welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 11:03

@TheKeimpe: dat zou voor mij een schrikbeeld zijn. Niet oud, maar dement. Geen controle hebben over je woorden en daden. Remmen vallen weg, dus je eigen ik komt dan naar boven.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 29 mei 2010 13:10

Maar...
Zou je ook kunnen accepteren als mensen na een grondige zoektocht toch nog steeds bepaalde muziek die je zelf niet kunt luisteren (en dus ook niet HOEFT te luisteren), nog steeds wel kunnen luisteren?

Maak van het christendom toch geen eenheidsworst. Zing je eigen lied, tot eer van Hem!

Daar ben ik het mee eens.
Ik accepteer iedereen zoals hij/zij zingt, alleen geef ik in mijn reactie aan dat ik er zelf niet mee verder kan.
Zoals jullie nu reageren, krijg ik het gevoel eindelijk ook in mijn waarde gelaten te worden.
Dat heb ik in het begin van deze discussie gemist.
Er zijn mensen die hier anders over denken, blijkens hun reactie, maar dat wordt gelijk overschreeuwd dat het grote onzin is, enz.
Een ieder zij verzekerd in zijn/haar eigen gemoed.
Wij hebben destijds in ons huwelijk afgesproken niet tegen elkaars geweten in te gaan.
De grenzen van de een zijn anders, als de grenzen van de ander.
We laten elkaar, ook wat muziekkeuze betreft, volkomen vrij, ook al ligt die keuze soms mijlen ver uit elkaar.
Er zijn koptelefoons genoeg in omloop. =;

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 29 mei 2010 13:14

schelpje3 schreef:@TheKeimpe: dat zou voor mij een schrikbeeld zijn. Niet oud, maar dement. Geen controle hebben over je woorden en daden. Remmen vallen weg, dus je eigen ik komt dan naar boven.

Ja, schelpje3, daar ben ik ook heel bang voor.
Ik kom wegens mijn werk wel eens in aanraking met demente mensen.
Meestal zingen we psalmen en geestelijke liederen met hen, wat ze uit hun hoofd meezingen.
Maar soms zijn er demente mensen die de hele dag door vloeken.
Vreselijk! Dan hoor ik nog liever de psalmen, hoewel mijn hoofd er soms ook echt niet naar staat, dan dat!

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 30 mei 2010 07:09

* bericht verwijderd door moderator *
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

michielboy
Mineur
Mineur

Berichtdoor michielboy » 30 mei 2010 22:35

music is een deel van je leven overal hoor je music soms goeie music en soms slechte

maar elke music soort is weer anders

alleen de liedjes die lekker klinken hebben meestal slechte teksten das wel jammer
niet gereformeerd wel lid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 09:04

toppie schreef:Maar...
Zou je ook kunnen accepteren als mensen na een grondige zoektocht toch nog steeds bepaalde muziek die je zelf niet kunt luisteren (en dus ook niet HOEFT te luisteren), nog steeds wel kunnen luisteren?

Dat ligt er aan waarom je eigen geweten die muziek afkeurt. Ik zou het niet kunnen accepteren als in die muziek constant met God wordt gespot. Dan kan ik niet denken: Ach, als een ander dat prima vindt, wie ben ik dan om daar over te oordelen. Maar als het niet daar over gaat maar over hoe snel er gedrumd wordt, hoe "hard" de muziek is, kortom, smaakgebonden zaken, kan ik accepteren dat die smaken verschillen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2010 10:00

@FrankB: ik vind jouw reactie behoorlijk choquerend ! Ik weet niet of je het bewust zo opschreef, om reacties uit te lokken ? Zo niet, ben je een grote spotter. Maar nogmaals, vertel eens waarom je het zo opgeschreven heb. Denk erom, het staat zwart op wit !
Het gaat niet alleen over smaak, of alle muziek de hele dag door tot Gods eer zou moeten zijn, het gaat veel verder dan dat.
Waar ligt onze behoefte ?
We willen naar de hemel, maar nu nog niet, eerst muziek luisteren van allerlei bandjes.
We zijn IN de wereld, maar er niet VAN !
Maar als ik dit allemaal zo lees, welke muziek er geluisterd wordt, al dan niet met een christelijk sausje, zie ik weinig verlangen naar de hemel eerlijk gezegd.
We kunnen szondags desnoods de hele dag in de kerk zitten, maar wat gebeurt er door de weeks ?
Waar zijn onze gedachten ? Waar zijn onze daden op gericht ? Alles wat goed is in Zijn ogen ?
Als het goed is, tot Zijn eer ja !
Ook op school, Hij geeft jou het talent EN de gezondheid om te leren.
Op je werk ! Verwacht je het van Hem ? Durf je de confrontatie aan met vloekers op je werk ? Of als er muziek wordt gedraaid wat haaks op het chr geloof en alles daaromheen staat ?
God hoeft alleen maar te "blazen" met eerbied gezegd, en we zijn allen weggevaagd.
Dan komen we met vrome praatjes niet zo ver.
Ik vind het behoorlijk schokkend wat ik hier op refoweb soms lees.
Waar mensen mee bezig zijn, terwijl ze zich christenen noemen.
Dat geldt niet alleen voor muziek.
Gij geheel anders ???
Nee hoor, vaak niet. De muziek klinkt hetzelfde als bij mijn buurman. Of mijn overbuurvrouw. Vreselijke herrie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 10:20

Tja, maar dan heb je het weer over hoe het klinkt. En dat is een verkeerd criterium. Als de buurman rock luistert met foute teksten en iemand anders rock met goede teksten kan je zeggen: "Het klinkt het zelfde" en vervolgens stellen: christenen willen blijkbaar wel naar de hemel maar eerst muziek luisteren van allerlei bandjes, het verlangen naar de hemel is ver te zoeken.... maar ik durf dan te stellen dat dat komt door je manier van kijken en luisteren.... puur naar de muziek en niet naar de inhoud.

Je moest de inhoud van die muziek met wat jij wat denigrerend als "christelijk sausje" aanduidt eens kennen, en welk verlangen die muzikanten hebben en in muziek en tekst tot uiting brengen... maar als jij dat niet en blijft steken bij het "het klinkt hetzelfde als de muziek van de buurman" zal je nooit een goed beeld over het verlangen van die mensen hebben.

"Gij geheel anders" wordt hier erg uit het verband gerukt. Lees het maar na. Dat gaat niet over vormen (de muziek mag niet zo klinken als die van de buurman) maar om de inhoud. Het verschilt zit hem in het kennen van Christus of niet! Eerst gaat het om mensen die God niet kennen en daarom zich overgeven aan losbandigheid en zedeloosheid en dan: Maar gij geheel anders, u hebt Christus leren kennen. Christus die centraal staat in de Psalmen en gezangen maar ook in gospelmuziek, christelijke rock etc.

"Gij geheel anders" betekent niet dat als de wereld op hun benen loopt, wij maar op onze handen moeten lopen, dat als de wereld masaal auto rijdt, wij de auto moeten mijden.... of als ze muziek met drumstel en gitaar luisteren, wij naar orgelmuziek moeten luisteren. Het anders zijn zit hem in de inhoud. Voor wie leef je, voor jezelf of voor Hem?
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 mei 2010 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2010 10:26

Marnix schreef:
toppie schreef:Maar...

Dat ligt er aan waarom je eigen geweten die muziek afkeurt. Ik zou het niet kunnen accepteren als in die muziek constant met God wordt gespot. Dan kan ik niet denken: Ach, als een ander dat prima vindt, wie ben ik dan om daar over te oordelen. Maar als het niet daar over gaat maar over hoe snel er gedrumd wordt, hoe "hard" de muziek is, kortom, smaakgebonden zaken, kan ik accepteren dat die smaken verschillen.
.

Voor de duidelijkheid, dit was een verkeerd gequote vraag van mij...
Jouw interpretatie van de vraag deel ik geheel.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 31 mei 2010 10:36

Gisteren was er nog een waarschuwing op de preekstoel.
De ds waaraschuwde tegen de kleding, MUZIEK, tvprogramma's e.d.
Hij durfde te stellen dat als we eerlijk zijn en hier kritisch naar kijken ruim 80% direct door het riool kunnen spoelen, daar het niet tot Gods eer is, maar ter welbehagen van ons zelf.
Hij waarschuwde nog ernstig, onderzoek u zelve zeer nauw, denk niet te snel, wat een onzin.
Ik vond het eerst scherp gesteld, maar toen ik er thuis verder over na ging denken, dacht ik, man je hebt toch gelijk!
Ik, ondanks mijn rechtse geluid ga hier ook mank!

De reactie van FrankB vind ik ook erg choquerend.
We zitten hier op een refoforum, als ik de regels hiervan lees strookt dat niet met deze reactie!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 10:53

tegen welke kleding, muziek en tv-programma's waarschuwde hij?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 31 mei 2010 10:59

Geen enkele bij naam noemende! Gewoon is zijn algemeenheid!
Deze topic gaat over muziek, kijk ik in mijn eigen cd-kast en ik selecteer heel eerlijk, dan zitten er echt cd's bij die er niet horen.
Ik zei al in een eerdere reactie, we laten elkaar vrij in onze keuze.
Soms werkt dat toch gewetensoverschrijdend....!

Kijk ik naar kleding, geldt hetzelfde, maar daar gaat het hier niet over, net zo min als tvprogramma's.
Dus voordat ik daar een discussie over uit lok en alles wordt verwijderd, stop ik om hierover te reageren, oke? :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 11:34

Oke, prima. Zolang het niet generaliserend is ben ik het er mee eens. En dat mis ik nog wel eens... er zijn er genoeg die muziek in zijn geheel afkeuren omdat het niet bij hun smaak past. Dan wordt bijvoorbeeld alle popmuziek, christelijk of niet, afgeserveerd als "duivels", daar kan je niet naar luisteren... zelfde geldt voor kleding (lichte kleding, broeken bijv vrouwen etc. zijn dan allemaal uit den boze... en tv kijken, daar moet je je helemaal niet aan wagen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2010 13:48

toppie schreef:Geen enkele bij naam noemende! Gewoon is zijn algemeenheid!
Deze topic gaat over muziek, kijk ik in mijn eigen cd-kast en ik selecteer heel eerlijk, dan zitten er echt cd's bij die er niet horen.

Even een vraagje: waarom gooi je die CD's niet in de kliko?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 31 mei 2010 15:24

Je hebt gelijk, dat zou moeten! [-X

Maar,... zoals gezegd, we laten elkaar vrij.
Ik ga geen c.d.'s weggooien die ik zelf niet heb gekocht/gekregen.
Wat ik verkeerd vind, hoeft de ander niet verkeerd te vinden.
Zou ik de c.d.'s die niet van mij zijn weggooien, is het hier oorlog.
Logisch, ik accepteer ook niet dat mijn c.d.'s worden weggegooid!

Nogmaals het is zo persoonlijk, ik voelde me wel aangesproken, dat wil niet zeggen dat de ander het ook zo voelt.
Er waren rond de 1000 personen in de kerk, we weten niet wie hierdoor in zijn/haar hart is geraakt.
Mij houdt het i.i.g wel bezig, anders zou ik ook geen reactie's plaatsen op deze topic.

Terug naar “Archief”