Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Speedy » 08 mar 2010 08:42

Op zich vind ik het vrij vors voor 2 mensen. Wij (vrouw, ikke en 4 koters) zijn ongeveer 1700 netto per maand kwijt (all inclusive :wink: ) en we houden nog over wat we weer opzij zetten. (En dan doen we ook nog voor onze begrippen ruig, dus als we er op gaan letten dan zouden we nog meer kunnen sparen.)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 mar 2010 08:50

Hoeveel wij precies kwijt zijn weet ik niet. we krijgen per maand 1250,- vd bedrijfsrekening. en daar moet ik het mee doen. Soms als we blauwe enveloppen krijgen moet ik ff de bedr. rek. plunderen.
Ik doe elke wk boodschappen, en 1x per 14 dagen ga ik naar de Aldi. Vnl voor de melk. Dat vliegt er hier door. 36 l in 14 dagen, (18 ll in een wk, is zeg maar 3l per dag) een gezin met 4 kinderen, en mijn man drinkt geen melk. Ik heb een kelder, pas moest ik ff opletten (het geld vd bedrijft rekening was nog niet over gemaakt) en toen kon ik goed op de kelder teren.
Ik heb 9 broden per wk. voor 10,- (Niet bij de Aldi vandaan, daar moet ik 18 km voor rijden. en dan plunder ik de winkel leeg als ik er 18 meeneem voor 14 dagen :lol: ) kaas vd markt. 10,- Wij zijn vleeseters, dus elke dag een stukje vlees of een gehaktbal of zo. dus 20,- vlees, nou, dan is die 40,- al op, dat redden wij dus niet. we leven echt niet alleen op brood, melk en vlees.
Ik hang ook niet aan een merk. Gas water, elektra, telefoon, internet, wegenbelasting gaat allemaal automatisch. we hebben een eigen bedrijf dus een hypotheek hebben we wel, maar dat gaat over grotere bedragen.
Ja, het bedrijf is nog niet afbetaald, en we hebben pas 24 hectare land gekocht, dus dan praat ik niet over duizend maar over miljoen :(
Over een jaar zijn we privé tussen de 25.000 en 28.000 kwijt, en daar zit dan alles bij in. Autokosten, verzekeringen enz enz.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 mar 2010 09:03

Speedy schreef:Op zich vind ik het vrij vors voor 2 mensen. Wij (vrouw, ikke en 4 koters) zijn ongeveer 1700 netto per maand kwijt (all inclusive :wink: ) en we houden nog over wat we weer opzij zetten. (En dan doen we ook nog voor onze begrippen ruig, dus als we er op gaan letten dan zouden we nog meer kunnen sparen.)

Ik zal een gok doen waar het geld van ons allemaal heen gaat:

Ziektekostenverzekering, autoverzekering, motorverzekering, hypotheek, internet, telefoon, mobiels (3), gas, water, electra, gemeentelijkebelastingen, adoptiekind, giften, onderhoud van je fiets/auto/motor, de garage, boodschappen/huishouden (incl. kleding etc.) Volgens mij vergeet ik nu ook nog wat dingetjes.

Het scheelt ook wel in welk gedeelte (van het land) je woont.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 mar 2010 09:44

Van de week hadden mijn man en ik het over de financiën en ik heb net alles nog eens zwart op wit gezet.

Wij betalen aan vaste lasten rond de 1600 euro en daar zit dan in:
Hypotheek,zorgverzekering,verzekeringen van huis en mijn auto,wegenbelasting van mijn auto,benzine voor mijn auto,internet en vaste telefoon (wij hebben alle 2 een gsm van ons werk) Delta (gas,water,licht) boodschappen.
En dan houden we nog een erg leuk bedrag over om te sparen en voor kleding,cadeau' s, uit eten.

Mijn man zijn auto is een lease auto en daar gaat volgens mij 200 euro van zijn salaris af maar daar mogen we onbeperkt mee rijden, wegenbelasting en verzekering zit inbegrepen ook alle reparaties,grote/kleine beurten,benzine,wasbeurten en ruiten vloeistof etc.

Wat Evelien ook al zei het ligt eraan waar je woont want wij hebben alle 2 geen HBO opleiding maar alle 2 wel een erg leuk salaris.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 mar 2010 10:06

Wij zijn per maand ongeveer 2700 euro aan vaste lasten kwijt. Daar zit dan wel 700 euro kinderopvangkosten bij, waarvan we ongeveer 600 euro van vergoed krijgen. Dus netto ongeveer 200 euro maandlasten voor een gezin met twee kinderen. Dan hebben wij nog wel het voordeel dat m'n man een dertiende maand en een bonus krijgt èn dat zijn ouderschapsverlof grotendeels wordt doorbetaald. Dus wat dat betreft zitten wij best wel goed. Eigenlijk leven wij nu ook van iets meer dan één salaris, omdat mijn salaris bijna helemaal opgaat aan mijn opleiding (collegegeld, boeken, reiskosten, extra oppas etc.). Maarrr...'t is voor een goed doel :wink: Hopelijk ben ik met anderhalf jaar toch wel aan het afronden...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 mar 2010 11:36

Merisja schreef:Wij zijn per maand ongeveer 2700 euro aan vaste lasten kwijt. Daar zit dan wel 700 euro kinderopvangkosten bij, waarvan we ongeveer 600 euro van vergoed krijgen. Dus netto ongeveer 200 euro maandlasten voor een gezin met twee kinderen. Dan hebben wij nog wel het voordeel dat m'n man een dertiende maand en een bonus krijgt èn dat zijn ouderschapsverlof grotendeels wordt doorbetaald. Dus wat dat betreft zitten wij best wel goed. Eigenlijk leven wij nu ook van iets meer dan één salaris, omdat mijn salaris bijna helemaal opgaat aan mijn opleiding (collegegeld, boeken, reiskosten, extra oppas etc.). Maarrr...'t is voor een goed doel :wink: Hopelijk ben ik met anderhalf jaar toch wel aan het afronden...

moet denk 2000 zijn??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 mar 2010 11:50

Wij zitten op € 2.500,- vaste lasten. (hypotheek, verzekeringen, telefoon, 2x mobiel abb, autoverzekering en wegenbelasting van mijn auto, telefoon, internet, water, elektra, boodschappen en tanken van 2 auto's). En extra storten wij automatisch wat op de spaarrekening. De autovergoeding van mijn man gaat naar een aparte spaarrekening waar wij de verzekering en wegenbelasting van die auto mee betalen.

Gelukkig krijgen wij binnenkort weer geld van de belasting terug en vakantiegeld.

Helaas moet ik de zorgtoeslag van 2008 nog terugbetalen (500 euro). Dat was even een tegenvaller, maar goed heeft wel een jaar op de spaarrekening gestaan gelukkig.

Hebben jullie een bepaald bedrag dat je wil sparen of waar je niet onder wil zitten? Soort streefbedrag?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 mar 2010 12:09

Ja wij hebben een bepaald bedrag wat we elke maand op de spaarrekening storten maar als we het een keer nodig hebben halen we er ook gerust weer wat af.
Maar dat komt bijna nooit voor gelukkig.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 mar 2010 12:31

pannenkoek schreef:
Merisja schreef:Wij zijn per maand ongeveer 2700 euro aan vaste lasten kwijt. Daar zit dan wel 700 euro kinderopvangkosten bij, waarvan we ongeveer 600 euro van vergoed krijgen. Dus netto ongeveer 200 euro maandlasten voor een gezin met twee kinderen. Dan hebben wij nog wel het voordeel dat m'n man een dertiende maand en een bonus krijgt èn dat zijn ouderschapsverlof grotendeels wordt doorbetaald. Dus wat dat betreft zitten wij best wel goed. Eigenlijk leven wij nu ook van iets meer dan één salaris, omdat mijn salaris bijna helemaal opgaat aan mijn opleiding (collegegeld, boeken, reiskosten, extra oppas etc.). Maarrr...'t is voor een goed doel :wink: Hopelijk ben ik met anderhalf jaar toch wel aan het afronden...

moet denk 2000 zijn??

...eehhm, ja...en dat moet juf worden :oops: :-k

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2010 13:11

Volgens mij maakt het vooral uit hoeveel je kwijt bent aan huur of hypotheek, dat is toch het grootste deel van je vaste lasten. Ik gok dat de huizen van Annet en van Speedy minder kosten dan ons appartement... dat ligt vooral aan de lokatie. Wij hebben 3 jaar geleden ons appartement gekocht, dus dat is nu nog vrij prijzig.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 08 mar 2010 13:18

Ik denk inderdaad dat dat heel veel uitmaakt. Als je nu een doorsnee huis koopt in deze tijd, afhankelijk van je regio, ben je al best een fors bedrag kwijt. En dan komen daarbij nog de bedragen die je kwijt bent voor de verzekeringen die horen bij je hyp.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 mar 2010 13:59

lalage: al denk ik dat ons huis met vijf slaapkamers goedkoper zal zijn dan jullie apartement! overigens betalen we ook niet veel aan hypotheek. Denk dat wij zo 1000 euro kwijt zijn aan vaste lasten.
Op één salaris leven lukt prima, alleen weinig over om te sparen! dus.. heerlijk om weer aan het werk te zijn!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2010 14:55

Dat denk ik ook ppm. Ik ben alleen wel heel gelukkig met de plek waar wij wonen, lekker bij het centrum (maar niet erin), dichtbij het station, laat mij maar mooi hier wonen :)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 08 mar 2010 14:55

ligt er ook aan of je wegenbelasting en verzekeringen per maand of per jaar betaald. Wij doen dit per jaar, tja we weten waar ons vakantiegeld naar toe gaat, maar we hebben dus wel iedere maand wat meer ruimte. we zitten toch behoorlijk onder de vaste lasten bedragen die hier genoemd worden :shock:

Zal eens een voorbeeld geven van hoe je rond komt van 45 euro per week boodschappengeld :wink:

Maandag eten we zuurkool met gehakt en aardappelgebeuren uit de oven.
Dinsdag knorr waar je alleen kip en ui aan toe moet voegen,
woensdag spinazietaart
donderdag weet ik nog niet maar zal denk boontjes met sate worden
vrijdag bami
zaterdag patat
zondag stoofpeertjes met gebakken aardappels.

Ben ik kwijt:
zuurkool 0,39
gehakt had ik nog in de vriezer
aardappels 1,29 voor 5 kilo (meteen voor 14 dagen)
knorr en kip had ik nog
spinazie voor 0,40
bladerdeeg voor 0,99
tomaten 1,19
ui had ik nog
spekkies 0,79
boontjes 1 euro
sate 3 pakjes van 30 cent: 0,90
bami heb ik alles voor in huis alleen nog roerbakgroenten 0,69
patat heb ik nog
kaassoufle's waren in de aanbieding 1 euro
stoofpeertjes is hier 2 kilo voor 1 euro bij de groentehal

Dus zo'n 10 euro voor eten.
dan nog melk, yoghurt, snoepjes voor de meiden, bak en braad, boter, ontbijtkoek, worst voor op brood, mandarijnen, appels, chips, witte bollen voort ontbijt, loempia's voor als ik savonds trek heb :) cola, cassis, ice thee bapao voor zaterdagmiddag. Was nu icl lijstje hierboven 24 euro kwijt

2 euro wc papier bij kruidvat.
moet ik alleen nog drinken halen bij de plus, 2 euro voor 4 pakken (aanbieding) en brood. En dan ga ik halverwege de week nog naar de ah voor wat dingen die ik mis. ben dan nog geen 10 euro kwijt.
heb natuurlijk de kip, gehakt etc vaak al in de aanbieding dus die weken ben ik meer kwijt. Zit zo tussen de 40 en 70 euro in de week. heb nu geen luiers, want ik heb laatst een hele baal ingeslagen. Maar vorige maand heb ik weinig gewerkt dus nu weinig gekregen en geef dus ook weinig uit. Vind het een sport om het met mijn'eigen' geld te doen en toch lekker en gezond te eten.
Haal ook geen verse groenten en fruit. Veel diepvries en aanbiedingen. En als ik over heb van iets vries ik het in.

heel verhaal :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 mar 2010 14:58

Daatje123 schreef:Wij zitten op € 2.500,- vaste lasten. (hypotheek, verzekeringen, telefoon, 2x mobiel abb, autoverzekering en wegenbelasting van mijn auto, telefoon, internet, water, elektra, boodschappen en tanken van 2 auto's). En extra storten wij automatisch wat op de spaarrekening. De autovergoeding van mijn man gaat naar een aparte spaarrekening waar wij de verzekering en wegenbelasting van die auto mee betalen.

Gelukkig krijgen wij binnenkort weer geld van de belasting terug en vakantiegeld.

Helaas moet ik de zorgtoeslag van 2008 nog terugbetalen (500 euro). Dat was even een tegenvaller, maar goed heeft wel een jaar op de spaarrekening gestaan gelukkig.

Hebben jullie een bepaald bedrag dat je wil sparen of waar je niet onder wil zitten? Soort streefbedrag?

Wij hebben wel een soort van streefbedrag wat we op onze spaarrekening willen hebben. Mijn man wil bijv op z'n eigen rekening ook gewoon een mooi rond bedrag hebben staan (zal wel een tik zijn). :wink:

Terug naar “Archief”