De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 03 feb 2012 16:53

1a2b3c schreef:De besnijdenis van het vlees is geen symbool van de wedergeboorte maar is ingesteld als teken dat God Abraham tot een groot volk zou maken, dat Hij het land Kanaän aan hem zou geven, en Hij hem tot een God zou zijn.
De doop is wel een symbool van de wedergeboorte.
De besnijdenis van het hart hoort bij het nieuwe verbond en is een heel andere belofte dan de besnijdenis van het vlees die bij het oude verbond hoort.
De besnijdenis is weldegelijk een symbool van de wedergeboorte. Leest de Joodse pagina’s er maar op na in de mitzvah en bar mitzah. Wedergeboorte is geen eindpunt maar een steeds weer terugkerende ‘bewuste’ bekering. Zonder wedergeboorte kan je jezelf ook bekeren! Hoewel de besnijdenis (bloed vloeiing) in Christus is vervuld en afgeschaft heeft de doop de zelfde betekenis in essentialia.
Waar ik nooit over hoort is waarom laten wij christenen onze baby’s niet gewoon dopen en bij volwassen worden hun doop overnemen in een volwassendoop. Dat was / is bij de joden ook zo namelijk in de mitzvah en bar mitzvah. Ook Christus zelf is besneden én gedoopt. Als we Zijn discipel willen zijn waarom dan ook hierin niet, alleen dan in een twee malen dopen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2012 17:09

De besnijdenis is de lichamelijke, stoffelijke, zichtbare versie van de geestelijke besnijdenis, welke is de bekering.
Overigens, hoe kan er staan dat zij die besneden willen worden, zich dan ook aan de wet dienen te houden.
Hoeven wij dus niet?Als doop en besnijdenis hetzelfde uitdroegen, zou dit verschil er nooit zijn.
Bar Mitzvah vindt trouwens pas plaats als kinderen 13 zijn (meisjes 12), wanneer ze verantwoordelijk worden voor hun eigen daden.
De kamerling vroeg toch ook toestemming , voordat hij gedoopt werd?
Waarom zou dat opgetekend zijn?
Het antwoord ken je wel..
Abraham werd trouwens VOOR zijn bekering gelovig, en werd pas daarna (!) besneden.
Zoals de Bijbel zegt dat de joden denken dat het hebben van de besnijdenis en Abraham als vader hun zal helpen, absoluut niet zo is, zo dan ook met de doop, dus?
gelukkig geeft Petrus aan (1 pet 3:21) dat de doop heel wat anders en vooral MEER inhoudt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2012 18:52

Hoe om te gaan met invalide volwassenen, gekluisterd aan rolstoelen of andere hulpmiddelen? Die kun je niet onderdompelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 feb 2012 19:45

Nou, met rolstoel en al dat bad in, toch...?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2012 22:39

Optimatus schreef:Hoe om te gaan met invalide volwassenen, gekluisterd aan rolstoelen of andere hulpmiddelen? Die kun je niet onderdompelen.

Als ik aanhaal dat Petrus zegt dat de doop een bede is van een goed geweten van de bekeerde tot God, begin jij over de onderdompeling van mensen in rolstoelen.
God ziet het hart aan, beste O.
"'hij die na mij komt doopt niet met water maar met de heilige Geest en vuur."'

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2012 22:46

In dat geval hoef jij je dus helemaal niet meer met dit topic bezig te houden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 feb 2012 23:53

quote="Optimatus"Hoe om te gaan met invalide volwassenen, gekluisterd aan rolstoelen of andere hulpmiddelen? Die kun je niet onderdompelen.

Bij ons is er wel eens een invalide zittend op de armen van twee oudsten ondergedompeld. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 feb 2012 11:39

Verwarrend, want nu is besprenkeling niet meer uit den boze? Nu is het geheel onderdompelen minder relevant?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 feb 2012 12:30

Katlheen schreef:Verwarrend, want nu is besprenkeling niet meer uit den boze? Nu is het geheel onderdompelen minder relevant?

Het symbool is de hoofdzaak niet, maar als je in staat bent te doen wat God van je vraagt ben je er gewoon verantwoordelijk voor. Wie zijn wij dan om dat op eigen houtje te veranderen!
We worden door het geloof behouden, niet door de doop. Die ene misdadiger aan het kruis werd ook behouden ondanks dat hij niet gedoopt werd.
Als door omstandigheden iemand die gelooft niet gedoopt wordt, of niet ondergedompeld kan worden is hij echt wel behouden hoor.
En als iemand niet ondergedompeld kan worden door omstandigheden, dan kies je gewoon iets wat wel kan en er het dichtste bij komt.
Of als het aannemelijk is dat de omstandigheden verbeteren, zodat er over enige tijd wel gedoopt kan worden door onderdompeling, dan kun je ook even wachten.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 feb 2012 12:44

Als een persoon door de Here Jezus God leert kennen dan wordt de gerechtigheid van Christus de persoon toegerekend als zijn gerechtigheid.

De handeling van de doop (zoals besproken in het voorgaande) moet een mens ondergaan als teken van trouw zoals God het heeft aangegeven, Jezus zelf is op 30 jarige leeftijd gedoopt, toen God zei: Gij zijt Mijn Zoon.

Die bevestiging geeft God ook aan Zijn zonen en dochters ook nu: Jullie zijn Mijn dochters en zonen, en er is feest in de hemel over één zondaar die zich bekeerd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 feb 2012 21:34

Optimatus schreef:In dat geval hoef jij je dus helemaal niet meer met dit topic bezig te houden.

Als iedereen zo vriendelijk was als jij, zou dat inderdaad erg verlokkelijk worden.
maar ik hoop dat mensen wat aan de toch wel veel sterkere en bijbelsere argumenten hebben, die hier worden besproken.
Misschien moet je je eens afvragen of doop en avondmaal sacramenten zijn (onbijbels woord, wat genademiddel betekent) of gedenktekenen.
Dat zegt Jezus nl.
En ik hou me aan de bijbel, NIETS anders.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2012 22:00

Jij houdt je aan jouw interpretatie van de Bijbel.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 feb 2012 08:31

Optimatus schreef:Jij houdt je aan jouw interpretatie van de Bijbel.

Yep, met een goed geweten.
En jij houd je aan de interpretatie door feilbare mensen opgetekend in andere geschriften.
Alleen de kanttekeningen zaten er al zo ontzettend vaak naast met hun op vervangingsleer gebaseerde, gekunstelde uitleg, dat ik niets anders kan dan de Bijbel zonder verdere tussenkomst van allerlei wind van leer en uitleg, te nemen zoals het is.
Zelfs een kleuter kan zien, hoe binnen een hoofdstuk in b.v. de boeken van Joel en Ezechiel, geheeL SELECTIEF vergeestelijkt wordt (wanneer het goed gaat met Israel, is dat de gemeente en bij straf en oordeel voor Israel is dat het joodse volk ineens weer.
Moet ik de voorbeelden erbij halen?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2012 09:58

boer schreef:Yep, met een goed geweten.
En jij houd je aan de interpretatie door feilbare mensen opgetekend in andere geschriften.
Alleen de kanttekeningen zaten er al zo ontzettend vaak naast met hun op vervangingsleer gebaseerde, gekunstelde uitleg, dat ik niets anders kan dan de Bijbel zonder verdere tussenkomst van allerlei wind van leer en uitleg, te nemen zoals het is.
Zelfs een kleuter kan zien, hoe binnen een hoofdstuk in b.v. de boeken van Joel en Ezechiel, geheeL SELECTIEF vergeestelijkt wordt (wanneer het goed gaat met Israel, is dat de gemeente en bij straf en oordeel voor Israel is dat het joodse volk ineens weer.
Moet ik de voorbeelden erbij halen?

Maar uhe….. als u meent dat de kanttekenaren er vaak naast zaten door de Bijbel te vergeestelijken vraag ik mij af of u er ook niet naast zit. U meent toch ook dat de volwassen- of kinderdoop c.q. besnijdenis een geestelijk is?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 feb 2012 10:47

Ik heb het over selectief vergeestelijken.
Dus in een verhaal (OT) zonder aanleiding ineens switchen van letterlijk Israel naar geestelijk israel
De Schrift zegt zelf dat het gaat om een besnijdenis die NIET MET HANDEN (col 2:11,12)geschiedt.Daarbij ligt de nadruk op wat ik met hoofdletters quote.

Verder legt de apostel altijd uit wanneer iets zinnebeeldig is.
Denk aan de 3 dagen en nachten van Jonah, Hagar als dienstmaagd , en de dag des Heeren is ook geen zondag, natuurlijk, maar de oordeelsdag.En dan kan de HC wel heel automatistisch schrijven, ''zondag, dat is de rustdag'', maar daar bestaat zelfs geen enkele zinnebeeldige verklaring voor, tenminste niet in de Bijbel.EN ook geen letterlijke.
En aangezien het me niet onbelangrijk lijkt, als dit veranderd zou zijn (wat niet gaat want de wet en God zijn beiden ONveranderlijk) zou dit toch zeker in de Schrift moetgen hebben staan.
Maar goed, ik dwaal af, dat is weer een ander topic :-)
Wat er wel staat is dat God ons de kracht der dwaling zou zenden. (2Thess 2:10,11)
....''dat zij de leugen zouden geloven''

Terug naar “Archief”