Opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Opwekking

Berichtdoor Hero » 30 okt 2013 08:45

Wilsophie schreef:Een opwekking vind ik een vreemde term, want God werkt niet massaal, dat heeft Hij nooit gedaan

ja, en toch komt 'r in die allerlaatste dagen : een wereldwijde bekering plus opwekking ....

Wilsophie schreef:Zijn Gemeente en dat gaat "steentje voor steentje". God heeft daar zo Zijn plan voor

lees maar wat 'r in Daniel staat, over : 'n steentje dat een berg wordt, en de gehele aarde zal omvatten !?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2013 09:39

Die Steen is de Here Jezus Christus in Wie alles in allen zal zijn. Bij die gebeurtenis zal De Gemeente als Zijn Lichaam erbij zijn, maar dat heeft niets met een opwekking te maken want de genadetijd is voorbij.

De wereldwijdebekering komt er zeker, via Mozes en Elia de twee getuigen zal er gepredikt worden waarop 144.000 uit 12 stammen tot geloof zullen komen en Israël alsnog haar opdracht zal voltooien om aan alle volkeren te prediken, echter dan is de Gemeente allang bij de Heer. Het is een volgende bedeling de 6e namelijk. Geen genadebedeling dus. Dan zal men uiteindelijk zelfs gedwongen moeten knielen voor de Here Jezus en gelukkig in onze tijd is dat vrijwillig en niet massaal.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 okt 2013 09:59

Wilsophie schreef:Een opwekking vind ik een vreemde term, want God werkt niet massaal, dat heeft Hij nooit gedaan, Hij sprak altijd tot individuen en ook in deze tijd worden er geen volkeren bekeerd.

hmm... de opwekking ten tijde van Enos(Gen. 4:26), de bekering van de 120.000 te Nineve (Jona 3:8-10), de drieduizend op Pinksterdag (Hand. 2:41)... ben je daar wel heel zeker van Wilsophie?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2013 10:48

hmm... de opwekking ten tijde van Enos(Gen. 4:26), de bekering van de 120.000 te Nineve (Jona 3:8-10), de drieduizend op Pinksterdag (Hand. 2:41)... ben je daar wel heel zeker van Wilsophie?

In de Bijbel was het ook altijd een bekering van een minderheid.
De teksten vanuit de vierde bedeling, dus voor de opstanding laat ik even liggen, want ik had het over de genadebedeling dus van na de opstanding tot heden.
Overigens de eerste tekst zegt gewoon: "Dat men ( Israël) de Heere begon aan te roepen". Er staat geen getal bij.
(dat waren overigens meer uitzonderingen dan de regel, maar dat is bekend. Bij Noach slechts 8. )

Bij Jona ook nog onder het oude verbond kan ik niet vinden dat getal 120.000 van bekeerden. Wel dat er meer dan 120.000 mensen waren die geen onderscheid wisten tussen rechts en links.
En dat staat voor goed en kwaad. De wonderboom staat voor de Gemeente die wordt weggenomen.

Maar steekhoudend is Handelingen 2 uiteraard, mij ook bekend, daar worden 3000 zielen genoemd. Dat was een "oogst" nadat er ook een vervulling met de Heilige Geest plaatsvond, dat was daarvoor niet mogelijk. Het was de openbaring van de Gemeente Die op de Paasdag ontstond bij de Eerstgeborene van deze nieuwe schepping.
Het is een illustratie van de (weder) geboorte van de Gemeente, als het LIchaam van Christus en de 3000 staat voor een meervoud van de 3 waarbij men als 2 terugkeerde naar de Eén, de oorsprong. God stelde Hem tot HEERE en tot Christus staat er in vers 36. Een demonstrati van de Nazarener die de Gezalfde werd.
Een demonstratie aan het joodse volk.
Op dit ogenblik werkt God niet massaal en zeker niet aan een volk of een groep dat is totaal niet kenmerkend voor deze bedeling.
Daarom is de boodschap om te prediken aan alle volkeren niet voor nu , maar voor de 144.000.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 okt 2013 11:02

De teksten vanuit de vierde bedeling, dus voor de opstanding laat ik even liggen, want ik had het over de genadebedeling dus van na de opstanding tot heden.
Dat had je NIET. Je zei: dat heeft Hij nooit gedaan

Overigens de eerste tekst zegt gewoon: "Dat men ( Israël) de Heere begon aan te roepen". Er staat geen getal bij.
Israël? In de dagen van Enos? Ben je niet ietsiepietsie in de war nu?

Bij Jona ook nog onder het oude verbond kan ik niet vinden dat getal 120.000 van bekeerden.

Dan zou je kunnen over wegen om het Bijbelboek ´´Jona´´ eens te lezen, daar staat het heel duidelijk.

''De mensen van Ninevé geloofden in God ... van de grootste tot de kleinste onder hen. (...) In Nineve werd ... uitgeroepen: Zij moeten zich bekeren, ... wie weet zal God ... berouw hebben. (...)
Toen zag God wat zij deden, dat zij zich bekeerden ... en God kreeg berouw over het kwade dat Hij gezegd had.''

En dat staat voor goed en kwaad.

Yes, we zijn het eens:)

De wonderboom staat voor de Gemeente die wordt weggenomen.

Tenminste, we waren het eens :?

Op dit ogenblik werkt God niet massaal en zeker niet aan een volk of een groep dat is totaal niet kenmerkend voor deze bedeling.

Dus.. de bedeling in handelingen was een andere dan die waar we nu in leven? Geloof jij in de ultrabedelingenleer dan? Nee toch..? :shock:

Daarom is de boodschap om te prediken aan alle volkeren niet voor nu , maar voor de 144.000.

Dan lees ik vast niet goed.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 okt 2013 20:23

Moderator opmerking: jullie mogen vanaf dit punt weer opnieuw proberen om het over opwekking te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2013 21:05

elbert schreef:Moderator opmerking: jullie mogen vanaf dit punt weer opnieuw proberen om het over opwekking te hebben.

Was mijn verhaal over 'waar' geloof, ook niet reformatorisch?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2013 21:23

Ontopic dan maar. Er is nu wat aan de gang in Wales, net als 100 jaar terug, de Welsh revival. Het zou in Engeland beginnen en dan naar Nederland gaan en Nederland is een poort naar Europa, dat werd in '99 al gezegd.
http://anitamathias.com/2013/04/23/the- ... -report-2/
En meer en meer gaan in navolging van Thorben Söndergaard met de nieuwe reformatie de straat op. Ik zit nu bij een nieuwe facebookkerk: church without walls. Daar deelt iedereen wat er gebeurt op straat.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2013 21:34

Zach91

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 31 okt 2013 22:36

elbert schreef:Moderator opmerking: jullie mogen vanaf dit punt weer opnieuw proberen om het over opwekking te hebben

juist !!... een serieuze opwekking >

A : begint met gebed(inkeer) ...

B : volgt met levensheiliging ...

C : vervolmaakt met profetie ...

NB > onder degenen die A, B, en/of C verwerpen ... hoef je niet te rekenen op enige vorm van opwekking !! -- want de bijbel is duidelijk : DE geestelijke gaven (charismata), die staan hierbij voor`op -- dus God luistert niet naar menselijke redenatie, zelfs niet naar de mening van de machtigste geleerden !! -- kortom : bekeert uzelf van uw foute weg ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2013 08:18

Hero schreef:juist !!... een serieuze opwekking >

Ik wil punt A wel onderstrepen: een echte opwekking begint vrijwel altijd met vrees, berouw en bekering. Dat zien we in de Bijbel ook:

Ezra 10:1 Terwijl Ezra zo bad en deze belijdenis deed en zich huilend voor het huis van God liet neervallen, voegde een zeer grote gemeente van mannen, vrouwen en kinderen uit Israël zich bij hem; want ook het volk huilde luid.

Joel 2:12 Ook nu echter, spreekt de HEERE,
bekeer u tot Mij met heel uw hart,
namelijk met vasten, met geween en met rouwklacht.
13 En scheur uw hart
en niet uw kleren.
Bekeer u tot de HEERE, uw God,
want Hij is genadig en barmhartig,
geduldig en rijk aan goedertierenheid,
en Hij heeft berouw over het kwaad.
14 Wie weet zal Hij Zich omkeren en berouw hebben,
zodat Hij een zegen achter Zich overlaat:
een graanoffer en een plengoffer
voor de HEERE, uw God.

Hand. 2:37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
43: En er kwam vrees over iedereen;
Hand. 19:17 En dit werd bij allen bekend, zowel bij de Joden als bij de Grieken die in Efeze woonden. En vrees overviel hen allen, en de Naam van de Heere Jezus werd groot gemaakt.
18 En velen van hen die geloofden, kwamen hun zondige daden belijden en bekennen.
19 Velen ook van hen die toverkunsten uitgeoefend hadden, brachten hun boeken bijeen en verbrandden die in tegenwoordigheid van allen. En men berekende de waarde ervan en kwam uit op vijftigduizend zilverstukken.

Een kenmerk van opwekking is de innerlijke aanraking van het hart, het besef dat we gezondigd hebben, het verlangen naar reiniging en het smeken om Gods genade.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 08:53

elbert schreef:Ik wil punt A wel onderstrepen: een echte opwekking begint vrijwel altijd met vrees, berouw en bekering. Dat zien we in de Bijbel ook:

Ezra 10:1 Terwijl Ezra zo bad en deze belijdenis deed en zich huilend voor het huis van God liet neervallen, voegde een zeer grote gemeente van mannen, vrouwen en kinderen uit Israël zich bij hem; want ook het volk huilde luid.

Joel 2:12 Ook nu echter, spreekt de HEERE,
namelijk met vasten, met geween en met rouwklacht.
13 En scheur uw hart
en niet uw kleren.
Bekeer u tot de HEERE, uw God,
want Hij is genadig en barmhartig,
geduldig en rijk aan goedertierenheid,
en Hij heeft berouw over het kwaad.
14 Wie weet zal Hij Zich omkeren en berouw hebben,
zodat Hij een zegen achter Zich overlaat:
een graanoffer en een plengoffer
voor de HEERE, uw God.

Hand. 2:37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
43: En er kwam vrees over iedereen;
Hand. 19:17 En dit werd bij allen bekend, zowel bij de Joden als bij de Grieken die in Efeze woonden. En vrees overviel hen allen, en de Naam van de Heere Jezus werd groot gemaakt.
18 En velen van hen die geloofden, kwamen hun zondige daden belijden en bekennen.
19 Velen ook van hen die toverkunsten uitgeoefend hadden, brachten hun boeken bijeen en verbrandden die in tegenwoordigheid van allen. En men berekende de waarde ervan en kwam uit op vijftigduizend zilverstukken.

Een kenmerk van opwekking is de innerlijke aanraking van het hart, het besef dat we gezondigd hebben, het verlangen naar reiniging en het smeken om Gods genade.

Dat graan / drankoffer uit Joel is het brood en de wijn geworden.
Ik wil geen offers, maar barmhartigheid, zegt Christus zelf.
Matth 9:13)

Het Offer is met Jezus' dood voor eens en altijd gebracht, waarmee genade is gegeven.
(hoewel wij dood waren etc....
Wie die genade niet aanneemt, en zegt dat het hem alsnog eerst maar geschonken moet worden, begaat dezelfde fout.
Het is volbracht.
Voor iedereen.
Voor altijd.
Maar wie dit niet aanneemt, op hem blijft de vloek.
Bevestig dus je verkiezing in Hem.
2 Pet 1:10.

Je kunt hand 2:27 etc wel aanhalen, maar dat ''toen zij DIT hoorden'' werd tegen de joden gezegd, en wel specifiek tegen hen die als groep hun Redder en langverwachte en beloofde Messias had gekruisigd!
En de verwijzing ''DIT" staat er vlak voor, in vers 36b.
Als zij deze zonden zouden belijden, zouden ze alsnog vergeving van zonden en de Heilige Geest ontvangen.

Dat is toch een heeel andere boodschap als je aangehaalde teksts van Joel ?;
''Ook nu echter, spreekt de HEERE,
namelijk met vasten, met geween en met rouwklacht.''

Ezara en Joel laten een geheel andere modus zien dan het nieuwe , wat gekomen is.

Iets met bedeling :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2013 09:44

mealybug schreef:Ezara en Joel laten een geheel andere modus zien dan het nieuwe , wat gekomen is.

Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat er bij een geestelijke opwekking geen sprake is van bekering en zondebesef? Omdat joden maar berouw moeten hebben? En dat heidenen hun zonden niet hoeven te belijden, maar in plaats daarvan "het maar moeten geloven" en opwekkingsliedjes moeten zingen? Waarom belijden ze in Hand. 19 dan wel hun zonden?
Easy believism als je het mij vraagt.

Nee ik houd dit staande: Een kenmerk van opwekking is de innerlijke aanraking/verandering van het hart, het besef dat we gezondigd hebben, het verlangen naar reiniging en het smeken om Gods genade.
Daarom ben ik het helemaal eens met J.I. Packer die zegt: "zondaren kunnen net zomin het Evangelie geloven als de wet, zonder vernieuwing van hart".

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 09:48

Hero schreef:juist !!... een serieuze opwekking >

B : volgt met levensheiliging ...

C : vervolmaakt met profetie ...

NB > onder degenen die A, B, en/of C verwerpen ... hoef je niet te rekenen op enige vorm van opwekking !! -- want de bijbel is duidelijk : DE geestelijke gaven (charismata), die staan hierbij voor`op -- dus God luistert niet naar menselijke redenatie, zelfs niet naar de mening van de machtigste geleerden !! -- kortom : bekeert uzelf van uw foute weg ....

Yes!
"The depth of any revival will be determined exactly by the spirit of repentance that is obtained. In fact, this is the key to every true revival born of God."
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 09:54

mealybug schreef:Ezra en Joel laten een geheel andere modus zien dan het nieuwe , wat gekomen is.

Joel sloeg op Handelingen, maar dat was de vroege regen. De late heb ik nog niet gezien. Gods Woord is eeuwig en het geldt ook voor nu en voor ons. Als Zijn volk zich bekeert, zal Hij ons land herstellen.
Zach91

Terug naar “Archief”