hubert schreef:Faramir,
Ik vind het prima dat je zo tekeer gaat over de christelijke kerken hier in Nederland, maar je oogkleppen voor de RKK verbazen mij hogelijk. Het bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet gaan kan.
Je bent hopelijk in staat om door te hebben dat het gewoon eens een koekje van eigen deeg was? Dat de geloofsgemeenschap waartoe ik mijzelf reken hier al jaren door het slijk gehaald wordt met argumenten die veelal rechtstreeks terug te koppelen zijn op de geloofsgemeenschappen waar de beschuldigingen vandaan komen?
Oogkleppen? Je kan me van veel dingen beschuldigen, maar zeker niet van oogkleppen.
Ik heb zelf jarenlang een rkK partner gehad en die vond de rk mensen prima (net als ik), maar het instituut absoluut niet goed.
Hoe kan ik nou uitspraken doen over 1,2 miljard mensen. Ik ken veruit de meeste niet eens. Ik kan iemand die ik ken prima noemen, en daarmee te veel eer geven en ik kan iemand niet-prima noemen en diegene daarmee veel te kort doen. De katholieke Kerk, als Lichaam van Christus, daar is in beginsel weinig mis mee. Het zijn alleen de dienaren, het mensenwerk wat het bij zo'n grote Kerk wat moeilijk maakt. Maar met zaken als het petrusambt, de verering van Maria, heilige drie-eenheid enz, daar is niets mis mee.
Hoe kan je al die dingen die ik eerder opnoemde nou rijmen met de leer van Jezus van Nazareth. Dat moet toch het ijkpunt zijn, of zie ik iets over het hoofd.
De realiteit van de mensheid, die zie je over het hoofd.