allerlei andere dingen te verbieden. Tjonge, als ik merk hoe druk sommige mensen zich nu kunnen maken over wat er gezongen wordt, de kleding van de ambtsdragers, de kleding van de kerkgangers en dat soort dingen kan men moeilijk volhouden dat het houden van wetten en regels niet meer actueel is voor ze :)

En als ik lees over de invulling van de samenkomsten zie je dat er nog best regels over zijn.... dan alles op Hem gericht moet zijn sluit dat niet uit. Muziekinstrumenten staan dat dan ook niet in de weg. Het lijkt me dus zinloos om muziekinstrumenten uit de kerk te gooien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 15:40

Marnix schreef:Muziekinstrumenten staan dat dan ook niet in de weg. Het lijkt me dus zinloos om muziekinstrumenten uit de kerk te gooien.

Het orgel daargelaten hebben de meeste refo-kerken dat toch al lang gedaan?
De discussie is niet het eruitgooien van instrumenten, maar het weer toelaten van muziekinstrumenten...

maaarten

Berichtdoor maaarten » 03 apr 2014 15:42

Ik zou er in ieder geval wel voor zijn (uit niet principiele overwegingen) om de Geneefse psalter weer acapella te gaan zingen.

Zoiets als dit, dan hoeven we niet meer onder te doen voor die Russen wat mij betreft :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=OkeIf6EyhtA

Verder heb ik geen principiele bezwaren tegen bepaalde instrumenten in de kerk. Ik vind het dan weer wel geen goed idee om alle arbitraire mode van de wereld de kerk binnen te halen om de kerk maar niet te ouderwets te laten lijken. In het kader daarvan zit ik meestal niet te wachten op de muziek waarvoor men een drumstel de kerk in wil halen........

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 15:49

maaarten schreef:Ik vind het dan weer wel geen goed idee om alle arbitraire mode van de wereld de kerk binnen te halen om de kerk maar niet te ouderwets te laten lijken. In het kader daarvan zit ik meestal niet te wachten op de muziek waarvoor men een drumstel de kerk in wil halen........

Ergens heb je gelijk, maar om nu definitief alle vernieuwing buiten de deur te houden komt ook enigszins spottend over. Alsof God een jaar of 300 achterloopt (overigens heb ik deze zelfde moeite met de "tale Kanaäns"...)

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 03 apr 2014 16:08

Nee, maar de motivatie achter vernieuwing is wel belangrijk.
deep water faith in the shallow end

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 apr 2014 16:12

StillAwake schreef:
Wel met deze mensen gesproken, maar mijn Russisch is niet heel goed, en veel Russen spreken weer slecht Engels...

Als je dit mooi vindt moet je overigens een keer een concert van het Don-Kozakken koor bezoeken. Prachtig!

Er zijn ook Nederlands sprekende byzantijnse kerken.

Blij dat je het mooi vindt - ik heb zelf in zo'n koor gezonden (basso profondo)

https://www.youtube.com/watch?v=IyIB3yPTivM

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 16:29

Majiem schreef:Nee, maar de motivatie achter vernieuwing is wel belangrijk.
Helemaal mee eens!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 apr 2014 17:52

Ik denk dat dit de kernachtigste uitspraak in de hele discussie is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 18:24

Helemaal mee eens, net zoals de motivatie achter het tegenhouden van vernieuwing ook belangrijk zou moeten zijn...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 18:26

StillAwake schreef:

rotterdam schreef:Er zijn ook Nederlands sprekende byzantijnse kerken.

Blij dat je het mooi vindt - ik heb zelf in zo'n koor gezonden (basso profondo)

https://www.youtube.com/watch?v=IyIB3yPTivM

Niet in St Petersburg ben ik bang ;-)
Deze muziek vind ik echt schitterend. Heb uit Rusland ooit zo'n CD meegenomen, en als vrouwlief weg is en ik in een melancholieke bui ben draai ik deze nog wel eens.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 apr 2014 18:29

Is iets vernieuwing als uit het OT blijkt dat het 3000 jaar geleden al plaatsvond?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 18:31

mealybug schreef:Is iets vernieuwing als uit het OT blijkt dat het 3000 jaar geleden al plaatsvond?

Aangezien ik gisteren las dat "Adam" een moderne voornaam is (stond op nu.nl) valt dit nog wel mee toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 18:39

mealybug schreef:Is iets vernieuwing als uit het OT blijkt dat het 3000 jaar geleden al plaatsvond?

Pleit je nou voor de herinvoering van de besnijdenis Mealybug? Lees ik dat goed? :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2014 18:46

maaarten schreef:Ik zou er in ieder geval wel voor zijn (uit niet principiele overwegingen) om de Geneefse psalter weer acapella te gaan zingen.

Zoiets als dit, dan hoeven we niet meer onder te doen voor die Russen wat mij betreft :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=OkeIf6EyhtA

Verder heb ik geen principiele bezwaren tegen bepaalde instrumenten in de kerk. Ik vind het dan weer wel geen goed idee om alle arbitraire mode van de wereld de kerk binnen te halen om de kerk maar niet te ouderwets te laten lijken. In het kader daarvan zit ik meestal niet te wachten op de muziek waarvoor men een drumstel de kerk in wil halen........

Ja maar het gaat in de kerk niet alleen om wat je zelf vindt. Als een hoop mensen dat wel zou willen, zou je het dan op basis van smaak willen tegenhouden? Dat gebeurt natuurlijk vaak aan beide kanten. Mensen vinden het mooi of niet, willen het of niet.... en willen het liefst hun eigen zin doordringen... en daardoor ontstaan er vaak conflicten, omdat men geen rekening met elkaar wil houden (binnen de Bijbelse kaders uiteraard)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”