We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 09 mar 2013 20:07

Optimatus schreef:Wellicht dat men zich dan nog eens bedenke, of men wel met lijstjes van welke kerk het meeste in welk werelddeel heeft gedaan.

Heel leuk en aardig, maar als ik jouw geloofsgemeenschap eens zwaar negatief in het daglicht zet door heel ongenuanceerd te vermelden dat ze enkel kwaadaardige dingen gedaan heeft en weet ik het allemaal wat voor meer. Zou jij dan niet dat beeld willen nuanceren en ook wat positieve dingen noemen? Schijnbaar, aldus een interpretatie van jouw aangehaalde citaat, mag je enkel negatief benoemen tot treurens toe en moet het positieve vooral in het verborgene blijven. Ik denk niet dat de uitspraak zo bedoeld is.

Maar goed, dan laten we het hierbij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mar 2013 20:12

Ik ben het volledig met je eens en er wordt met enige regelmaat baarlijke nonsens over diverse kerkgemeenschappen uitgestort. Misschien dat de gelijkenis met als elementen "oog", "balk" en "splinter" nog eens kan worden nagekeken.

Elders heb ik al eens gezegd dat het verketteren van kerkgemeenschappen een belachelijke indruk op onkerkelijken maakt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 09 mar 2013 21:34

Optimatus schreef:Ceterum censeo gladium luminis de refowebe removendum esse.
Moment, Optimatus. Waarom staat dat daar? :shock:

("Overigens ben ik van mening dat Lichtzwaard van Refoweb verwijderd moet worden.")
"Een libelle zweeft over het water..."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mar 2013 23:45

Dat staat daar inderdaad. En ik ben blij dat LZ verwijderd is.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 10 mar 2013 13:57

Optimatus schreef:Dat staat daar inderdaad. En ik ben blij dat LZ verwijderd is.
Gaat dat niet een beetje ver om dat als subscript te doen? Beetje een persoonlijke aanval...
"Een libelle zweeft over het water..."

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 10 mar 2013 14:19

Optimatus schreef:Dat staat daar inderdaad. En ik ben blij dat LZ verwijderd is.

beetje geniepig [schijnheilig] om dat dan in het latijn te plaatsen. :-$
maar misschien is dat juist christelijk? :-oo

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2013 23:39

Hoezo? De geletterde lezer zal de knipoog naar Cato (ceterum censeo Carthaginem delendam esse) onmiddellijk begrepen hebben. Los daarvan, als ik overga tot het plaatsen van een dergelijk onderschrift, dan is er behoorlijk veel water door de Tiber gestroomd.

Ik heb het onderschrift inmiddels gewijzigd, daar de delinquent reeds van het toneel gesleept is.

Zullen we een poging doen om ontopic te gaan, ik zie in de verte al een grote, rode pen met daar op een enorme M van moderator aankomen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2013 13:35

Optimatus schreef:Hoezo? De geletterde lezer zal de knipoog naar Cato (ceterum censeo Carthaginem delendam esse) onmiddellijk begrepen hebben.

Ik moest er in ieder geval ontzettend om gniffelen. Een beetje historisch besef misstaat niemand!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 11 mar 2013 15:54

Mortlach schreef:
Ik moest er in ieder geval ontzettend om gniffelen. Een beetje historisch besef misstaat niemand!

als Optimist het als een grap [satire] had neergezet had ik er ook om kunnen lachen. :-({|=
nu is het een verkapte ad hominem

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 mar 2013 16:07

Een ad hominem is een drogreden, een schijnargument in een debat. Het feit dat je bezwaar tegen iemand hebt is nog iets anders dan een schijnargument.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 11 mar 2013 16:20

diak2b schreef:Een ad hominem is een drogreden, een schijnargument in een debat. Het feit dat je bezwaar tegen iemand hebt is nog iets anders dan een schijnargument.

jaja..muggenziften.
er zijn verschillende vormen van ad hominems.
duidelijk mag zijn dat ik 'op de man spelen' bedoel.
en dan ook nog als diegene geen weerwoord meer kan geven aangezien hij verbannen is....maar wel kan meelezen.
zeer integer [christelijk].... =D>
Laatst gewijzigd door maran op 11 mar 2013 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 mar 2013 16:28

Faramir,
Ik vind het prima dat je zo tekeer gaat over de christelijke kerken hier in Nederland, maar je oogkleppen voor de RKK verbazen mij hogelijk. Het bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet gaan kan. Een kerk (ook mijn eigen kerk) is echt niet heilig en moet bekritiseerd kunnen worden, liefst door het eigen volk.
Ik heb zelf jarenlang een rkK partner gehad en die vond de rk mensen prima (net als ik), maar het instituut absoluut niet goed. Hoe kan je al die dingen die ik eerder opnoemde nou rijmen met de leer van Jezus van Nazareth. Dat moet toch het ijkpunt zijn, of zie ik iets over het hoofd.
Laatst gewijzigd door hubert op 11 mar 2013 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 mar 2013 16:34

maran schreef:jaja..muggenziften.
er zijn verschillende vormen van ad hominems.
duidelijk mag zijn dat ik 'op de man spelen' bedoel.
en dan ook nog als diegene geen weerwoord meer kan geven aangezien hij verbannen is....maar wel kan meelezen.
zeer integer [christelijk].... =D>

Optimatus was er vrij duidelijk over ook in het openbaar waar LZ reageerde (nu is reageren misschien niet het goede woord: waar LZ weer wat controversieels neerplempte, zonder ook maar iets te onderbouwen of een antwoord te geven op vragen van anderen) dat hij vond dat LZ een ban diende te krijgen. Ik ben ook van mening dat overduidelijke trolls een ban verdienen en LZ was een schoolvoorbeeld daarvan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 mar 2013 16:39

hubert schreef:Faramir,
Ik vind het prima dat je zo tekeer gaat over de christelijke kerken hier in Nederland, maar je oogkleppen voor de RKK verbazen mij hogelijk. Het bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet gaan kan.

Je bent hopelijk in staat om door te hebben dat het gewoon eens een koekje van eigen deeg was? Dat de geloofsgemeenschap waartoe ik mijzelf reken hier al jaren door het slijk gehaald wordt met argumenten die veelal rechtstreeks terug te koppelen zijn op de geloofsgemeenschappen waar de beschuldigingen vandaan komen?
Oogkleppen? Je kan me van veel dingen beschuldigen, maar zeker niet van oogkleppen.
Ik heb zelf jarenlang een rkK partner gehad en die vond de rk mensen prima (net als ik), maar het instituut absoluut niet goed.

Hoe kan ik nou uitspraken doen over 1,2 miljard mensen. Ik ken veruit de meeste niet eens. Ik kan iemand die ik ken prima noemen, en daarmee te veel eer geven en ik kan iemand niet-prima noemen en diegene daarmee veel te kort doen. De katholieke Kerk, als Lichaam van Christus, daar is in beginsel weinig mis mee. Het zijn alleen de dienaren, het mensenwerk wat het bij zo'n grote Kerk wat moeilijk maakt. Maar met zaken als het petrusambt, de verering van Maria, heilige drie-eenheid enz, daar is niets mis mee.
Hoe kan je al die dingen die ik eerder opnoemde nou rijmen met de leer van Jezus van Nazareth. Dat moet toch het ijkpunt zijn, of zie ik iets over het hoofd.

De realiteit van de mensheid, die zie je over het hoofd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 mar 2013 16:59

Misschien moet je enigszins op een afstand staan om de zaken juist te kunnen beoordelen. Ik begrijp dat je een beetje getergd bent door de vele kritiek. Wellicht is dat ook wel om de eigen misstand te verdoezelen. Ik voel me prima thuis in de PKN en jij in de RKK. Zaken die verkeerd zijn moet je kunnen benoemen. Zeker in eigen kring.

Terug naar “Archief”