schelpje3 schreef:1a2b3c schreef:schelpje3 schreef:Dan begrijp je niet wat ik bedoel. Ik zal het ff uitleggen![]()
GodsDIENST is er veel, zo zeggen de dominees dat.
Maar GodsVREZE is er stukken minder. Dit gaat over de schijnvroomheid. De buitenkant. Veel mensen zien er aan de buitenkant vroom uit, maar de binnenkant klopt daar niet mee.
En uiteindelijk gaat het om die binnenkant, de beleving. Buitenkant is niet geheel onbelangrijkmaar is niet doorslaggevend.
Zo zeggen de dominees dat....Tja, mij intereseert het veel meer wat God ervan zegt.
Het klopt dat de buitenkant niet doorslaggevend is maar van de binnenkant zonder de buitenkant zegt Jakobus: het geloof zonder de werken is dood.
Jak.2:18 Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
Maar je weet het toch niet beter dan een dominee![]()
Het is onderzoekt de Schriften, maar zet je ook onder de verkondiging van het Woord. Voor mij gaan veel zaken leven, als ik een preek hoor. Als het goed is, wordt je hart verklaard.
Toen Paulus preekte onderzochten de Bereërs in de schriften of alles wat Paulus zei wel klopte, die namen ook niet zondermeer aan dat alles waar was omdat Paulus het zei. En Paulus vond dat prima.
Hand.17:11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Een dominee kan er ook naast zitten en we hebben allemaal een Bijbel waaraan we alles wat we horen moeten toetsen.
Natuurlijk moeten we ons onder de verkondiging van het Woord plaatsen, maar we moeten niet alles voor zoete koek slikken omdat de dominee dat zegt.
Als het goed is wordt je hart verklaart zeg je....nou dat kan maar dat hoeft niet! Hangt er maar vanaf wat er in je hart is.
Er kan best een goede preek zijn zonder enige herkenning in je hart en andersom ook, als je een verkeerde preek hoort en er is wel herkenning in je hart...Dus daarom:ONDERZOEKEN of alles klopt.