'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2013 17:48

Dat de SGP zich met vrouwen verontreinigt, te schandelijk gewoon! :mrgreen:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2013 17:59

Boaz schreef:
Wat een in-en-in trieste site.. Het is een voortdurend afzetten tegen andersdenkenden, waarbij anderen helemaal naar beneden worden gehaald. En de stelligheid waarmee deze man zich bedient is helemaal stuitend; alsof hij een regelrecht lijntje met de hemel heeft en precies weet wat onze hemelse Vader van alles vindt. Ongelooflijk dat zo'n man 'volgelingen' heeft..

In het topic 'Prins Friso overleden' heb ik gezegd dat Refoweb op De Rokende vlaswiek begint te lijken. Precies om de redenen die jij nu noemt...

Maar goed, dit is natuurlijk enorm off-topic. Laten we het hebben over Lilian Janse, de eerste vrouwelijke SGP-lijsttrekker

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 aug 2013 21:15

Tja, ik kom oorspronkelijk niet uit een milieu waar men falikant tegen politieke deelname van vrouwen was, dus dat standpunt dat een vrouw de politiek niet in mag behoeft voor mij nogal wat uitleg. En je komt dan natuurlijk ook met de vraag te zitten, hoe je dan tegenover de (inmiddels voormalige) koningin staat.
Daardoor ervaar ik het gebeuren in de SGP niet direct als heel fundamenteel. Het is voor mij geen reden om mijn stem voor de SGP vanaf nu in te trekken.

Tegenstanders zie ik wel eens hun standpunt met heel veel stelligheid en absoluutheid naar buiten brengen - zoals ik dat vanmorgen zag bij het RD (reacties onder een artikel) - maar de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebracht wordt is mij totaal vreemd. Ik kom van buiten, en dan komt zoiets zonder al te veel diepgaande uitleg wat vreemd over. Sowieso valt mij nogal eens op, dat mensen hun eigen mening nogal eens als vrij vanzelfsprekend en weinig uitleg behoevend zien. Dat lijkt mij echter een niet erg verantwoorde benadering van zaken, aangezien we nu eenmaal in een wereld leven waar mensen zich nogal eens vergissen. Bekijk allerlei kwesties uit de kerkgeschiedenis nog maar eens, en je zult je wellicht verbazen over keuzes die soms gemaakt werden of waar men zich mee bezig hield. Je zult dan werelden leren kennen die je vreemd zijn. Het kan je duidelijk maken, dat het nuttig kan zijn eerst wat voorvragen over bepaalde kwesties te gaan stellen. Zoals: gaat het over absolute zaken, of heeft dit vooral heel veel te maken met onze context? Wat dat betreft heeft deze kwestie wel e.e.a. aan leerzaams voor mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2013 21:45

Boekenlezer schreef:Tja, ik kom oorspronkelijk niet uit een milieu waar men falikant tegen politieke deelname van vrouwen was, dus dat standpunt dat een vrouw de politiek niet in mag behoeft voor mij nogal wat uitleg. En je komt dan natuurlijk ook met de vraag te zitten, hoe je dan tegenover de (inmiddels voormalige) koningin staat.
Daardoor ervaar ik het gebeuren in de SGP niet direct als heel fundamenteel. Het is voor mij geen reden om mijn stem voor de SGP vanaf nu in te trekken.

Tegenstanders zie ik wel eens hun standpunt met heel veel stelligheid en absoluutheid naar buiten brengen - zoals ik dat vanmorgen zag bij het RD (reacties onder een artikel) - maar de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebracht wordt is mij totaal vreemd. Ik kom van buiten, en dan komt zoiets zonder al te veel diepgaande uitleg wat vreemd over. Sowieso valt mij nogal eens op, dat mensen hun eigen mening nogal eens als vrij vanzelfsprekend en weinig uitleg behoevend zien. Dat lijkt mij echter een niet erg verantwoorde benadering van zaken, aangezien we nu eenmaal in een wereld leven waar mensen zich nogal eens vergissen. Bekijk allerlei kwesties uit de kerkgeschiedenis nog maar eens, en je zult je wellicht verbazen over keuzes die soms gemaakt werden of waar men zich mee bezig hield. Je zult dan werelden leren kennen die je vreemd zijn. Het kan je duidelijk maken, dat het nuttig kan zijn eerst wat voorvragen over bepaalde kwesties te gaan stellen. Zoals: gaat het over absolute zaken, of heeft dit vooral heel veel te maken met onze context? Wat dat betreft heeft deze kwestie wel e.e.a. aan leerzaams voor mij.

Wow.
|:)|

Laat ik het met deze bijdrage nou eens helemaal eens zijn. Ik hoop dat heel veel mensen dit ter harte nemen. Op alle denkbare gebieden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 21:46

Ik had zo'n post niet van je verwacht boekenlezer.
En sommige stukken daarvan ben ik echt verbaasd! Wel positief hoor.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2013 08:44

meribel schreef:Ik had zo'n post niet van je verwacht boekenlezer.
En sommige stukken daarvan ben ik echt verbaasd! Wel positief hoor.

Ik vermoed dat dat vooral te maken heeft met hoe ik mij geuit heb over het onderwerp homoseksualiteit? Dat ligt voor mij inderdaad behoorlijk anders dan het onderwerp 'vrouw in de politiek'. Tegen dit laatste onderwerp kan ik behoorlijk ontspannen aankijken. Ik respecteer degenen die tegen de vrouw in de politiek zijn - wat misschien wel heel tegendraads is in onze cultuur! - maar voor mij is niet echt duidelijk op welke argumenten dat berust.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 09:06

Helder verhaal Boekenlezer!

Verder is het inderdaad zo dat we datgene wat we altijd voor waar hebben aangenomen ook als een vanzelfsprekendheid zijn gaan zien. Dan duurt het weer een paar decennia voor we zijn meegegroeid. dat geldt natuurlijk voor veel onderwerpen.

Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe snel de SGP gewend is aan de vrouw in een bestuurlijk orgaan en hoevelen er nog zullen volgen. Als ze net zo snel 'om' zijn als bij het actieve vrouwenkiesrecht, dan is er nog hoop.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

off topic sgpvrouw

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 aug 2013 09:17

*Verwijderd i.v.m. off topic*

Na modbreak:
Jammer hoor. :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 aug 2013 18:25

Direct tonen lukt me even niet, dus dan maar de link: http://www.trouw.nl/tr/nl/4484/Foto/pho ... nten.dhtml

Je kon er natuurlijk op wachten. Dit soort zaken zijn altijd dankbare stof voor cartoonisten.
De SGP-man die door een stevige dame gedragen wordt, het geeft heel mooi symbolisch weer hoe mevrouw Janse tot het lijsttrekkerschap gekomen is...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 aug 2013 10:37

hihi, ik vind 'm grappig.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2013 11:51

Ja, vond ik ook...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 aug 2013 13:59

Die knaap achter de Rokende Vlaswiek lijkt welhaast te stikken in zijn eigen rook; in elk geval vind ik het buitengewoon twijfelachtig dat hij zo stellig meent te weten wat God ervan zou vinden. Een typisch geval van God voor zijn eigen karretje spannen. (althans, een poging tot, immers, God laat Zich, dunkt me, niet voor een dergelijke mestkar spannen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 aug 2013 15:23

Optimatus schreef:Die knaap achter de Rokende Vlaswiek lijkt welhaast te stikken in zijn eigen rook; in elk geval vind ik het buitengewoon twijfelachtig dat hij zo stellig meent te weten wat God ervan zou vinden. Een typisch geval van God voor zijn eigen karretje spannen. (althans, een poging tot, immers, God laat Zich, dunkt me, niet voor een dergelijke mestkar spannen).
Godsdienstwaanzin heet dat ook wel...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 aug 2013 18:42

Optimatus schreef:Die knaap achter de Rokende Vlaswiek lijkt welhaast te stikken in zijn eigen rook; in elk geval vind ik het buitengewoon twijfelachtig dat hij zo stellig meent te weten wat God ervan zou vinden. Een typisch geval van God voor zijn eigen karretje spannen. (althans, een poging tot, immers, God laat Zich, dunkt me, niet voor een dergelijke mestkar spannen).

Ik heb net even op zijn website gekeken, maar als je zijn verhalen leest, dan komt hij op mij over als een liefdeloze betweter, die niet nadenkt over zijn eigen prolegomena en die volstrekt vanzelfsprekend acht. Religie kàn een factor zijn om het contact met de werkelijkheid te verliezen, en daar lijkt het bij hem wel sterk op. Dankbare stof voor seculieren, zoals bijvoorbeeld Paul Cliteur, die geen moeite doen het kaf van het koren te scheiden, maar als buitenstaanders genoeg menen te hebben aan generaliserende beoordelingen van godsdienst, en de mens als factor in het verhaal niet zien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 aug 2013 21:59

Jouw antwoord overwegend, beste Boekenlezer, kan ik slechts concluderen dat Burggraaf en Cliteur meer op elkaar lijken dan zij ooit zouden willen - en wij, in onze bereidheid om over de randen heen te kijken, evenzo. Dat laatste betreur ik in elk geval niet :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”